Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö muista mitään yhteenkirjoitussääntöjä? Ette niitä selkeämpiäkään?

Vierailija
11.04.2024 |

Onko täällä vain apukoululaisia? Kahvi pöytä ja voileipä kakku ja raikkaatvoileivät? Omena puu ja puutarha kestit ja yli oppilas juhlat? Suuretpuolueet? 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Yhdyssanojen oikein kirjoituksen merkitystä olen vuosia tähdentänyt nuorille niin kotona kuin koulussa. Oikeinkirjoituksen hallitseminen pilkkusääntöineen on portti työelämässä loistamiseen - ja yli päänsä elämässä menestymiseen ja aikuisten maailmaan. Hyvä aloitus!

T. Äikän entinen ope

Koeta vielä päättää, onko se oikein kirjoitus vai oikeinkirjoitus!

Olihan oikein kirjoitus oikeinkirjoituksesta!

Vierailija
42/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Yhdyssanojen oikein kirjoituksen merkitystä olen vuosia tähdentänyt nuorille niin kotona kuin koulussa. Oikeinkirjoituksen hallitseminen pilkkusääntöineen on portti työelämässä loistamiseen - ja yli päänsä elämässä menestymiseen ja aikuisten maailmaan. Hyvä aloitus!

T. Äikän entinen ope

Tätä jäin minäkin miettimään. 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen jättää tän kaiken taakseen, mä en usko että kukaan on haudalla kyselemässä että muistitko kirjoittaa kaiken oikein 

Se tuskin merkitsee mitää

Menkää ulos ihmiset, aurinkoa <3

Sinun kaltaisesi ihmisten mielestä on ok pahoinpidellä kaunista äidinkieltämme ja olla välinpitämätön ihan vain sillä perusteella että kuollaan kaikki joskus. Sinun kaltaisesi ihmiset ovat syyllisiä kielemme rapistumiseen ja ennen pitkää tuhoutumiseen.

Vierailija
44/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu hoitoon noiden mielenterveysongelmien takia

Vierailija
45/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se aika vajakin kuvan jättää jos on aina kaikki väärin kirjoitettu. Mutta tää suomen kieli on aika vaikeeta noin yleisesti ottaen.

Vierailija
46/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex lehtorin on jopa sähkö sauva tehnyt tenän  vuosi sitten kehoitin ostamaan pistorasia tapin kun silloin pattereiden loputtua syytteli isojen kirjainten käyttämättömyydestä. kaikkee se kulllllinpuute teettää

Vierailija
47/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äikän entinen ope

Tätä jäin minäkin miettimään. 🤔

Älä mieti enää. Kyllä se on oikeinkirjoitus.

Vierailija
48/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko niitä selkeimpiäkään? 

Vierailija
49/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex lehtorin on jopa sähkö sauva tehnyt tenän  vuosi sitten kehoitin ostamaan pistorasia tapin kun silloin pattereiden loputtua syytteli isojen kirjainten käyttämättömyydestä. kaikkee se kulllllinpuute teettää

Minullakin on tuollainen pisto rasia tappi. Säilytän sitä iso isäni vanhassa rintama miehen tarveke pakissa.

Vierailija
50/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella kirjoittaessa automaattikorjauksen päällä ollessa, se automaattisesti korjaa yksinkertaisetkin yhdyssanat erilliseksi.

Tämä 📱🔬🧐😓

Mitkäs ihmeen hupiluurit tuollaista tekee? Enpä ole vielä törmännyt tekstinkorjaukseen joka automaattisesti erottaa yhdyssanat osiinsa.

Vierailija
51/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan opi ymmärtämään miksi yhdyssanavammaiset kirjoittavat yhdyssanat erikseen ja yhdistelevät sanoja jotka eivät kuulu yhteen. Antaa kyllä tehokkaasti V A J U K K I-vaikutelman ja menee uskottavuus koko kirjoituksesta.

Vierailija
52/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella kirjoittaessa automaattikorjauksen päällä ollessa, se automaattisesti korjaa yksinkertaisetkin yhdyssanat erilliseksi.

Tämä 📱🔬🧐😓

Mitkäs ihmeen hupiluurit tuollaista tekee? Enpä ole vielä törmännyt tekstinkorjaukseen joka automaattisesti erottaa yhdyssanat osiinsa.

Jotkut halvat Android-pökäleet varmastikin.

Vierailija
53/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kuka päätti mikä on oikeinkirjoitus,kenellä on kunnia ja valta päättää??Kerro se mulle,nimeä henkilö ja henkilö hänen takaa ja henkilö hänen takaa ja....................???

Vierailija
54/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaatte aikaa turhaan paskaan jokainen ymmärtää jos kirjoitan vaikka kalakukko tai  ..kala kukko,kyllä se merkitsee ihan samaa.Paska-housu paskahousu  paska housu,kuka ei ymmärrä käsi ylös ja heti.?

Vierailija
55/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkääpä kaikki kirjoittelijat parastanne ja näyttäkää mallia: kuinka monta kirjoitus- ja kielioppivirhettä saatte vaikkapa 300 merkin tekstiin mahtumaan?

Paras palkitaan ylänuolella!

Vierailija
56/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellet pätee osaamistaan,no teillä on synkkä tulevaisuus murehtia ,kun 8,4 miljardia ihmistä unohtaa laittaa pilkun oikeaan kohtaan ja yhdysanat ei vaan satu kohdalle.Ihminen ei ole täydellinen,ei teidän takia tarvitse ollakkaan.

Vierailija
57/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihko auki

Vierailija
58/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpä kerron. Asiat unohtuu. Kun vuosikausia lukee huonosti kirjoitettua tekstiä somessa ja mediasta, niin kyllähän säännöt ja oikeakielisyys alkaa unohtumaan.

Montakohan virhettä tähänkin tuli vaikka yritän kirjoittaa oikein. Pitäisi jaksaa lukea kirjoja enemmän ehkä.

Vierailija
59/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi nahka,se on minun ja minä päätän miten se kirjoitetaan,koska se on minun,kysyttävää....pilkun nuss............t

Vierailija
60/80 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää, miten oikeinkirjoituksen perusasioissakin hapuilevat ihmiset ajattelevat. En sano näin pahassa arvostelutarkoituksessa, vaan en vain käsitä, kuinka normaali kielellinen ajatuksenjuoksu siirtyy kirjoitettuun tekstiin aivan olennaisten seikkojen virheellisyytenä: kahvi kuppi tai villa sukka. Olisi kivaa, jos joku haluaisi kertoa jotain tästä ilmiöstä.

Jos nyt kuitenkin yrittäisit edes ymmärtää.Täällä on jo pariin kertaan kerrottu syy tälle ilmiölle.Puhelin/tabletti vaihtaa monesti itse yhdyssanoja erilleen.Eikä niistä jaksa välittää eli alkaa korjailemaan muut kuin pilkunnussijat.

P.s: Äidinkielenkokeet on sitten erikseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi