Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat vanhemmat olivat velattomia jo 40 vuotiaina

Vierailija
09.04.2024 |

Vaikka olivat normipalkoilla kaupassa töissä. Rakensivat oman talon 1970 luvulla ja talolaina oli 10 vuotta. Isä ajoi vanhalla autolla ja äiti polkupyörällä... mitään erikoista ei koskaan ollut mutta mistään ei ollut pulaa. Oli kasvihuone ja perunamaa ,lomalla käytiin mummolassa.kerran ruotsinlaivalla.. Harmittaa tämä nykymeno ,mielestäni kaikki oli paremmin ennen.

Kommentit (216)

Vierailija
101/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saa asuntolainaa, jotka yhtään asiaan panostaa. Minä duunarin kakara tein opiskeluajan töitä, ostin ekan kämpän heti valmistumisen jälkeen ja maksoin pois nollakorolla nykyisen talon. Se oli ihan kulta-aikaa, vuodessa lyhennystä 17 000 e ja korkoja 150 e. 

Minäkin tein. Sain 1800 euroa palkkaa. Työantaja sanoi että hommaa auto ja ajokortti. Valitettavasti ei jäänyt palkasta kumpaakaan rahaa. Saati en saanut myöskään lainaa. joten päätin vaihtaa alaa. Työttömän saan 1500€

Vierailija
102/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Aiemmin taisi olla helpompaa saada asuntolainaa,"

70-luvulla lainan saanti oli paljon hankalampaa kuin sen jälkeen. Vasta 80-luvulla alkoi vähitellen helpottaa.

Muistan kun lapsuudessani aina kerrottiin miten pankkiin mentiin lakki kourassa nöyränä ja pelättiin että mitä se pankinjohtaja sanoo ja antaako lainaa.

Ja nykyäänkö saa helpommin, ilman kymppitonnien säästöjä ja riviä sukulaisten mökkejä kiinnitettävänä?

Kyllä nykyään saa. Nyt pitää olla jonkin verran säästettynä, mutta tällä vuosituhannella on ollut vuosia, kun ei ole tarvinnut olla mitään säästöjä, vaan parhaimmillaan on saanut koko summan vain sitä itse asuntoa vastaan. Vakituinen työpaikka on pitänyt olla. Pankit ovat katsoneet myös ammattiliiton jäsenyyden plussaksi. 

Jonkin verran? Hetki sitten oli täälläkin keskustelu, jossa aloittajalla oli säästettynä kymppitonni ja pohti asuntolainan hakemista, ja sai vastauksia kuinka tuo säästetty summa todnäk ei tule riittämään jos ei ole muita vakuuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä 70-luvun okt:sta on ollut, vaikka se olisi ollut maksettu 40v, kun sen arvo kymmeniävuosia sitten on ollut nolla euroa, ellei sitä ole maksettu toiseen ja kolmanteen kertaan ja kunnostettu ja tehty remppoja. 

70-luvun taloihin tehtään jo kolmannen kerran putkirempooja, samoin uusitaan kattoja, ikkunoita jne. 

Nyt suurin korjausbuumi on 90-luvun taloissa ja suurin osa 70-luvun taloista on purettu eli arvo nolla euroa, päinvastoin, joutuu maksamaan purkukustannukset.

Onko teillä tapana tehdä putkiremppa käyttäen paperiputkia vai mikä niissä on vialla kun tuolla tapaa jatkuvasti hajoavat käsiin. Suomi on täynnä 70-luvulla rakennettuja taloja joissa on alkuperäisen putket, katot ja ikkunat. Toki nyt ne alkaa olla teknisen käyttöikä

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko, ei ainakaan 1970- luvun.

Vierailija
104/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 alkaa lähestymään ja olen täysin velaton. olen aina ollut. lainaa ei ole myönnetty koska ei ole ollut kunnon työpaikkaa eli säännöllistä ja riittävää tuloa. toisaalta eipä ole mitään omaisuuttakaan kerääntynyt.

Tämähän se ero on meidän vanhempiin :D Ollaan ehkä velattomia tässä iässä, mutta ei myöskään omisteta mitään. 

Mun isällä oli tässä iässä missä nyt itse olen omakotitalo, kaksi autoa, yritys, kaksi lasta ja tietenkin äitini vaimona.

Nyt minulla on omaisuutta jos se realisoitais 2000€ siinä kaikki. Olen vuokralla neukku kuutiossa hakemassa opiskelemaan 4 ammattitutkintoa.

Vierailija
105/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta, kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?

Vierailija
106/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksissa on ikäpoistot. 1970-luvun putkia ei korvata, jos tulee vesivahinko.

Vierailija
107/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole ollut niin helppoa maksaa asuntolainaa kuin viimeiset 10 v, laina on ollut korotonta. Kyllä onnekkaista olemme me, joilla nyt alkaa olla lainat maksettu, ei kasarin porukka.

Erityisen onnekkaita on ne joiden yritys kaatui korona vuosina.

No kyllä, nollakorolla oli helppo maksaa laina pois. Enemmän konkursseja oli 90-luvulla kuin nyt 

Lasketaanko se konkurssiksi kun omistaja lataa perheensä ja itsensä taivasten valtakuntaan?

Vierailija
108/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee töihin, eikä opiskele sitä neljättä tutkintoa. Ihan oma valinta katsoa itsensä niin hyväksi ettei paskaduuni kelpaa, mutta muuhunkaan ei kukaan palkkaa.

Elämä on valintoja, omista voi syyttää vain itseä.

Vierailija
109/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei voi tietää millaista aikuisten elämä oli 70-luvulla. Vanhempasi eivät kertoneet sitä sinulle, eikä heidän tarvinnutkaan kertoa. Silloin ei haaveiltu sellaisesta mitä ei ollut olemassakaan. Elämä oli kyllä yksinkertaisempaa, mutta maailma oli mustavalkoinen ja pelottava.

Minäkään en tiedä millaista oli aikuisten elämä 70-luvlla, koska olin silloin teini.

Haaveiltiin kodista ja perheestä. nykyään siitä haaveileminen on utopiaa?

Vierailija
110/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tuli EU:lta määräys, että pitää tehdä se energiaremontti.

Vierailija
111/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutuksissa on ikäpoistot. 1970-luvun putkia ei korvata, jos tulee vesivahinko.

Jos vakuutusyhtiöt maksaisi vanhojen asuntojen putkiremontit niin ei kukaan maksaisi itse. Miten vakuutusyhtiöllä sitten riittäisi rahat.

Vierailija
112/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saa asuntolainaa, jotka yhtään asiaan panostaa. Minä duunarin kakara tein opiskeluajan töitä, ostin ekan kämpän heti valmistumisen jälkeen ja maksoin pois nollakorolla nykyisen talon. Se oli ihan kulta-aikaa, vuodessa lyhennystä 17 000 e ja korkoja 150 e. 

Minäkin tein. Sain 1800 euroa palkkaa. Työantaja sanoi että hommaa auto ja ajokortti. Valitettavasti ei jäänyt palkasta kumpaakaan rahaa. Saati en saanut myöskään lainaa. joten päätin vaihtaa alaa. Työttömän saan 1500€

Eli valitsit itse olla työtön sen sijaan että olisit hankkinut paremman työn, tai toisen työn. Mä tein kahta työtä kun säästin ekan asunnon omaa osaa, ei siihen työntekoon kuule kuole. Ja hyödynsin nollakorot, kun sä vaan ruikutit. Nyt on rempattu talo jossa on halpaa ja kivaa asua, vaikka jäisi työttömäksi tms. 

Valintoja, valintoja.

Vierailija
113/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tuli EU:lta määräys, että pitää tehdä se energiaremontti.

Se meni läpi. Netissä on jossain se uutinen.

Vierailija
114/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee töihin, eikä opiskele sitä neljättä tutkintoa. Ihan oma valinta katsoa itsensä niin hyväksi ettei paskaduuni kelpaa, mutta muuhunkaan ei kukaan palkkaa.

Olen tehnyt noiden alan töitä. En saanut niistä nettona kuin 200€ enemmän. Siksi olen valinnut korkeakoulu polun. Olen laskenut että olen 50 vuotias kun pääsen itse leivän syrjään kiinni. Olisipa vanhempani valinneet toisin niin olisi ekat vuodet hieman helpompia vaikka opiskella isossa britannisaa. Harmi että olivat köyhiä...

Vierailija
115/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole ollut niin helppoa maksaa asuntolainaa kuin viimeiset 10 v, laina on ollut korotonta. Kyllä onnekkaista olemme me, joilla nyt alkaa olla lainat maksettu, ei kasarin porukka.

Erityisen onnekkaita on ne joiden yritys kaatui korona vuosina.

No kyllä, nollakorolla oli helppo maksaa laina pois. Enemmän konkursseja oli 90-luvulla kuin nyt 

Lasketaanko se konkurssiksi kun omistaja lataa perheensä ja itsensä taivasten valtakuntaan?

Ai taivaastako kirjoitat? Omia valintoja kaikki.

Vierailija
116/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 alkaa lähestymään ja olen täysin velaton. olen aina ollut. lainaa ei ole myönnetty koska ei ole ollut kunnon työpaikkaa eli säännöllistä ja riittävää tuloa. toisaalta eipä ole mitään omaisuuttakaan kerääntynyt.

Tämähän se ero on meidän vanhempiin :D Ollaan ehkä velattomia tässä iässä, mutta ei myöskään omisteta mitään. 

Mun isällä oli tässä iässä missä nyt itse olen omakotitalo, kaksi autoa, yritys, kaksi lasta ja tietenkin äitini vaimona.

Nyt minulla on omaisuutta jos se realisoitais 2000€ siinä kaikki. Olen vuokralla neukku kuutiossa hakemassa opiskelemaan 4 ammattitutkintoa.

Onneks me ei olla yksin. Meitä on paljon 😅 Itselläni 3 tutkintoa, ei töitä ja opintovelat niskassa. Ja tottakai neukkukuutiossa asun.

Vierailija
117/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valitsit itse olla työtön sen sijaan että olisit hankkinut paremman työn, tai toisen työn. Mä tein kahta työtä kun säästin ekan asunnon omaa osaa, ei siihen työntekoon kuule kuole. Ja hyödynsin nollakorot, kun sä vaan ruikutit. Nyt on rempattu talo jossa on halpaa ja kivaa asua, vaikka jäisi työttömäksi tms.&

Työnantajat ei sovittele työvuoroja.

Toki voi mennä avustajaksi ja soittaa, että en tule tänään, kun on kaupassa työvuoro.

Kaupassa vuorot vaihtuu koko ajan. Ei ne ole samat vuorot joka viikko. Työtunteja saa 20-30

Sama homma ravintola-alalla.

Vierailija
118/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt noiden alan töitä. En saanut niistä nettona kuin 200€ enemmän. Siksi olen valinnut korkeakoulu polun. Olen laskenut että olen 50 vuotias kun pääsen itse leivän syrjään kiinni. Olisipa vanhempani valinneet toisin niin olisi ekat vuodet hieman helpompia vaikka opiskella isossa britannisaa. Harmi että olivat köyhiä...

Mun vanhammat syntyi tänne Suomeen myös, ei estänyt hankkimasta yhtä kunnollista koulutusta, saati työntekoa. 

Vierailija
119/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta, kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?

Ei kukaan mikäli ovat huonolla paikalla ja huonossa kunnossa. Suomessa väki vähenee, ja esim. korkeasti koulutetut muuttavat ulkomaille, joten heistä ei ole tulevaisuuden veronmaksajiksi. Kokemusta on. Eikä suomeen kukaan ulkomaalainen halua tulla koska Euroopan valtiot ottavat ne. Senhän jo huomasi noista rajanylitulijoista että nekin eivät tänne jää.

Suomen tulevaisuus on nyt niissä harvoissa nykynuorten käsissä, jotka tänne mahdollisesti jää.

Vierailija
120/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa vain surkeapalkkaista osa-aikaista tai määräaikaista työtä, jonka turvin ei ainakaan myönnetä lainaa. Parempi silloin opiskella ja pyrkiä nostamaan elintasoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän