65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Seliseli täällä buumerit yrittävät jankuttas jotain omaa jargoniaa kuinka on ansaittu ja oltu ahkeria ja päläpälä meille kuuluu hyvät eläkkeet koska olemme ansainneet päläpälä.
Niinkuin kaikki eivät olisi ansainneet, niinkuin nuorempi polvi ei olisi ansainnut.
Itse ei tarvinnut opiskella, ei ottaa lainaa ei kilpailla työpaikoista tai asemasta, ei edes vakituisesta työsuhteesta.Niin nämä ajasta tipahtaneet fossiilit nyt sitten yrittävät selittää maailmaa ja yhteiskuntaa oman kokemuksensa kautta, eivätkä pysty ymmärtämään että tilanne ja mahdollisuudet eivät ole samat seuraaville sukupolville ja juuri siitä syystä he joutuvat talkoisiin, tasaamaan kerryttämiään etuuksia nuoremman polven hyväksi. Sitä heiltä nyt odotetaan ja ei heiltä tulla lupia kyselemään.
Mutta ei nämä ymmärtä, kynsin hampain pidetään omasta kiinni, vaikka hyvin nähdään että ollaan kupattu systeemiä nuorempien kustannuksell
Tämä kateus on niin huvittavaa,lisää vaan!Tilanne ja mahdollisuudet ovat samat kaikille nuorille,toiset pärjäävät ,on lapsia ja omaisuuttakin,toisten energie kuluu tyhjänpäiväiseen ulinaan.Näillä palkoilla mitä maksettiin silloin kun oli helpompaa päästä töihin,sinunlainen ei edes takapuolta nostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, ettei jotkut ymmärrä, että kaikilla on hyvä eläke. Ei pienipalkkaisille ole kovin suuri eläke, eivätkä he ole pystyneet säätämään pienestä eläkkeestään kovin paljon. Ovat ihan eri lähtökohdissa kuin sellaiset, jotka ovat eläessään tienanneet paljon ja heillä on myös eläkekin parempi.
Voi, että kun tehdään niin jyrkkiä yleistyksiä. Esimerkiksi lähihoitajienkaan palkat ilman mitään lisiä ovat tosi pienet.
Tottakai on pieniäkin eläkkeitä mutta nyt puhutaan ikäryhmästä jolla on eniten varallisuutta ja se on eläkeläiset. Eikä se ole jyrkkä yleistys vaan fakta.
Edellenkin - se varallisuus on hankittu perse ruvella töitä tehden 40v ajan!! Ei se tämän 1. eläkevuoden aikana ole ilmestynyt tyhjästä!
Tottakai minulla on enemmän varallisuutta kuin
Jotkut nyt ovat vähän yksinkertaisia,ei näille kannata selittää asioita.Siksi näillä ei olekaan mitään muuta kuin pohjaton kateus.
Ei yllätä minua, että eläkeläinen ei tosiaan tajua. Hokee vain sitä oman elämänsä kovuutta. No, onneksi se on kohta ohi. Mutta ei ole lapsilla ja nuorilla Suomessa kummoista tulevaisuutta, siitä tuo sukupolvi on pitänyt huolen.
Vierailija kirjoitti:
Toki vanhukset ovat varakkaimpia kuin nuoret, koska he ovat pyrkineet maksamaan asuntolainansa pois ennen eläkkeelle jääntiä, ja useilla heistä on se muutaman kymppitonnin tönö maaseudulla.
Nuorilla on paljon enemmän omaisuutta, mutta myös enemmän velkaa, joten he ovat teoriassa köyhempiä kuin eläkeläiset. Tämä johtuu siitä, että nettovarallisuus = varat-velat.
Tästä seuraa, että vanhuksen nettovarallisuus on tönö 20 000€ - 0€ (velka)=20 000€. Nuorten nettovarallisuus taas on talo 310 000€ - 310 000€ (asuntolaina+opintolaina)=0€.
Eläkeläisisltä on myös leikattu ja leikataan lisää. Omakin nettoeläkkeeni on tänä vuonna pienempi kuin viime vuonna, koska eläketulovähennystä leikattiin. Lisäksi hallitus on sopinut indeksileikkurista, joka varmistaa sen, etteivät eläkkeet tulevaisuudessa kasva enää edes inflaation vertaa.
Ja tästä leikkurista saadaan kiittää kermapersekommari KaasuPaavoa!
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä minua, että eläkeläinen ei tosiaan tajua. Hokee vain sitä oman elämänsä kovuutta. No, onneksi se on kohta ohi. Mutta ei ole lapsilla ja nuorilla Suomessa kummoista tulevaisuutta, siitä tuo sukupolvi on pitänyt huolen.
Mun lapsillani on koulutus, hyväpalkkaiset työt, kauniit omat kodit, rakastavat puolisot ja varallisuutta. Kun kuolen jokaiselle jää n 100 000e minkä olen elämäni aikana saanut kasaan seiniä maksamalla.
Heillä ei ole pienintäkään ongelmaa taloudellisesti. Köyhästä lapsuudesta huolimatta he ovat päässeet helpommalla kaikin tavoin, toki itsekin 15v lähtien työtä tehden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsillani on koulutus, hyväpalkkaiset työt, kauniit omat kodit, rakastavat puolisot ja varallisuutta. Kun kuolen jokaiselle jää n 100 000e minkä olen elämäni aikana saanut kasaan seiniä maksamalla.
Heillä ei ole pienintäkään ongelmaa taloudellisesti. Köyhästä lapsuudesta huolimatta he ovat päässeet helpommalla kaikin tavoin, toki itsekin 15v lähtien työtä tehden
Tämä.Itsekin ihmettelen millä oikeudella nämä valittajat puhuu kaikkien nuorten puolesta vain koska heillä itsellä menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.Itsekin ihmettelen millä oikeudella nämä valittajat puhuu kaikkien nuorten puolesta vain koska heillä itsellä menee huonosti.
Kateus on niin noloa, kai heitä hävettää kun eivät saa itse mitään aikaan.
Ymmärrän hyvin, onhan se helpompaa inistä ja syyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä ja minun lapset.
Sinun lapsesi ei kiinnosta ketään. Nyt puhutaan sukupolvien tilanteesta tilastollisesti. Sukupolvien välisestä epäoikeudenmukaisuudesta. Se pitäisi korjata jotenkin.
Itsekkään sukupolven väkäleuat jaksaa jänkyttää. Mutta kohta on tuomion päivä :-D .Loppuu saatana se kuppaaminen. Loiset elää kymmeniä vuosia työssäkäyvien elättinä.
Ei muuten ole kaikkien kohdalla noin.
Vanhempani ovat molemmat tuota ikäryhmää ja eläkkeellä, mutta eivät todellakaan varakkaita tai edes keskiluokkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi ei kiinnosta ketään. Nyt puhutaan sukupolvien tilanteesta tilastollisesti. Sukupolvien välisestä epäoikeudenmukaisuudesta. Se pitäisi korjata
No minä minä ja meidän ystävien ja tuttujen lapset myös. Promillen murto-osa ikäluokistaan mutteivät mitään ainutlaatuisia. Enemmistö sinnittelee kyllä
Sanotaan tämä tosiasia lyhyesti. 1. Suomen eläkejärjestelmä ei tule tällaisenaan kestämään vaan se täytyy ajaa alas suunnitelmallisesti. 2. Myös nykyiset suurituloiset eläkeläiset täytyy ottaa mukaan säästötalkoisiin sopivalla progressiolla koska jörjestelmä täytyy muuttaa. Systeemin tulee jatkossa perustua henkilökohtaiseen vastuuseen joka oikeasti kartuttaa eläkettä niin, ettei sen maksaminen eläkepäivinä riipu työntekijöiden/veronmaksajien määrästä. Nykyinen eläke on korvamerkittyä eli ei ole mitään takeita sen saatavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole kaikkien kohdalla noin.
Vanhempani ovat molemmat tuota ikäryhmää ja eläkkeellä, mutta eivät todellakaan varakkaita tai edes keskiluokkaa
Aloituksessa puhutaan varakkaimmasta ikäryhmästä. Ikäryhmästä. Kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi ei kiinnosta ketään. Nyt puhutaan sukupolvien tilanteesta tilastollisesti. Sukupolvien välis
No minä minä ja meidän ystävien ja tuttujen lapset myös. Promillen murto-osa ikäluokistaan mutteivät mitään ainutlaatuisia. Enemmistö sinnittelee kyllä
Ei kiinnosta myöskään ystäväsi tai tuttavasi. Nyt puhutaan ikäryhmistä. Lopettakaa epäkiinnostavat anekdootit, niillä ei ole todistusvoimaa nyt tässä tarkastelussa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään sukupolven väkäleuat jaksaa jänkyttää. Mutta kohta on tuomion päivä :-D .Loppuu saatana se kuppaaminen. Loiset elää kymmeniä vuosia työssäkäyvien elättinä.
Aivan kuten sinäkin olet ollut lspsena elätti.Tuskin olet mikään maksaja nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten sinäkin olet ollut lspsena elätti.Tuskin olet mikään maksaja nytkään.
En minä ainakaan sitten, kun olen eläkkeellä, rupea länkyttämään heille, jotka minun elämiseni maksavat. Pidän suuni kiinni ja olen kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin että Prisman lounasravintolasta saa "seniorialennuksen". Täytyykin kysyä kun seuraavan kerran käy, saako sieltä buffasta myös opiskelija-alennuksen ja työttömyysalennuksen. Heillähän tässä on vähäiset tulot.
Onko se alennus 50 senttiä vai euron?
Vierailija kirjoitti:
Seliseli täällä buumerit yrittävät jankuttas jotain omaa jargoniaa kuinka on ansaittu ja oltu ahkeria ja päläpälä meille kuuluu hyvät eläkkeet koska olemme ansainneet päläpälä.
Niinkuin kaikki eivät olisi ansainneet, niinkuin nuorempi polvi ei olisi ansainnut.
Itse ei tarvinnut opiskella, ei ottaa lainaa ei kilpailla työpaikoista tai asemasta, ei edes vakituisesta työsuhteesta.Niin nämä ajasta tipahtaneet fossiilit nyt sitten yrittävät selittää maailmaa ja yhteiskuntaa oman kokemuksensa kautta, eivätkä pysty ymmärtämään että tilanne ja mahdollisuudet eivät ole samat seuraaville sukupolville ja juuri siitä syystä he joutuvat talkoisiin, tasaamaan kerryttämiään etuuksia nuoremman polven hyväksi. Sitä heiltä nyt odotetaan ja ei heiltä tulla lupia kyselemään.
Mutta ei nämä ymmärtä, kynsin hampain pidetään omasta kiinni, vaikka hyvin nähdään että ollaan kupattu systeemiä nuorempien kustannuksell
Sulleko mun pitäisi eläkkeeni antaa?
Voit antaa eläkkeesi ihan kenelle vaan nuorelle ihmiselle, joka ei pysty perustamaan perhettä, kun ei ole työpaikkaa, vaikka on opiskellut ja ottanut lainaa ja suorittanut tutkinnon.
"suuri enemmistö eläkeläisistä on hyvätuloisia ja Suomen mittakaavalla kohtalaisen varakkaita. He ovat varakkaimmat ikäluokat, joita Suomessa on."
https://www.apu.fi/artikkelit/rikkaat-elakelaiset-ja-rikottu-sukupolvis…