Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?

Vierailija
08.04.2024 |

Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.

Kommentit (398)

Vierailija
341/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muutakin paskaduunia kuin siivous, eikä jatko-opinnot ilman työkokemusta hyödytä muuta kun alalla, jossa koko ajan opiskellaan, kuten koodarit. 

Tottakai se paskaduuni kannattaa olla jotenkin omaan alaan liittyvä. Kaupan kassa tai mäkkäri on ekonomille parempi kuin työttömyys ja cv:n tuunaus kotona vuosikausia.  

Ekonomille nimenomaan ei mäkkäri tai kaupan kassa ole järkevä valinta. Mitä tahansa muuta. Ja edelleenkin mäkkärin ainoa vaihtoehto ei ole kotona oleminen, vaikka miten vänkyttäisi.

Tunnen monta ekonomia eikä kukaan ole minkään mäkkärin kautta työllistynyt oman alan töihin.

Minä tunnen ekonomin, joka oli mäkkärin kassalla. Nyt hän on FT ja toimitusjohtaja.

Onko hän menestynyt juuri sen vuoksi, että oli Mäkkärin kassalla vai siitä huolimatta?

Vierailija
342/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.

Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.

Mäkkärin kassan työ on varsin pakkotahtista ja nopeutta vaativaa, joten pidempi työsuhde siellä on alalla kuin alalla positiivinen signaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen logistiikka alalla töissä ja ainakin meillä on voinut ihan duunari hommista kohota esimies, suunnittelu tai asiantuntija tehtäviin. Toki monet ovat työn ohella suorittaneet AMK tutkinnot, mutta siitä huolimatta duunari taustalta. Toki ihmisten tilanteet on yksilöllisiä ja ap:n kysymys niputtaa kaikki samaan, joten on vaikea antaa yhtä vastausta.

Vierailija
344/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Sain jopa suosittelut 'paskaduunista' siihen parempaan koulutusta vastaavaan työhön.

Juuri näin. Siitä suorituksesta näkee, että hakija on itsessään työelämään kykenevä ja hänellä on perusvalmiudet työelämässä. Työelämään hakee heitäkin, joiden ottaminen on riski, koska työkokemus puuttuu. Ei voida tietää, että osaako hän perus työssä olemiseen liittyvän velvollisuudet, kuten ajoissa töihin tuleminen, vuorovaikutustaidot ja ilmoittaa ajoissa esimiehelle poissaolonsa,  että työvuorossa on riittävästi tekijöitä tai tekemistä voidaan priorisoida tehtävissä, joissa se on mahdollista. Näitäkin asioita joidenkin kanssa pitää harjoitella erikseen, mikä tuntuu useammasta työelämässä olevasta ihan itsestäänselvyydeltä.

Jos olet jo muutenkin hakemassa vaativia töitä ja töitä, jotka vaativat erikoisosaamista niin se kyllä on aivan itsestäänselvyys, että ehdokkaan oletetaan osaavaan työelämän perussäännöt ilman sitä, että sun täytyy erikseen todistella sitä, että osaat saapua töihin oikeaan aikaan. 

Vierailija
345/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin vastaan määräaikaisen sivutoimisen työn, joka sitten työsuhteen lopulla tulikin yleiseen hakuun. Minä sain siitä sitten vakituisen kokopäiväisen työn kun olin osaamiseni jo näyttänyt. Tuskin olisin tullut valituksi jos joku muu olisi tehnyt tuota määräaikaisuutta hyvillä tuloksilla ja minä olisin vain papereineni ilmestynyt haastatteluun. Varsinaisesta paskaduunista ei ollut kyse.

Vierailija
346/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ myös opettaa, parempi tehdä ne aloittelijan virheet esimiehenä siellä mäkkärissä eikä vasta oikeassa työpaikassa. Raha hyödyttää myös.

Sillä aikaa kun itse on mäkkärissä, muut vie ne oikeat työpaikat ja itse jää lähtötelineisiin. Kenenkään koulutetun ei kannata kuvitella, että mäkkärin avulla saa oikeita töitä.

Mäkkärin kassan työ on varsin pakkotahtista ja nopeutta vaativaa, joten pidempi työsuhde siellä on alalla kuin alalla positiivinen signaali.

Se, että jäädään pitkäksi aikaa minimipalkkaduuniin on kaikkea muuta kuin positiivinen signaali ja se on pikemminkin varoitusmerkki, että jostain syystä henkilö ei ole yrittänyt tai kykenyt saamaan parempaa työtä.

