Ettekö muista mitään yhteenkirjoitussääntöjä? Ette niitä selkeämpiäkään?
Onko täällä vain apukoululaisia? Kahvi pöytä ja voileipä kakku ja raikkaatvoileivät? Omena puu ja puutarha kestit ja yli oppilas juhlat? Suuretpuolueet?
Kommentit (80)
Minä en ainakaan jaksa tänne kirjoittaessa kiinnittää huomiota kirjoitusvirheisiin.
Kunhan asia tulee selväksi.
Alapa sinä, aloittaja, niitä yhdyssanasääntöjä meille opettamaan. Tässä ja nyt!
Pidä kertauskurssi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää, miten oikeinkirjoituksen perusasioissakin hapuilevat ihmiset ajattelevat. En sano näin pahassa arvostelutarkoituksessa, vaan en vain käsitä, kuinka normaali kielellinen ajatuksenjuoksu siirtyy kirjoitettuun tekstiin aivan olennaisten seikkojen virheellisyytenä: kahvi kuppi tai villa sukka. Olisi kivaa, jos joku haluaisi kertoa jotain tästä ilmiöstä.
Jos nyt kuitenkin yrittäisit edes ymmärtää.Täällä on jo pariin kertaan kerrottu syy tälle ilmiölle.Puhelin/tabletti vaihtaa monesti itse yhdyssanoja erilleen.Eikä niistä jaksa välittää eli alkaa korjailemaan muut kuin pilkunnussijat.
P.s: Äidinkielenkokeet on sitten erikseen
Ei vaan ihminen se ylimielinen ei halua ymmärtää ja haluaa päteä että minä olen paras,sulle tulee viesti iso-isäsi on delannut, isoisäsi on delannut,kumpi viesti tekee siitä sen asian, kielioppi virheen että et emmärrä?
kielioppivirhe sehän jumanketa yhdyssana
Täällä ei voi kirjoittaa sanoja oikein tai yhteen koska ei tiedä mikä sana jää sensuuriin. Ihan tavallisia sanoja on sensuroitu! Maahan muutosta ja suoja värillisistä ihmisistä ei saa kirjoittaa täällä.
Väärinkirjoitetut sanat ei jää sensuuriin. Voi kirjoittaa ne ek eri 👍
Vierailija kirjoitti:
Pellet pätee osaamistaan,no teillä on synkkä tulevaisuus murehtia ,kun 8,4 miljardia ihmistä unohtaa laittaa pilkun oikeaan kohtaan ja yhdysanat ei vaan satu kohdalle.Ihminen ei ole täydellinen,ei teidän takia tarvitse ollakkaan.
Armoa ei Siperiaan vai Armoa, ei Siperiaan. Luepa nuo lauseet ihan ajatuksella ja mieti, mitä tapahtuu, kun pilkku tellätääb väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää, miten oikeinkirjoituksen perusasioissakin hapuilevat ihmiset ajattelevat. En sano näin pahassa arvostelutarkoituksessa, vaan en vain käsitä, kuinka normaali kielellinen ajatuksenjuoksu siirtyy kirjoitettuun tekstiin aivan olennaisten seikkojen virheellisyytenä: kahvi kuppi tai villa sukka. Olisi kivaa, jos joku haluaisi kertoa jotain tästä ilmiöstä.
Jos nyt kuitenkin yrittäisit edes ymmärtää.Täällä on jo pariin kertaan kerrottu syy tälle ilmiölle.Puhelin/tabletti vaihtaa monesti itse yhdyssanoja erilleen.Eikä niistä jaksa välittää eli alkaa korjailemaan muut kuin pilkunnussijat.
P.s: Äidinkielenkokeet on sitten erikseen
No eivät laita sanoja erilleen. Ja jos laittaakin, sen voi korjata. Vai etkö osaa sitäkään?
Noeiniintuumieleenyhenyhtäkään! Meniköoikein?
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen jättää tän kaiken taakseen, mä en usko että kukaan on haudalla kyselemässä että muistitko kirjoittaa kaiken oikein
Se tuskin merkitsee mitää
Menkää ulos ihmiset, aurinkoa <3
Kävin jo, tarttu heti rusketus 🌚
En oikein. Varmaan varhaisdementia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella kirjoittaessa automaattikorjauksen päällä ollessa, se automaattisesti korjaa yksinkertaisetkin yhdyssanat erilliseksi.
Tämä 📱🔬🧐😓
Kyllä, ja tämä napsahtaa erityisesti liikkuessa paikasta toiseen. En nyt koe oikeasti tätä palstaa maailman tärkeimpänä kirjoitusvirheiden oikaisemiseen, kun työkseni teen sitä ihan riittävästi ja palkkaani vastaan ;)
Eräs opettaja sanoi nyrkkisäännöksi, että kokeilemalla sanojen väliin -pa tai -kin lisäystä, voi suurimmilta yhdyssanavirheiltä välttyä:
Kivipä talo, kivikin talo - siis kivitalo
Aamupa kahvi, aamukin kahvi - siis aamukahvi.
Edellä oleva hauska esimerkki, jossa lopussa "olin poliisi laitoksella".
Siis olit poliisina laitoksella ilman koulutusta :D. Eikö tällaisetkaan havahduta joitakin ihmisiä?
Ruokalistoissa ärsyttää, kun kirjoitetaan lihamakaronilaatikko, vaikka lihamakaronia ei ole, vaan kysymys on jauheliha-makaronilaatikosta. Sikanautaakaan ei taida olla olemassa.
Onhan ne possessiivisuffiksivirheetkin hauskoja:
Kauppias kiinnitti joulukuusen jalkaansa.
Sääntöjä. Vai että sääntöjä. Enhän minä muista edes omaa nimeäni.
Kielikorva äänestää sanan tärkeimpiäkään puolesta, sanan tärkeämpiäkään sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä yhdyssanoja voi maalaisjärjellä päätellä. Esim.
Kirjoitin vihkoon muistiin panoni.
Kirjoitin vihkoon muistiinpanoni.
Panot on hyvä kirjoittaa muistiin, ettei tule ihmis suhde ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Väärinkirjoitetut sanat ei jää sensuuriin. Voi kirjoittaa ne ek eri 👍
Paz ka ne krut vidduun somesta, niin ja Suomesta.
Palstamammalla haisupimppi. Siinä teille täydellistä oikeinkirjoitusta.