Karilta, 67, huijattiin eläkesäästöt pankin vastaus on surullista luettavaa
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010325595.html
Karilta huijattiin 100 000 säästöt
Kommentit (167)
Ei tarvita kuin viisi Karia, niin Suomen reaalitaloudesta on kadonnut puoli miljoonaa euroa. Sillä ei enää ostella asuntoja Tampereelta eikä rahoiteta lapsenlapsen opiskeluja, koskaan, ikinä. Ei osteta motskaa eikä purjevenettä. Sinne meni kaikki.
Luulisi kiinnostavan nämä eläkeläisten huijaamiset ja se, että rahat jäisi Suomeen.
Jos nyt ensialkuun laittaisi sen numeron salaiseksi ja ei levittelisi sitä ympäriinsä, niin kummasti vähenisi huijausyritykset.
Käyttämäni verkkopankit eivät mielestäni tarjoa tarpeeksi suojausominaisuuksia. Tilisiirroille voi toki asettaa rajoja, mutta niiden muuttamista ei voi hankaloittaa, esim. niin että se pitäisi hoitaa käymällä konttorilla tai että olisi jokin sopiva viive.
Tilisiirrot ulkomaille tai yksityisille henkilöille ovat minulla myös niin harvinaisia, että niiden voisi olettaa olevan epäilyttäviä.
Milloinkohan Suomeen tulee se robopuheluhel vetti mikä USA:ssa on ollut pitkän aikaa. Suurin osa puheluista on jotain robotteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei 67 vuotta ole edes kovin vanha. Ymmärtäisin, jos 87 vee menisi dementian takia lankaan.
Kyllä kuusikymppisten kognitiiviset taidot ovat jo aika rapautuneet.
Se on kummallista, kun laitat rahaa omalle tilille (synttärirahat, kirppari- ym myynnit), pankki on haukkana kysymässä, mistä rahat tuli.
Taannoin ostin uuden auton (tsi siis vaihdoin vanhan uuteen), otin shekin autoliikkeeseen, niin piti tehdä selvitys, mihin raha menee.
Sitten pankin järjestelmästä pääsee läpi kymmeniä tuhansia eikä milään hälytä?
Vierailija kirjoitti:
"IS Digitoday on nähnyt OP:n lähettämät vahvistuspyynnöt 100000 euron siirrosta ja OP-pankin Karille lähettämän päätöksen olla korvaamatta vahinkoa. Päätök
Mutta miten ne ei ole tarkistaneet, kun muuten ovat niin tiukkoja esim.käteisen talletuksissa ja siitä mitä viitteessä lukee, vrt. Iran rahat ja tili suljettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 67 vuotta ole edes kovin vanha. Ymmärtäisin, jos 87 vee menisi dementian takia lankaan.
Ja töissä pitää käydä 68 vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lällätellä, se voi olla että itsellännekään ei eläkeiässä enää leikkaa yhtä hyvin kuin tänään. Itse olen miettinyt miten vältän huijatuksi joutumisen tulevaisuudessa mutta vaikea suunnitella kun ei tiedä millaiset systeemit silloin on käytössä. varmaan ainakin useammalle eri tilille ja pankkiin kannattaa jakaa säästöt jos niitä on paljon.
Normaali 67-vuotias on tiedätkö vielä ihan työkuntoinen. Moni tekee vaikkapa erikoislääkärin tai tutkijan hommia paljon pidempäänkin.
Darwin Awardshan tuossa on kyseessä.
Ihan ilman huijauksiakin omaisuus kannattaa pitää jossain muualla kuin a) tilillä ja b) yhdessä paikassa. Tilillä oleva raha ei luo lisää vaurautta nykyään, kun korot on olemattomat, ja pankit voi mennä konkurssiin ja ylipäänsä minkä hyvänsä omistuksen arvo romahtaa yllättäen. Poislukien jalometallit, niiden arvo on vain noussut koko tunnetun historian ajan. Metsäkin on ollut jokseenkin varma sijoituskohde ja tuotto tasainen 4 % (sen verran se kasvaa vuodessa), mutta nykyään ei tiedä, miten pitkään saa itse metsiensä käytöstä päättää.
Mutta joo, täytyy olla aika latvakakkonen, että makuuttaa tuollaisia summia tilillä.
Vierailija kirjoitti:
"IS Digitoday on nähnyt OP:n lähettämät vahvistuspyynnöt 100000 euron siirrosta ja OP-pankin Karille lähettämän päätöksen olla korvaamatta vahinkoa. Päätök
Tämä. Vähän sama kuin jos se itse nostaisi rahansa käteisenä ja antaisi vastaantulijoille, ja sitten itkisi että pankki ei estänyt tekemästä omillaan rahoillaan, mitä haluaa.
Surkuhupaisaa, ei Karin vaan muiden tahojen toiminta.
Nostat tai laitat tilillesi itse muutaman satasen, niin Johan on pankki niskassa prujun kanssa jonne on vakuuteltava kaikki tiedot, et kierrä veroja, et ole rikollinen, et rahoista ketään, eikä lähipiirisi ole poliittisesti aktiivinen yms yms...
Mutta kun Nigerian kenraali siirtää kerralla satatonnia tililtäsi nii mikään taho ei ole moksiskaan, pankissa ei mikään lamppu värähdä ja verottajallekin on ihan fine että kenraali siellä nyt vain tarvii rahaa jotta saa perintönsä lunastettua, kyllä se makselee sitten takaisin tjk.
Tämä länsimainen kyttäyskoneisto on suunnattu 100% tavallisiin kansalaisiin joka asiassa. Olethan varmasti herranpelossa etkä venkuloi maksujen kanssa, puurtaessasi työurallasi kohti hautaa.
Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit ovat yrityksiä jotka tekevät omistajille tulosta, siinä ei yksittäisen säästäjän valitukset paina mitään.
Lakia muuttamalla saataisiin painamaan. Pankit vastuuseen.
Miksi niiden pitäisi olla vastuussa ihmisten tyhmyydestä?
Luulisi, että pankit alkaisi tarjoamaan jotain säästötilipalvelua, jossa tällainen ei onnistu! Eli säästötilille voisi asettaa esimerkiksi nostorajat, joita ei voi muuttaa muuten kuin fyysisesti pankkikonttorissa käyden. Vaikka nyt eläkesäästöille voisi asettaa 2000€ kuukaudessa. Silloin ei voisi hävitä enempää kerralla. Olisi hyvin helppo ratkaisu toteuttaa. Sama juttu olisi, että ulkomaansiirrot voisi kieltää niin, ettei voisi muuttaa kuin pankkikonttorissa asetusta.
Mahdollisuuksia olisi vaikka kuinka paljon vähentää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Palvelut maksavat. Jos Kari olisi antanut rahat pankkiin, sijoitusneuvojalle ja vaikka säännöllisesti tulisi tonni käteen, ei mitään olisi tapahtunut.
Tuttu säästi, kun osti lennot netistä. Monta lippua ristiin rastiin ja lentoyhtö muutti yksiä, palikka hajosi. Perheen kaikki liput meni roskiin. Pidetään itseään fiksuna, eikä olla
Ja millä sijoitusneuvoja auttaa tililtä siirtyvien rahojen estämisessä? Mulla on Nordean Premium banking-asiakkuus ja joo, siinä tulee henkilökohtainen sijoituspäällikkö tai whatever englanninkielisellä tittelillä. Ei se kuitenkaan voi estää, jos siirtäisin tililtä x-summan.
Enkä tajua jälkimmäistälään viittausta. Miten se liittyy mihinkään??
Yrityksetkin mokaa. Sain juuri vakuutusyhtiöltä tarjouksen. Sen sijaan että se olisi ollut vakuutusyhtiön omapalvelussa minulle lähetettiin sähköposti linkkeineen. Yhtä hyvin ois voinut olla huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tietotekniikka menee vauhdilla eteen päin, monet vanhukset eivät osaa edes tietokoneen perustoimintoja saatikka sitten tietoturvallisuus "sääntöjä"
67 ei ole vanhus, vaan voipi olla vaikkapa it-asiantuntijan hommissa.
Se on ollut kolmekymppinen silloin, kun tietokoneet yleistyi työelämässä.
Muutenkaan vanhuus ei ole mikään tekosyy olla hoitamatta asioitaan. Jos katsoo, ettei itse osaa hoitaa, pitää hommata edunvalvoja. Muussa tapauksessa jokainen on vastuussa itse itsestään ja rahoistaan, oli ikä mikä hyvänsä.
Omat vanhempani ovat 10 vuotta tuota vanhempia ja edelleen täysin kykeneviä kilpailuttamaan remontteja, tekemään metsäkauppoja ja hallinnoimaan muuta omaisuuttaan. Jota on hieman enemmän kuin 100 000.
Juridisessa mielessä muuten se, että en tiennyt/en ymmärtänyt, ei ole koskaan mikään excuse. Jos olet oikeustoimikelpoinen, olet myös vastuussa siitä, että tiedät ja ymmärrät. Kun informaatio on kaikkien saatavilla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oo. Mun vanhemmat on liki 70-vuotiaita ja käyttävät yrityksen toiminnassa useampaa eri ohjelmistoa (joiden toimintalogiikkaa hekin haukkuvat).
Nettipankkia käyttävät myös, puhelinnumero on salainen ja kun lankapuhelimesta luovuttiin niin he ovat incognitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lällätellä, se voi olla että itsellännekään ei eläkeiässä enää leikkaa yhtä hyvin kuin tänään. Itse olen miettinyt miten vältän huijatuksi joutumisen tulevaisuudessa mutta vaikea suunnitella kun ei tiedä millaiset systeemit silloin on käytössä. varmaan ainakin useammalle eri tilille ja pankkiin kannattaa jakaa säästöt jos niitä on paljon.
Normaali 67-vuotias on tiedätkö vielä ihan työkuntoinen. Moni tekee vaikkapa erikoislääkärin tai tutkijan hommia paljon pidempäänkin.
Darwin Awardshan tuossa on kyseessä.
Ihan ilman huijauksiakin omaisuus kannattaa pitää jossain muualla kuin a) tilillä ja b) yhdessä paikassa. Tilillä oleva raha ei luo lisää vaurautta nykyään, kun korot on olemattomat, ja pankit voi mennä konkurssiin ja ylipäänsä minkä hyvänsä omistuksen arvo romahtaa yllättäen. Poislukien jalometallit, niiden arvo on vain
Kyseessä OP- tuottotili. Ei nyt niin hirveä summa tuollaisella tilillä pidettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on kummallista, kun laitat rahaa omalle tilille (synttärirahat, kirppari- ym myynnit), pankki on haukkana kysymässä, mistä rahat tuli.
Taannoin ostin uuden auton (tsi siis vaihdoin vanhan uuteen), otin shekin autoliikkeeseen, niin piti tehdä selvitys, mihin raha menee.
Sitten pankin järjestelmästä pääsee läpi kymmeniä tuhansia eikä milään hälytä?
Osuuspankki on Suomen surkein pankki. Sieltä on kaikkein helpoin huijata rahaa tililtä sillä suojauksia ei käytännössä ole lainkaan. Tämän ovat monet tietoturva-asiantuntijat todenneet jo monta kertaa julkisuudessa.
Äitini on 71 ja hän ei käytä muita digilaitteita kuin tavanomaista puhelinta(ei äly-).
On digimaailmasta pihalla täysin.
Isäni on 84, ei omista edes pankkikorttia, käteistä käyttää.