65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
4.000 euroa saisi olla yläraja eläkkeissä, kukaan iso pomokaan ei tarvitse enempää, jos kerran makaa kotona eläkepäivinään.
Ei meidän tarvitse pyytää anteeksi, vaan nautimme elämästämme kukin omalla tavallamme.
Tässä maassa on jotain pahasti pielessä, normaalit ihmiset arvostavat iäkkäitä elämää nähneitä ja elämäntyönsä tehneitä. Normaalit ihmiset arvostavat muita ihmisiä, lapsia ja aikuisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain 1/3 väestöstä? Se on aivan hirveä määrä pelkkiä nettosaajia
3x1,6 milj = paljonko?.
Eläkeläiset eivät ole nettosaajia kosla he ovat olleet veronmaksajia väh. 45 vuotta.
Ai ne ysärillä työttömiksi jääneetkin, jotka loisivat toistakymmentä vuotta eläkeputkessa? Ja joka sattumalta poistettiin juuri nuoremmilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ihan sama jos ruvettais nimittelemään lapsiperheitä. He saavat kelalta etuuksia, kunnilta päivähoidon, peruskoulun, alle 15 v terveydenhoidon maksutta.
Kunta joka houkutteli tonteilla lapsiperheitä totesi kyllä että 15 vuotta kunnassa asuttuaan heidän veronss vasta ovat kattaneet heidän kulunsa.
Niin boomeritkin saivat omille kakaroilleen, lisäksi vielä tuuppasivat vanhempansa vanhainkoteihin, joita ei siis enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää eduskunnalle aloite paremmasta eläkejärjestelmästä älkääkä täällä vinkuko, se eikä eläkeläisten jatkuva haukkuminen auta yhtään mitään.
Mistäs sinä sen tiedät, ettei auta? Yleensä yleinen mielipide jossain vaiheessa alkaa vaikuttaa poliitikkojenkin touhuihin.
Miksi et muuten itse mene muualle vinkumasta? Mitä teet ketjussa?
Tuskin poliitikot täällä käyvät lukemassa juttuja, valita sellaisessa jota lukevat muutkin kuin av-mammat.
Teen samaa kuin sinäkin - auon päätäni :D
Sinun antisi keskusteluun on hyvin vähäinen. Mitään mielenkiintoista faktaa ei sieltä tule, pelkkää ulinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän tarvitse pyytää anteeksi, vaan nautimme elämästämme kukin omalla tavallamme.
Tässä maassa on jotain pahasti pielessä, normaalit ihmiset arvostavat iäkkäitä elämää nähneitä ja elämäntyönsä tehneitä. Normaalit ihmiset arvostavat muita ihmisiä, lapsia ja aikuisia!
Eivätkä hauku työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain 1/3 väestöstä? Se on aivan hirveä määrä pelkkiä nettosaajia
Tein 45 vuotta töitä ja jäin lokakuussa -24 eläkkeelle, olen eläkkeeni ansainnut, saat olla asiasta ihan mitä mieltä haluat mua ei hetkauta. Tee sama perässä vaikka tuskin siihen pystyt.
Et ole ansainnut paitsi omassa pienessä mielessäsi. 35 työvuotta takana, 15 edessä, pääsetkö samaan?
Täällä taas haukutaan suuria ikäluokkia into piukeana ja itketään, kun he nauttivat eläkettä :D
Täytyy muistaa, että monet heistä meni töihin jo 16 vuotiaina ja koska eläke alkoi kertymään vasta 23 vuotiaana, eli he ehti tehdä parhaimmillaan 8 vuotta töitä enne kuin eläke alkoi kerymään. Nyt se alkaa 17 vuotiaasta.
Ja noita "kamalia" ikäluokkia on elossa/suonessa enää noin 370 000 ja koska eläkeläisiä on 1 600 000 niin aika pieni osa eläkeläisistä on paljon parjattua suurtaikäluokkaa.
Vasta vuonna 2005 on eläke alkanut karttua 18 vuotiaana, sitä ennen kaikki on tehneet töitä 23 vuotiaaksi, ennen kuin eläke on alkanut kertymään.
Tuo ap:n väite suurituloisista on harhaanjohtava yleistävä väite. Esim. tuttavani saa pientä eläkettä ja asuu haja-asutus-alueella vanhassa talossa, jossa on isot asuinkustannukset. Hän omisti hiukan maata, mutta joutui myymään sen, koska ei rahat muuten riittäneet elämiseen. Hän ei ole tuhlari, vaan käyttää järkevästi roposensa.
Ehkä vielä tuolloin pääsi yo-merkonomi töihin, mutta ei paljon enää tuon jälkeen. Muistan kun opiskelin vähän sinun jälkeen merkonomiksi niin monet sanoivat, että työttömäksi valmistut.
Valmistuin yo-merkonomiksi v 93 30+v:nä ja olen ollut töissä opiskeluvuosia ja äitiyslomia lukuunottamatta koko ajan, samoin mieheni samalla koulutuksella. Ylenemään pääsi kokemuksella työpaikkaa vaihtaen aina parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap:n väite suurituloisista on harhaanjohtava yleistävä väite. Esim. tuttavani saa pientä eläkettä ja asuu haja-asutus-alueella vanhassa talossa, jossa on isot asuinkustannukset. Hän omisti hiukan maata, mutta joutui myymään sen, koska ei rahat muuten riittäneet elämiseen. Hän ei ole tuhlari, vaan käyttää järkevästi roposensa.
