Riita miehen kanssa: saako lapselle sanoa että jos joku tönii niin töni takaisin niin että se lopettaa?
Minusta ei saa opettaa tollaista, tuohan on tappelua.
Mut miehestä just noin saa tehdä, niin se töniminen loppuu siihen.
Kyse päiväkoti-ikäisestä pojasta.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis haluat opettaa pojan sanomaan ei ja juoksemaan pakoon? Mies tietää, että lapselle tulee vielä eteen tilanteita, joissa pakoon ei pääse, joten mitä opetat pojalle niiden varalta? Uskon siihen, että mullat ovat kepeät?
Sinä elät jossain somassa ideaalimaailmassa, jossa ei ole uhreja ja puhumalla asiat selvitetään. Me muut tiedämme, että kaikilla ei ole samoja pelisääntöjä ja usko sääntöjen noudattamiseen ei ole läheskään yhtä vahva kuin sinulla.
En voi seistä lapseni vartijana lopun elämää. Kasvatusoppini on johdonmukainen. Hyvän itsetunnon omaava henkilö osaa luonnostaan puolustautua vaaran uhatessa.
Eli mitä hyvän itsetunnon omaava tekee tilanteessa, jossa EI ei riitä
Miten vi-tun lailla putin tähän liittyy
Eikö lapselle voisi opettaa että ennen takaisin tönimistä käskee lopettaa. Ja ehkä toisenkin kerran vielä käskee vähän painokkaammin. Ja sanoo että jos ei lopeta niin sitten täräytän takaisin. On ainakin varoittanut ensin. Jos toinen jatkaa, niin sitten tietysti kertomaan jollekin aikuiselle joka oikeasti ottaa asian tosissaan.
Huutaa äitiä apuun?! Huomaa, että olette keinottomia ja avuttomia omien lastenne kasvattajina. Liekö vanhempanne niitä väkivallan lietsojia.
ap, ei oikein ole aloitus tuottanut hedelmää. Luota siihen omaan äidin vaistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se on ainoa keino millä se loppuu, valitettavasti
Ja sitten joskus ehkä teini-iässä voi sattua vahinko. Poikasi tönäisee kaveria vaikkapa maantien reunassa, kaveri kaatuu tielle, jää auton alle ja kuolee. Näin on tapahtunut tuttavaperheessämme, ei ole leikinasia, töniminen on muutenkin vaarallista.
Ja sit voi käydä niinkin, että lapsi alistuu ja alistuu ja teini-iässä jo matelee niiden kiusaajien edessä hakemassa epätoivoisesti hyväksyntää ja tulee ta pe tuk si kuten Koskelan tapauksessa konsanaan. Näinkin on tapahtunut. Kaikenlaista voi tapahtua, kotonakin voi liukastua ja horjahtaa ja lyödä päänsä ja kuolla, kyse on todennäköisyyksistä.
Ei alistuminen ole ainoa vaihtoehto, kyllä saa puolustautua, mutta töniminen kai
Joku käyttää fyysistä väkivaltaa sinuun, kuinka puolustaudut jos töniä ei saa? Lyöminen on tilastollisesti vielä vaarallisempaa mitä töniminen ja kiinni pitämiselläkin on henki lähtenyt. Avainten heiluttelu ja seis-huuto ei auta. Kuinka puolustaudut? Minä olen ihan aikuisenakin tönäissyt vieraan miehen pois kaverini kimpusta, kun häntä ahdisteltiin seksuaalisesti. Mies selvisi hengissä ja lopetti ahdistelun ainakin kaverini osalta. Kaverini jäätyi, joten ei kyennyt itse tekemään tilanteessa mitään.
Missä teitä ap:n kaltaisia sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Huutaa äitiä apuun?! Huomaa, että olette keinottomia ja avuttomia omien lastenne kasvattajina. Liekö vanhempanne niitä väkivallan lietsojia.
ap, ei oikein ole aloitus tuottanut hedelmää. Luota siihen omaan äidin vaistoon.
No mutta nythän sinulla on oiva tilaisuus sivistää meitä väkivallan lietsojia ja kertoa ihan seikkaperäisesti, että kuinka se aivojen käyttäminen lopettaa väkivallan. Turha jatkaa jankutusta ja ränkytystä kun voisit jakaa viisauttasi.
Mielestäni ap:n mies on oikeassa siinä että jos toinen tönii, niin saa töniä takaisin.
Tuossa lelutilanteessa ei mielestäni vielä ole aihetta töniä, koska itse uskon tuohon, että "itse ei saa aloittaa, mutta itseään saa puolustaa". Itse opettaisin lasta ennemmin vetämään lelun kauemmas ja sanomaan "Saat sitten kun mä en enää leiki tällä". Jos vielä koittaa ottaa, niin sitten sanoo kovaa LOPETA!, ja jos alkaa tönimään, niin sitten tönii takaisin.
Sano, että antaa periksi nyt, mutta käy 50 vuoden päästä polttamassa öykkärin talon. Kosto elää.
Monet miehet ajattelevat juuri näin. Ei ole oikein, mutta miesten maailmassa ei kai muuta ratkaisua osata nähdä. Paljonkohan maailmassa on naisten aloittamia sotia?
Pakko kyllä olla miehesi puolella- maailma ei valitettavasti ole reilu, ja on hyvä että oppii puolustamaan itseään varhain. EI ole tappelua puolustautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut vastattua lainauksella. En ole leijonaemo, eli en tiedä onko kiusaamista ollut muiden kuin oman lapseni kohdalla.
luulisi jokaisen aikuisen ihmisen olevan hyvillään siitä, että edes yhden lapsen kohdalla kiusaaminen saatu puheella loppumaan.
mutta, että katkeruus!
Jos kiusaaminen on loppunut, niin tietysti on aihetta olla hyvillään.
Omalla kohdallani se loppui vasta koulun loputtua, mutta olen kyllä antanut anteeksi kiusaajille ja jossain määrin jopa muutamille opettajille. Ei heilläkään kaikilla helppoa ollut.
Mutta siitä kyllä olen vähän katkera, miten vähän aikuiset yrittävät aidosti ottaa selvää koulukiusaamisesta. Hyvin mielellään mekastetaan vähän vaikkapa nollatoleranssista, tehdään pieni interventio, "tavallisille epäillylle" sanktioi
Joo, minä kysyin oliko jonkun lapsen kiusaaminen loppunut ilman fyysistä puolustusta ja vastasit. Kiitos siitä.
Tarkoitinkin että se katkeruuteni (välinpitämättömiä tai helppoihin ratkaisuihin haksahtavia aikuisia kohtaan) ei kohdistu sinuun tai perheeseesi.
Onpa tuo lainaaminen tosiaan välillä hankalaa. Pahoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet ajattelevat juuri näin. Ei ole oikein, mutta miesten maailmassa ei kai muuta ratkaisua osata nähdä. Paljonkohan maailmassa on naisten aloittamia sotia?
Miehet? Minä olen nainen ja vastasin juuri että minusta on ok puolustaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja ajattelen samalla tavalla mitä ap:n mies. Yhtään sotaa en ole aloittanut, mutta puolustaisin itseäni kyllä hyökkäykseltä. Rajoja kunnioittamattomat psykopaatit ja narsistit aloittavat sotia, vai aloittiko mielestäsi esimerkiksi Ukraina nyt sodan? Olisiko siinäkin tilanteessa ollut parempi vain antautua ja se olisi riittänyt Venäjälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.
Täällähän on taas niin mahtava logiikka. Eli, kun puolustaudut, kun sinua kiusataan niin sinusta tulee sitten kiusaaja :D
Itse ainakin lopetin juuri koulukiusaamis yritykset sillä, että pistin takaisin. Ei kiusattu enää sen jälkeen saman tyypin toimesta.
En minä ikinä ketään kiusannut tai aloittanut tilanteita, löin vain takaisin.
Silmä silmästä ja hammas hampaasta - eli tit-for-tat englanniksi - on peliteoreettisesti paras toimintamalli toistuvissa vuorovaikutuksissa. Eli samalla mitalla takaisin vaan.
Kiusaajille muiden kiusaaminen on hupia, josta ei seuraa heille mitään epämiellyttävää, siksi sitä jatkuu siihen saakka, kunnes kiusattu puolustautuu. Olin itse kiusattu tyttö. Kun minua haukuttiin tai härnättiin, menin lopulta lyömään näitä poikia kasvoihin, niin että sattuu ja kunnolla. Jouduin siitä puhutteluun, mutta se oli pieni hinta kiusaamisen loppumisesta. Kovin montaa kertaa ei tarvinnut lyödä, että kiusaaja oppii, että kiusaamisesta seuraa itselleen kipua = hupi loppuu. Viimeiset kouluvuodet sain olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja ajattelen samalla tavalla mitä ap:n mies. Yhtään sotaa en ole aloittanut, mutta puolustaisin itseäni kyllä hyökkäykseltä. Rajoja kunnioittamattomat psykopaatit ja narsistit aloittavat sotia, vai aloittiko mielestäsi esimerkiksi Ukraina nyt sodan? Olisiko siinäkin tilanteessa ollut parempi vain antautua ja se olisi riittänyt Venäjälle?
Slava Ukraini! Mutta kauas on nyt kyllä ajauduttu päiväkotilasten nahisteluista.
ukkelisi ei siis ole vielä saanut kunnon selkäsaunaa itse?
eli kerteisteetynä varustelukierteessä. onko ohjuskilpi hankittu?
Huutaa äitiä apuun?