Vierailija
347/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut, tiskannut astioita, paistanut hampurilaisia ja vaikka mitä kivaa. Kaikki se on osoittanut aktiivisuuteni ja kasvattanut asennettani työtä kohtaan. Olen myös entinen sm-tason kova kilpaurhelija. Nykyään olen yritysjohtaja ja palkka 9000€/kk + bonukset.

Ilman noita paskaduuneja en olisi tässä. Kotona köllöttelemällä ja valittamalla ei mitään saa eikä kuulukaan saada. Tämän opetan myös lapsilleni.

Vierailija
348/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivonnut, tiskannut astioita, paistanut hampurilaisia ja vaikka mitä kivaa. Kaikki se on osoittanut aktiivisuuteni ja kasvattanut asennettani työtä kohtaan. Olen myös entinen sm-tason kova kilpaurhelija. Nykyään olen yritysjohtaja ja palkka 9000€/kk + bonukset.

Ilman noita paskaduuneja en olisi tässä. Kotona köllöttelemällä ja valittamalla ei mitään saa eikä kuulukaan saada. Tämän opetan myös lapsilleni.

Itse olen suurinpiirtein samoissa tuloissa kuin sinä ja ole aikoinani myös tehnyt paskaduuneja. Ne paskaduunit eivät tosiaan minulle mitään ovia avanneet vaan minulle ne paremmat duunit tulivat kouluttautumalla, verkoistoitumalla ja yrittäjyydellä ja lapsille nimenomaan opetamme miten tärkeää on kouluttautuminen ja omien unelmien seuraaminen. 

Vierailija
349/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyötyä; kun haet muualle töihin työnantaja näkee että olet valmis tekemään työtä, "paskaduuni" opettaa myös itsellesi säännöllisyyttä, vastuuta ja työyhteisössä toimimista ja jos kouluttaudut "hyvään ammattiin" olet kuitenkin nähnyt muunkinlaista työelämää etkä ole vain siinä koulutettujen omassa kuplassa, ja ehkä osaat arvostaa myös sellaisen työn tekijää.

Vierailija
350/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Siitä suorituksesta näkee, että hakija on itsessään työelämään kykenevä ja hänellä on perusvalmiudet työelämässä. Työelämään hakee heitäkin, joiden ottaminen on riski, koska työkokemus puuttuu. Ei voida tietää, että osaako hän perus työssä olemiseen liittyvän velvollisuudet, kuten ajoissa töihin tuleminen, vuorovaikutustaidot ja ilmoittaa ajoissa esimiehelle poissaolonsa,  että työvuorossa on riittävästi tekijöitä tai tekemistä voidaan priorisoida tehtävissä, joissa se on mahdollista. Näitäkin asioita joidenkin kanssa pitää harjoitella erikseen, mikä tuntuu useammasta työelämässä olevasta ihan itsestäänselvyydeltä."

Tuli hauska mielikuva asianajajasta, joka menee työhaastatteluun ja ojentaa työnantajalle Mäkkärin työtodistuksen ja innokkaana selittää kuinka hän aina tulee ajoissa töihin ja kuinka hän aina ilmoittaa ajoissa esimiehelle poissaolonsa.

Vierailija
351/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut hyötyä. 

Vierailija
352/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itseoppinut ja tehnyt aina töitä. Ei ne suuret tulovat vaan töissä kokoajan eikä valita. On talot, autot ja vehkeet.

Akkaa en ota enkä lisäänny

Vierailija
353/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla aikaisemmin mainittiin vuorovaikutustaidot. Ei tarvita pitkää aikaa, kun nuori maisteri tai DI tulee työyhteisöön pää täynnä kirjaviisautta, mutta ilman riittävää työkokemusta, ja saa puoli osastoa takajaloilleen.

Hyvät ehdotukset ovat toki tervetulleita kaikille organisaatioille, mutta niiden esittämiselläkin on aikansa ja paikkansa. Kun tulokas laukaisee tällaisen ehdotuksen väärässä paikassa, niin vaurioiden korjaaminen on hankalaa ja pitkäaikaista. Pahimmillaan tulokas yritetään sulkea pois osaston toiminnasta, ei kutsuta palavereihin, jne.

Vierailija
354/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuni voi vaikuttaa negatiivisesti CV:hen ja ammatilliseen maineeseen, erityisesti silloin kun työpaikka ei vastaa henkilön koulutusta tai ammatillista taustaa. Esimerkiksi lääkärin työskentely McDonald'sissa voi herättää paljon kysymyksiä ja saada potentiaaliset työnantajat epäilemään henkilön sitoutumista ja pätevyyttä lääketieteen alalla.

Ensinnäkin, tällainen valinta voi viestittää epäjohdonmukaisuutta uran suunnittelussa tai kyvyttömyyttä löytää tai saada haluttuja työmahdollisuuksia omalla alalla. Työnantajat saattavat nähdä tämän negatiivisena merkkinä, joka heikentää luotettavuutta ja ammatillista vakautta.

Toiseksi, jos henkilö viettää merkittävän ajan huonosti soveltuvassa työssä, se voi johtaa ammatillisten taitojen ja osaamisen heikkenemiseen omalla alallaan. Esimerkiksi lääketieteellisten taitojen ylläpitäminen saattaa kärsiä, jos lääkäri työskentelee merkittävän ajan sellaisessa ympäristössä, joka ei edellytä tai kehitä niitä taitoja.

Tämän vuoksi on tärkeää harkita tarkkaan työpaikan valintaa ja pyrkiä löytämään vaihtoehtoja, jotka tukevat omaa ammatillista kehitystä ja uratavoitteita.

Vierailija
355/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole itseäni, mutta jos saat ns. paskaduunista rahnua, voit laittaa ne tyynyn alle, ja hammaspeikko muuttaa ne ajan kanssa isommiksi rahnuiksi. Sitten, kun rahnua kasaantuu, voi ottaa pikkasen isompaa riskiä uralla - eli kokeilla rohkeesti vaativampia hommia tai yrittämistä - ja vaikka menis reisille, voi olla hetken ilman duunia, koska rahnuvarasto se vaan on paisunu pullataikinamaisuuttan.

Vierailija
356/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole itseäni, mutta jos saat ns. paskaduunista rahnua, voit laittaa ne tyynyn alle, ja hammaspeikko muuttaa ne ajan kanssa isommiksi rahnuiksi. Sitten, kun rahnua kasaantuu, voi ottaa pikkasen isompaa riskiä uralla - eli kokeilla rohkeesti vaativampia hommia tai yrittämistä - ja vaikka menis reisille, voi olla hetken ilman duunia, koska rahnuvarasto se vaan on paisunu pullataikinamaisuuttan.

Mitä jos siitä paskaduunista ei jää sen enempää käteen kuin työttömyyskorvauksesta?

Vierailija
357/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan menee suhteilla. Äitini poikaystävä hommasi ekan kesätyöpaikan 12/13-vuotiaana,  tämän suosittelemana seuraava duuni jne. aina edelleen. Opistossa opettajat neuvoivat työnhakuun, harjoittelu.

Yolla ystävystyin ihmisten kanssa, joiden vinkkaamana  sain työn ja siitä sitten lumipallona aina lisää suhteita.  Ihan onnenkantamoisia monetkin työpaikat ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eikä juuri yksikään julkisessa haussa. 

Toki pärjäisin nyt avointen työpaikkojen haussa, mutta ymmärrän että kaikilla ei ole käynyt yhtä hyvä onni. 

Vierailija
358/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu onko se sellaisessa firmassa, missä on myös hyviä duuneja. Silloin on mahdollista saada parempi paikka firman sisäisen työnhaun kautta.

Aika harvoin tuo onnistuu ellei ole koulutusta.

Ainakin teollisuudessa on tavallista että edetään vähemmän arvostetuista ja vähiten palkatuista töistä paremmin palkattuihin hommiin. Lopulta ollaan uran huipulla. Esimiehenä aika vihreä, kokematon työnjohtaja joka pyrkii eteenpäin ja se on mahdollista vain firmaa vaihtamalla. Ylemmät toimihenkilöt tai päälliköt poistuvat vasta eläkkeelle. Tavallinen duunari kasvattaa ammattitaitoaan ja kokemustaan ja palkkaansa pikkuhiljaa vuosien kuluessa.

Vierailija
359/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

McTyö näyttää aina paremmalta cv:ssä kuin kuukausien työttömyys.

Vierailija
360/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni 20 vuotta ja jouduin lisäkouluttautumaan päästäkseni alipalkatusta paskaduunista mieleiseen hommaan. Valoa on tunnelin päässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä