Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies korvaa viikonlopun herkut juhlien herkuilla

Vierailija
06.04.2024 |

Olen huomannut että jos jotkut juhlat sattuvat viikonlopulle esim. Pääsiäinen sunnuntaille tai synttärit lauantaille niin mies katsoo että mitään viikonloppuherkkuja ei voi ostaa. 

Esim. Ei karkkia lauantaina, kun kerran pääsiäissunnuntaina syödään herkkuja ja ei tarvii illaksi ostaa lauantaille herkkuja jos päivällä on käyty jonkun synttäreillä. 

Mun mielestä juhlien myötä pitäis tulla lisää herkkuja eikä niin että pääsiäismunat korvaavat lauantain karkkipussin. Muutenhan juhlat eivät ole mitään extraa. 

Laskiaisenakin kun tein pullia ja lisäksi oli normi karkit, niin hirveä valitus että no pitääkö nyt karkkiakin olla. 

Tuntuu että mies pyrkii kontrolloimaan koko perheen herkutteluja ja painoa salakavalasti menemällä juhlaherkkujen taa piiloon. Hänelle on tullut vähän massua viime vuosina ja se vaivaa häntä. 

Itse olen sitä mieltä että lapsen kuuluu saada lauantaina karkkipussinsa riippumatta siitä, onko jonkun synttärit tai muu juhla samana viikonloppuna. 

Miehen pitäisi ulottaa kevennysprojektinsa vain itseensä eikä pyrkiä kontrolloimaan ahdistustaan kontrolloimalla muiden syömisiä. Mun mielestä jokaisen oma asia. 

Itse reagoin lähinnä piilottamalla herkkujani ja syömällä niitä salaa mikä alkaa tuntua oireelliselta. En vain jaksa kuunnella kommentointia. 

Mitä mieltä olette? Ja tästä on kyllä meillä keskusteltu, mutta mitään muutosta ei tapahdu koska ollaan kummatkin jääräpäitä. 

Onko ok korvata viikonloppuherkut juhlaherkuilla?

Vaihtoehdot

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata, vaikutatte mt-ongelmausilta. Onko tässä oikeesri karkista aikuisulla riita?

Vierailija
22/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teidän täytyy selvittää ihan keskenänne keskustelemalla. Ymmärrän, että toisen herkuttelun kontrollointi ärsyttää. Muuten saat kyllä kuulostamaan siltä, että herkuttelu olisi melkein elämää suurempi asia. Jos itse näen, että läheiseni on aivan sokerikoukussa ja herkuista on tullut tosi tärkeitä, minäkin sanoisin asiasta. Aikuinen ei silti voi päättää toisen omilla rahoilla ostetuista syömisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tuolla, että miehesi on jäänyt kiinni suklaapatukoiden syömisestä työpäivän aikana? Onko se teillä siis kiellettyä?

Vierailija
24/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi tehdä vaikka hedelmäsalaattia tai pirtelöä herkuksi, jos seuraavana päivänä tai päivällä on karkkia?

Vierailija
25/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään viikonloppuherkkuja ei tarvita lainkaan, niin silloin juhla tuntuu juhlalta. Vedän vielä tiukempaa linjaa kuin miehesi. 

Vierailija
26/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyyn on vastannut 31 ihmistä joista 71% on sitä mieltä että on oikein korvata viikonloppukarkit juhlaherkuilla, ja 26% sitä mieltä että ei ole. En oo siis ainoa jonka mielestä juhlaherkkujen ei pitäis korvautua juhlaherkuilla!,

Kommentoijat on kaikki eri mieltä mun kanssa.

Kiinnostais kuulla myös niiden perusteluja jotka on mun kanssa samaa mieltä tästä.

Ja huom, mulle on ok vähentää sen viikonlopun herkkuja johon osuu juhlat. En vain halua kokonaan korvata niitä. En halua lapsellekaan opettaa, että herkkuja pitää jotenkin varoa. 

Siitä seuraa vain turhaa stressiä ja kyttäämistä. Jos on kaikki hyvin, ei tarvii erikseen rajoittaa syömisiään vaan ylimääräistä tarvetta ei ole ihan luonnostaan. 

Vierailija
27/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tuolla, että miehesi on jäänyt kiinni suklaapatukoiden syömisestä työpäivän aikana? Onko se teillä siis kiellettyä?

Ei ole MUN mielestäni ole kiellettyä eikä kuulu mulle. Hän itse kieltää itseään ja yrittää joskus jotain rajuja dieettejä mitkä ei johda mihinkään. Sitten siinä innossaan ryhtyy kontrolloimaan myös mua. 

Tarkoitan sitä, että hän saattaa yhtäkkiä kertoa mulle ( koska puhutaan kaikesta ) että on tullut taas syötyä kiireessä ja väsyneenä viikolla suklaapatukoita. Itse siis valittaa. Sitten mä lohdutan, että no, sellaista se joskus on. 

Mielestäni ratkaisu siihen ei ole kyttääminen ja itseinho, eikä varsinkaan sen projisoiminen minuun, vaan se ettei esim. Tahallaan valvo katsomassa jotain ohjelmia vaan nukkuis mieluummin. Jos on jatkuvasti univaje, ei ihme että tulee naposteltua ja syötyä viikolla mitä sattuu välillä. 

Olen toki sanonutkin että kantsisko nukkua yms, mutta itsekin joskus sorrun siihen että valvon liikaa niin en oo aikoihin viitsinyt. Uskon että tää on tällaista nyt kun lapsi on pieni ja on ruuhkavuodet ja pitää olla vähän myös armollinen itselleen. 

Vierailija
28/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä teidän täytyy selvittää ihan keskenänne keskustelemalla. Ymmärrän, että toisen herkuttelun kontrollointi ärsyttää. Muuten saat kyllä kuulostamaan siltä, että herkuttelu olisi melkein elämää suurempi asia. Jos itse näen, että läheiseni on aivan sokerikoukussa ja herkuista on tullut tosi tärkeitä, minäkin sanoisin asiasta. Aikuinen ei silti voi päättää toisen omilla rahoilla ostetuista syömisistä.

Riittää että sanoo kerran. Mulla on itselläni syömishäiriöhistoriaa. Oon kärsinyt ortoreksiasta ja treenannut itselleni ylikunnon ja urheiluvammoja joista kesti vuosia toipua. 

Sekin on syy, miksi oon allerginen kontrolloinnille. Suhteen alussa menin siihen vanhasta muistista mukaan ja ketokarppasin kun olin raskaana. 

Nyt ajattelen että se oli järjetöntä ja sairastakin ja mieluummin lievä ylipaino ja rento mieli ja rauhassa kohti terveellisiä elintapoja kuin jotkut totaalikiellot. 

Tälleehän siitä tulee elämää suurempaa kun joku sitä alkaa kyttäämään ja tekee valtavan numeron. Mulle tulee tunne kuin olisin vanki, ja sitten reagoin syömällä salaa karkkia koska haluan olla vapaa. Ehkä se pitää kokea että sen ymmärtää? 

Kuten sanoin saatan joskus jättää viikonloppukarkit omalta osaltani syömättä, mutta olen huomannut että silloin kun mies niitä kommentoi niin en taatusti jätä koska muuten tulee tunne että oon tossun alla. 

Vierailija
29/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata, vaikutatte mt-ongelmausilta. Onko tässä oikeesri karkista aikuisulla riita?

Oon samaa mieltä. Uskon että mun miehellä on jonkinlainen lievä tai alkava syömishäiriö ja mulla se alkaa kanssa nostaa päätään. 

Vierailija
30/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään viikonloppuherkkuja ei tarvita lainkaan, niin silloin juhla tuntuu juhlalta. Vedän vielä tiukempaa linjaa kuin miehesi. 

Siihen sulla on oikeus ja mun miehellä on oikeus jättää viikonloppuherkut syömättä silloin kun on juhlat. 

Mutta mulla on oikeus syödä omat viikonloppuherkkuni ja juhlaherkkuni rauhassa ilman kyttäystä, paheksuntaa ja kontrollointia. 

Vierailija
31/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok syödä kahtena päivänä viikossa herkkuja joskus, jos niitä ei vedä ihan älytöntä määrää

Vierailija
32/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi tehdä vaikka hedelmäsalaattia tai pirtelöä herkuksi, jos seuraavana päivänä tai päivällä on karkkia?

Miksi mun pitää tehdä hirveä numero jos on joku juhla ollut jossa ollut herkkuja? 

Mun mielestä numeron tekeminen sellaisesta on syömishäiriöistä. 

Pysyn kannassani: 

Juhlaherkkuja on harvoin, niitä on ok syödä. 

Lauantaikarkit on ok, oli juhlia tai ei lisänä. 

Arkisin syödään terveellistä arkiruokaa eikä herkutella. Silloin kun herkutellaan, herkutellaan hyvällä omatunnolla ja kohtuudella. Joskus arkena on pannukakkua hillolla, ei haittaa. 

Näin syntyy 80% ja 20% suhde, ehkä juhlan takia se on joskus 25% ja 75% mutta se ei pitkässä juoksussa ole ongelma. 

Ongelma on jos ei pysy tuossa ja jos arkena syö liikaa tai epäterveellistä arkiruokaa, ei nuku, ei juo tarpeeksi vettä eikä liiku.  Ongelma on jos alkaa kytätä itseä tai muita, koska siitä tulee mielenterveysongelma. 

Jos pitää valita, otan mieluummin jopa sen lievän ylipainon kuin mielenterveysongelman aiheesta. 

Vierailija
33/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo herkkujen syöminen on niin tärkeää? 

Vierailija
34/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok syödä kahtena päivänä viikossa herkkuja joskus, jos niitä ei vedä ihan älytöntä määrää

Nimenomaan. Just tätä mä tarkoitan. T: AP

P.s: Se taas oli kohtuutonta että vedettiin pellillinen niitä laskiaispullia, vaikka olis pitänyt 1 per naama. Sellainen lihottaa kyllä, mutta en oo muuta väittänytkään. 

Vierailija
35/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen syöminen on neutraalia. 

Tärkeää on se, että saa vapaasti päättää syökö niitä vai ei ilman, että joku puuttuu siihen. 

Vierailija
36/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miks mun ylipäätään täytyy ottaa vastuu siitä että joku tarjoaa juhlaherkkuja ja jotain toista ahdistaa? 

Mies voi itse tehdä pirtelöä ja viipaloida kasviksia naposteltavaksi jos on tarvetta. 

Vierailija
37/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitenkäs sitten ihan perus arkiruoka? Jos teillä on juhlat, joissa syödään juhla-ateria, syödäänkö teillä sen lisäksi myös normaali arkiruoka?

No ei syödä. Ei nämä asiat korreloi keskenään. Vedät mutkat suoraksi. 

Ajattelen enemmän niin, että yleensä meillä on päiväkahvilla pelkkää kahvia. Jos jollain on päivällä juhlat eli kahvin kanssa on vaikka kakkua ja tarjolla on myös karkkia yms herkkuja, niin niitä otetaan kohtelias pieni määrä eikä vedetä niin että napa ruskaa. Siellä ei viivytä/meillä ei viivy vieraat koko päivää. 

Jos on laskiainen tms niin se laskiaispulla tarjoillaan kahvilla iltapäivällä alkuiltapäivästä eli joskus kello 13-15, riippuu vähän. 

Juhlien jälkeen on usein ulkoilua yms. 

Iltapäivällä joskus viideltä on arkiruoka jonka jälkeen saa syödä lauantaisin omia viikonlo

Sinä et ainakaan vedä mutkia suoriksi. Että laskiaispullakin syödään tiettyyn kellonaikaan....muuta en oikein ymmärtänyt hurjasta kalenteristasi. Sori. Siitä.

Vierailija
38/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen syöminen on neutraalia. 

Tärkeää on se, että saa vapaasti päättää syökö niitä vai ei ilman, että joku puuttuu siihen. 

Kun luen kommenttejasi esim. siitä, milloin voisit jättää omat herkkusi välistä ja milloin et, tai kuinka mieluummin pidät ne omat viikonloppuherkkusi kuin syöt vieraalla kakkua jne, en mitenkään jaa käsitystäsi siitä, että herkkujen syöminen olisi sinulle neutraalia.

Vierailija
39/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin mielenkiintoinen ketju. APlla on kysely ja kysymyksiä. Kyselyyn vastanneista yli 70% oli hänen kanssaan eri mieltä. Vähintään yhtä suuri prosentti, luultavasti jopa yli 90% sanallisesti vastanneista oli hänen kanssaan eri mieltä. Liki jokaiseen hänen mielipidettään vastustavaan kommenttiin hän vastaa palopuheella, samoilla perusteluilla ja tiukasti mielipiteestään kiinni pitäen. Tämä vaikuttaa ihan dialogilta, tosin dialogin vastapuolena on joukko ihmisiä. Mutta AP kynsin ja hampain pitää kiinni mielipiteestään ja jankuttaa samoja vastauksia, aivan maanisesti. 

Miksi sinä AP edes kysyit ihmisten mielipiteitä, kun et kerran halua niitä kuulla?

Ja oikeasti, mikä 3 henkinen perhe syö pellillisen päivän vanhoista pullista tehtyjä laskiaispullia yhdeltä istumalta iltapäiväkahvilla. Ja vielä perään natkuttaa et mutku mä aikuinen ihminen en olis saanu syödä mun lauantaikarkkeja. Ihan varmana syön, kun kerran joku tyhmä sanoo ettei kantsis. Kuulostat alakouluikäiseltä. 

Vierailija
40/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miehesi kanssa samaa mieltä. Ei ole järkeä syödä ylimääräisiä herkkuja. Juhlien idea on etttä silloin syödään sen juhlan teeman mukaisia herkkuja, kuten niitä laskiaspullia. Juhlaherkkujen arvoa ja arvostusta vähentää jos silloin syödään myös ns arkiherkkuja.

Mutta jos esim. Pääsiäinen on su-ma ja silloin syödään pääsiäisen herkkuja eikä muita herkkuja, niin miten niiden arvostus vähenee siitä että lauantaina on lapsi saanut karkkipussinsa ja aikuiset myös karkkinsa jos syövät?

Meillä on tapana lauantaina käydä saunassa ja katsoa jotain kokoperheen ohjelmaa sen jälkeen. Siinä on sitten jotain karkkia ollut, joskus sipsejäkin mutta ei aina. Outoa jos ei ole siksi että tyyliin on päivemmällä ollut jonkun lapsen synttärit vaikka tai seuraavana päivänä on vaikka pääsiäinen. 

Joulu on ainoa että jos se osuu viikonlopulle niin sitten ei ole mitään sipsejä ja karkkeja, eikä se tunnu oudolta. Silloinhan syödään suklaata ja joulukarkkeja niin se riittää. Mutta nää muut juhlat tuntuu erilaiselta. 

Lapsi on  sellainen ettei ahnehdi kaikkea kerralla vaan säästää usein karkkejaan pitkänkin ajan. Uskon että se johtuu just siitä, ettei ole rajoitettu ja herkkuihin on suhtauduttu rennosti.

Meidän vanhempien lapsuudessa rajoitettiin ja sen huomaa kyllä. Ja nyt kun me aikuiset ollaan lihottu, alkaa toksinen kontrollointi vaikka se vain pahentaa. En näe siinä järkeä. 

Aikuisen ihmisen pitää kyetä itse hallitsemaan mässäilyään eikä sälyttää asiaa puolisolle. Se mässäily on toksista eikä huolenpito. Myös sinun tehtäväsi on olla lapsellesi esimerkkinä.

Pääsiäinen alkaa kiirastorstaista, lauantainakin voi syödä pääsiäismunan jos sikseen tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän