Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesukoneen asennus itse

Vierailija
07.04.2024 |

Heips,muutin kaupungin kämppään ja nyt pitäs asentaa pyykkikone. Voiko sen itse tehdä

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään "asentamista". Kirjaimellisesti töpseli seinään, vedenpoistoletku sille sopivalle paikalle, ja vedenottoletku sille sopivaan erilliseen hanaan. (Ja ei, näitä ei voi sekoittaa keskenään).

Olen nähnyt tapauksen, että itse oli asennettu kone, mutta liitokset oli jäänyt löysälle. Aikansa kun koneen alle vettä tihkui, niin vesivahinkohan siitä tuli.

Miten vesieristetyssä ja laatoitetussa kylppärissä tapahtuva tihkuminen aiheuttaa vesivahingon ja minne?

Vierailija
42/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapainotus ei onnistu itte tehden.

Etkö osaa käyttää vatupassia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja miten avuttomaksi osa ihmisistä heittäytyy.

Mitään ei viitsitä ja kaikki pelottaa.

Vierailija
44/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneen saa asentaa itse märkätiloihin, siinä nyt ei niin asentamista edes ole. Astianpesukone vaatii putkimiestä.

Töpseli seinään, poistoletku ja vedenottoputki paikoilleen. Miten tämä nyt eroaa pyykinpesukoneesta muuten kuin että tarkoitettu astioiden pesuun?

Vierailija
45/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaiskuventtiili on sitten pakollinen.

T. Valeputkimies

Eikös ne ole jo koneissa itsessään T: Oikea putkimies

Vierailija
46/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo

Vierailija
47/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään "asentamista". Kirjaimellisesti töpseli seinään, vedenpoistoletku sille sopivalle paikalle, ja vedenottoletku sille sopivaan erilliseen hanaan. (Ja ei, näitä ei voi sekoittaa keskenään).

Olen nähnyt tapauksen, että itse oli asennettu kone, mutta liitokset oli jäänyt löysälle. Aikansa kun koneen alle vettä tihkui, niin vesivahinkohan siitä tuli.

Miten pesukoneesta voi tihkua vettä kokeen alle huomaamatta. Se vedenottoletkuhan on aina seinässä näkyvillä. Meillä menee poistoletku suoraan viemäriin.

Vierailija
48/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osaa vääntää niitä jalkoja niin, että kone on tasapainossa?

Vierailija
49/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa vääntää niitä jalkoja niin, että kone on tasapainossa?

En.  En osaa kaappejakaan kasata itse.

Vierailija
50/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit tasapainotuksen, se on yhtä tärkeä kuin vesiliitokset. Ilman sitä mahdollisesti resonoi vahvasti talon rakenteissa.

Vierailija
51/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös irrottaa kuljetusraudat koneesta ja laittaa talteen seuraavaa muuttoa varten.

Vierailija
52/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin itse asentaa, kun kyllähän sen märkätiloihin (jossa lattiakaivo) olisin jotenkuten osannut. Soitin kuitenkin vuokranantajalle, kun talokirjassa oli moneen kertaan mainittu että myös pyykinpesukoneen asennus tulee hoitaa ammattilaisen tekemänä. Vuokranantaja sanoi, että vakuutusyhtiöt on olleet aika tiukkoja tuon suhteen, että jos on ei-ammattilaisen asentama, niin vastuu on vuokralaisella.

Joten ihan oman mielenrauhan vuoksi pyydän paikalle mieluummin ammattilaisen, jolta saa asennuksesta todistuksen.

Näin.  Joskus asensin itse, nykyään en uskalla, nojatuolin osasin kasata sentään.  Ammattilaiset ovat käyttöä varten.

Vierailija
53/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa mitään, jos ei ole ammattilaisen asentama. 

Mikä tekee ammattilaisen? Sähköarskan (ilta-amitsu) tutkintoon kuului mm "LVI-asennusten perusteet" 10 x 4h, jossa mm käytiin läpi nämä perusliitokset, helmi/puserrusliitokset, sähköisesti ohjatut venttiilit/liitokset (mm APK), IV-putkien lämmittimet/puhaltimet. IV-koneiden asennukset etc. Jokainen asennus piti näyttää ammattiarskalle joka tarkisti että tehty asiallisesti.

Toisaalta, olen asunut 17v tässä 45% itse rakentamassa kämpässäni eikä yksikään tekemäni helmiliitos tai pesukone/jääkaapin syöttöletku ole kussut alleen, tuhansista paineiskuista (hanan sulku aiheuttaa ellei ole ns hidassulkeutuva) huolimatta.

Joten väitän että osaamiseni on vähintään samalla tasolla kuin kodinkoneliikkeen asennuspalveluiden tekijöillä. Ihan paper

Jääpalojen tekemiseen esimerkiksi tai "juoma-automaattiin", joissakin laitteissa on noita ominaisuuksia.

-ohis-

Vierailija
54/54 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneen saa asentaa itse märkätiloihin, siinä nyt ei niin asentamista edes ole. Astianpesukone vaatii putkimiestä.

Putkimieheksi voi alkaa ilmoittamalla siitä vaikka rappukäytävässä heippalapulla. Se ei ole luvanvaraista työtä.