Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!
https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html
Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.
"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.
Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.
- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.
Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.
- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""
Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.
"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.
Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.
- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.
Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.
- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."
Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.
Kommentit (356)
Ei kannata lisääntyä, jos niitä tuotoksia ei sitten jaksa hoitaa. Täysin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sävy aika väheksyvä ja ylenkatsova minusta.
on, terveisin lapseton, asun kerrostalossa, en tykkää talvesta..kuka käski tehdä kaksi kakaraa..Lapsettomat saa monesti paikkailla näitä monilapsisten perheiden äitejä töissä kun ensin miinaliisa on 3 päivää kipeä, sitten vilipetteri ja sitten äiti eli hups olinpa 1,5vkoa pois töistä ja sitten pitäisi jakaa vielä myötätuntoa päälle että olipa varmaan rankkaa olla palkallisella 1,5vkon vapaalla. En edes aloita kesälomakuvioista. Se että on saanut 2 pullaa uuniin ja puserrettu ne uloskin ei tee kenestäkään vielä yli-ihmistä.
Ihmetyttää kyllä aina se kun kuvitellaan miten lapseton ei tajua sitä tätä ja tuota lapsiperheen elämästä. Ehkäpä syyt siihen lapsettomuuteen on monella siinä, että tajutaan liiankin hyvin ja halutaan väistää luoti.
Hyvä pointti, minä taas yh-äitinä ihmettelen, jos pariskunnat valittavat lapsiperhe-elämän raskautta. Asioita voi aina suhteellistaa.
Kyllä minä ainakin ajattelen sairastaessani, että onneksi ei ole lapsia. Se sairastaminen olisi sata kertaa pahempaa. Tuo on jotenkin niin itsestään selvä ajatus, mutta ilmeisesti Lauralle tämä oli uusi asia.
Lauralle myös tiedoksi, että myös kaupassa, vessassa, suihkussa, saunassa, uimassa käyminen ja töihin lähtö... ja suunnilleen kaikki on helpompaa ilman pieniä lapsia.
Ihmeellistä kitinää taas. Lasten hankinta on ihan oma valinta. Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä, että lapsellisen on hoidettava ne lapset oli tilanne mikä hyvänsä? Ihan turha uhriutua ja syyllistää lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 lasta ja asun omakotitalossa. En ole ikinä ymmärtänyt tätä vanhemmuutta, jossa rättipoikkisairas aikuinen moppaa lattioita ja leipoo mokkapaloja, koska niin nyt vaan kuuluu tehdä. Ei tarvitse! Kun olen sairas, vie puoliso lapset hoitoon ja minä sairastan kotona. Perheen palattua kotiin mies vastaa edelleen lapsista ja ruuanlaitosta, minä saan kuolonkorahdella yhtä rauhassa kuin lapseton. Ja jos mies ei työmatkan tms. takia tähän kykene, meille tulee isovanhempi, kummitäti tai MLL:n lastenhoitaja varmistamaan, että voin olla rauhassa sairas.
Omakotitalossa asumisen paras puoli on se, että lapset voi laittaa keskenäänkin pihalle, ei ne kovin äkkiä aidan yli pääse. Voin siis nakata kaksi ulos ja pukea kolmannen ilman, että koko porukka töröttää eteisessä.
Sinä ja miehesi kuulostatte harvinaisen fuksuilta, pisteet teille!
Tottahan tuo on ja tämän tiedän, koska olen ollut sekä lapseton että perheellinen. Lapsettomana sen kuin vaan makoili kuumessa, mutta kun jaloissa pyörii lapsia, niin totta hemmetissä se on huomattavasti raskaampaa. Mutta siitäkin selvittiin. Lapsettomat eivät pysty tähän kommentoimaan järkevästi, koska heillä ei ole koskaan ollut lapsia.
Minä en ole kyllä valtuuttanut juontajaa puhumaan puolestani, joten miksi juontaja on sitä mieltä, että kaikkien mielestä talvi on paska? Minä teen lumityöt pojan kanssa. Oikein kilpaillaan, että kumpi pääsee aloittamaan. Se on hyvää hyötyliikuntaa. Käydään myös luistelemassa, hiihtämässä ja lautailemassa.
Aivan turhaa vastakkainasettelua Lauralta. Mikä on jutun pointti? Tyyli&säälipisteitä ei taida tulla nyt kummaltakaan puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat ihmiset on vapaamatkustajia joiden takia eläkerahat ei riitä.
Boomereiden jälkeen tulleiden jälkipolvien syytä, kun kaikki hankkineet vähemmän ja vähemmän lapsia. Syy ei ole tämänhetkisten lapsettomien aikuisten syy, ja on epäreilua laittaa syytä vain heidän niskoilleen.
Hankkikaa niitä lapsia sen verran kuin jaksatte flunssassanne hoitaa. T. Lapseton
Sä et jaksanu hoitaa yhtään niin sulla ei oo varaa arvostella.
Jaksanut? Hän on valinnut lapsettomuuden, turha hurskastella.
Näiden podcast-juontajien/somevaikuttajien ym. ei usein kannattaisi hirveästi pohdiskella asioita julkisesti vaikka oma seuraajakunta aina onkin samaa mieltä kaikesta.
Voisinhan minäkin aloittaa podcastin ja kertoa, miten kukaan muu ei tiedä minun elämäni haasteista mitään, koska heillä ei ole minun elämääni. Ei tiedä ahkerasti lenkkeilevä naapurini millaista on elää tämän polvivaurion kanssa, ei tiedä vanhan rahasuvun vesa millaista on käydä töissä elättääkseen itsensä, eipä kukaan nainen tiedä millaista on kun tulee kivekseen järkyttävän kivulias (mutta muuten harmiton) patti, ei tiedä pomoni millaista on olla hänen alaisensa, ei tiedä espanjalainen millaista on olla suomalainen ja elää kaamoksessa... Kyllähän näitä riittää.
Hassua, itse olen teinistä asti inhonnut talvea, ei siihen lastensaanti ole vaikuttanut. Ja itse saan kyllä sairastaa rauhassa, vaikka olen eronnut lasten isän kanssa ja lapset asuvat luonani. Ex-mies tulee sitten vain auttamaan tai ottaa lapset luokseen.
Tuo Ollila voi syöttää ne penikkansa vaikka susille, niin pääsee sairastamaan kuin lapsettomat. Tuollaiset ihmiset aina kitisee lapsiarjesta, mutta silti eivät luopuisi lapsistaan mistään hinnasta.
Ei se mitä sanoo, vaan millä asenteella sen taas sanoo. Mikä pointti on alkaa lapsettomia mollaamaan? Varmaan kaikilla on omat vaikeutensa.
Itsellä ei ole lapsia ja se on tarkan harkinnan tulosta. Tajuan varsin hyvin, että saan onneksi sairastaa rauhassa. Entäpä sitten? En minäkään hauku lapsen hankkineita, että olitpa hölmö, kun et tajunnut, että nyt et saa enää sairastaa rauhassa ja otit vielä eläimiäkin siihen lisävaivaksi.
Miksi hän lapsettomille on katkera omista valinnoistaan? En oikein ymmärrä taas tätä. Mitähän kuvitteli tuollaisella hölinällä saavuttavansa?
Mitä väliä mitä joku never höörd sanoo? Vähän sama kuin Selänteen kommentit. Ei mitään merkitystä muuta kuin heille itselleen ja muutamille seuraajille. Kenenkäs takia tämä juttu on lööppeihin päässyt, onko tulossa jotain kirjaa tms. vai haetaanko muuta näkyvyyttä?
Kuka tässä ulisee? Totesin vain faktan selittelevään kommenttiin.