Miksi keskellä yötä herätessä iskee hirveä ahdistus?
En ole mikään ahdistunut ihminen, aamut, päivät ja illat olen ihan hyvinvoiva ja rento tyyppi, asiat ei ahdista eikä masenna. Kun menen nukkumaan nukahdan aika nopeasti ja nukun ihan levollisesti. Mutta jos jostain syystä yöllä herään kesken unien vaikka johonkin ääneen, niin minut valtaa hirveä ahdistus (ei siihen ääneen liittyen kuitenkaan), fyysinen tuskainen ahdistunut olo. Mistä tämä voi johtua? Ja se saattaa jatkua tunninkin. Sama käy joskus jos harvoin nukun päiväunet, niiltä herätessä on ihan kamala ahdistus. Onko kellään muulla tällaista? Että ei ole ahdistunut muuten, mutta jos herää kesken unien niin tulee ihan kanala fyysinen ahdistusolo?
Kommentit (46)
Mulla alkoi menkat myös, et johtuu jotenkin siitäkin.
T: se erityisherkkä energiahullu
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Apa itsesi vammainen. Vammainen!
Vierailija kirjoitti:
Tuon vaivan nimi on uni-inertia.
Uni-inertia on siirtymävaihe unen ja valvetilan välillä. Jos et herää unilta pirteänä, vaan pöhnäisenä ja aivosumuisena, kyseessä on uni-inertia. Uni-inertian oireita ovat myös ärtyneisyys sekä ajan ja paikan tajun katoaminen.
Ei oo tuommoinen. Ihan eri juttu.
Yöllinen kauhukohtaus. Se on sen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, aina ollut. Pahinta on jos ottaa iltaisin nokoset ja kun herää niin ahdistaa paljon.
Joo, juuri sama minulla! Ollut aina. Siksi en koskaan ota nokosia iltasella vaikka miten väsyttäisi, koska olo niiden jälkeen on niin järkyttävän ahdistunut. Se ahdistus lähtee pois vain menemällä esim todella kuumaan, lähes polttavan kuumaan suihkuun tms. Tämän täytyy olla joku fyysinen tai biologinen juttu, ehkä joihinkin hormoneihin liittyvä. Ap
Tuo kuuman suihkun helpottava vaikutus voisi viitata verenkierto-ongelmaan. Yöllähän elimistön toiminta luonnostaankin hidastuu. Tarkistettu?
Olet opettanut aivosi ahdistumaan kun heräät yöllä. Opeta ne pois ahdistuksesta. Ajattele mukavia asioita.
Olen 36, aina mulla on vähän ollut sellaista yöllistä ahdistusta (jos herään yöllä, niin alan miettiä ja vatvoa ikäviä, vaikka en muuten sitä tee). Nyt pari kertaa tullut myös ihan fyysisesti ahdistava olo, sellanen että olen vähän pelännyt että selviänkö tästä yksin. Olen sitten kuitenkin noussut sängystä ylös ja saanut rauhoitettua itseäni, järkikin siinä pikkuhiljaa palailee kun unitokkuraisuus häviää. Mutta olen alkanut ymmärtämään mummoja, jos yksin ollessaan öisin soittelevat häkeen, kun pelkäävät kuolevansa tms.
Itse olen funtsinut että liittyy vanhenemiseen, stressitasoihin, kehon kykyyn sietää stressiä. Vaikka siis en päivällä kokisi/ tuntisi että mulla on stressiä, niin kyllähän sitä aina on. Mietin yöaikaan paljon myös mitä kaikkea mun elämässä on sattunut jo tähän ikään mennessä, miten elämä on muuttunut, miten mun lapset kasvaa ja muuttaa pois, miten elämä loppuu kun vuodet vierii.. sitä ja tätä ja tuota. Aiheet tulee myös uniin, ellen hereillä niitä mieti.
Ihmisen kehitystehtävät muutoin ei lopu nuoruuteen, vaan niitä käydään läpi myös esim. keski-iän kynnyksellä ja vanhuudessa, ne voi aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia ja sisäistä kuohuntaa. Itteä vähän harmittanut tää viime aikoina, kun olin ajatellut elämän menevän suunnilleen niin että sit vaan nautin olostani kun on koulut käyty, koti hankittu, lapset tehty 😄 Ei. Tuleekin ihan uusia kriisejä, kehitysvaiheita ja stressin aiheita. Ja keho reagoi niihin omalla tavallaan.
Yksi tekijä on sit vielä verensokerin ja verenpaineen heittelyt. Monella esim. verenpaineet voi mennä hyvinkin alas makuulla/ nukkuessa. Ei ole vaarallista, mutta voi aiheuttaa ikäviä tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vatsavaivat tai närästys voi herättää keskellä yötä ja sitten mieli voi kuvitella sen olevan jotain vakavampaa ja sitten iskee mielentuska.
Ummetuskin voi tuntua ahdistukselta. Heräsin joskus ahdistukseen painajaisunesta mutta se olikin kakkahätä. En edes vitsaile.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo sama aamulla herätessä. Ei väliä vaikka heräisi ilman herätyskelloa ja ei kiirettä mihinkään. Ahdistaa henkisesti ja sydän hakkaa. Menee nopeasti ohi kun nousee ylös. Nuorempana ei ollut. Alkoi n. 47-vuotiaana.
Tuohan on ns. Aamuangsti, se on hyvin yleinen ahdistuskohtaus ja kuten näet sille vaivalle on ihan keksitty nimikin.
Miksi aamulla ahdistaa?
Joillakin ahdistusta ilmenee etenkin aamuisin ilman mitään selkeää syytä. Aamuahdistus voi johtua muun muassa nestevajauksesta ja hormonivaihteluista. Jos aamuisin on paljon huoliajatuksia tulevasta päivästä, selkeät rutiinit voivat helpottaa ahdistuksen hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, aina ollut. Pahinta on jos ottaa iltaisin nokoset ja kun herää niin ahdistaa paljon.
Joo, juuri sama minulla! Ollut aina. Siksi en koskaan ota nokosia iltasella vaikka miten väsyttäisi, koska olo niiden jälkeen on niin järkyttävän ahdistunut. Se ahdistus lähtee pois vain menemällä esim todella kuumaan, lähes polttavan kuumaan suihkuun tms. Tämän täytyy olla joku fyysinen tai biologinen juttu, ehkä joihinkin hormoneihin liittyvä. Ap
Tuo kuuman suihkun helpottava vaikutus voisi viitata verenkierto-ongelmaan. Yöllähän elimistön toiminta luonnostaankin hidastuu. Tarkistettu?
Ei tämä mikään verenkierto-ongelma ole vaan se kuuma suihku jotenkin maadoittaa kehon ja aivot takaisin normaaliin tilaansa, koska kuuma suihku on voimakas fyysinen ärsyke. Ap
Minä olen pystynyt olemaan rehellinen itselleni vain juuri herätessä kunnes muut häiriötekijät menee sen edelle. Ja muuten en halua myöntää tai Etsin muuta ajateltavaa ettei tarvitse kohdata sitä
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en nuku enää iltaisin.
Jos tuota on ollut vuosia/vuosikymmeniä, niin tuskin on vaarallista. Jos taas uusi vaiva, niin voisi selittyä hormoneilla, uniapnealla, tai sydänjutuilla. Ihan tiedostamattomat psyykkiset asiat voivat tuntua hyvinkin voimaknaina fyysisinä tuntemuksina.
Minulla on sama vaiva, mutta helpottui paljon kun jätin alkoholin kokonaan pois ja aloin käymään lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36, aina mulla on vähän ollut sellaista yöllistä ahdistusta (jos herään yöllä, niin alan miettiä ja vatvoa ikäviä, vaikka en muuten sitä tee). Nyt pari kertaa tullut myös ihan fyysisesti ahdistava olo, sellanen että olen vähän pelännyt että selviänkö tästä yksin. Olen sitten kuitenkin noussut sängystä ylös ja saanut rauhoitettua itseäni, järkikin siinä pikkuhiljaa palailee kun unitokkuraisuus häviää. Mutta olen alkanut ymmärtämään mummoja, jos yksin ollessaan öisin soittelevat häkeen, kun pelkäävät kuolevansa tms.
Itse olen funtsinut että liittyy vanhenemiseen, stressitasoihin, kehon kykyyn sietää stressiä. Vaikka siis en päivällä kokisi/ tuntisi että mulla on stressiä, niin kyllähän sitä aina on. Mietin yöaikaan paljon myös mitä kaikkea mun elämässä on sattunut jo tähän ikään mennessä, miten elämä on muuttunut, miten mun lapset kasvaa ja muuttaa pois, miten elämä loppuu kun vuodet
Olet kierroksilla. Älyllinen fundeeraaminen ei auta ellet saa kehoasi lepäämään. Kierroksilla käyvä keho tuottaa stressiä ja sitä yrittää järkeistää mielellä ja se on loputon suo. Lepuuta kehosi. Lopeta stressaavat asiat. En sano että se olisi helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli viimeyönä tuo! Ihan hirveä ahdistus ja pelkotila ja kesti just noin tunnin. Nyt on auringonpimennys ja mitä kaikkea todella voimallista tapahtuu tuolla energiakentässä. Johtunee siitä. Oletko erityisherkkä? Voit rukoilla vaikka ja silitellä itseäsi mikäli tuommoinen tulee. Itselläni äärimmäisen harvinaisia, mutta tiedostaa kyllä kykyni aistia energioita. Olen itse erityisherkkä.
Asiaan tottuu, ja tietää, että menee jonkin ajan kuluttua ohi. Mutta ei todellakaan ole mikään mukava tila.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pystynyt olemaan rehellinen itselleni vain juuri herätessä kunnes muut häiriötekijät menee sen edelle. Ja muuten en halua myöntää tai Etsin muuta ajateltavaa ettei tarvitse kohdata sitä
Lopeta stressi. Elämän ei pidä olla kujanjuoksua.
Kuulostaa hölmöltä mutta minulta loppui yölliset ahdistukset, jatkuva pyöriminen ja muutenkin levoton nukkuminen kun hommasin painopeiton ja vartalotyynyn.
Serotoniinin puute voi aiheuttaa nimenomaan yöllistä (ja aamuista) ahdistusta. Kannattaa käväistä lääkärillä ja testata jotain kevyttä mielialalääkettä.
Koska elät suomalaisessa hyvinvointivaltiossa ja ahdistuminen on se mitä sinun halutaan kokevan. Se osoittaa paikkasi yhteiskunnan alimmalla portaalla.
Varsinkin vasemmisto tekee töitä pitääkseen sinut tuolla tasolla ja aivopestäkseen sinut uskomaan ettet tule ikinä muuta saamaankaan. Ja tämä aiheuttaa tietty ahdistusta koska ei tuo ole normaalia vaan ihminen pyrkii luontaisesti parempaan. Yöllä se aivopesu rakoilee.
Mutta päivät uskot vahvasti ettei töitä kuulukaan löytyä ja jos löytyykin niin 2 tuntia viikossa on ihan hieno määrä alta kympin tuntipalkalla, ja että olet superonnellinen muutaman euron tukiaiskorotuksesta kuussa.
Tuon vaivan nimi on uni-inertia.