Eipä kovin järkevästi käytä roposiaan, kun asuu vanhassa talossa, jossa on isot asuinkustannukset. Ei jeesus teitä boomereita.
Kyllä olisi hauskaa olla katsomassa sitten, kun nämä samaa jauhavat, eläkeläisiä ihmisiä moittivat ovat itse eläkeikäisiä. Mitähän jälkipolvet tykkäävät heidän touhuistaan? Aika kun on kuluvaa sorttia.
Kannattaako tuhlata aikansa täällä roikkumiseen ja eläkeläisten morkkaamiseen? Tuleeko parempi olo?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi hauskaa olla katsomassa sitten, kun nämä samaa jauhavat, eläkeläisiä ihmisiä moittivat ovat itse eläkeikäisiä. Mitähän jälkipolvet tykkäävät heidän touhuistaan? Aika kun on kuluvaa sorttia.
Kannattaako tuhlata aikansa täällä roikkumiseen ja eläkeläisten morkkaamiseen? Tuleeko parempi olo?
Hei, pitäisikö sun mennä vaikka kauppaan tukkimaan käytäviä ostoskärryillä ja ostamaan arpoja viisisenttisillä?
Kokkarit ovat ainakin hyvätuloisia eläkeläisiä kaikki. He ovat nyt vallassa. Eikö kannattaisi heidän puoleensa nyt kääntyä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ihan sama jos ruvettais nimittelemään lapsiperheitä. He saavat kelalta etuuksia, kunnilta päivähoidon, peruskoulun, alle 15 v terveydenhoidon maksutta.
Kunta joka houkutteli tonteilla lapsiperheitä totesi kyllä että 15 vuotta kunnassa asuttuaan heidän veronss vasta ovat kattaneet heidän kulunsa.
Niin boomeritkin saivat omille kakaroilleen, lisäksi vielä tuuppasivat vanhempansa vanhainkoteihin, joita ei siis enää ole.
Ei ole mun ainakaan tarvinnut tuupata, koska molemmat vanhemmat kuolivat hyvissä ajoin tapaturmaisesti. Älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, pitäisikö sun mennä vaikka kauppaan tukkimaan käytäviä ostoskärryillä ja ostamaan arpoja viisisenttisillä?
No sitä voisi vaikka käydä uimassa, kuntosalilla yms. Sitten voisi lukea sivistävää kirjallisuutta yms. Eikö enää ole ihmisillä muuta tekemistä kuin roikkua täällä morkkaamassa? Monia juttuja voi tehdä melko halvallakin. Kirjastokin on ilmainen. Näissähän ne pienituloiset eläkeläisetkin käyvät. Pian tulee kevät, kannattaa seurata kevään tuloa.
Kummallista, että olemme ajautuneet tällaiseen elämään, jossa kenellekään ei riitä mikään. Kaikki täytyy olla jotain huippua ja kalliita matkoja. Ei olla tyytyväisiä tavalliseen elämään. Elämä tuntuu olevan tyhjää usealle, eikä siihen kyllä välttämättä auta edes raha.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vielä tuolloin pääsi yo-merkonomi töihin, mutta ei paljon enää tuon jälkeen. Muistan kun opiskelin vähän sinun jälkeen merkonomiksi niin monet sanoivat, että työttömäksi valmistut.
Valmistuin yo-merkonomiksi v 93 30+v:nä ja olen ollut töissä opiskeluvuosia ja äitiyslomia lukuunottamatta koko ajan, samoin mieheni samalla koulutuksella. Ylenemään pääsi kokemuksella työpaikkaa vaihtaen aina parempaan.
No se vaatii tietynlaisen luonteen. Minä en päässyt... Olin pankissa, mutta sielläkään ei enää nykyään ole ollut työpaikkoja aikoihin. Ehkä en ole ollut tarpeeksi kunnianhimoinen. Moni kyllä joutui viimeistään 90-luvulla työttömäksi, eikä sen jälkeen ole työtä saanut. Itse olen ollut pätkätöissä kylläkin ihan koko ajan. Ei ole ollut pitkiä työttömyysaikoja, mutta olen kyllä joutunut hakemaan runsaasti työpaikkoja ja opiskelemaan lisää. Merkonomin tutkinnolle naurettiin jossain vaiheessa ja laulettiin Kauppaopiston naiset, ne todella kääntää mun pään....
Kysyisin näiltä, jotka täällä kaiken aikaa toitottaa, että eläkeläiset eivät ole ansainneet eläkkeitään, että millä tavalla he ansaitsevat tulevan eläkkeensä?
Eli miten te nuoret työikäiset nyt tällä hetkellä ansaitsette eläkettänne?
Olisi hyvä tietää. Väitätte, että ette te tule saamaan eläkettä ollenkaan, mikä on puppua. Työansioistanne kertyy eläkettä laskennallinen määrä joka tapauksessa. Jos se jää liian pieneksi, saatte Kelalta loput. Oletteko siis ansainneet eläkkeenne vai ette?
Jokainen, joka kannattaa ja kannatti tätä rajat on auki kaikkien tulla ilmaiselle elatukselle ansaitsee köyhän ja vaikean elämän ja vanhuuden.