Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!

Vierailija
07.04.2024 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html

Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.

"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.

Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.

- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.

Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.

- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""

Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.

"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.

Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.

- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.

Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.

- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."

Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.

Kommentit (356)

Vierailija
41/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti"

Mihin perustuu väite, että lapseton ei tajuaisi, että perhearkea on pyöritettävä vaikka olisi kipeänä? Veikkaan, että aika moni lapseton on tajunnut tämän ja monta vastaavaa asiaa ja osittain juuri siksi ei ole lapsia hankkinut jos tällaisen haluaa välttää. Useimmilla on aivoit, joilla voi tehdä päätelmiä eikä ole pakko oppia kaikkea kantapään kautta itse. 

Ihan samaa olin tulossa kommentoimaan. 

Täällä pyöri vähän hetki sitten ketju "onko lapsettoman elämä helompaa?" ja kyllä siellä (vapaaehtoisesti) lapsettomien kanta oli aikalailla se, että kyllä on ja siksi kyseessä on ihan tietoinen valinta.

Vierailija
42/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lie oli Lauran avautumisen pointti. Lapsettomista ei saa mikään tuntua pahalta, koska lapsellisista tuntuu aina pahemmalta? Ihme uhriutumista, kun on itselleen mennyt vapaaehtoisesti ylimääräistä taakkaa ja riesaa pykäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää aina verrata lapsettomiin? Kyllä jokainen tietää, että perheellisen ja lapsettoman arjessa on eroja. Ei se tee silti lapsettoman elämästä yhtään väheksyttämämpää. Jokainen elää omaa elämäänsä. Verrataan tilannetta vaikka pakolaisleirissä asuvaan äitiin tai kehitysmaassa asuvaan äitiin, jonka lapsi kuolee ripuliin tai nälkään. Aika helpolla tuo Laura pääsee. 

Vierailija
44/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä yksi tämäntyylinen nainen. Jos joku vahingossa vaikka sanoo, että on selkä kipeä, niin hän aina vähättelemään...ei tuo vielä mitään. Minulla särkee koko kroppaa tyyliin.

Mitä tahansa haastetta jollakin on, niin hänellä on aina asiat huonommin. En tiedä mistä tällainen häiriö juontuu, että ei voi vaan osoittaa myötätuntoa, vaan pitää lähteä kilpailemaan kuka on suurin uhri. Muilla ei ole oikeutta valittaa, ku hänellä on aina rankempaa. Jostain kumman syystä ei ole haluttua seuraa tämä tyyppi.

Vierailija
45/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammautuneet pyörii sen oman perheensä ympärillä. Ei juolahda mieleen että muillakin on vastuita. Esim. koirat ja hevoset teettää työtä, olit terve tai et. Samoin ikääntyneet ja sairaat vanhemmat. 

Mutta monet perheelliset eivät piittaa muista ihmisistä, sehän on nähty. Jotkut ovat itsekkyydessään suorastaan kaameita.

Ihmetyttää tuo valitusvirsi. Luulisi miettivän jo etukäteen millaista on hoitaa lapsia. Tosi tyhmä pitää olla jos ei tajua ottaa huomioon edes sitä miten asiansa hoitaa sairaana.

Vierailija
46/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauska avautuminen, hymyilytti. Lisääntyneiden valitus on useimmiten hyvää viihdettä, etenkin kun valitetaan täysin triviaaleista jutuista (talvivaatteiden pukeminen, lasten nuhasairastelut). Vaikeasti vammaisten lasten vanhempien ahdingon vielä ymmärtää jotenkin.

Mutta niin me elämme valintojen maailmassa. Aina naurattaa kun joku lisääntynyt russuttaa että lapseton _ei tiedä_ mitä se ja se lapsiperheessä tarkoittaa. Tiedän hyvin, ja siksi jätän lapset tekemättä. Ollila (vai kuka olikaan) päätti tehdä lapsia, ja nyt on turha kadehtia niitä jotka ovat tehneet erilaisen valinnan. Vaikka katkeraa kalkkiahan se varmasti on.

Vierailija
47/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan turhaa vastakkainasettelua Lauralta. Mikä on jutun pointti? Tyyli&säälipisteitä ei taida tulla nyt kummaltakaan puolelta. 

kaikki julkisuus on hyvästä, nyt sai naamansa iltapäivälehteen..eri asia kannattiko.

Vierailija
48/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, jos olisi karjatilallinen niin joutuisi lehmät hoitamaan olkoon kuumeessa tai polvi venähtänyt, oli lapsia eli ei.

Niinpä. Ei ole kyllä mitään valittamista ellei joudu lehmiä lypsämään viideltä aamulla.

Näin. Tuon lisäksi vielä vahtia lehmien poikimiset, saattavat jäädä yöunet kokonaan väliin. Myös eläinten kaikenlaiset sairaudet hoitokuureineen. Työtunteja ei lasketa, ei vuorokauden aikaa, työtä tehdään 365/24/7.

Terv. Maatilan tytär

Vierailija
49/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 lasta ja asun omakotitalossa. En ole ikinä ymmärtänyt tätä vanhemmuutta, jossa rättipoikkisairas aikuinen moppaa lattioita ja leipoo mokkapaloja, koska niin nyt vaan kuuluu tehdä. Ei tarvitse! Kun olen sairas, vie puoliso lapset hoitoon ja minä sairastan kotona. Perheen palattua kotiin mies vastaa edelleen lapsista ja ruuanlaitosta, minä saan kuolonkorahdella yhtä rauhassa kuin lapseton. Ja jos mies ei työmatkan tms. takia tähän kykene, meille tulee isovanhempi, kummitäti tai MLL:n lastenhoitaja varmistamaan, että voin olla rauhassa sairas.

Omakotitalossa asumisen paras puoli on se, että lapset voi laittaa keskenäänkin pihalle, ei ne kovin äkkiä aidan yli pääse. Voin siis nakata kaksi ulos ja pukea kolmannen ilman, että koko porukka töröttää eteisessä.

Muuten ok, mutta isovanhemmat saattavat olla itsekin työelämässä, eivätkä pääse hoitamaan lapsia. Toisekseen kannattaako niitä isovanhempia ehdoin tahdoin tartuttaa. 

Vierailija
50/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lie oli Lauran avautumisen pointti. Lapsettomista ei saa mikään tuntua pahalta, koska lapsellisista tuntuu aina pahemmalta? Ihme uhriutumista, kun on itselleen mennyt vapaaehtoisesti ylimääräistä taakkaa ja riesaa pykäämään.

tähän törmää töissä melko usein, moni lapsellinen on suorastaan kateellinen lapsettomalle sinkulle kun saa lomailla rauhassa tms..no tota, pakotettiinko lapsentekoon? Mut moni perheellinen taitaa nähdä asian näin että lapsettomien elämä on yhtä hedonismin huvipuistoilua.

Vierailija
51/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aina verrata lapsettomiin? Kyllä jokainen tietää, että perheellisen ja lapsettoman arjessa on eroja. Ei se tee silti lapsettoman elämästä yhtään väheksyttämämpää. Jokainen elää omaa elämäänsä. Verrataan tilannetta vaikka pakolaisleirissä asuvaan äitiin tai kehitysmaassa asuvaan äitiin, jonka lapsi kuolee ripuliin tai nälkään. Aika helpolla tuo Laura pääsee. 

Tämä on hyvä huomio. 

Itse vapaaehtoisena lapsettomana vertaan itseäni nimenomaa muihin lapsettomiin ja mietin kuinka etuoikeutettu olen, kun olen lapseton halusta, en loputtomien keskenmenojen ja loppuun kuluneen ajan takia. Kun kohtuni jouduttiin poistamaan, olin tyytyväinen, että se osui juuri minulle.

Olisi outoa vertailla itseään perheellisiin, meissä ei ole mitään verrattavaa. Me olemme valinneet tietoisesti täysin eri tavat elää, emme päätyneet samaan elämäntilanteeseen eri syistä. 

Vierailija
52/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Ollilla uhriutumisesta ja valinnoista hänen omassa elämässään. Uhriudu vaikka lisää.

Valita lisää, itke lisää, kerjää lisää huomiota ja vingu miten hiton raskasta sulla on.

EI SAATANA, menee hermot näihin ammatti-itkijöihin

Vierailija
53/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun kirjoittaja ei mainitse lasten isää ollenkaan. 

Vierailija
54/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän yksinhuoltaja ilman mitään turvaverkkoja? 

Vierailija
55/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti"

Mihin perustuu väite, että lapseton ei tajuaisi, että perhearkea on pyöritettävä vaikka olisi kipeänä? Veikkaan, että aika moni lapseton on tajunnut tämän ja monta vastaavaa asiaa ja osittain juuri siksi ei ole lapsia hankkinut jos tällaisen haluaa välttää. Useimmilla on aivoit, joilla voi tehdä päätelmiä eikä ole pakko oppia kaikkea kantapään kautta itse. 

Ihan samaa olin tulossa kommentoimaan. 

Täällä pyöri vähän hetki sitten ketju "onko lapsettoman elämä helompaa?" ja kyllä siellä (vapaaehtoisesti) lapsettomien kanta oli aikalailla se, että kyllä on ja siksi kyseessä on ihan tietoinen valinta.

Eikö jo ihan maalaisjärki sano, että elämä tuskin helpottuu kun hommaat pari pientä mukulaa jalkoihin pyörimään? 

Osa ihmisistä ei ilmeisesti ajattele yhtään mitään siinä vaiheessa kun pullaa aletaan pukaamaan uuniin.

Vierailija
56/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 lasta ja asun omakotitalossa. En ole ikinä ymmärtänyt tätä vanhemmuutta, jossa rättipoikkisairas aikuinen moppaa lattioita ja leipoo mokkapaloja, koska niin nyt vaan kuuluu tehdä. Ei tarvitse! Kun olen sairas, vie puoliso lapset hoitoon ja minä sairastan kotona. Perheen palattua kotiin mies vastaa edelleen lapsista ja ruuanlaitosta, minä saan kuolonkorahdella yhtä rauhassa kuin lapseton. Ja jos mies ei työmatkan tms. takia tähän kykene, meille tulee isovanhempi, kummitäti tai MLL:n lastenhoitaja varmistamaan, että voin olla rauhassa sairas.

Omakotitalossa asumisen paras puoli on se, että lapset voi laittaa keskenäänkin pihalle, ei ne kovin äkkiä aidan yli pääse. Voin siis nakata kaksi ulos ja pukea kolmannen ilman, että koko porukka töröttää eteisessä.

Sinä ja miehesi kuulostatte harvinaisen fuksuilta, pisteet teille!

Paitsi kohta jossa välinpitämättömästi viitattiin kummitätiin sairaanhoitoavustajana. 

Hänelläkin on oma elämä. Ehkä jopa lapsia.

Vierailija
57/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton koska olen sairastanut vaikeaa masennusta vuosikymmeniä, koko hedelmällisen ikäni. Ei ole kauhean helppoa ollut, mutta en valita, koska asiat voisi olla paljon huonomminkin. Laura voisi makustella tällaista ajatusta myös, vaikka se hemmotellulta lapsettomalta tuleekin.

Vierailija
58/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana mutta lapset on täysin oma valinta. 

Vierailija
59/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista asennetta inhoan, asetetaan itsensä johonkin jalustalle ja marttyyrin asemaan ja annetaan ymmärtää ettei lapseton voi tietää todellisesta elämän rankkuudesta mitään. Mistä hitosta tuokaan ihminen tietää mitä sen flunssasta valittavan lapsettoman elämässä on meneillään?? Se ettei ole lapsia ei tarkoita ettei voi olla monenlaisia muita vastuita, velvoitteita ja suruja.

Niinpä. Ja ne muut elämässä olevat hankalat asiat voivat myös olla syynä siihen, ettei lapsia ole hankittu. Ei tietenkään kaikilla - ja on täysin ok jättää lapset tekemättä ihan vaan siksi ettei huvita - mutta osalla näinkin.

Vierailija
60/356 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tätä juttua ymmärrä. Miksi nyt esimerkiksi lapsettoman täytyisi jotenkin ymmärtää tai edes miettiä, millaisia haasteita sellaiset isot tragediat kuin nuhakuume tai lumisade lapsiperheissä aiheuttavat? Kyllä mä uskon, jos kaverini sanoo, että ollut rankka viikko kun koko perhe ollut kipeänä tai että 200 neliön omakotitalon lämmittäminen pörssisähköllä aiheuttaa stressiä kun hinta on euron per kWh.

Eipäileekö tämä Ollila, ettei lapseton voi ymmärtää, että on mukavampi sairastaa sohvalla maaten ja hörppiä teetä, kuin tehdä iltapalaa lapselle kovassa kuumessa ja ripulissa. Täytyykö se itse kokea, jotta saa jonkun ahaa-elämyksen, esim. "Ei hemmetti, kyllä se taitaa sittenkin oikeasti olla mukavampaa kipeänä maata sohvalla kuin siivota vatsatautisen lapsen oksennusta. En olisi uskonut jos en itse olisi tätä kokenut."

Vai onko tässä niin, ettei se sohvalla makaava saisi sanoa, että on ihan helvetin huono olo 40 asteen kuumeessa. Saisi sanoa, jos ei voisi maata sohvalla, mutta ei saa sanoa, koska voi maata sohvalla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän