Mun salilla käy selvästi anorektikko jota tekee pahaa katsoa
Ei sillä että edes katson. Yleensä olen salilla huppu päässä ja aivan omissa oloissa, lisäksi treenaan lyhyen treenin enkä ehdi ikäänkuin ketään tuijottamaan mutta tää tapaus vaan pistää silmään koska olen itsekin työskennellyt nuorena kuntosalilla ja meillä oli kyllä ohjeistus puuttua siihen, jos salilla kävi joku jolla oli selvästi epäterve tapa rääkätä itseään meidän salilla. Tuntuu että maailma on kovasti muuttunut niiltä ajoilta, et tyyliin ihmiset on niin tietoisia itsemäärämisoikeuksistaan tms niin saako kukaan tämmöseen edes enää puuttua? Tämän tytön rasva% on varmaan 4. Ja se meno on kuin pakkomielteistä kokaiinipäissä olevaa kidutusta keholle.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa nyt palsta miehet tyytyväisiä, tuollaisia naisiahan te maailman toivotte olevan pullollaan. Jo normaalipainoinen nainenhan on teidän mielestänne ryhävalas!
Valista toki meitä muitakin, minkä painoinen nainen sinun mielestäsi on normaalipainoinen? Otetaan esimerkiksi vaikka 165 cm nainen. Mikä on tälle normaali paino?
Ei se ole mikään mielipideasia, katso itse BMI taulukosta mikä on normaali haarukka.
Nyt meni asiattomaksi ja hiukan kauas aloituksestani. Mä myös en kannata kehon massan kasvatusta ja sitten ihmetellään kun nivelet paukkuu painon noustessa, mutta miksi pitää mennä yhdestä sairaalloisesta ääripäästä toiseen? Suomessa on tällä hetkellä joku lähes neljäs aikuinen ylipainoinen. Uskon vahvasti että kyse on itseaiheutetusta liiallisesta energiansaannista, suhteessa passiiviseen elämäntapaan jota yhteiskunta tarjoaa.
Tämä anoreksia taas? Se on pakkomielteistä itsensä kontrolloimista, näännyttämistä ja taustalla usein kielteisiä perhekokemuksia, vaikea isäsuhde, tarvetta hallita itseään, koska menetti hallinnan joskus/joku vei sen, täydellisyyteen taipuvainen henkilö, joka voi tolla tavalla jopa kuolla. En tie onks sekin sitten itsekästä, että jos en puutu tai tee mitään, ja hän joutuu sairaalahoitoon tai pahimmassa tapauksessa kuolee, mulle tulee itseeni pettynyt olo kun en voinut auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun salilla myös, ja mikä pahinta, tyttö ei voi olla 16-vuotiasta vanhempi, ja todennäköisesti selvästi tätäkin nuorempi, haarukassa 13-14 v. Siellä sitten langanlaihoilla käsillä nostelee pieniä käsipainoja. Toisaalta todella lihavia näkee paljon salilla, ja mahtavaa onkin, että yrittävät päästä parempaan kuntoon. Mutta eikö ole ehkä oireellista, että anorektikko osuu silmään niin pahasti, mutta lihavat eivät niinkään? Kertooko tämä jotain yhteiskunnallisesta tilastamme, että lihavuus on niin normalisoitua? Toisaalta on tällekin varmasti biologiset perusteet, sikäli että anoreksia kielii nälänhädästä, ikivanhasta vitsauksesta, kun taas lihavuus kielii yltäkylläisyydestä, vaikkei sekään tuossa määrin terveellistä olisikaan.
Lihavuus ja anoreksia eroavat toisistaan siinä mielessä, että vaikka lihavuus erilaisille sairauksille altistaakin, niin se ei välttämättä ihmistä tapa. Eikä lihavuus estä ihmistä elämästä normaalia ja onnellista elämää (siis se sellainen lihavuus, mikä on yleistä). Anoreksia taas tappaa ja estää normaalin, onnellisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on normaalia olla raskaasti överipainoinen. Ihmiset eivät enää tunnista tervettä vartaloa. Kaikki 70 luvulla olivat nykystandardeilla anorektikkoja. Maailma on pilalla.
Tämä on ihan täyttä sontaa. Aika moni osaa erottaa laihan ja hoidan anorektikosta. Varsinkin salilla ja lenkillä. Et harrasta itse liikuntaa, jos et eroa huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun salilla myös, ja mikä pahinta, tyttö ei voi olla 16-vuotiasta vanhempi, ja todennäköisesti selvästi tätäkin nuorempi, haarukassa 13-14 v. Siellä sitten langanlaihoilla käsillä nostelee pieniä käsipainoja. Toisaalta todella lihavia näkee paljon salilla, ja mahtavaa onkin, että yrittävät päästä parempaan kuntoon. Mutta eikö ole ehkä oireellista, että anorektikko osuu silmään niin pahasti, mutta lihavat eivät niinkään? Kertooko tämä jotain yhteiskunnallisesta tilastamme, että lihavuus on niin normalisoitua? Toisaalta on tällekin varmasti biologiset perusteet, sikäli että anoreksia kielii nälänhädästä, ikivanhasta vitsauksesta, kun taas lihavuus kielii yltäkylläisyydestä, vaikkei sekään tuossa määrin terveellistä olisikaan.
