Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisen työsuhteen päättyminen koeajalla

Vierailija
09.04.2024 |

Työsuhteessa on ongelmia ja toisesta paikasta lupailtiin alustavasti vakkarihommia. Jos työtarjous vahvistuu, voinko purkaa määräaikaisen työsuhteen koeajalla ja vedota siihen, ettei työnkuva ole minulle sopiva? Työssä on ollut odottamattomia haasteita, joita oma osaaminen ei riitä ratkomaan.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos olet määräaikaisen sopparin tehnyt niin menemällä juttelemaan esimiehen kanssa saa yleensä aika paljon aikaan. Ei työnantaja halua pitää työntekijää joka ei halua olla töissä. Eli yleensä nämä menee sopimalla.

Jos olet koeajalla etkä määräaikaisella sopparilla niin voit lopettaa työsuhteen samantein ilman, että sinun täytyy sanoa edes syytä. Tuo aikaisempi linkki minkä joku laittoi ei pidä paikkaansa.

Uudesta mahdollisesta työpaikasta kannattaa kysyä sen jälkeen, kun on neuvotellut, että pääset irtautumaan edellisestä paikasta, että mikä on viimeinen mahdollinen aika, että voit aloittaa uudessa työssäö

Vierailija
42/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sivulta otettu: "Työntekijän ei tarvitse perustella, jos hän purkaa työsuhteensa. Työnantajalla on velvollisuus perustella koeaikapurku, jos työntekijä ensin saattaa todennäköiseksi, että purkaminen on tapahtunut syrjivin tai epäasiallisin perustein. Työnantajan pitää järjestää mahdollisuus kuulemiseen ennen työsuhteen päättämistä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tulla jotain seurauksia, jos työnantajalle selviää, että olen hypännyt määräaikaisesta työstä suoraan vakituiseen työhön? Vai onko koeajalla työsuhteen purkaminen ongelmatonta niin kauan, kuin ei irtisanoutuessa mainitse mitään toisesta työtarjouksesta?

Voi tulla. Työnantaja voi vaatia lähtijää maksamaan uuden rekrytoinnin kuluja.

Vierailija
44/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tulla jotain seurauksia, jos työnantajalle selviää, että olen hypännyt määräaikaisesta työstä suoraan vakituiseen työhön? Vai onko koeajalla työsuhteen purkaminen ongelmatonta niin kauan, kuin ei irtisanoutuessa mainitse mitään toisesta työtarjouksesta?

Ei voi tulla jos on kyse koeajasta. Jos kyse on määräaikaisesta sopimuksesta niin silloin voi.

Vierailija
45/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tulla jos on kyse koeajasta. Jos kyse on määräaikaisesta sopimuksesta niin silloin voi.

Mutta silloinkaan en ole kuullut kenenkään lähtevän vaatimaan kuluja ex työntekijältä. Työnantajasta, kun lähtee leviämään huhu tälläisestä toiminnasta niin ei välttämättä ihan heti saa uusia työntekijöitä enää firmaansa.

Vierailija
46/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silloinkaan en ole kuullut kenenkään lähtevän vaatimaan kuluja ex työntekijältä. Työnantajasta, kun lähtee leviämään huhu tälläisestä toiminnasta niin ei välttämättä ihan heti saa uusia työntekijöitä enää firmaansa.

Ei kukaan työnantaja halua pitää työntekijää palkkalistoilla väkisin joka haluaa pois firmasta. Jos itselläni työnantaja olisi vaatinut jäämään määräaikaisen sopparin loppuun niin olisin jäänyt mutta en olisi tehnyt töitä, siniä vaiheessa työnantaja olisi purkanut työsuhteen heti viimeistään

Vierailija
47/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Koeajalla EI saa lähteä työstä paremman työpaikan vuoksi. Purkamisen syyn on liityttävä työhön itseensä. Jos koeajan aikana tulee toinen kiinnostava paikka vastaan niin silloin irtisanoudutaan ja noudatetaan irtisanomisaikaa.

Vierailija
48/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Koeajalla EI saa lähteä työstä paremman työpaikan vuoksi. Purkamisen syyn on liityttävä työhön itseensä. Jos koeajan aikana tulee toinen kiinnostava paikka vastaan niin silloin irtisanoudutaan ja noudatetaan irtisanomisaikaa.

Koeajalla ei työntekijän tarvitse sanoa mitään syytä purkamiseen.

Vierailija
49/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koe aikana irtisanoutuminen on vastaavaa, kun työsuhteen purkaminen välittömästi. Silloin ei ole mitään 2 viikon irtisanomisaikaa jos on koeaika. Se loppuu välittömästi jos irtisanoudut. Ja työntekijän ei tarvitse sanoa mitään muuta, kuin että haluan purkaa työsuhteen. Itse olen 4x koeajalta lähtenyt itse ja työnantaja, kun kysyi syytä (ei olisi halunut päästää minua) niin sanoin, että liitosta sanottiin, että syytä ei tarvitse syytä kertoa. Uhkasi oikeudella mut ei yllättäin viennytkään. Kolme muuta ei ees kysnyt vaan pahoitteli, kun en halunutkaan jatkaa. Työt eivät siis olleet sitä mitä oltiin luvattu. Sairaanhoitaja olen ja minut laitettiin siivoamaan ja pyykkäämään mikä ei ollut töitä hakiessa listalla merkattu töiksi eikä ne kuulu meidän töihin.

Vierailija
50/50 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kerro uudesta paikasta mitään. Sanot vain, ettet sovellu tähän työhön tai että se ei vastannut odotuksia. Teet uuden työsopparin  kirjallisena vasta lähdettyäsi.

Onko oleellista tuo, että kirjoittaa uuden työsopimuksen vasta lähdön jälkeen? Miksi sitä ei saisi allekirjoittaa ja purkaa työsuhdetta koeajalla vaikka seuraavana päivänä?

Voihan työnantaja selvitellä asiaa, mutta ongelmia ei pitäisi tulla ellei mene sanomaan koeaikapurun syyksi parempaa työtarjousta.

Selvitellä miten? Rekryt on salaisia. AP koki, että työ ei sopinut. Etsi uutta työtä ja sen saatuaan lopetti vanhan. Vain typerys lopettaa työt ilman uutta työpaikkaa. Kuka vain voi sinnitellä tarvittaessa hetken huonommassakin, ei siinä mitään kruunun kirkkautta mitata vaan elatusta, johon jo ihan valtiokin kannustaa karenssilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän