Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karilta, 67, huijattiin eläkesäästöt pankin vastaus on surullista luettavaa

Vierailija
08.04.2024 |

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä porukka valittaa sitä, että pankki joutuu lain mukaan kysymään mistä joku on saanut rahaa tililleen, muttei kysele miksi lähettää suuria summia rahaa jonnekin? Onko tämä jokin COPE kun tietää itsekin olevansa niin tyhmä, että puolustelee muitakin tyhmiä ihmisiä siinä kun joku ääliömäisesti lankeaa kaikkiin maailman nigerialaisiin huijauskirjeisiin? Jos oikeasti teet jotain tyhmää, niin olet itse siitä vastuussa, PISTE! Ja minulla ainakin Nordeassa jos yritän lähettää ulkomaille isomman summan rahaa (jos vaikka tilaan Euroopasta sijoituskultaa), niin Nordea kysyy normaalin tunnistuksen lisäksi vielä lisävarmistuksen. Mutta edelleenkin, se on ihan jokaisen omalla vastuulla lähettää rahaa minne lähettää. Ei toisen tyhmyydestä pidä kenenkään toisen joutua korvausvelvollisuuteen tai sijaiskärsijäksi!

Vierailija
82/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä porukka valittaa sitä, että pankki joutuu lain mukaan kysymään mistä joku on saanut rahaa tililleen, muttei kysele miksi lähettää suuria summia rahaa jonnekin? Onko tämä jokin COPE kun tietää itsekin olevansa niin tyhmä, että puolustelee muitakin tyhmiä ihmisiä siinä kun joku ääliömäisesti lankeaa kaikkiin maailman nigerialaisiin huijauskirjeisiin? Jos oikeasti teet jotain tyhmää, niin olet itse siitä vastuussa, PISTE! Ja minulla ainakin Nordeassa jos yritän lähettää ulkomaille isomman summan rahaa (jos vaikka tilaan Euroopasta sijoituskultaa), niin Nordea kysyy normaalin tunnistuksen lisäksi vielä lisävarmistuksen. Mutta edelleenkin, se on ihan jokaisen omalla vastuulla lähettää rahaa minne lähettää. Ei toisen tyhmyydestä pidä kenenkään toisen joutua korvausvelvollisuuteen tai sijaiskärsijäksi!

Se joka sanoo toista tyhmäksi on ite tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja että sattui löytymään vielä kotoa kassakaappi ja se joku nettipankin osa on siellä 🙈 ne luulee että pankki antaa sille sen 1000000 kun niillä on silleen Roope Ankka-tyyliin holvi täynnä rahaa ja pankin johtaja siellä niihin sukeltelee vaan päivästä toiseen.

Oudointa oli, että Kari sanoi, ettei käytä avainlukulistaa, mutta miksi se olisi ollut siellä kassakaapissa. Olisiko "tyttöystävä" ollut asialla ja sitä ei kyllä halua myöntää👵

Vierailija
84/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin ajattelin. Minulle on saastunut aika outoja asioita juuri OP:n kanssa. Apua pyytäessä sitä ei tullut, samaa jankutusta chätissä ja miten soittaa pankkiin, mihin numeroon, kun ei löydy mistään.

Olen myös joutunut painostuksen kohteeksi pankissa, olisi pitänyt sijoittaa tiettyyn asiaan vaikka en halunnut. Asia ei ratkennut, oli pakko lähteä pois.

Vierailija
85/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kari taitaa olla koijari,teki kavalluksen ja nauraa , lipittää konjakkia,heittää huuleen hanhenmaksapalleroita ja miettii on ne tyhmiä kun eivät tätä kusetusta huomanneet.

No, tuohan se on se pankin riski tässä. Asiakkaan sanaan ei voi luottaa, vaan pankki kyllä näkee omista järjestelmistään mitä on tapahtunut ja mitkä koodit missäkin vaiheessa on syötetty, jos asiakas ei itse muista tai valehtelee.

Muuten täältä löytyisi monta pankkiasiakasta, jotka siirtäisivät omat säästönsä ulkomaille omalle tilille ja sitten pyytäisivät pankin korvamaan, koska heiltä on rahat huijattu! Ja saisivat siis tuplattua omat rahansa pankin piikkiin.

Jos asiakkaan sanaan ei voi luottaa, maksaako Kari nyt vielä lahjaverot päälle?

Vierailija
86/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän S-pankkikin syytteli asiakkaitaan huolimattomuudesta, kunnes kävi ilmi, että S-pankilla on tietoturvassaan aukko ja ihmiset ovat päässeet kirjautumaan toisten henkilöiden nettipankkiin. Onko OP tutkinut tämän mahdollisuuden??

Vierailija
87/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kari taitaa olla koijari,teki kavalluksen ja nauraa , lipittää konjakkia,heittää huuleen hanhenmaksapalleroita ja miettii on ne tyhmiä kun eivät tätä kusetusta huomanneet.

No, tuohan se on se pankin riski tässä. Asiakkaan sanaan ei voi luottaa, vaan pankki kyllä näkee omista järjestelmistään mitä on tapahtunut ja mitkä koodit missäkin vaiheessa on syötetty, jos asiakas ei itse muista tai valehtelee.

Muuten täältä löytyisi monta pankkiasiakasta, jotka siirtäisivät omat säästönsä ulkomaille omalle tilille ja sitten pyytäisivät pankin korvamaan, koska heiltä on rahat huijattu! Ja saisivat siis tuplattua omat rahansa pankin piikkiin.

Jos asiakkaan sanaan ei voi luottaa, maksaako Kari nyt vielä lahjaverot päälle?

Onhan noita maailmassa yritetty tällä tavalla petoksia tehdä, että asiakas on mukana juonessa, en muista onko Suomessa. Ja en usko, että olisi tässä casessä, kun asiakas tullut lehteen asti valittamaan. Pointtina on se, että asiakas voi väittää mitä tahansa, pankki kyllä näkee omista järjestelmistään miten on kirjauduttu ja millaiset koodit on syötetty vahvistuksen yhteydessä. Onko päälle ollut tekstiviestivarmennus ja sen perusteella on pitänyt koodi syöttää.  Siinä on pankin asiakkaan turha ryhtyä väittämään toista. Joku asiakas ehkä valehtelee, toinen ei vain muista.

Ainakin minulla OP-pankin tekstiviesti varmennus toimii niin, että appiin syötetään se koodi, joka tulee tekstiviestissä. En ole mitään op:n avainlukulistaa tarvinnut useampaan vuoteen, niin kuin ei jutun mukaan Karikaan.

Vierailija
88/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 % asiakkaan moka.

Mutta kyllä tässä riskinsä on jokaisella, kun älypuhelimessa on pankki + tunnistussovellus.

Vierailija
89/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän S-pankkikin syytteli asiakkaitaan huolimattomuudesta, kunnes kävi ilmi, että S-pankilla on tietoturvassaan aukko ja ihmiset ovat päässeet kirjautumaan toisten henkilöiden nettipankkiin. Onko OP tutkinut tämän mahdollisuuden??

Mitäs luulisit?

Tuo S-pankin IT-toimittajan moka on ainutlaatuinen kyberturvallisuus erhe.

Vierailija
90/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lällätellä, se voi olla että itsellännekään ei eläkeiässä enää leikkaa yhtä hyvin kuin tänään. Itse olen miettinyt miten vältän huijatuksi joutumisen tulevaisuudessa mutta vaikea suunnitella kun ei tiedä millaiset systeemit silloin on käytössä. varmaan ainakin useammalle eri tilille ja pankkiin kannattaa jakaa säästöt jos niitä on paljon.

Mitä sillä rahalla enää tekee, jos pää on pehmennyt? 

Mieluummin antaisi sukulaisille kuin random huijarille. Tai maksaisi vaikka hoitokodissa asumista, ei ole halpaa se.

Niin, tuolla rahalla elää hoitokodissa peräti 1,5 vuotta.

Vierailija
91/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä huijauksia tapahtuu paljon ja kaikkien pankkien asiakkaille. Harva menee kuitenkaan lehteen ruikuttamaan.

Vierailija
92/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Kari on keräämässä tölkkejä,sokeri ja hiivarahat pitäisi saada kasaan

Vierailija
93/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Karilla kerran on kassakaappi, niin miksei säilytä siinä niitä rahojaan?  Voihan niitä sittenkin joku tulla pyytämään, mutta ainakin itse tietää, milloin avaa oven ja ojentaa setelinipun pois.

Vierailija
94/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Karilla kerran on kassakaappi, niin miksei säilytä siinä niitä rahojaan?  Voihan niitä sittenkin joku tulla pyytämään, mutta ainakin itse tietää, milloin avaa oven ja ojentaa setelinipun pois.

Saattaisihan ovelle tulla "kiertävä kassakaappitarkastaja" tahi muun viranomainen

Vierailija
95/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee jatkuvasti näitä huijauksia sähköpostiin. Niissä jopa uhkaillaan, poistan välittömästi viestit. Pankki ei ota asiakkaaseen yhteyttä sähköpostilla. Jos pankilla on asiaa, pankki pyytää asiakasta käymään pankissa. 

Sama koskee Postia, Kelaa, Verottajaa ym. Poistakaa viestit välittömästi jos näitä ilmaantuu sähköpostiin tai soitellaan puhelimeen luuri kiinni.

Vierailija
96/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä sotkea puhelinta ja pankkiasioita ollenkaan keskenään.

Kaikki pankkiasiat vain tietokoneella.

Just toisinpäin. 

Vierailija
97/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijarit tulee koko ajan ovelimmiksi. Pian tekoäly voi soittaa puheluita tuttusi äänellä. Äänen kaappaamiseen tarvitaan vain 30 sekunnin ääninäyte ja sen voi saada vaikka sillä, että teet someen videon tai joku pilipalimyyjä soittaa sulle puhelun, jossa vastailet jotain. 

Jos minun lapsi tai mies soittaisi minulle ja se olisikin huijari tekoälyllä muokatulla äänellä, niin saattaisin mennä lankaan. Tämä on jo ensi vuonna todellisuutta. Varautukaa siihen siis.

Vierailija
98/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperinen tunnuslukulista on ollut kassakaapissa lukkojen takana. Näinköhän??? Onko Osuuspankilla vielä käytössä paperinen tunnuslukulista? Ainakaan Nordean asiakkaalla ei ole enää paperista tunnuslukulistaa.

"KARI on ehdottoman varma, ettei ole kertonut kenellekään mitään. Hän kiistää käyttävänsä paperista tunnuslukulistaa. Se on hänen mukaansa kassakaapissa lukkojen takana."

"Näin ollen ei ole täysin selvää, kuinka huijaus tapahtui. Ilman tunnuksia rikolliset eivät kuitenkaan olisi päässeet pankkitileihin käsiksi 100000 euroa varastaakseen."

Vierailija kirjoitti:

"IS Digitoday on nähnyt OP:n lähettämät vahvistuspyynnöt 100000 euron siirrosta ja OP-pankin Karille lähettämän päätöksen olla korvaamatta vahinkoa.                                                                                                                                           

Vierailija
99/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan syy

Vierailija
100/167 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tapaus joka olisi voitu välttää kuuntelemalla vaikka pankin neuvoja. Ei ikinä pidä mennä pankkitilille minkään viestin tai soiton perusteella. Ei ikinä. Verkkopankkiin mennään niinkuin ennen pankkirakennukseen vain silloin kun itsellä on sinne asiaa. Silloinkin vain naputtelemalla pankin koko tunnus huolellisesti jos ei ole valmista ennenkin käytettyä kuvaa. Jos pankilla on asiaa, niin se kertoo sen verkkopankissa, pankista ei soitella eikä lähetellä viestejä. 

Kyllä se pankki lähettää viestin, että sinulle on asiaa, käy lukemassa se verkkopankissasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi