Oletteko jotkut oikeasti sitä mieltä, että jos ei ole mieluista työtä, niin mitään ei tarvitse tehdä?
Että silloin on perusteltua, että yhteiskunta elättää. Tällainen mielikuva minulla monen nykyajattelusta on. Pakko kysyä, että oletteko te oikeasti tyhmiä ja ette ymmärrä yhteiskunnan kaatuvan taloudellisesti tuolla ajatusmallilla? Miten te edes kuvittelette, että tuollainen kiiltokuva-yhteiskunta olisi realistinen?
Kommentit (119)
Päinvastoin. Jotenkin koen, että kun jokin työtehtävä alkaa olla nykyajassa niin vanha, että se luontaisesti poistuu niin sitten on alkanut opiskelemaan jotain muuta itselle mielenkiintoista. Työuria voi olla työikäisenä useita ja opiskellen voi vaikuttaa siihen, ettei tarvitse alkaa tehdä sellaista työtä, mikä ei itseä kiinnosta. Nykyinen työtehtäväni on oikein mielenkiintoinen ja Nykyinen työnantaja maksaa jopa lisäkoulutuksen. Arvostan. On kuitenkin yleinen alan lisäkoulutus ja kilpailijoita on olemassa, eli riski se on sekin työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäkäyvä ja mulle on yks pskanhailee mitä tälle mädälle yhteiskunnalle tulee tapahtumaan. Tekisi mieleni itsekin irtisanoutua.
Sekin on epäreilua että oravanpyörä polttaa työntekijät loppuun ja levänneet vain makoilevat. Olin samassa jamassa kuin sinä, lopulta burnout vei voiton ja paikkani sai joku muu.
Vierailija kirjoitti:
EU-laki käskee ja sitä vastaan ei pullikoida.
Ihmiset on vapaita elämään lakien rajoissa miten haluavat.
Mutta kun EU-laki käskee että alkoholin tilaaminen EU:Sta on oltava sallittua, pullikoidaan ja räpiköidään vastaan hullu-ukkona tuulessa.
Aloitukseen - mitä väliä? Työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja. Tilastojen mukaan hyvin pieni vähemmistö on omasta valinnastaan työttömänä. En ymmärrä, miksi kukaan käyttäisi energiaa tosta porukasta murehtimiseen.
(Disclaimer - olen työläinen. Palkan maksaa kohtalaisen iso monikansallinen yritys. Työstä en osaa sanoa, onko se mieluisaa vai ei. En tiedä mitä väliä silläkään on, se on mun työ.)
Minulle on tullut kuva, että moni nuori noin ajattelee. Niin kauan lorvitaan vanhempien elättinä ja eletään tuilla, kun löytyy mieluinen homma. Ja eihän sitä sitten lopulta löydykään. Ei löydy työtä, jossa voisi tehdä itse työtä muutamina päivinä viikossa, silloin kun huvittaa, silloin kun huvittaa herätä. Palkka olisi senverran korkea, että voisi matkustella, ostaa viimeisimmän muodin vaatteita ja syödä ulkona. Työ olisi senverran hienoa, että siitä kehtaisi huudella somessa ja kertoilla ulkona syödessään. Eihän sellaista työtä tietenkään löydy ja sitten, kun vanhemmat ja tuet on imetty loppuun ahdistutaan ja valitetaan miten kovin ahdistuneita ollaan ja eletään sitten sillä tuella mitä sillä verukkeella saadaan nyhdettyä yhteiskunnasta irti.
Epämieluisat työt sopii paremmin kysyjän tehtäviksi. Jokaiselle löytyy paikka maailmassa, myös talousoppien mukaisesti velvollisuudentunnossa eläville . Itseään voi rakastaa töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut kuva, että moni nuori noin ajattelee. Niin kauan lorvitaan vanhempien elättinä ja eletään tuilla, kun löytyy mieluinen homma. Ja eihän sitä sitten lopulta löydykään. Ei löydy työtä, jossa voisi tehdä itse työtä muutamina päivinä viikossa, silloin kun huvittaa, silloin kun huvittaa herätä. Palkka olisi senverran korkea, että voisi matkustella, ostaa viimeisimmän muodin vaatteita ja syödä ulkona. Työ olisi senverran hienoa, että siitä kehtaisi huudella somessa ja kertoilla ulkona syödessään. Eihän sellaista työtä tietenkään löydy ja sitten, kun vanhemmat ja tuet on imetty loppuun ahdistutaan ja valitetaan miten kovin ahdistuneita ollaan ja eletään sitten sillä tuella mitä sillä verukkeella saadaan nyhdettyä yhteiskunnasta irti.
Juuri näin. Jos ei löydy kliffaa hommaa, niin ei tehdä mitään. Sitten masennutaan kun on niin paskaa. Nuorilla ei ole minkäänlaista kykyä olla minkään sortin epämukavuusalueella.
Taas näitä lässyn lässy aloituksia, joita piisaa pilvin pimein täällä. Veikkaan että aloituksesi häviää täältä alta aikayksikön. Turhaan yrität aloittaja kylvää eripuraa.
Oletteko huomanneet että näitä aloituksia on tullut tänne pilvin pimein? Taitaa olla asialla muutama trolli tuolta idästä päin. Ilmiannoin tämän.
Hittar man inte ett jobb som man gillar, måste man skapa det själv. Ett annat alternativ är att vantrivas. Graden av lättja styr valet. Väldigt många vantrivs.
En nyt suoranaisesti ole sitä mieltä, että se olis kovinkaan perusteltua. Yhteiskunnan taloudellisen kaatumisen nopeuttaminen sen sijaan ei haittaa, koska nykyjärjestelmä on kestämätön. Kuitenkin elämä on ainutkertainen kokemus, niin ymmärrän jos sitä ei halua käyttää epämieluisaan arkeen jos on muitakin vaihtoehtoja.
No en nyt itse puhuisi niinkään työn epämielekkyydestä vaan siitä, että järjetöntä ottaa vastaan työtä, jolla ei elä. En ole ikinä ollut työtön, mutta minun mielestä työnantajat ovat nyt se taho, joka pitäisi pistää ruotuun. Ihmisten pitäisi nyky-Suomessa juosta kieli vyön alla matalapalkkatyöstä toiseen ja vielä löytää aikaa tukien hakemiseen, kun eihän niillä onnettomilla palkoilla saa edes pakollisia menoja katettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työssäkäyvä ja mulle on yks pskanhailee mitä tälle mädälle yhteiskunnalle tulee tapahtumaan. Tekisi mieleni itsekin irtisanoutua.
Sekin on epäreilua että oravanpyörä polttaa työntekijät loppuun ja levänneet vain makoilevat. Olin samassa jamassa kuin sinä, lopulta burnout vei voiton ja paikkani sai joku muu.
Oravanpyörän polkeminen burn outiin asti on kuitenkin valinta, siinä missä tuille lepäämään jääminenkin. Onko se sitten epäreilua, että joillain on enemmän pokkaa tehdä se valinta kuin toisilla, en tiedä
Vierailija kirjoitti:
Kun aloittelin työelämääni niin olin kolmessa työpaikassa josta en tykännyt ennen kuin löysin nykyisen työpaikkani. Ei tullut mieleenkään maata vain kotona ja en välttämättä olisi nykyistä työpaikkaa saanutkaan. Niistä huonommistakin työpaikoista kertyy työkokemusta joka merkkaa työnantajalle enemmän kuin sohvalla makoilu.
Miksi maata kotona kun voi maata Las Palmasin Canteras beachilla? Näin minä toimin. Avainsanat: osakesäästäminen nuoresta pitäen. En toki töitä pelkää ja käyn monesti katselemassa ihan läheltä kun tarjoilijat tekevät töitä.
Työnantaja ja työyhteisökin ansaitsee motivoituneen työkaverin. Huono siellä on kenenkään töitä tehdä, jos yhtä ahdistaa kamalasti. Ehkä jotain lyhyitä pätkiä voi tehdä jotain inhottavaa työtä, mutta pidemmän päälle ei ole kenellekään osapuolelle hyväksi.
Nythän sitten irtisanomista helpotetaan, joten työntekijä ei varmaan voikaan enää jatkaa epämieluisassa työssä vaikka haluaisikin, kun pihallehan se pomo sen laittaa ja vaihtaa motivoituneempaan.
Olen kyllä sitä mieltä ettei pitäisi tehdä epämieluisaa työtä. Maailmassa on niin paljon kaikkea tärkeää tehtävää että on suorastaan vastuutonta tehdä kurjia hommia. Olen myös sitä mieltä että yhteiskunnan ei pitäisi elättää työnvieroksujia. Kummasti tuntuisi ns. paskaduunitkin miellyttävältä pienen nälkälakon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hittar man inte ett jobb som man gillar, måste man skapa det själv. Ett annat alternativ är att vantrivas. Graden av lättja styr valet. Väldigt många vantrivs.
Ei se ole mikään måste, mutta vaihtoehto siinä missä muutkin. Ei ihan tahdikasta tulla ruotsiksi kertomaan tällaisia, kun kuitenkin teillä on tietynlainen osuutenne ja historianne ollut suomalaisen työelämän ja yhteiskunnan saralla.
Kyl tulee tehtyä huonojakin hommia. Mutta ei niitä onneksi kauaa olekaan.
Ei niitä hyviäkään.
Mutta kyllä osa ihmisistä vaatii kotoaan poistuakseen helpon työ ja valtavan palkan.
Mä tykkään kyl enemmän kun saa monipuolisen homman, mis käytetään päätä ja jalkoja. Rahasta viis. En muista en vuonna mihin se meni. Mut sen muistan mistä se tuli.
Jos ihminen haluaa esimerkiksi ruokaa ja asunnon, niin toki häneltä halutaan vastineeksi jotakin. Ei ilmaisia lounaita.
Työtä Suomessa kyllä riittää. Jos ei halua itse luoda uutta, voi mennä johonkin niistä kuukausittain auki olevista 150 000 paikasta.
Kyllä. Jokaiselle paskatyölle löytyy tekijänsä. Jos ei löydy yhtäkään tekijää, nii palkkaa nostetaan niin kauan kunnes löytyy se yksi kiinnostunut.
Ei sillä ole väliä, että yhteiskunta ei elätä. Myöskään se paskatyön työnantaja ei elätä kun tuntipalkka on 10€/h ja 4h/vk.
Suomessa työt ovat joustamattomia, käytännössä ei ole mahdollista useita osa-aikatöitä ja päättää itse milloin tekee missäkin töitä.