Vaikuttaako urheilijan, näyttelijän, muusikon ym. poliittinen kanta siihen, kuinka paljon arvostat häntä?
Kommentit (49)
Itse en edes tiedä kaikkien julkkisten puoluekantoja. Eivät kaikki huutele tällaisista asioista julkisesti.
Ei, mutta se on selvinnyt, että julkisuuden henkilöt, joista en pidä ovat myös poliittisesti eri kannalla kuin minä. Arvomaailma näkyy ulospäin.
Riippuu siitä, kuinka aktiivisesti niitä mielipiteitään laukoo. Jotkut tunnetut näyttelijät vaahtoavat ilmastonmuutoksesta ja hiilijalanjäljestä ym, samalla kun itse lentelevät yksityiskoneillaan ympäri maailman ja löhöävät miljoonia maksavilla ökyveneillään Välimerellä viikkokausia kruisaillen. Kyllähän se arvostusta nakertaa, mutta ei ne pöljät ymmärrä olla hiljaa.
Ei vaikuta, jos ymmärtävät pysyä poissa politiikasta, kuten ennen ymmärsivät. Nykyään näitä urheilija- ja julkimopoliitikkoja, jotka eivät ymmärrä politiikasta ja mistään muustakaan paljon mitään, on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta, jos ymmärtävät pysyä poissa politiikasta, kuten ennen ymmärsivät. Nykyään näitä urheilija- ja julkimopoliitikkoja, jotka eivät ymmärrä politiikasta ja mistään muustakaan paljon mitään, on aivan liikaa.
Kuinka kaukana tuo ennen ymmärsivät on? Itse muistan 70-luvun alkupuolelta asti etenkin näyttelijöistä ja muusikoista löytyneen hyvinkin poliittisesti aktiivisia henkilöitä. Urheilija-poliitikkojakin on aina ollut.
Poliittinen kanta sinänsä tuskin hirveästi vaikuttaa, mutta sillä voi olla merkitystä, kuinka poliittisia näkemyksiään käsittelee ja perustelee.
Aloituksesta ei ihan käy selville, puhutaanko siinä henkilöiden arvostuksesta ylipäätänsä vai osaamisen tai saavutusten arvostamisesta, mutta on tietenkin mielestäni mahdollista, että joku on esimerkiksi taitava urheilija, mutta hänen tavassaan käsitellä poliittisia aiheita ei ole juuri juhlittavaa.
Kyllä, samoin yhteiskuntaluokka vaikuttaa, eli hänen vanhempien koulutukset ja työurat. Näiden pohjalta muodostan käsitykseni.
Ei esim. puoluekanta, mutta jos on jotain äärimmäisiä mielipiteitä kuten Venäjän Ukrainan operaation kannattaminen niin se kyllä vaikuttaa.
Riippuu. Jos ilmaisee poliittisen/yhteiskunnallisen kantansa oli se sitten omien arvojen kanssa yhtenevä tai ei, niin ei se vaikuta arvostukseeni henkilöä kohtaan yksittäisenä tekijänä. Totta kai ihmisillä voi olla sen taiteilija roolinsa ulkopuolella oma arvomaailmasta ja poliittinen kantansa.
Eri asia tietysti vaikkapa yhteiskunnallisista arvoista, epäkohdista ja kritiikistä vahvasti taiteessaan ammentavat bändit, joiden musiikissa sillä näkemyksellä on iso rooli, tällöin korostuu ehkä sen oman arvomaailman mukaisuus. Siis tyyliin en usko, että voisin kuunnella mitenkään erityisen fanipohjalta jotain far right -musaa tai toisesta ääripäästä jotain kom.munistista agendaa esittävän bändin tuotoksia.
Ei tietenkään. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, mitä puoluetta esim. Kalle Rovanperä äänestää? Loistava rallikuljettaja hän on joka tapauksessa, ja tekee Suomea tunnetuksi maailmalla.
Persuja en kannata edes taiteessa.
Tietysti! Sehän kertoo heti älykkyysosamäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kaukana tuo ennen ymmärsivät on? Itse muistan 70-luvun alkupuolelta asti etenkin näyttelijöistä ja muusikoista löytyneen hyvinkin poliittisesti aktiivisia henkilöitä. Urheilija-poliitikkojakin on aina ollut.
Ilmankos olivat niin tyhmiä.
Ei yleensä, mutta jos alkaa vasemmisto aatetta levittämään niin alkaa vaikuttamaan. No yleensä nämä ovatkin niitä huonoimpia muutenkin
Todellakin vaikka suurinosa näyttelijöistä etenkin naisista on vihervasemmistoa kannattavia. Se yksikin sanoi, että ihan ok jos kaupasta varastaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta se on selvinnyt, että julkisuuden henkilöt, joista en pidä ovat myös poliittisesti eri kannalla kuin minä. Arvomaailma näkyy ulospäin.
Vihreys näkyy usein rumana ylimielisenä virneenä. Osaan kartella noita jo tuon perusteella.
Punikit totisempia ja tuikeampia, ehkä vähän pistävä tuijotus vielä, niin voi jo päätellä mistä vaivasta on kyse.
Käsitykseni Riku Niemisestä vain vahvistui, kun oli ehdolla vaaleissa.
Ei vaikuta hänen saavutustensa arvostamiseen, mutta kyllä se jotain kertoo hänen luonteestaan ja arvomaailmastaan.
Ei muuten, mutta jos joku osoittautuu naiviksi idiootiksi avatessaan suunsa yhteiskunnallisista asioista ja yrittää esiintyä suurena ajattelijana, niin jäähän se mieleen kummittelemaan. Yleisimmin näyttelijöiden ja taiteilijoiden aivopierut ovat jotain vasemmistolaista haihattelua tyyliin, "hei, jos kaikki maailman ihmiset..." - joopa, joo - niinhän sen-ja-sen voikin tosiaan olettaa realistisesti ratkeavan - ja juu, eihän kukaan yhtä pöljä ole koskaan aiemmin keksinyt moista vaan tämä suuri ajatusten vantaajoki on sen juuri ihan itse keksinyt...
Mä oon aina pitäny politiikan ja ihmisen erillään toisistaan. Vain tyhmä kategorisoi ihmisen poliittisen suuntautumisen takia. Se on nimenomaan sitä fanaattisuutta ja ryhmässä esiintyvän tyhmyyden tuotosta jos joku näin tekee.