Lasten talvihaalarit repesivät päiväkodissa -kuka vastaa?
Lastemme (3 -ja 5- vuotiaat) oli päiväkodissa annettu laskea jäistä rinnettä alas pelkällä pepulla. Liukureita ei kuulemma oltu annettu kun rinne oli liian liukas. Tulos: molempien lasten haalareiden takamus pienillä reijllä ja palkeenkielillä. Ovat nähdäkseni korjauskelvottomat. Onko teidän mielestänne päiväkodin henkilökunta vastuussa haalareiden rikkoutumisesta? Itse olen ollut aivan raivona asiasta koko viikonlopun. Haalarit rikkoutuivat perjantaina ja huomasin asian vasta eilen lapsia ulos pukiessani.Huomenna pitäisi antaa asiasta jonkinlaista palautetta päiväkotiin. Haalareistahan joutuu maksamaan alennusmyynnissäkin viitisenkymppiä joten hoitajien vähäinen järjenkäyttö maksoi meille sata euroa. Pystynköhän esittämään asiani rauhallisesti...
Mitä tekisitte asemassani? Katsoisitteko asian vahingoksi vai vaatisitteko haalareista hyvitystä?
Kommentit (51)
Ap tuossa yhdessä viestissä kysyi monetko haalarit olet valmis ostamaan talvessa.
Kysymys ei ollut minulle mutta vastaan kuitenkin.
Niin monet kun tarvitaan, johtuu se sitten kasvamisesta taikka rikkoutumisesta syystä tai toisesta.
Meillä on 2 lasta ja molemmille on tänä talvena ostettu kahdet haalarit.
Ensimmäiset ostettiin jo vuosi sitten keväällä alennusmyynnistä, alle 40 eurolla ja ovat kuitenkin Lassien suprafillit.
Toiset haalaritkin löytyi tytölle alennukseta suurinpiirten samaan hintaan. Pohjan toiset haalarit löysin huuto.netistä todella edulliseen hintaan.
Niin, todellakin aina ei tarvitse ostaa uutta, käytettykin käy.
Niin ja siihen korvattavuuteen. Mun mielestä päiväkoti ei ole velvollinen korvaamaan haalareita. Mun käsityksen mukaan normaalia kulumista leikki-ikäisillä...
ILTALEHTI
Pulkalla päin puuta
13.2.2007 23:53
Suvi, 5, loukkaantui vakavasti päiväkodin pihalla
Ole siis kiitollinen, että vain puku kärsi!
Kiva, että olen toisen aloittamassa ketjussa saanut näin paljon negatiivista palautetta :).
Turvallisuusnäkökohdista(sanahirviö :))olen kanssasi samaa mieltä, enkä tiennyt liukurien olevan kiellettyjä. Niitä kun vaan tarhoissa olen nähnyt käytössä. Että sikäli on turha tuomita.
Oikeastaan vastasin turhaan tuohon keskusteluun. Mulla ei ole varaa edes uneksia Reimateceistä tai REMUista, vaikka kyllä se 39 euron Lassienkin rikkimeno itkettää. Enkä kyllä toisaalta ymmärrä vanhempia, jotka kasvavalle lapsille ostavat todella kalliita vaatteita ja sitten itkevät niiden rikkimenoa tai pieneksi jäämistä. Totuus vain on, että jos sen kalliin, tai vähän halvemmankin puvun ostat, paikattuna sitä ei saa käytettynä (ainakaan näin yhden lapsen perheessä) eteenpäin. Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi. Vaikka lapsen etu on aina edellä, niin raha tätä maailmaa kumminkin pyörittää
Jännää: Joskus, kun olen täällä yrittänyt kysyä jotain neuvoja johonkin, yksinäinen ja turvaverkoton uusavuton kun olen, silloin ei saa yhtään vastausta. Mutta annas olla, kun on erimieltä jostain kuin muut supermammat, niin johan saa " kakkaa" niskaansa. luulin, että tämä on myös" purkautumispaikka" , mutta kyllä täällä eriävät mieli- piteet aika tömäkästi tyrmätään. No, nyt yritän olla vastaamatta kenenkään keskusteluun tai kysymättä mitään tyhmiä.
kokonaan. Ei niiden kullannuppujen elämä mene pilalle, jos joskus joutuu olemaan laskematta. Eiköhän niitä liukurikelejäkin kuitenkin talvessa riitä. Itse olen kieltänyt lapsilta polvilla ja pepulla laskemisen, koska epätasaiseksi jäätynyt mäki repii vaatteen riekaleeksi hetkessä, ihan sama mitä on maksanut.
Kyllä minusta päiväkodillakin jossain tilanteessa voisi korvausvastuuta olla. Ettei esim. pueta vääriä vaatteita lapsille, koska sitten lähtee merkkivaatteet sellaisiin perheisiin, josta ne eivät ikinä tule takaisin, vaikka nimet on merkattu jne.
haalaeit. meillä lapset möyrii ja rymyää miten tykkää ja haalarit kestää... vaikken merkkivaatteit käytäkään, ehkä just ton takia en käytä että saa lapset touhuta.
Mutta laitanpa kuitenkin -
mielestäni pk:n henkilökunta on vastuussa lapsista ja heidän tekemisistään myös siten, ettei tekeminen ole vaaraksi lapsille eikä heidän vaatteilleen.
Meillä on hyvälaatuiset haalarit tarhassa, ja ne saavat siellä likaantua koska mielestäni lasten kuuluu saada olla lapsia, mutta avokalliolla liukuminen ei kyllä mielestäni ole sellaista, jota pk:n henkilökunnan kuuluisi ehdottaa lapsille. Mitkään vaatteet eivät sellaist kestä, se on selvää. Jos sää on sellainen, ettei liukureita tai muita voi käyttää (esim. muovipusseja??) niin silloin ei lasketa.
Mielestäni nykyään vanhemmat ovat liiankin usein sitä mieltä, ettei lasten tekemisiä saisi rajoittaa, mutta kyllä saa. Ei jäälle saa mennä aina, ei tietä saa yksin ylittää, ei joka vesilätäkköön saa hyppiä juhlavaatteissa, eli kallioilla saa aina kiipeillä eikä vaatteitaan saa ehdoin tahdoin rikkoa - eli on asioita joita ei saa tehdä. Piste.
Korvausvelvollisuudesta sitten, mielestäni asiaan pitää suhtautua aika suoraviivaisesti, kysyy tarhasta miten ovat suojautuneet vakuutuksin vastaavaan, ja joka lähtee hakemaan korvausta tai kysyy pk:n henkilökunnalta aiheuttiko tämänkertainen laskeminen muutoksen heidän ohjeisiinsa - jos sanovat, että laskevat toistekin vastaavissa olosuhteissa voi jo etukäteen sanoa, että se aiheuttaa vahinkokorvausvaatimuksen teiltä - sittenpähän asia on selvä seuraavaa kertaa varten.
Vaikka vaatteet ovatkin kulutustavaroita, eivät ne kuitenkaan ole kertakäyttötavaroita. Eivät ainakaan meillä.
yleensä korvausvelvollinen.
Kunnallisilla päiväkodeilla ei yleensä ole vakuutuksia! Yksityisillä voi olla. Asia kannattaa selvittää viedessäsi lapsen hoitoon.
Mielestäni haalarit olivat huonot jos rikkoontuivat mäenlaskussa. Pyllymäen lasku on sellainen asia, joka mielestäni on normaalia lasten leikkimistä.
Toki itseänikin ottaisi päähän jos haalarit hajoaisivat eli ymmärrän tuohtumuksesi, mutta päiväkodin henkilökunnan vika asia ei todellakaan ole. Voisin lyödä vetoa että mäestä on laskettua pyllymäkeä monesti aiemminkin ja olisin vain kiitollinen kun huolehtivat turvallisuudesta eivätkä vaatteiden kulumisesta.
Ne joiden mielestä lasten tulee pysyä siistinä ja puhtoisina aina kannattaa palkata hoitaja kotiin.
Toivottavasti ei.........................
asun ulkomailla, ja mieleen tulee ensimmäiseksi, että hyvinvointiyhteiskuntaa pitää kiireesti alkaa purkaa. Sillä millaisia ihmisiä Suomeen oikein on kasvamassa? Haalarit hajoavat hauskanpidossa, ja ensimmäiseksi ollaan miettimässä, kuka MUU siitä vastaa ja mistä voi saada KORVAUKSIA... Tarkoitan vain, että liian hyvin on hyvinvointivaltio huolehtinut kansalaisista, jos tuo on todella päällimmäinen murhe. Paikkaa haalarit tai osta uudet.
saattaahan haalarit hajota yhtä hyvin omalla pihalla. Mun mielestä päikkäir ei korvausvelvollinen ja en kyllä minä kehtaisi mennä vaatimaan korvausta. Sen voin sanoa että hajoaminen kyl harmittais kovasti mutta sellaista elämä on.. Mieluummin vaatteet hajalle kuin lapsi, vaatteen hajoaminen pientä sen rinnalla että jotain tapahtuisi lapselle.
En ole lukenut kun aloittajan viestin, mutta siis häh?!
Mitä ihmeessä hoitajien olisi pitänyt tehdä, jos mäki jäinen kun kieltää liukurit? Turvallisuus ennenkaikkea. Kieltää laskeminen? Kyllähän nuo haalarit voi rikkoutua kotioloissakin ihan samalla lailla.