65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä minua, että eläkeläinen ei tosiaan tajua. Hokee vain sitä oman elämänsä kovuutta. No, onneksi se on kohta ohi. Mutta ei ole lapsilla ja nuorilla Suomessa kummoista tulevaisuutta, siitä tuo sukupolvi on pitänyt huolen.
Mun lapsillani on koulutus, hyväpalkkaiset työt, kauniit omat kodit, rakastavat puolisot ja varallisuutta. Kun kuolen jokaiselle jää n 100 000e minkä olen elämäni aikana saanut kasaan seiniä maksamalla.
Heillä ei ole pienintäkään ongelmaa taloudellisesti. Köyhästä lapsuudesta huolimatta he ovat päässeet helpommalla kaikin tavoin, toki itsekin 15v lähtien työtä tehden
Minäminäminä ja minun lapset.
Sinun lapsesi ei kiinnosta ketään. Nyt puhutaan sukupol
Kertoisitko vielä mistä sukupolvesta sinä puhut?
Mikä on se kärsinyt sukupolvi? Onko kyse suurten ikäluokkien lapsista vai lastenlapsista? Vai noiden 65-75-vuotiaiden lapsista tai lastenlapsista?
Eläkkeellä on tällä hetkellä n 1920-1960 syntyneitä, siinä on jo useampi sukupolvi, joilla on ollut hyvin erilainen elämä ja erilaiset mahdollisuudet. Eläkeläisten lapsia on taas suurinpiirtein 1940-2000 syntyneet, osa heitä toki itsekin eläkkeellä. Missä siis menee se mystinen sukupolvien raja, josta eteenpäin elämä on pelkkää surkeutta, kun aikaisempi sukupolvi on vienyt kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään sukupolven väkäleuat jaksaa jänkyttää. Mutta kohta on tuomion päivä :-D .Loppuu saatana se kuppaaminen. Loiset elää kymmeniä vuosia työssäkäyvien elättinä.
Aivan kuten sinäkin olet ollut lspsena elätti.Tuskin olet mikään maksaja nytkään.
En minä ainakaan sitten, kun olen eläkkeellä, rupea länkyttämään heille, jotka minun elämiseni maksavat. Pid
Nämä eläkeläiset ovat maksaneet sinun koulutuksen ym.aikanaan,lisäksi edellisen sukupolven eläkkeet.Oletko kiitollinen ?
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään sukupolven väkäleuat jaksaa jänkyttää. Mutta kohta on tuomion päivä :-D .Loppuu saatana se kuppaaminen. Loiset elää kymmeniä vuosia työssäkäyvien elättinä.
Mikä tuomio on tulossa, kerro.-eläkeläinen
No minä minä ja meidän ystävien ja tuttujen lapset myös. Promillen murto-osa ikäluokistaan mutteivät mitään ainutlaatuisia. Enemmistö sinnittelee kyllä
Ei kiinnosta myöskään ystäväsi tai tuttavasi. Nyt puhutaan ikäryhmistä. Lopettakaa epäkiinnostavat anekdootit, niillä ei ole todistusvoimaa nyt tässä tarkastelussa
No höh - kun mekin satumme olemaan "ikäryhmää" 🤣🤣 Useampaa sellaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivan puute, kun ei riitä hoitajat.
Taas alkaa tökkiä tämä eläkeläisten valehtelu siitä, kuinka heitä kohdeltaisiin verotuksessa väärin. Ei, he ovat etuoikeutettuja! Myös verotuksen osalta.
Työntekijällä on veroprosentti alempi ja päälle tulee nämä VEROLUONTEISET maksut ja kokonaisuudessaan netossa ei juuri ole eroa. Sehän tässä ratkaisee, mitä saa käteen. Mitä saa 1000 Eurosta, 2000 Eurosta, 3000 Eurosta jne. Eläkeläisiä ei kohdella mitenkään väärin tässä. Itseasiassa pienituloisia palkansaajia kohdellaan paljon huonommin. Pienestä eläkkeestä ei mene PENNIÄKÄÄN veroa. Ei PENNIÄKÄÄN. Kaikki nettona. Toisin kuin yhtä pienestä palkasta tai vielä pienemmästä pitää ne eläkemaksut maksaa silti eli koko summa ei tule nettona.
Sen sijaan epäoikeudenmukaista on, että pienestäkin työttömyyskorvauksesta menee hurjasti veroja. Miksi 1000 Euron eläke pitää saada kokonaan nettona käteen, jos 800 Euron työttömyyskorvauksestakin menee 16%? En halua eläkeläisten veroja korottaa, mutta hieman kohtuutta tuohon huuteluun ja oikeasti epäoikeudenmukaisesti verotus kohtelee juuri näitä sairaspäivärahoja, työttömyyskorvausta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten sinäkin olet ollut lspsena elätti.Tuskin olet mikään maksaja nytkään.
En minä ainakaan sitten, kun olen eläkkeellä, rupea länkyttämään heille, jotka minun elämiseni maksavat. Pid
Nämä eläkeläiset ovat maksaneet sinun koulutuksen ym.aikanaan,lisäksi edellisen sukupolven eläkkeet.Oletko kiitollinen ?
Kehtaatkin puhua edellisen sukupolven eläkkeistä. Niitä ahne ikäluokka maksoi minimit. Heidän vanhempansa elivät puutteessa ja vaatimattomasti. Se ikäluokka olisikin ansainnut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivan puute, kun ei riitä hoitajat.
Hoitajia kyllä on mutta kaupungit ja kunnat eivät heitä palkkaa koska hallitus vaatii säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Taas alkaa tökkiä tämä eläkeläisten valehtelu siitä, kuinka heitä kohdeltaisiin verotuksessa väärin. Ei, he ovat etuoikeutettuja! Myös verotuksen osalta.
Työntekijällä on veroprosentti alempi ja päälle tulee nämä VEROLUONTEISET maksut ja kokonaisuudessaan netossa ei juuri ole eroa. Sehän tässä ratkaisee, mitä saa käteen. Mitä saa 1000 Eurosta, 2000 Eurosta, 3000 Eurosta jne. Eläkeläisiä ei kohdella mitenkään väärin tässä. Itseasiassa pienituloisia palkansaajia kohdellaan paljon huonommin. Pienestä eläkkeestä ei mene PENNIÄKÄÄN veroa. Ei PENNIÄKÄÄN. Kaikki nettona. Toisin kuin yhtä pienestä palkasta tai vielä pienemmästä pitää ne eläkemaksut maksaa silti eli koko summa ei tule nettona.
Sen sijaan epäoikeudenmukaista on, että pienestäkin työttömyyskorvauksesta menee hurjasti veroja. Miksi 1000 Euron eläke pitää saada kokonaan nettona käteen, jos 800 Euron työttömyyskorvauksestakin menee 16%? En halua elä
KYSY ASIAA NIILTÄ JOTKA OVAT ELÄKESYSTEEMIN LUONEET, MINÄ EN SITÄ TIEDÄ.-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Voit antaa eläkkeesi ihan kenelle vaan nuorelle ihmiselle, joka ei pysty perustamaan perhettä, kun ei ole työpaikkaa, vaikka on opiskellut ja ottanut lainaa ja suorittanut tutkinnon.
Onko työttömyys siis eläkeläisten vika? Ja olisiko nuorten asema jotenkin parempi, jos nämä eläkeläiset olisivat jatkaneet/jatkaisivat yhä työssään?
Aika moni eläkeläinenkin on aikoinaan opiskellut, ottanut lainaa ja suorittanut tutkinnon. Ja myöskin joutunut etsimään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaatkin puhua edellisen sukupolven eläkkeistä. Niitä ahne ikäluokka maksoi minimit
Minä vuosina nämä ahneet ovat syntyneet? Kerro niin ymmärrän paremmin mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit antaa eläkkeesi ihan kenelle vaan nuorelle ihmiselle, joka ei pysty perustamaan perhettä, kun ei ole työpaikkaa, vaikka on opiskellut ja ottanut lainaa ja suorittanut tutkinnon.
Onko työttömyys siis eläkeläisten vika? Ja olisiko nuorten asema jotenkin parempi, jos nämä eläkeläiset olisivat jatkaneet/jatkaisivat yhä työssään?
Aika moni eläkeläinenkin on aikoinaan opiskellut, ottanut lainaa ja suorittanut tutkinnon. Ja myöskin joutunut etsimään töitä.
Siltä osin työttömyys todella on eläkeläisten vika, että suuret ikäluokat tekivät todella vähän lapsia. Nyt sitten kun he ovat maksurasitteena, palkkojen sivukulut ovat niin korkeat, että Suomessa työllistäminen on kallista. Kannattamatonta. Suuret yritykset eivät tänne investoi. Siitä syntyy työttömyyttä. Eläkeläisten tulot kuitenkin juoksee kuin Manulle illallinen, vaikka kaikki muut joutuvat kiristämään vyötä ja palveluista leikataan. Se on kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä vuosina nämä ahneet ovat syntyneet? Kerro niin ymmärrän paremmin mitä tarkoitat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaatkin puhua edellisen sukupolven eläkkeistä. Niitä ahne ikäluokka maksoi minimit
Henkilöt jotka jäivät tel-eläkkeelle 60-luvun alusta lähtien saivat eläkkeen neljän viimeisen työvuotensa perusteella. Paras ja huonoin vuosi heivattiin, kahden keskiarvosta laskettiin eläke.
Vielä on eläkeläisissä 20 ja 30-luvuilla syntyneitä eikä heillä sen huonommat eläkkeet ole. Linkki: sisarukseni syntyneet 1927, 1931 ja 1935. Saavat kukin enemmän kuin minä boomer, jonka työura loppui 90-lamaan, senjälkeiset osapäivähommat ei paljon eläkettä kartuttaneet.
Jos olisi enemmän suurten ikäluokkien lapsia sitä enemmänhän olisi työttömiä, sun mielestä suuria ikäluokkia se 1,6 milj eläkeläistä?
Vierailija kirjoitti:
Henkilöt jotka jäivät tel-eläkkeelle 60-luvun alusta lähtien saivat eläkkeen neljän viimeisen työvuotensa perusteella. Paras ja huonoin vuosi heivattiin, kahden keskiarvosta laskettiin eläke.
Vielä on eläkeläisissä 20 ja 30-luvuilla syntyneitä eikä heillä sen huonommat eläkkeet ole. Linkki: sisarukseni syntyneet 1927, 1931 ja 1935. Saavat kukin enemmän kuin minä boomer, jonka työura loppui 90-lamaan, senjälkeiset osapäivähommat ei paljon eläkettä kartuttaneet.
Jälleen anekdootteja. Asiaa pitää tarkastella ikäluokkien tasolla.
Eläkkeet tulevat eläkevakuutusyhtiöiltä.
Eläkeläiset maksavat veroja valtiolle, kunnalle, seurakunnille ja ylelle.
"Siltä osin työttömyys todella on eläkeläisten vika, että suuret ikäluokat tekivät todella vähän lapsia. Nyt sitten kun he ovat maksurasitteena, palkkojen sivukulut ovat niin korkeat, että Suomessa työllistäminen on kallista. Kannattamatonta. Suuret yritykset eivät tänne investoi. Siitä syntyy työttömyyttä. Eläkeläisten tulot kuitenkin juoksee kuin Manulle illallinen, vaikka kaikki muut joutuvat kiristämään vyötä ja palveluista leikataan. Se on kohtuutonta."
Eläkeläisten elämiskulut ovat nousseet ihan samalla tavalla kuin muittenkin, palvelujen leikkaukset koskevat heitäkin.
En tiedä keitä sun mielestäsi kuuluu suuriin ikäluokkiin koska täälläkin siitä on montaa tulkintaa.
Jäin eläkkeelle viime syksynä joten sorry kun olen nykyään sun elätettävänäsi, enkä edes lapsia tehnyt kun en niitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen anekdootteja. Asiaa pitää tarkastella ikäluokkien tasolla.
Höpötä sinä iläluokkia jos et esimerkkejä ymmärrä. Väität että vanhemmilla ihmisillä on pienemmät eläkkeet, ymmärsitkö mitä kerroin heidän eläkkeensä muodostamisesta?
Jos ymmärrät, vertaa eläkkeet 1926 syntyneen ja 1958 syntyneen välillä?
Ymmärrätkö ees että tosiaan on eläkeläisiä muitakin kuin nuo suuret ikäluokat joista kai jankkaat.
Jäin eläkkeelle 1.11.-24 joten miten olen sun lapsiasi kupannut ja vienyt tulevaisuuden?-eläkeläinen