Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!

Vierailija
07.04.2024 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html

Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.

"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.

Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.

- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.

Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.

- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""

Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.

"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.

Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.

- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.

Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.

- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."

Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.

Kommentit (356)

Vierailija
81/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some myrky ;D

Ärähtikö Sale hehehe

Vierailija
82/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä asua omakotitalossa, kun lapset olivat pieniä. Pihalla pystyi tekemään lumilinnan, hiihtämään tai vaikka niitä lumitöitä lasten kanssa. Vaunut oli helppo tyrkätä ulos. Auton sai pihalle tai autotalliin .  Ei hissiin ahtautumisia, ei parkkipaikkojen etsintää ei ahtaita tiloja.   Oli ne kivoja aikoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Ollila voi syöttää ne penikkansa vaikka susille, niin pääsee sairastamaan kuin lapsettomat. Tuollaiset ihmiset aina kitisee lapsiarjesta, mutta silti eivät luopuisi lapsistaan mistään hinnasta.

Miksi ihmeessä pitäisi luopua? Sekö on valittamisen tarkoitus? Ihan samalla tapaa tässä keskustelussa tykätään pöyristellä ja kitistä turhasta. Että kuka on valtuuttanut minun puolestani puhumaan jne. No sitten voit itsekin olla hiljaa, en minä sinua ole valtuuttanut. Ja sama itselleni. Ollaan kaikki hiljaa, tyytyväisiä, ja mieluiten ihan yksin. Niin ja se kone kiinni ja nauttimaan niistä omista valinnoista. Mutta hipihiljaa, ettei kukaan häiriinny.

Vierailija
84/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi Ollilan ehkä kannattanut harkita toiseenkin kertaan hankkiiko lapsia ollenkaan.

Itse olen edelleen tyytyväinen päätökseeni pysyä lapsettomana, sillä koettuna on asioita, joiden jäljiltä minun iässäni  eli viisikymppisenä ollaan yleensä katuojassa, suljetulla osastolla tai hautausmaalla. Pelkästään se, että olen hengissä, terve, työkykyinen ja onnellinen on oikeasti iso saavutus ja ollut pitkän kovan työn takana.

Ollilan on ilmeisesti vaikeaa kuvitella, että elämässä voisi olla olemassa muitakin raskaita kokemuksia, kuin lapsiperhearki. 

Kateus on niin last season, huomio sinne omaan elämään, Ollila.

Vierailija
85/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsettomalla siskolla on juurikin tuo asenne että valittaa ihan jäätävästi flunssiaan yms.

Ei siinä mitään mutta hän on myös se eka joka meillä jaksaa päivitellä , jos vatsataudin jäljiltä me vanhemmat ollaan harmaita ja väsyneitä ja koti on sekaisin. Hän siis ei kykene ollenkaan hahmottaa, millaista on vetää läpi se pahimmillaan monen viikon sairasteluputki.

Vierailija
86/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua nyppii se, että nykyään joka ikisestä asiasta pitää lähteä tekemään vastakkainasettelua. Koko yleinen retoriikan ilmapiiri yhteiskunnassa on mennyt tähän, että pointtia ei osata ilmaista eikä argumenttia rakentaa ilman, että asetetaan ihmisryhmät napit vastakkain. Tässäkin lapsettomat vs. lapselliset. (Heh, pun intended).

Ei, vaan nykyisin ihmiset tekevät kärkkäästi vastakkainasettelua asioista, joista aiemmin olisi kohautettu olkia tai kuunneltu kiinnostuneena, että joo toltahan se näyttää /voi näyttää. Nykyisin aikuiset ihmiset kitisevät kuin pahaiset kakarat, miksei heidän kokemustaan ole huomioitu, ja miksi kukaan saa sanoa mitään mistään jos ei ota kaikkia huomioon. Voi hyvät hyssykät. Myöntäkää nyt edes, että nautitte kun on jotain kitistävää itsellännekin. Joten eikö silloin pitäisi olla helppo ymmärtää Ollilaakin? 

Vierailija
87/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bää bää bää🤔

Vierailija
88/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti"

Mihin perustuu väite, että lapseton ei tajuaisi, että perhearkea on pyöritettävä vaikka olisi kipeänä? Veikkaan, että aika moni lapseton on tajunnut tämän ja monta vastaavaa asiaa ja osittain juuri siksi ei ole lapsia hankkinut jos tällaisen haluaa välttää. Useimmilla on aivoit, joilla voi tehdä päätelmiä eikä ole pakko oppia kaikkea kantapään kautta itse. 

10+ 👍

Vierailija
89/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi Ollilan ehkä kannattanut harkita toiseenkin kertaan hankkiiko lapsia ollenkaan.

Itse olen edelleen tyytyväinen päätökseeni pysyä lapsettomana, sillä koettuna on asioita, joiden jäljiltä minun iässäni  eli viisikymppisenä ollaan yleensä katuojassa, suljetulla osastolla tai hautausmaalla. Pelkästään se, että olen hengissä, terve, työkykyinen ja onnellinen on oikeasti iso saavutus ja ollut pitkän kovan työn takana.

Ollilan on ilmeisesti vaikeaa kuvitella, että elämässä voisi olla olemassa muitakin raskaita kokemuksia, kuin lapsiperhearki. 

Kateus on niin last season, huomio sinne omaan elämään, Ollila.

Mutta kateellinenhan sinäkin olet. Ei sillä, olen minäkin kun itsellänikin on kovia asioita takana. Mutta kyllä maailmaan valitusta mahtuu. Silloin on kaikki verraten hyvin. 

Vierailija
90/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 lasta ja asun omakotitalossa. En ole ikinä ymmärtänyt tätä vanhemmuutta, jossa rättipoikkisairas aikuinen moppaa lattioita ja leipoo mokkapaloja, koska niin nyt vaan kuuluu tehdä. Ei tarvitse! Kun olen sairas, vie puoliso lapset hoitoon ja minä sairastan kotona. Perheen palattua kotiin mies vastaa edelleen lapsista ja ruuanlaitosta, minä saan kuolonkorahdella yhtä rauhassa kuin lapseton. Ja jos mies ei työmatkan tms. takia tähän kykene, meille tulee isovanhempi, kummitäti tai MLL:n lastenhoitaja varmistamaan, että voin olla rauhassa sairas.

Omakotitalossa asumisen paras puoli on se, että lapset voi laittaa keskenäänkin pihalle, ei ne kovin äkkiä aidan yli pääse. Voin siis nakata kaksi ulos ja pukea kolmannen ilman, että koko porukka töröttää eteisessä.

Sinä ja miehesi kuulostatte harvinaisen fuksuilta, pisteet teille!

Jotkuthan on sitä mieltä, että jos äiti sairastaa, ei lapsia saisi viedä päiväkotiin. Koska jos vanhempi on kotona eikä töissä, lapset pitää jättää kotiin myös. 

Vierailija
91/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kateellinenhan sinäkin olet. Ei sillä, olen minäkin kun itsellänikin on kovia asioita takana. Mutta kyllä maailmaan valitusta mahtuu. Silloin on kaikki verraten hyvin. 

Missä kohtaa viestiäni näit kateutta?

En ole koskaan halunnut lapsia, enkä edes asua yhdessä seurustelukumppaneiden kanssa. Olen ambivertti puoli-erakko. Lapsiperhe-elämä ja jopa elämä ilman lapsia niin, että on pakko asua jonkun kanssa yhdessä on minulle painajainen.

Yksi syy siihen, että olen onnellinen nykyään on juuri se, että EI ole pakko edes asua kenenkään kanssa, saati sitten hankkia lapsia, joita en ole koskaan halunnut.

Luit siis kateutta ihan omien kuvitelmiesi perusteella tekstiin, jossa sellaista ei ollut.

Minun pointtini oli vain se, että Ollilan oma elämä on ilmeisesti sitä lapsiperhearkea lukuunottamatta ollut melko keskivertoisen helppoa ja ne lapset ovat oma valinta.

Vierailija
92/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nytkö vasta hän on miettinyt noita asioita, ei ennen lasten hankkimista? Ei ole ennen katsellut ympärilleen ja yrittänyt asettua muiden asemaan? "LaPsEtToMaT Ei yMmÄrRä..."  Velana nimenomaan ymmärrän että lasten kanssa vähän kaikkien hommien hoitaminen on vaikeampaa ja raskaampaa, enkä siksi ole niitä hankkinutkaan. Kaikki ei tarvitse sitä omaa kokemusta tajutakseen asioita.

