Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen kanssa: saako lapselle sanoa että jos joku tönii niin töni takaisin niin että se lopettaa?

Vierailija
10.04.2024 |

Minusta ei saa opettaa tollaista, tuohan  on tappelua.

Mut miehestä just noin saa tehdä, niin se töniminen loppuu siihen.

Kyse päiväkoti-ikäisestä pojasta.

Kommentit (259)

Vierailija
141/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus se on ainoa keino millä se loppuu, valitettavasti

Ja sitten joskus ehkä teini-iässä voi sattua vahinko. Poikasi tönäisee kaveria vaikkapa maantien reunassa, kaveri kaatuu tielle, jää auton alle ja kuolee. Näin on tapahtunut tuttavaperheessämme, ei ole leikinasia, töniminen on muutenkin vaarallista.

Tai sitten se aina tönitty joutuu vielä teininäkin tönityksi ja kaatuu tielle ja kuolee. Kun on aina ollut se, jota saa töniä, niin miksi teinit lopettaisi tönimisen? Mutta jos on jo lapsena osannut tönäistä takaisin tai jopa lyödä, niin harva sitä enää teininä on tönimässä, koska tietää seuraukset. Silti näitä pidetään kivoina kavereina, koska he eivät koskaan aloita tönimistä, heidän vierellään on turvallista kulkea maantien reunassa.

Vierailija
142/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai toinen esimerkki: lapsi leikkii jollain lelulla. Toinen lapsi tulee ja yrittää ottaa sen lelun itselleen. Miehen ohje: et anna sitä vaan tönäset sen toisen pois siitä, ja sanot mä leikin nyt tällä.

Minusta riittää kun sanot painokkaasti et MINÄ leikin nyt tällä.

ap

Niin tai vaan sanoo et minä leikin nyt tällä. Miksi opettaa provosoimaan toista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vain voitaisi jakaa kaikille aseita ja poksautella pois vastenmieliset ihmiset?

Vierailija
144/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis haluat opettaa pojan sanomaan ei ja juoksemaan pakoon? Mies tietää, että lapselle tulee vielä eteen tilanteita, joissa pakoon ei pääse, joten mitä opetat pojalle niiden varalta? Uskon siihen, että mullat ovat kepeät?

Sinä elät jossain somassa ideaalimaailmassa, jossa ei ole uhreja ja puhumalla asiat selvitetään. Me muut tiedämme, että kaikilla ei ole samoja pelisääntöjä ja usko sääntöjen noudattamiseen ei ole läheskään yhtä vahva kuin sinulla.

En voi seistä lapseni vartijana lopun elämää. Kasvatusoppini on johdonmukainen. Hyvän itsetunnon omaava henkilö osaa luonnostaan puolustautua vaaran uhatessa. 

Eli mitä hyvän itsetunnon omaava tekee tilanteessa, jossa EI ei riitä eikä pakoon pääse. Johdonmukaisesti hän ei voi lyödä takaisin, joten mitä muita keinoja on kuin ottaa iskut ja potkut ja virtsa vastaan ja lopuksi nuolla muiden kenkiä?

Vierailija
145/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset jotka eivät osaa puolustautua joutuvat hyvin helposti kiusatuksi. Pahimmillaan päiväkodissa alkanut kiusaaminen jatkuu lukioon asti.

Toki se puolustautuminen täytyy tehdä niin että aikuiset eivät näe sitä. Muuten siitä rangaistaan.

Vierailija
146/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

125, mistä olet noin katkera? Minulta tai lapseltani ei ole varastettu mitään meille kuuluvaa. Taidamme olla ihan eri ikäryhmää, joten emme ole samalla hiekkalaatikolla.

en ole jatkuvasti lapseni rinnalla, olen kuitenkin saatavilla. Päiväkoti, jota lapseni ovat käyneet, on siellä opetettu johdonmukaisella ja ohjaavalla kasvatuksella. Kaikki taitaa olla jo eläkkeellä, niin minäkin. Nautin mummuna olemisesta.

antoisia hiekkalaatikko- ja päiväkotipäiviä perheellesi 

? Olen 67-vuotias, enkä nykyisin missään tekemisissä lasten kanssa. En myöskään varastele toisten omaisuutta.

Vierailija
147/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis haluat opettaa pojan sanomaan ei ja juoksemaan pakoon? Mies tietää, että lapselle tulee vielä eteen tilanteita, joissa pakoon ei pääse, joten mitä opetat pojalle niiden varalta? Uskon siihen, että mullat ovat kepeät?

Sinä elät jossain somassa ideaalimaailmassa, jossa ei ole uhreja ja puhumalla asiat selvitetään. Me muut tiedämme, että kaikilla ei ole samoja pelisääntöjä ja usko sääntöjen noudattamiseen ei ole läheskään yhtä vahva kuin sinulla.

En voi seistä lapseni vartijana lopun elämää. Kasvatusoppini on johdonmukainen. Hyvän itsetunnon omaava henkilö osaa luonnostaan puolustautua vaaran uhatessa. 

Eli mitä hyvän itsetunnon omaava tekee tilanteessa, jossa EI ei riitä eikä pakoon pääse. Johdonmukaisesti hän ei voi lyödä takaisin, joten mitä muita keinoja on kuin o

Käyttää aivoja.

Vierailija
148/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kokeilla kahta keinoa:

1. V i t t u i l u  lopettaa väkivallan.

Jos tuo ei toimi niin sitten:

2. Väkivalta lopettaa  v i t t u i l u n.

Vierailija
149/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut vastattua lainauksella. En ole leijonaemo, eli en tiedä onko kiusaamista ollut muiden kuin oman lapseni kohdalla.

luulisi jokaisen aikuisen ihmisen olevan hyvillään siitä, että edes yhden lapsen kohdalla kiusaaminen saatu puheella loppumaan.

mutta, että katkeruus! 

Jos kiusaaminen on loppunut, niin tietysti on aihetta olla hyvillään. 

Omalla kohdallani se loppui vasta koulun loputtua, mutta olen kyllä antanut anteeksi kiusaajille ja jossain määrin jopa muutamille opettajille. Ei heilläkään kaikilla helppoa ollut.

Mutta siitä kyllä olen vähän katkera, miten vähän aikuiset yrittävät aidosti ottaa selvää koulukiusaamisesta. Hyvin mielellään mekastetaan vähän vaikkapa nollatoleranssista, tehdään pieni interventio,  "tavallisille epäillylle" sanktioita, ehkä kuullaan lannistuneelta ja nolostuneelta kiusatulta että "ei enää kiusata", mutta muuten laitetaan pää pensaaseen ja laput silmille ja annetaan homman jatkua.

Ei sinun tarvitse tuosta loukkaantua jos asia ei kerran edes sinua ja perhettäsi koske.  Mutta jos tiedät keinoja ja vaikka ihan niitä tehokkaimpia keskustelu- repliikkejä jotka ovat tehonneet, niin saa kertoa.

Vierailija
150/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta ja pitää sanoa.

Oma paikka pitää löytää ja ikikiusattuna se kaapin paikka pitää heti näyttää. Se on nippa nappa pärjääkö työelämässä kun kaikki kävelee yli.

Vierailija
151/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä hyvän itsetunnon omaava tekee tilanteessa, jossa EI ei riitä eikä pakoon pääse. Johdonmukaisesti hän ei voi lyödä takaisin, joten mitä muita keinoja on kuin o

Mistä teitä väkivaltaisia ihmisiä sikiää?! Millaisissa ympyröissä kuljette? 

onhan selvää, että joukkosurma on joukkosurma. Yhdelle ja kahdelle pärjää. Johdonmukaisuudella kasvatettu on hyvin päättelykykyinen, ei mene panikkiin, on laskelmoiva, joten kerkeää olla askeleen edellä. 

Vierailija
152/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

125, mistä olet noin katkera? Minulta tai lapseltani ei ole varastettu mitään meille kuuluvaa. Taidamme olla ihan eri ikäryhmää, joten emme ole samalla hiekkalaatikolla.

en ole jatkuvasti lapseni rinnalla, olen kuitenkin saatavilla. Päiväkoti, jota lapseni ovat käyneet, on siellä opetettu johdonmukaisella ja ohjaavalla kasvatuksella. Kaikki taitaa olla jo eläkkeellä, niin minäkin. Nautin mummuna olemisesta.

? Olen 67-vuotias, enkä nykyisin missään tekemisissä lasten kanssa. En myöskään varastele toisten omaisuutta.

No tulihan se katkeruus! 

Vierailija
153/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin naisena kiitollinen isälleni, joka opetti, että ikinä ei saa lyödä ensin, mutta jos joku lyö, niin pitää lyödä takaisin, ja sen verran lujaa että ei uskalla yrittää uudelleen.

Koskaan en ole joutunut kunnolla lyömään, mutta muuten olen joutunut fyysisesti puolustautumaan. Ja tuo isän neuvo antoi itselleni sen tunteen, että muilla ei ole oikeutta rikkoa fyysisesti rajojani, ja minulla on oikeus puolustaa itseäni tarvittaessa.

Joskus olen jutellut asiasta kaverini kanssa, jolle taas opetettiin, että väkivalta on aina väärin, ja IKINÄ ei saa lyödä. Hän ei ollut ikinä oppinut puolustamaan itseään, vaan joutui todella inhottaviin tilanteisiin, joissa ei kyennyt tekemään mitään. Ei tietenkään ole hänen vikansa, että joutui kyseisiin tilanteisiin. Hän kuitenkin itse harmitteli sitä, että ei osaa puolustaa itseään.

Vierailija
154/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt vastasit väärälle henkilölle!

Vierailija
155/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai toinen esimerkki: lapsi leikkii jollain lelulla. Toinen lapsi tulee ja yrittää ottaa sen lelun itselleen. Miehen ohje: et anna sitä vaan tönäset sen toisen pois siitä, ja sanot mä leikin nyt tällä.

ap

Joo, ei kaikille penskoille riitä tuo. Monet penskat ovat niin pilalle lellittyjä ja saavat aina kaiken periksi että ei onnistu tuollainen. Eli siis kova kovaa vastaan.

Vierailija
156/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin tai vaan sanoo et minä leikin nyt tällä. Miksi opettaa provosoimaan toista? 

Ne ovat jo pahasti provosoituneita semmoiset penskat jotka toisilta yrittävät jotain viedä.

Vierailija
157/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut vastattua lainauksella. En ole leijonaemo, eli en tiedä onko kiusaamista ollut muiden kuin oman lapseni kohdalla.

luulisi jokaisen aikuisen ihmisen olevan hyvillään siitä, että edes yhden lapsen kohdalla kiusaaminen saatu puheella loppumaan.

mutta, että katkeruus! 

Jos kiusaaminen on loppunut, niin tietysti on aihetta olla hyvillään. 

Omalla kohdallani se loppui vasta koulun loputtua, mutta olen kyllä antanut anteeksi kiusaajille ja jossain määrin jopa muutamille opettajille. Ei heilläkään kaikilla helppoa ollut.

Mutta siitä kyllä olen vähän katkera, miten vähän aikuiset yrittävät aidosti ottaa selvää koulukiusaamisesta. Hyvin mielellään mekastetaan vähän vaikkapa nollatoleranssista, tehdään pieni interventio,  "tavallisille epäillylle" sanktioita, ehkä kuullaan lannistuneelta ja nolostuneelta k

No kyllä koski perhettäni. Olen se, jonka lapsen kiusaaminen saatiin loppumaan puhumalla. Ei riittänyt yksi kerta, loppui, kun emme antaneet periksi.

Vierailija
158/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin naisena kiitollinen isälleni, joka opetti, että ikinä ei saa lyödä ensin, mutta jos joku lyö, niin pitää lyödä takaisin, ja sen verran lujaa että ei uskalla yrittää uudelleen.

Koskaan en ole joutunut kunnolla lyömään, mutta muuten olen joutunut fyysisesti puolustautumaan. Ja tuo isän neuvo antoi itselleni sen tunteen, että muilla ei ole oikeutta rikkoa fyysisesti rajojani, ja minulla on oikeus puolustaa itseäni tarvittaessa.

Joskus olen jutellut asiasta kaverini kanssa, jolle taas opetettiin, että väkivalta on aina väärin, ja IKINÄ ei saa lyödä. Hän ei ollut ikinä oppinut puolustamaan itseään, vaan joutui todella inhottaviin tilanteisiin, joissa ei kyennyt tekemään mitään. Ei tietenkään ole hänen vikansa, että joutui kyseisiin tilanteisiin. Hän kuitenkin itse harmitteli sitä, että ei osaa puolustaa itseään.

Alistaminen johtaa kyvyttömyyteen puolustaa itseään. 

Vierailija
159/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä hyvän itsetunnon omaava tekee tilanteessa, jossa EI ei riitä eikä pakoon pääse. Johdonmukaisesti hän ei voi l

Ja millä tavalla se aivojen käyttäminen auttaa? Mitä se aivojen käyttäminen konkreettisesti tekee? Miten aivojen käyttäminen auttoi Putinin kanssa? 

Vierailija
160/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ne ovat jo pahasti provosoituneita semmoiset penskat jotka toisilta yrittävät jotain viedä.

Ja ajattelit, että päiväkoti-ikäinen saa provosoituneen lopettamaan?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi