Miksi keskellä yötä herätessä iskee hirveä ahdistus?
En ole mikään ahdistunut ihminen, aamut, päivät ja illat olen ihan hyvinvoiva ja rento tyyppi, asiat ei ahdista eikä masenna. Kun menen nukkumaan nukahdan aika nopeasti ja nukun ihan levollisesti. Mutta jos jostain syystä yöllä herään kesken unien vaikka johonkin ääneen, niin minut valtaa hirveä ahdistus (ei siihen ääneen liittyen kuitenkaan), fyysinen tuskainen ahdistunut olo. Mistä tämä voi johtua? Ja se saattaa jatkua tunninkin. Sama käy joskus jos harvoin nukun päiväunet, niiltä herätessä on ihan kamala ahdistus. Onko kellään muulla tällaista? Että ei ole ahdistunut muuten, mutta jos herää kesken unien niin tulee ihan kanala fyysinen ahdistusolo?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pystynyt olemaan rehellinen itselleni vain juuri herätessä kunnes muut häiriötekijät menee sen edelle. Ja muuten en halua myöntää tai Etsin muuta ajateltavaa ettei tarvitse kohdata sitä
Sama kokemus. Aamulla koen olevani selväpäinen, näen asiat seesteisen järkevästi. Päivän edetessä ja iltaa kohti sitten tuntuu että tulee kaiken maailman hormonimyrskyt ja verensokerisumut ja maailman älämölö sekoittamaan ajatusta ja sitä kuka olen.
Minulla oli vuosia sitten vastaava ongelma jonka kanssa painin ainakin 5 vuotta. Heräsin valtavaan ahdistukseen aina yöllä noin kello 3.00 aikaan. Ahdistus sai minut pohtimaan sisintäni ja yritin kovasti löytää syytä ahdistukselle. Tunsin sen kuin suurena möykkynä rintakehässäni ja toivoin että voisin saada möykyn ulos vaikka itkun kautta. Tuota tilaa kesti aina ehkä noin 40 min ja yhtäkkiä pystyin taas jatkamaan unta. Minulle ei koskaan selvinnyt mistä tuo ahdistus johtui mutta se vaan postui ajan myötä.
Hmm, onko tiedossasi minkälainen historia sillä talolla on missä asut? Onko siellä joskus aikoinaan joku kuollut epäselvissä olosuhteissa?
FWIW: Hyvä ahdistus (Good Anxiety) :0
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten vastaava ongelma jonka kanssa painin ainakin 5 vuotta. Heräsin valtavaan ahdistukseen aina yöllä noin kello 3.00 aikaan. Ahdistus sai minut pohtimaan sisintäni ja yritin kovasti löytää syytä ahdistukselle. Tunsin sen kuin suurena möykkynä rintakehässäni ja toivoin että voisin saada möykyn ulos vaikka itkun kautta. Tuota tilaa kesti aina ehkä noin 40 min ja yhtäkkiä pystyin taas jatkamaan unta. Minulle ei koskaan selvinnyt mistä tuo ahdistus johtui mutta se vaan postui ajan myötä.
Hetken pohdittuani päädyin tällaiseen mahdollisuuteen:
Syvä uni (sanskritiksi nidraa) lienee melko läheistä sukua meditaation syvimmälle asteelle (yoga[tila] = samaadhi, jolla itsellään on useita eri syvyysasteita). Transsendenttisen meditaation yhteydessä puhutaan stressin purkaantumisesta, jolloin tarkoitetaan syvälle juurtuneita, normaalisti alitajunnan piirissä olevia, varsinkin negatiivisien kokemusten muistijälkiä (saMskaara, samasta verbijuuresta kR, kuin mm. sana karma). Noista syvällä alitajunnassa olevista, usein aikaisemmissa inkarnaatioissa syntyneistä vaikutelmista tietoiseksi tuleminen voi olla erittäin ahdistavaa. Silloin TM:n ohje on keskeyttää mantran käyttö ja pähkäillä missä ropan osassa tuo stressori on varastoituneena??
Kenties varsinkin syvän unen tilasta herääminen on sukua tuolle meditaation aikana useilla ilmenevälle syvästressin purkaantumiselle. Siinä mielessä kannattaa ehkä suhtautua jopa positiivisesti tuohon ahdistukseen ja vaikka pyrkiä lukemaan jotakin ei-liian-kiintoisaa, uudelleen unen päästä saamiseksi??
Uniapnealta kuulostaa. Käy keuhkopolilla kokeissa ja hanki C-pap-laite.
Paniikki syntyy, kun nukkuessa on minuutin hengittämättä ja herää hapenpuutteeseen.