Miten toimia, kun äiti-ihmisen vauvakertomukset eivät kiinnosta
Olen lapseton nainen, jonka kaverista tuli viime kesänä itsellinen äiti. Ymmärrettävästi hänen puheensa ovat paljon lapsessa, mutta mulle alkaisi jo riittää WhatsAppilla lähetetyt "PinjaPetteri on taas nukkunut huonosti, vissiin hampaita tulossa" -tyyppiset tilannepäivitykset. Nämä on yleensä höystetty sankarin kuvalla, johon arvatenkin pitäisi reagoida sydämellä tai kommentoimalla kuinka ihana lapsi onkaan, toivotella tsemppejä hampuleiden kanssa tms.
Lapsi on harvinaisen vaativa, ja alkaa huutamaan melkein heti, jos huomaa äitinsä huomion olevan muualla kuin itsessään. En siis oikeastaan pidä tästä lapsesta (tämä ei tarkoita etten tykkäisi kenestäkään lapsesta).
Kaksi kysymystä. 1) miten pitäisi toimia, jotta tämäntyyppiset tilannepäivitykset ja valokuvat vähenisivät? En toki haluaisi tarpeettomasti loukata kaveria, jolle lapsi on pitkäaikaisen haaveen täyttymys. En kuitenkaan rehellisesti ottaen ole tippaakaan kiinnostunut vauvan kuulumisista.
1) Mitä te äiti-ihmiset odotatte, että tällaisiin päivityksiin reagoidaan. Onko ok, olla reagoimatta mitenkään ja kysellä sen sijaan äidin kuulumisia tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto teeskennellä kiinnostunutta lapsesta?
Kommentit (613)
Vierailija kirjoitti:
Nämä velat täällä kommenteissa muistuttaa niin paljon toksisista kavereista, joita oli joskus nuorena. Olette ihana muistutus siitä, miten ihanaa on kun elämässä on nykyään mukavia, normaalit tunne-elämä- ja kommunikaatiotaidot omaavia ihmisiä. Tehkää kavereillenne palvelus, ja kertokaa heille aivan suoraan nämä mielipiteenne, ja näyttäkää viestinne täältä keskustelusta, niin tietävät millaisten ihmisten kanssa ovat tekemisissä. Siihen voi loppua lapsista puhumiset aika äkkiä, ja samalla bonuksena kaikki muutkin keskustelut :) Voitte sitten velat ystävystyä keskenänne ja katsoa, mitä kaikkea vikaa löydätte toisistanne. Voin melkein lyödä vetoa, että ennemmin tai myöhemmin keksitte jonkun uuden draaman aiheen, kun ei lapsista enää voi valittaa.
Ja tässä nähdään yksi yleinen syy minkä takia äidit _voi_ jäädä yksin. Muiden täytyy vaan kilttinä kaikki ymmärtää ja kestää, mm. sitä että äityli puhuu sinua alentavasti, ja jos sanoo mitään mikä ei ole hänen kullannuppuaan ylistävää, niin sitten saatkin olla entinen ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä velat täällä kommenteissa muistuttaa niin paljon toksisista kavereista, joita oli joskus nuorena. Olette ihana muistutus siitä, miten ihanaa on kun elämässä on nykyään mukavia, normaalit tunne-elämä- ja kommunikaatiotaidot omaavia ihmisiä. Tehkää kavereillenne palvelus, ja kertokaa heille aivan suoraan nämä mielipiteenne, ja näyttäkää viestinne täältä keskustelusta, niin tietävät millaisten ihmisten kanssa ovat tekemisissä. Siihen voi loppua lapsista puhumiset aika äkkiä, ja samalla bonuksena kaikki muutkin keskustelut :) Voitte sitten velat ystävystyä keskenänne ja katsoa, mitä kaikkea vikaa löydätte toisistanne. Voin melkein lyödä vetoa, että ennemmin tai myöhemmin keksitte jonkun uuden draaman aiheen, kun ei lapsista enää voi valittaa.
Ja tässä nähdään yksi yleinen syy minkä takia äidit _voi_ jäädä yksin. Muiden täytyy vaan kilttinä kaikki ymmär
Taitaa se yksin jääminen pelottaa sinua enemmän, ja siksi et uskalla puhua kavereillesi suoraan :) Vahvaa projektiota taas pukkaa.
Mä oon lapseton ja mulla on paljon ystäviä joilla on lapsia ja kahdelle olen kummikin eikä mua haittaa ollenkaan puheet/kuvat lapsista tai niihin liittyvistä asioista. Siis päin vastoin mun mielestä lapset ovat aina iloinen asia ja tykkään kuulla miten ystävien lapsilla menee ja mitä ovat tehneet ja oppineet. Toki tähän kai vaikuttanee se että haluan joskus itekin lapsia. Näin meitä on moneen junaan. :-)
Eiköhän tuo ole joku tylsistynyt trolli
Hahaa, olen omasta halustani erakko jo valmiiksi ja onneksi SAAN olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Sun vastaukset kuulostaa niin avoimen vihamielisiltä, että jokin tuossa nostaa noin voimakkaita tunteita. Oletko ihan sinut oman lapsettomuutesi kanssa? Miksi ystävän vauva herättää noin voimakkaita negatiivisia tunteita? Sehän on sun ystävän, ei sinun. Sinä saat ihan vapaasti pitää eläimistä enemmän kuin lapsista ja kohdella silti ystävällisesti muiden lapsia.
Haloo, ihan samalla tavalla suurinta osaa ärsyttäisi, jos joku jatkuvasti ja pakkomielteisesti tykittäisi koiransa tai kissansa kuvia ja kuulumia ja pikkutarkasti raportoisi mitä se Musti nyt taas on tehnyt.
Kukaan ei jaksa pakkomielteistä höyryämistä. Ap:n kaverin kannattaisi mennä johonkin mammakerhoon, sieltä hän saa oikeanlaista vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että valtaosa lisääntyneis
Mitä ihmettä mesoat? Keskustelemme aiheesta jonka ap laittoi alkuun. Miksi se ahdistaa sinua noin?
Minulla on elämässäni ollut kaksi vauvakuplamammaa. Molemmille sanoin asiasta suoraan. Toiseen katkaisin välit kun homma ei muuttunut, toinen ymmärsi yskän ja olemme edelleen läheisiä ystäviä.
En edes tiedä miksi seuraan tätä keskustelua, mutta alkoi ihan naurattaa nämä sinun ihanan järkevät viestit kaiken tämä vänkäämisen keskellä:D olen kanssasi täysin samaa mieltä ei tuollaista tarvitse kenenkään kestää ja siitä on täysin ok myös sanoa.
Hedelmättömät läzki mammat purkamassa täällä pahaa oloaan että muut lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
No ei. :-D Tunnen paljon suurempia tunteita koiria kohtaan. Koiraystävien koirakuulumisia jaksaisin kuunnella loputtomiin. Ja kuviakin saa lähettää! Ihmettelen, ettei tuo äiti-kaverini ole jo rivien välistä lukenut, etten ole kovin kiinnostunut PinjaPetterin kuulumisista.
Ap
Minä taas en jaksa yhtään näitä lemmikki viestejä tai päivityksiä, mielummin vaikka lapsista. Silti otan niitä vastaan ja vastaan asiallisen ihastuneesti koska vaikka ne lemmikit enemmän vihastuttavat kuin ihastuttavat minua, ovat ne tärkeitä ystävilleni. Minulle ystävyys on juuri sitä että ollaan kiinnostuneita myös toiselle tärkeistä jutuista eikä tarvi miettiä varpaillaan mistä tämä ystävä olikaan kiinnostunut, mistä hänelle voi viestittää. Meillä on monen ystäväni kanssa myös täysin erilainen musiikkimaku ja silti voidaan laittaa vaikka kuva konsertista.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmättömät läzki mammat purkamassa täällä pahaa oloaan että muut lisääntyvät.
Lisääntyminen ok, itsekäs käytös ei.
Pöh! Näin ajattelee vain joku jota ei mikään muu elämässä kaduta yhtä rankasti kuin se että pitikin mennä lisääntymään. Kateellisena haukkuu niitä jotka valitsivat toisin.
MIKÄ siinä niin ärsyttää, jos ystävä vaikka vähän kohkaakin jostain itselle tärkeästä asiasta? Varisnkin kun tässäkni tapauksessa hyvin tietää, että se vauvavaihe kestää maksimissaan vuoden.
Ei minua ainakaan haittaa yhtään. Ainoastaan jos minua aletaan ohjeistaa, käskeä, määräillä ja opastaa, ärsyynnyn. Anopilla oli tapana lähettää uskonnollisia ohjeita ja paasata Kristuksesta ja sille panin kyllä stopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. :-D Tunnen paljon suurempia tunteita koiria kohtaan. Koiraystävien koirakuulumisia jaksaisin kuunnella loputtomiin. Ja kuviakin saa lähettää! Ihmettelen, ettei tuo äiti-kaverini ole jo rivien välistä lukenut, etten ole kovin kiinnostunut PinjaPetterin kuulumisista.
ApMinä taas en jaksa yhtään näitä lemmikki viestejä tai päivityksiä, mielummin vaikka lapsista. Silti otan niitä vastaan ja vastaan asiallisen ihastuneesti koska vaikka ne lemmikit enemmän vihastuttavat kuin ihastuttavat minua, ovat ne tärkeitä ystävilleni. Minulle ystävyys on juuri sitä että ollaan kiinnostuneita myös toiselle tärkeistä jutuista eikä tarvi miettiä varpaillaan mistä tämä ystävä olikaan kiinnostunut, mistä hänelle voi viestittää. Meillä on monen ystäväni kanssa myös täysin erilainen musiikkimaku ja silti voidaan laittaa vaikka kuva konsertista.
Huh no sulla se mahtaa puhelin piristä! Arvostan hellämielisyyttäsi. Oletan tietysti, että jokainen näistä ystävistäsi laittaa nämä kymmenisen kuvaa päivittäin elukastaan sinulle henkilökohtaisesti ja selostavat yksityiskohdissa säästelemättä elikon joka tekemisen. Sinä vastaat jokaiseen ihastellen!
Siitä kun tässä koko keskustelussa on kyse. Ei siitä etteikö ap:ta kiinnosta tai ei haluaisi kuvia silloin tällöin vaan kun niitä tulee jatkuvalla syötöllä joutavien kirjoitusten kanssa joihin pitäisi jokaiseen reagoida erikseen.
Mikä telepaattinen yhteys näillä tämän ketjun tyypeillä on ap:n kanssa, kun koko ajan ovat puhuvinaan hänen puolestaan? :D "ap sitä, ap tätä, ap on tätä mieltä, ap ei ajattele näin". Kuulostaa ihan joltain kultilta, joka paasaa johtajansa sanomaa jostain opuksesta. "Pelastajamme ap". Taitaa ap itse olla täällä vastailemassa ja esittää olevansa useampi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää etten minäkään ehkä tietäisi miten asiasta sanoisin. Varsinkin jos kyseessä on ihminen joka ottaa helposti itseensä. Parempihan se on vaikka sitten täältä vähän tiedustella miten muut äidit asiasta ajattelevat ja miten heille voisi asiasta huomauttaa ilman, että tulisi mielipahaa. Ikävää olisi vain töksäyttää asia ulos.
"Välillä jätän vaan luetulle, se on varmaan ok?"
Vierailija kirjoitti:
Mikä telepaattinen yhteys näillä tämän ketjun tyypeillä on ap:n kanssa, kun koko ajan ovat puhuvinaan hänen puolestaan? :D "ap sitä, ap tätä, ap on tätä mieltä, ap ei ajattele näin". Kuulostaa ihan joltain kultilta, joka paasaa johtajansa sanomaa jostain opuksesta. "Pelastajamme ap". Taitaa ap itse olla täällä vastailemassa ja esittää olevansa useampi henkilö.
Moni vastaa aiheen vierestä. Ihan syystä ap apua pyytää koska kuten tässä nyt nähdään tämä on joillekin niin arka aihe ettei edes asiallinen keskustelu onnistu.
Itse tekisin niin etten vastaisi viesteihin enää ollenkaan mutta soittaisin vaikka videopuhelun missä voisi samassa puhua nuokin asiat ja nähdä lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt sitä, miksi naisilta aina odotetaan ihastunutta suhtautumista vauvoihin. Miesten on ok suhtautua välinpitämättömämmin ja siirtää puhe muihin aiheisiin.
Ap
Pitkä ketju ja saattaa olla, ettei Ap enää lue tätä, mutta haluan kuitenkin kommentoida. :)
Ymmärrän Ap täydellisesti sinua. Olin yli kolmekymppiseksi lapseton. Minua ei muiden lapset kiinnostaneet. Ja ihan rehellisesti sanottuna ei minua muiden koiratkaan kiinnostaneet, ainoastaan oma koirani
Ystäväni tunsivat ja ymmärsivät minua ja minä ymmärsin heitä. Ystävyys on vastavuoroista. Vaikka he saivat lapsia, ystävyydet säilyivät ehkäpä juuri sen vuoksi, että minä ymmärsin heidän kiinnostuksen kohteet ja he ymmärsivät minun kiinnostuksen kohteet. Olin ajankohtia jolloin ne erosivat toisistaan, mutta ystävyys säilyi silti.
Mutta sitten ne tutut ja työkaverit! Naisena minä olin aina se joka jouduin kuuntelemaan esim. Töissä jokaisen uuden vanhemman vauvajutut. Ja olisin ehkä jaksanut ihailla pari kuvaa, mutta tyypillistä oli, että jouduin ihailemaan ruudulta aina about sadan kuvan sarjat!
Sain itse lapsia myöhemmin. Pidin tällöin selvänä, että minun lapseni on maailman kiinnostavin vain minulle ja lähisuvulle. Ja näin ollen ystävyydet säilyivät myös minun vauva-aikani yli.
Ap:n ystävä ei selvästi ymmärrä ystävyyden rajoja. Ehkä tämä johtuu siitä, ettei hänellä ole muita läheisiä jakamassa asioita? Tilanne on hankala. Tuore vanhempi tullee loukkaantumaan joka tapauksessa, mikäli Ap yrittää kertoa tai viestiä siitä, ettei jatkuva vauvauutisointi kiinnnosta. Hormonihöyryissä pää ei nimittäin kaikilla pelaa ihan täysillä.
Mikäli ystävyys on Ap:lle tärkeä, suosittelisin sinnittelemään ainakin siihen saakka, että tuore äiti lopettaa imetyksen. Silloin nimittäin hormonit alkavat usein hieman rauhoittumaan ja ns. Puuroaivot paranevat. Ehkä häntä voisi hienovaraisesti kannustaa liittymään joihinkin itsellisten äitien ryhmiin, tms.? Sellaisista voisi saada parempaa vertaistukea vauva-arkeen.
Jos taas kyse on enemmän kaverista, kannattaa ottaa etäisyyttä heti, sillä ei kukaan jaksa kuunnella toisen vauvan asioita tuollaisella tykityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Harva täällä on vastannut siihen mitä hän kysyi. Suorastaan haukuttu huonoksi ystäväksi joka on vain kateellinen eikä yhtään kiinnostunut koko ystävästä saati tämän lapsesta. Moni myös sekoittaa someen kaikkien nähtäväksi laitetut kuvat ja sen että nämä menevät vain yhdelle ihmiselle jolta vaaditaan jatkuvasti huomiota ja reagointia niihin.
Täytyy myöntää etten minäkään ehkä tietäisi miten asiasta sanoisin. Varsinkin jos kyseessä on ihminen joka ottaa helposti itseensä. Parempihan se on vaikka sitten täältä vähän tiedustella miten muut äidit asiasta ajattelevat ja miten heille voisi asiasta huomauttaa ilman, että tulisi mielipahaa. Ikävää olisi vain töksäyttää asia ulos.