Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesukoneen asennus itse

Vierailija
07.04.2024 |

Heips,muutin kaupungin kämppään ja nyt pitäs asentaa pyykkikone. Voiko sen itse tehdä

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään "asentamista". Kirjaimellisesti töpseli seinään, vedenpoistoletku sille sopivalle paikalle, ja vedenottoletku sille sopivaan erilliseen hanaan. (Ja ei, näitä ei voi sekoittaa keskenään).

Kyllä ne uusavuttomat voi sekoittaa nekin.

Vierailija
22/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan tunarit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaiskuventtiili on sitten pakollinen.

T. Valeputkimies

Vierailija
24/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään "asentamista". Kirjaimellisesti töpseli seinään, vedenpoistoletku sille sopivalle paikalle, ja vedenottoletku sille sopivaan erilliseen hanaan. (Ja ei, näitä ei voi sekoittaa keskenään).

Olen nähnyt tapauksen, että itse oli asennettu kone, mutta liitokset oli jäänyt löysälle. Aikansa kun koneen alle vettä tihkui, niin vesivahinkohan siitä tuli.

Ei siinä mitään vesivahinkoa tule, jos on sellaisessa märkätilassa, jossa on lattiakaivo. Muuten alla pitää olla joku suoja, ettei vesi mene suoraan lattialle. Kummallista, jos vesi tihkuu koneen alle. Ne liitokset koneen päässä on laitettu jo tehtaalla. Eri asia, jos vaihdetaan itse joku letku.

Vierailija
25/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 'asentanut' omin pikku kätösin niin monta pesukonetta, että en edes muista. Tulovesiletku hanaan, ja helpottaa, jos voi käyttää pikaliitintä. Yhdessä paikassa oli sen verran outo juttu, että piti laittaa joku välikappale. Poistoletkussa ei ole mitään asentamista. Työntää pään pesutilassa siihen joka on sitä varten tarkoitettu tai mihin tahansa sellaiseen paikkaan, jossa vesi menee siististi viemäriin. Pitää käyttää mutka koneen rumpua korkeammalla, jotta vesi ei karkaa ennen aikojaan.

Vierailija
26/54 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tapauksen, että itse oli asennettu kone, mutta liitokset oli jäänyt löysälle. Aikansa kun koneen alle vettä tihkui, niin vesivahinkohan siitä tuli.

Ei siinä mitään vesivahinkoa tule, jos on sellaisessa märkätilassa, jossa on lattiakaivo. Muuten alla pitää olla joku suoja, ettei vesi mene suoraan lattialle. Kummallista, jos vesi tihkuu koneen alle. Ne liitokset koneen päässä on laitettu jo tehtaalla. Eri asia, jos vaihdetaan itse joku letku.

Joo mutta kun ei ollut märkätilassa eikä ollut suojaa. Kyllä ne letkut tulee irrallaan koneen mukana, ja toinen pää pitää joka tapauksessa liittää johonkin. Noin ne vahingot sattuu kun ei ole riittävästi tietoa.

Vierailija
27/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin itse asentaa, kun kyllähän sen märkätiloihin (jossa lattiakaivo) olisin jotenkuten osannut. Soitin kuitenkin vuokranantajalle, kun talokirjassa oli moneen kertaan mainittu että myös pyykinpesukoneen asennus tulee hoitaa ammattilaisen tekemänä. Vuokranantaja sanoi, että vakuutusyhtiöt on olleet aika tiukkoja tuon suhteen, että jos on ei-ammattilaisen asentama, niin vastuu on vuokralaisella.

Joten ihan oman mielenrauhan vuoksi pyydän paikalle mieluummin ammattilaisen, jolta saa asennuksesta todistuksen.

Vierailija
28/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin itse asentaa, kun kyllähän sen märkätiloihin (jossa lattiakaivo) olisin jotenkuten osannut. Soitin kuitenkin vuokranantajalle, kun talokirjassa oli moneen kertaan mainittu että myös pyykinpesukoneen asennus tulee hoitaa ammattilaisen tekemänä. Vuokranantaja sanoi, että vakuutusyhtiöt on olleet aika tiukkoja tuon suhteen, että jos on ei-ammattilaisen asentama, niin vastuu on vuokralaisella.

Joten ihan oman mielenrauhan vuoksi pyydän paikalle mieluummin ammattilaisen, jolta saa asennuksesta todistuksen.

Niin, viallisesta asennuksesta vastaa aina se, kuka sen on asentanut. Jos kone kuitenkin rikkoutuu ja siksi laskee vedet, niin siihen ei vaikuta kuka sen on asentanut.

Vierailija
29/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneen saa asentaa itse märkätiloihin, siinä nyt ei niin asentamista edes ole. Astianpesukone vaatii putkimiestä.

Tämä, muuten vakuutus ei korvaa mahd vesivahinkoa.

Vierailija
30/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapainotus ei onnistu itte tehden.

Vierailija
31/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, kun pesukone menee seinän läpi naapuriin lingotessaan.

Vierailija
32/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu todella hyvin 

Vierailija
33/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa mitään, jos ei ole ammattilaisen asentama. 

Mikä tekee ammattilaisen? Sähköarskan (ilta-amitsu) tutkintoon kuului mm "LVI-asennusten perusteet" 10 x 4h, jossa mm käytiin läpi nämä perusliitokset, helmi/puserrusliitokset, sähköisesti ohjatut venttiilit/liitokset (mm APK), IV-putkien lämmittimet/puhaltimet. IV-koneiden asennukset etc. Jokainen asennus piti näyttää ammattiarskalle joka tarkisti että tehty asiallisesti.

Toisaalta, olen asunut 17v tässä 45% itse rakentamassa kämpässäni eikä yksikään tekemäni helmiliitos tai pesukone/jääkaapin syöttöletku ole kussut alleen, tuhansista paineiskuista (hanan sulku aiheuttaa ellei ole ns hidassulkeutuva) huolimatta.

Joten väitän että osaamiseni on vähintään samalla tasolla kuin kodinkoneliikkeen asennuspalveluiden tekijöillä. Ihan paperillakin siis.

Mihin jääkaappi tarvitsee syöttöletkua?

Vierailija
34/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneissa on säätöjalat ja vatupassi tietysti tarvitaan. Kymmeniä koneita on asennettu ihan itse koko suvun nuorisolle  yms.

Vierailija
35/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten viittit olla noin tyhmän miehen kaa?

Vierailija
36/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa mitään, jos ei ole ammattilaisen asentama. 

Mikä tekee ammattilaisen? Sähköarskan (ilta-amitsu) tutkintoon kuului mm "LVI-asennusten perusteet" 10 x 4h, jossa mm käytiin läpi nämä perusliitokset, helmi/puserrusliitokset, sähköisesti ohjatut venttiilit/liitokset (mm APK), IV-putkien lämmittimet/puhaltimet. IV-koneiden asennukset etc. Jokainen asennus piti näyttää ammattiarskalle joka tarkisti että tehty asiallisesti.

Toisaalta, olen asunut 17v tässä 45% itse rakentamassa kämpässäni eikä yksikään tekemäni helmiliitos tai pesukone/jääkaapin syöttöletku ole kussut alleen, tuhansista paineiskuista (hanan sulku aiheuttaa ellei ole ns hidassulkeutuva) huolimatta.

Joten väitän että osaamiseni on vähintään samalla tasolla kuin kodinkoneliikkeen asennuspalveluiden tekijöillä. Ihan paperillakin siis.

Ammattilaisen tunnistaa parhaiten siitä että sillä on vastuuvakuutukset virheellisten asennusten varalta. Isukilla tai kummisedällä tuskin näitä on, pitkäaikaistyöttömästä puhumattakaan.

Vierailija
37/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurettavaa nimittää (ja laskuttaa) asennukseksi kahden letkun pään laittamista paikalleen. Jos molemmat letkut ovat irrallaan, niitä ei voi mitenkään laittaa väärin päin. Yleensä letkut on laitettu paikalleen jo lähtöpaikassa.  Aika usein tuloletkun "asennus" on pikaliittimen työntäminen paikalleen ja poistoletkun laittaminen sitä varten seinässä olevaan reikään.

Noissa menee noin minuutti. Jos kone tuodaan liikkeestä, kannattaa pyytää myös paikalleen asennus samalla, ilman eri korvausta. Ja kuittiin merkintä "paikalleen asennettuna".

Vierailija
38/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukutaitoiselta kansalaiselta onnistuu, ja on hyvä katsoa kuvatkin. Vatupassista on apua , mutta ei sekään välttämätön ole, jos voi käyttää jotain muuta keinoa.

Vierailija
39/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajan toistelema urbaanilegenda vakuutusyhtiöistä on silti vain urbaanilegenda.

Vierailija
40/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä taas sellaisia putkareita että. 

Helmiliitoksia ei käytännössä enää ollenkaan tehdä. Eikä pesukoneen asennuksessa ainakaan tarvita. 

Muista asentaa imusuoja. Se tulee ihan ensimmäisenä siihen päähän putkea joka on talon. Muista tasapainottaa kone, ettei hypi pitkin seiniä.