Anoreksiaan voi kuolla, tavalliseen lihavuuteen ei niin helposti. EI noita voi verrata.
Sitä paitsi laihaa kohtaan tunnetaan helpommin empatiaa kuin lihavaa.
Mä oisin kyllä voinut avun ottaa vastaan, se oli vaan sitä, että en osannut kontrolloida elämässäni mitään muuta kuin syömistä. Joten kontrolloin sitä, ei sitä tajunnut sairaudeksi ennen kuin joku muu siitä sanoi.
Kannattaa lopettaa kokonaan salilla käyminen tai parempi jos ei sinne koskaan menekään. Saa olla rauhassa arvostelevilta katseilta, olipa luuviulu tai ryhävalas.
Ei tullut mieleen, että ehkäpä hän on siellä salilla hankkimassa lisää massaa kehoonsa eikä suinkaan laihtumistarkoituksessa?
Jos on voimia treenata kuin hullu kuntosalilla, niin ei pitäisi olla hädän päivää, sitten kun ei omin voimin pääse sohvalta ylös, sitten on syytä olla huolissaan.
Ehkä kyseessä on joku poikkeuksellisen pieniluinen henkilö, jos tällaisella on joku 5-10 rasvaprosentti, se voi monesta näyttää jopa luurangolta, varsinkin niistä kohdista, joissa ei ole lihaa, kuten ranteet ja nilkat ym.
Vierailija kirjoitti:
Jos on voimia treenata kuin hullu kuntosalilla, niin ei pitäisi olla hädän päivää, sitten kun ei omin voimin pääse sohvalta ylös, sitten on syytä olla huolissaan.
Ehkä kyseessä on joku poikkeuksellisen pieniluinen henkilö, jos tällaisella on joku 5-10 rasvaprosentti, se voi monesta näyttää jopa luurangolta, varsinkin niistä kohdista, joissa ei ole lihaa, kuten ranteet ja nilkat ym.
Eihän ne treenaakaan hulluna vaan hiukan nostelee jotain minipainoa.
Sanotaanko näin että tunnen voiman eri lajit ja vaadittavan intensiteetin jotta lihas kasvaisi. Senkaltainen hyppiminen laitteesta toiseen vaikuttaa vääristyneen kehonkuvan omaavan toiminnalta , ei massan hankinnalta.
Lopetin liikuntaharrastukset kokonaan ja siirryin muihin harrastuksiin, juurikin tuon tuntemattomien ihmisten päin näköä vartaloni arvostelun takia.
Missä päin sinun salisi sijaitsee?
Kauanko olet ollut yrittäjä?
Etkö voi laittaa kriteerejä kuka saa tulla jumppaamaan sinne?
Anteeksi nyt minusta on ihan normaalia katsoa muita ihmisiä. Kauhistuttaa pelkkä ajatuskin, että sombina täällä pitäs vaeltaa.
Meidän naapuri samasta kerroksesta kuoli anoreksiaan. Oli sellainen hyvänpäiväntuttu, rapussa tavatessa vaihdettiin aina muutama sana. Oli ihan luuranko ja kammottavan näköinen. Yksi päivä sitten ovensa oli murrettu auki, läheiset oli soittaneet poliisit paikalle kun eivät saaneet tyttöä kiinni. Sydän oli lopulta pettänyt ja kuoli yksin kotiinsa. Surullinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minun salilla myös nainen joka tuntitolkulla pakonomaisesti kävelee juoksumatolla. Ihan luuranko :(
Ei kuulu sulle, ja vielä tänne tuntemattomasta mouruat tuntemattomana. Kyyläämässäkö käyt. 😈
Tuijottaminen, paheksunta ja laihduttajaksi luuleminen on todella ikävää käytöstä. Joskus myös kateudesta johtuva paheksunta. (Niin laihojen kuin lihavien arvostelu.)
T: laiha ( mutta - ei - anorektikko )
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt minusta on ihan normaalia katsoa muita ihmisiä. Kauhistuttaa pelkkä ajatuskin, että sombina täällä pitäs vaeltaa.
Et saa anteeksi. Keskity omaan puuhaasi. Sitten tällä sille palstoille mouruat kun paraskin sairaanhoitaja.. Kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaava tapaus lenkkeilee päivittäin asuntoni ohi. Keski-ikäinen nainen joka painaa ehkä 45 kg. Lenkkeily suoritetaan jokaisena päivänä, myös lähes kolmenkymmenen asteen pakkasella.
Kiitos tiedosta. 🙈
Oletko miettinyt asiaa ihan vain niin kun sanoit. Toinen tekee itselleen selkäsiti pahaa ja on sairas. Toinen taas haluaa lisää terveyttä. Näissä on vissiin ero. Tosin ei aina näin suoraviivaista ole tämä. Ylipainoisella voi olla myös anoreksia, vaikka tätä harvempi edes tajuaa.