Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta

Vierailija
10.04.2024 |

"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella" 

Kommentit (2622)

Vierailija
1981/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 1/3 väestöstä? Se on aivan hirveä määrä pelkkiä nettosaajia

3x1,6 milj = paljonko?.

Eläkeläiset eivät ole nettosaajia kosla he ovat olleet veronmaksajia väh. 45 vuotta.

Vierailija
1982/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Tunge uppi perseesees.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt ihan sama jos ruvettais nimittelemään lapsiperheitä. He saavat kelalta etuuksia, kunnilta päivähoidon, peruskoulun, alle 15 v terveydenhoidon maksutta. 

Kunta joka houkutteli tonteilla lapsiperheitä totesi kyllä että 15 vuotta kunnassa asuttuaan heidän veronss vasta ovat kattaneet heidän kulunsa.

Vierailija
1984/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3x1,6 milj = paljonko?.

Eläkeläiset eivät ole nettosaajia kosla he ovat olleet veronmaksajia väh. 45 vuotta.

Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja ansiosidonnaista sai silloin 2 vuotta. 

Vierailija
1985/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän tässä huvittaakin.

Eläkeläiset sahaavat omaa oksaansa, kun eivät suostu olemaan avuksi eivätkä luopumaan eduistaan.

Lopputuloksena on niin korkeat eläkemaksut (25% palkasta!!) ettei yrityksillä ole varaa palkata työntekijöitä, joten palkasta aletaan tinkiä, joten eläkekertymä ei ole riittävän suuri, joten eläkemaksuja kasvatetaan, jolloin palkat ovat niin korkeat ettei yrityksillä ole varaa palkata työntekijöitä ja... Me ollaan kierteessä jossa kukaan muu ei voita paitsi pajatso sukupolvi.

Ihan oikeasti. Jos eläkemaksut olisi tasoa 12 % eikä 25%, niin Suomi olisi jo tuottavuusloikkansa tehnyt.

Mutku ei.

ELäKeLäiSeN pELko oN viiSaUdEn aLku My ass.

Tällä eläkekusetuksella suuret ikäluokat tekivät suomalaisesta työstä liian kallista. Vain koska eivät halunneet itse maksaa eläkkeitään ja halusivat jäädä aikaisi

Usko minua, työnantajaliitot ovat ihan kykeneviä huolehtimaan eduistaan ilman nettiöyhöttäjien apua.

Vierailija
1986/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein 45 vuotta töitä ja jäin lokakuussa -24 eläkkeelle, olen eläkkeeni ansainnut, saat olla asiasta ihan mitä mieltä haluat mua ei hetkauta. Tee sama perässä vaikka tuskin siihen pystyt.

Vierailija
1987/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vajaa 1/3 äänioikeutetuista.

Toki, jos ei niitä lapsia enää tehdä, ovat kohta 1/3 tai jopa 1/2 koko väestöstä.

Vierailija
1988/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein 45 vuotta töitä ja jäin lokakuussa -24 eläkkeelle, olen eläkkeeni ansainnut, saat olla asiasta ihan mitä mieltä haluat mua ei hetkauta. Tee sama perässä vaikka tuskin siihen pystyt.

Mulla sama. 1980 valmistuin yo-merkonomiksi 20 -vuotiaana, enkä ole päivääkään ollut koskaan työtön enkä saanut eläessäni yhtään mitään tukia mistään. Siitä lähtien olen tehnyt koko ajan töitä, nyt olen lomalla ja jään tässä kevään aikana eläkkeelle. Aloitin koululaisena kesätöissä 13-vuotiaana (silloin sai ihan kunnon palkkaa kesätyöntekijäkin) eli 52 vuotta sitten ja siitä lähtien joka kesä töissä kunnes 20 vuotiaasta lähtien täyttä päivää. Eläke alkoi kuitenkin karttua vasta 23-vuotiaana. Leipä on ollut pitkä ja kapea mutta olen hommannut yksin asunnon ja loma-asunnon. Auto on ollut aina. Olisin voinut toki olla säästeliäämpikin. Olen matkustellut paljon, käynyt yli 30 maassa, useassa monta kertaa ja parille tulevalle matkalle on lentoliput jo ostettuna. Nuoremmatkin voisi jättää sen laskemisen kannattaako mennä töihin vai nostaa tukia. Työnteko kannattaa aina.

N65

Vierailija
1989/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät elä ikuisesti eläkkeineen ja osa elää kauemmin. Osalla voi pienentyä eläke. Olisi tärkeää että kaikille on tarpeeksi, köyhillekin.

Vierailija
1990/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meiltä nuoremmilta leikkaaminen tarkoittaa, että pääsette kerrostaloissa kohta maksamaan muiden osakkaiden yhtiölainoja.

Mutta kun se ansiosidonnaisen leikkaaminen oli  niin kivaa."

Valita hallitukselle leikkauksista, en minä ole sun tukiasi leikannut.-eläkeläinen 1.11.-24 alkaen

Valita hallitukselle, jos sulla ei jää omiin lääkkeisiin rahaa, jos joudut alkaa maksamaan muiden osakkaiden yhtiölainoja ja vastikkeita.

Rahat on riittäneet ihan hyvin lääkkeisiin ja OKT:ssa ei muita osakkaita ole, joten kenenkään lainoja ei tartte maksella.

Ja valmiiksi jo seuraavaan kommenttiisi: siivoan kyllä ihan itse ja asumistukea en ole koskaan saanut, en myöskään leskeneläkettä (enkä tule saamaan tulevaisuudessakaan). Ja OKT:ssa on tarvittavat rempat juuri tehty, joten niihinkään ei enää omana elinaikana tarvitse satsata. Niin ja lapsetkin on kaikki töissä (ihan täysillä tunneilla) ja pärjäävät ihan hyvin.

Vierailija
1991/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillisen pitkäikäistä porukkaa ovat.

Vierailija
1992/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksuja on maksettu seuraavasti

1963-1983 vain 5 miljardia

1984-2009 vain 95 miljardia

2010-2020 jopa 100 miljardia 

Syntyvyys Suomessa on laskenut vuosikymmeniä ja siksi väestön ikärakenne on vääristynyt.

Ikä, %  väestöstä vuonna 2023

014  v.   14,9 %

1564 v.  61,8 %

6584 v.  20,5 %

85  v.      2,9 %

Vierailija
1993/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta ikäryhmästä löytyy runsaasti myös kaikkein pienempiä eläkkeitä ja varattomia kansalaisia. Tilasto on niinkuin se luetaan eli sillä voi valehdella ihan mitä vain.

Heitä köyhimpiä on varsin vähän tuossa ikäryhmässä, toista on 20-30-luvulla syntyneissä. 

Ehkä tähän on perusteluna ihan yhteiskunnalliset seikat. 20-30 -luvulla Suomi oli köyhä maa, perheet oli isoja, maatalousvaltainen. Tästä on vasta sata vuotta. Nuoriso saisi olla kiitollinen siitä mitä edelliset sukupolvet ovat tehneet heidän hyväkseen. Jos et tehnyt töitä, ei sinulla ollut ruokaakaan. Tai lapset laitettiin kerjäämään naapurista perunoita tms.

Vierailija
1994/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset sahaavat omaa oksaansa, kun eivät suostu olemaan avuksi eivätkä luopumaan eduistaan.

Lopputuloksena on niin korkeat eläkemaksut (25% palkasta!!) ettei yrityksillä ole varaa palkata työntekijöitä, joten palkasta aletaan tinkiä, joten eläkekertymä ei ole riittävän suuri, joten eläkemaksuja kasvatetaan, jolloin palkat ovat niin korkeat ettei yrityksillä ole varaa palkata työntekijöitä ja... Me ollaan kierteessä jossa kukaan muu ei voita paitsi pajatso sukupolvi.

Ihan oikeasti. Jos eläkemaksut olisi tasoa 12 % eikä 25%, niin Suomi olisi jo tuottavuusloikkansa tehnyt.

Mutku ei.

Tällä eläkekusetuksella suuret ikäluokat tekivät suomalaisesta työstä liian kallista. Vain koska eivät halunneet itse

Älä syyllistä kaikkia. Ei tavallisella duunarilla varmaan ollut minkäänlaista sanomista asiaan. Syyllisiä ovat päättäjät ja suuret pomot, joilla oli vaikutusvaltaa. Duunari teki vain oman työnsä, eikä häneltä mitään kysytty. Näin oli pitkään tapana. Myöhemmin on tullut kehityskeskustelut yms.

Vierailija
1995/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksuja on maksettu seuraavasti

1963-1983 vain 5 miljardia

1984-2009 vain 95 miljardia

2010-2020 jopa 100 miljardia 

Syntyvyys Suomessa on laskenut vuosikymmeniä ja siksi väestön ikärakenne on vääristynyt.

Ikä, %  väestöstä vuonna 2023

0-14  v.   14,9 %

15-64 v.  61,8 %

65-84 v.  20,5 %

85 - v.      2,9 %

Vierailija
1996/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt ihan sama jos ruvettais nimittelemään lapsiperheitä. He saavat kelalta etuuksia, kunnilta päivähoidon, peruskoulun, alle 15 v terveydenhoidon maksutta. 

Kunta joka houkutteli tonteilla lapsiperheitä totesi kyllä että 15 vuotta kunnassa asuttuaan heidän veronss vasta ovat kattaneet heidän kulunsa.

Juu, 40 vuotta sitten ei saanut lasta kunnalliseen päivähoitoon eikä oikein mihinkään hoitoon ja töihin piti mennä. Kyseltiin kummin kaimat, naapurit, isovanhemmat ja ilmoitus laitettiin lehteen kuka ottaisi lapsen hoitoon kun pitää mennä takaisin töihin.

Vierailija
1997/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. 1980 valmistuin yo-merkonomiksi 20 -vuotiaana, enkä ole päivääkään ollut koskaan työtön enkä saanut eläessäni yhtään mitään tukia mistään. Siitä lähtien olen tehnyt koko ajan töitä, nyt olen lomalla ja jään tässä kevään aikana eläkkeelle. Aloitin koululaisena kesätöissä 13-vuotiaana (silloin sai ihan kunnon palkkaa kesätyöntekijäkin) eli 52 vuotta sitten ja siitä lähtien joka kesä töissä kunnes 20 vuotiaasta lähtien täyttä päivää. Eläke alkoi kuitenkin karttua vas

Ehkä vielä tuolloin pääsi yo-merkonomi töihin, mutta ei paljon enää tuon jälkeen. Muistan kun opiskelin vähän sinun jälkeen merkonomiksi niin monet sanoivat, että työttömäksi valmistut. 

Vierailija
1998/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meiltä nuoremmilta leikkaaminen tarkoittaa, että pääsette kerrostaloissa kohta maksamaan muiden osakkaiden yhtiölainoja.

Mutta kun se ansiosidonnaisen leikkaaminen oli  niin kivaa."

Valita hallitukselle leikkauksista, en minä ole sun tukiasi leikannut.-eläkeläinen 1.11.-24 alkaen

Valita hallitukselle, jos sulla ei jää omiin lääkkeisiin rahaa, jos joudut alkaa maksamaan muiden osakkaiden yhtiölainoja ja vastikkeita.

Rahat on riittäneet ihan hyvin lääkkeisiin ja OKT:ssa ei muita osakkaita ole, joten kenenkään lainoja ei tartte maksella.

Ja valmiiksi jo seuraavaan kommenttiisi: siivoan kyllä ihan itse ja asumistukea en ole koskaan saanut, en myöskään leskeneläkettä (enkä tule saamaan tulevai

Sun pitää jaksaa siivota oma koti 105-vuotiaaksi.

Ei ole ilmaista kodin siivousta. 

Vierailija
1999/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Vierailija
2000/2622 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku ei.

Luopuuko joku muu eduistaan. Suurituloiset eläkeläiset voisivat hyvinkin luopua eduistaan. Ovat jo työaikana tienanneet hyvin niin, että pötäkkää on varmasti, mutta kaikki otetaan mitä irti saadaan. Hyvätuloiset ja osaiset ovat vielä ahneempia kuin köyhät duunarit. Ovatkin kokkareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan