Miksi keskellä yötä herätessä iskee hirveä ahdistus?
En ole mikään ahdistunut ihminen, aamut, päivät ja illat olen ihan hyvinvoiva ja rento tyyppi, asiat ei ahdista eikä masenna. Kun menen nukkumaan nukahdan aika nopeasti ja nukun ihan levollisesti. Mutta jos jostain syystä yöllä herään kesken unien vaikka johonkin ääneen, niin minut valtaa hirveä ahdistus (ei siihen ääneen liittyen kuitenkaan), fyysinen tuskainen ahdistunut olo. Mistä tämä voi johtua? Ja se saattaa jatkua tunninkin. Sama käy joskus jos harvoin nukun päiväunet, niiltä herätessä on ihan kamala ahdistus. Onko kellään muulla tällaista? Että ei ole ahdistunut muuten, mutta jos herää kesken unien niin tulee ihan kanala fyysinen ahdistusolo?
Kommentit (46)
Vatsavaivat tai närästys voi herättää keskellä yötä ja sitten mieli voi kuvitella sen olevan jotain vakavampaa ja sitten iskee mielentuska.
On, aina ollut. Pahinta on jos ottaa iltaisin nokoset ja kun herää niin ahdistaa paljon.
Fyysinen ahdistus = et saa happea kunnolla? Vai henkinen?, psyykkinen?
Vierailija kirjoitti:
On, aina ollut. Pahinta on jos ottaa iltaisin nokoset ja kun herää niin ahdistaa paljon.
Joo, juuri sama minulla! Ollut aina. Siksi en koskaan ota nokosia iltasella vaikka miten väsyttäisi, koska olo niiden jälkeen on niin järkyttävän ahdistunut. Se ahdistus lähtee pois vain menemällä esim todella kuumaan, lähes polttavan kuumaan suihkuun tms. Tämän täytyy olla joku fyysinen tai biologinen juttu, ehkä joihinkin hormoneihin liittyvä. Ap
Mulla on tuo sama aamulla herätessä. Ei väliä vaikka heräisi ilman herätyskelloa ja ei kiirettä mihinkään. Ahdistaa henkisesti ja sydän hakkaa. Menee nopeasti ohi kun nousee ylös. Nuorempana ei ollut. Alkoi n. 47-vuotiaana.
Mulla oli viimeyönä tuo! Ihan hirveä ahdistus ja pelkotila ja kesti just noin tunnin. Nyt on auringonpimennys ja mitä kaikkea todella voimallista tapahtuu tuolla energiakentässä. Johtunee siitä. Oletko erityisherkkä? Voit rukoilla vaikka ja silitellä itseäsi mikäli tuommoinen tulee. Itselläni äärimmäisen harvinaisia, mutta tiedostaa kyllä kykyni aistia energioita. Olen itse erityisherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo sama aamulla herätessä. Ei väliä vaikka heräisi ilman herätyskelloa ja ei kiirettä mihinkään. Ahdistaa henkisesti ja sydän hakkaa. Menee nopeasti ohi kun nousee ylös. Nuorempana ei ollut. Alkoi n. 47-vuotiaana.
Minulla on ollut tämä niin kauan kuin muistan. Olen nyt 42. Aamulla herätessä olen kuitenkin ok, ei ahdista ollenkaan, onneksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö unilääkettä
En enkä muitakaan lääkkeitä, en edes alkoholia. Ap
Ne on jotain yöllisiä kauhukohtauksia.. googleta. Liittynee jollsintssolla siihen unitilasn ja tajunnantilaan. Vähän kuin painajaisia mut hereillä.
Yllätyin miten moni täällä arvelee jonkin olevan ihan oikeasti vialla, ja voivat toki olla oikeassakin. Itse olin vain tulossa sanomaan, että aamuyöstähän ne alkavat kaikki kamalat asiat pyöriä mielessä itse kullakin, jos silloin sattuu heräämään. Yleisinhimillistä, mutten ole koskaan jaksanut selvittää mistä johtuu. Joku aivokemiajuttu varmastikin.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin miten moni täällä arvelee jonkin olevan ihan oikeasti vialla, ja voivat toki olla oikeassakin. Itse olin vain tulossa sanomaan, että aamuyöstähän ne alkavat kaikki kamalat asiat pyöriä mielessä itse kullakin, jos silloin sattuu heräämään. Yleisinhimillistä, mutten ole koskaan jaksanut selvittää mistä johtuu. Joku aivokemiajuttu varmastikin.
En minä usko ainakaan minkään olevan pahasti vialla, tämä on vain todella epämukavaa ja häiritsevää. Joku aivokemia juttu varmaan on, koska sama tapahtuu jos on nukkunut pidemmät päiväunet, etenkin myöhään. Siksi en uskalla nykyään juuri ikinä nukkua päiväunia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tää on eri.. se ei liity mihinkään stressaaviin asioihin. Ehkä elämässä muuten vaan tapahtuu paljon tai on jotenkin kokenut viimepäivinä jotain tosi kuormittavaa. Mieli ja alitajunta sit puskee sitä ulos ?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla on stressihormoni kortisoli koholla. Ehkä iän takia reagoit siihen herkemmin kuin nuorena, oletko vaihdevuodet jo ohittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä usko ainakaan minkään olevan pahasti vialla, tämä on vain todella epämukavaa ja häiritsevää. Joku aivokemia juttu varmaan on, koska sama tapahtuu jos on nukkunut pidemmät päiväunet, etenkin myöhään. Siksi en uskalla nykyään juuri ikinä nukkua päiväunia. Ap
Elimistön kortisoli tasot on öiseen aikaan matalat. Aamulla lähtevät nousuun ja mieli sekä keho kestävät rasitusta ja mieltä painavia asioita.
On mahdollista että huoneessasi on demoni. Kannattaa pikimmiten etsiä joku pätevä Manaaja.