Vähän noloa miten hän tulee julkisuuteen kiilottamaan omaa marttyyrin kruunuaan mutta vaan näyttää sen kuinka itsekeskeinen hän on. 

Vierailija
93/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on ollut 100% Ollilan oma valinta, joten on turhaa valittaa arjen raskautta noiden valintojen kanssa eläessään. Huvittaa hänen katkeruutensa. Oletus, ettei lapsettomilla ihmisillä ole mitään velvoitteita, on täysin väärä - monella on sekä lemmikit että iäkkäät vanhemmat, joista molemmista kantaa huolta ja joiden asioita hoitaa - lemmikit jopa ovat täysin riippuvaisia omistajastaan, joten niistä täytyy huolehtia myös sairastaessa.

Lemmikit täytyy joo hoitaa, koirat ulkoiluttaa, lehmät lypsää, eläimet pitää ruokkia... 

Myös perheellinen on joskus ollut lapseton, jolla on vaikka ollut koira ja flunssassa on silti pitänyt käyttää se koira kolmesti päivässä ulos. Ruokaa pitää kaataa kuppiin kerran päivässä.

Myös perheellisillä on lemmikkejä. 

Mutta haluan nähdä sen elukan, joka juoksee ympäri heitellen esinei

Vapaaehtoisesti lapseton nimenomaan on pohtinut asiaa, ja valinnut ettei halua tuollaista elämäänsä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Lauralle ja kumppaneille pitäisi jaella mitaleja siitä, että he joutuvat tällaista kestämään.

Sitähän Laura tässä hakee: että elämän rankkuus tekisi hänestä jotenkin paremman ihmisen, ja hän voi sitten sieltä valtaistuimeltaan nauraa muiden ihmisten yksinkertaisuudelle. 

Vierailija
94/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten? Turha kai näitä on vertailla edes. Erilaiset elämät, erilaiset valituksen aiheet. Aika monelle meille perheelliselle se perhearki on kaikesta huolimatta ihan kivaa. Ja monelle lapsettomalle se oma arki on kivaa. En lähtisi vertailemaan. Molempia olen kokeillut ja molemmissa on puolensa.

Vierailija
95/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän katkeruuden, paras tapa pilata elämänsä, on lisääntyä. Jännä miten ihan omasta ja vapaaehtoisesa valinnastaan jaksetaan ulista joka päivä, kun vaihtoehto on jättää lisääntymättä. No, kyllä maailmaan ulinaa mahtuu!!

t: vela

Vierailija
96/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajana sama juttu, mutta turha inistä omista valinnoista. Enkä vaihtaisi pois.

Vierailija
97/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha tästäkin Nyt on ruveta vääntämään peistä että Kummalla Nyt on rankempaa vai ei.

Että eiköhän se molemmilla ole ihan yhtä ärsyttävää sairastaa. ei yritetä lietsoa vastakkainasettelua.

Vierailija
98/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tästäkin Nyt on ruveta vääntämään peistä että Kummalla Nyt on rankempaa vai ei.

Että eiköhän se molemmilla ole ihan yhtä ärsyttävää sairastaa. ei yritetä lietsoa vastakkainasettelua.

lapsettomilla vihervassarifeministeillä menee tunteisiin kun katuvat lapsettomuuttaan ja elämänsä merkityksettömyyttä

Vierailija
99/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lie oli Lauran avautumisen pointti. Lapsettomista ei saa mikään tuntua pahalta, koska lapsellisista tuntuu aina pahemmalta? Ihme uhriutumista, kun on itselleen mennyt vapaaehtoisesti ylimääräistä taakkaa ja riesaa pykäämään.

Sehän tuo pointti tuntuu olevan, mikä onkin aika hauskaa: harva perheellinen noin auliisti  myöntää, että lapsettoman elämä on monella tavalla parempaa. Hänestä saa sellaisen kuvan, ettei ole niitä välkyimpiä, kun on tajunnut asian liian myöhään.

Niin no, ei ne lapset oo pikkusia ikuisesti.

Ja lapsettomat on yhteiskunnan vapaamatkustajia jotka varastaa kaikilta. Niille pitäs lätkästä 1000€/kk.

Vierailija
100/356 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja täällä valkoihoislapsettomat 35v feministivihervassarit öyhöttämässä

nautin ja nauran

Tui tui

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan