Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies korvaa viikonlopun herkut juhlien herkuilla

Vierailija
06.04.2024 |

Olen huomannut että jos jotkut juhlat sattuvat viikonlopulle esim. Pääsiäinen sunnuntaille tai synttärit lauantaille niin mies katsoo että mitään viikonloppuherkkuja ei voi ostaa. 

Esim. Ei karkkia lauantaina, kun kerran pääsiäissunnuntaina syödään herkkuja ja ei tarvii illaksi ostaa lauantaille herkkuja jos päivällä on käyty jonkun synttäreillä. 

Mun mielestä juhlien myötä pitäis tulla lisää herkkuja eikä niin että pääsiäismunat korvaavat lauantain karkkipussin. Muutenhan juhlat eivät ole mitään extraa. 

Laskiaisenakin kun tein pullia ja lisäksi oli normi karkit, niin hirveä valitus että no pitääkö nyt karkkiakin olla. 

Tuntuu että mies pyrkii kontrolloimaan koko perheen herkutteluja ja painoa salakavalasti menemällä juhlaherkkujen taa piiloon. Hänelle on tullut vähän massua viime vuosina ja se vaivaa häntä. 

Itse olen sitä mieltä että lapsen kuuluu saada lauantaina karkkipussinsa riippumatta siitä, onko jonkun synttärit tai muu juhla samana viikonloppuna. 

Miehen pitäisi ulottaa kevennysprojektinsa vain itseensä eikä pyrkiä kontrolloimaan ahdistustaan kontrolloimalla muiden syömisiä. Mun mielestä jokaisen oma asia. 

Itse reagoin lähinnä piilottamalla herkkujani ja syömällä niitä salaa mikä alkaa tuntua oireelliselta. En vain jaksa kuunnella kommentointia. 

Mitä mieltä olette? Ja tästä on kyllä meillä keskusteltu, mutta mitään muutosta ei tapahdu koska ollaan kummatkin jääräpäitä. 

Onko ok korvata viikonloppuherkut juhlaherkuilla?

Vaihtoehdot

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Laskiaisenakin kun tein pullia ja lisäksi oli normi karkit, niin hirveä valitus että no pitääkö nyt karkkiakin olla. "

Laskiaissunnuntaista siis puhe ja leivoin jo lauantaina, täytettiin pullat sunnuntaina. Ja kyllä jos viikollekin osuu joku esim. Laskiaistiistai tms että on herkkuja niin mies saattaa viikonloppukarkeista sanoa: " Justhan me viikolla syötiin herkkuja. "

Minusta nillitystä. 

T: AP

Vierailija
2/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi kuulostaa haastavalta ja ymmärrän, että se voi aiheuttaa turhautumista ja konflikteja perheessäsi. On ymmärrettävää, että erilaiset näkemykset ruokailutottumuksista ja herkuttelusta voivat aiheuttaa kitkaa, erityisesti kun kyseessä on koko perheen terveys ja hyvinvointi.

On tärkeää, että kommunikoitte avoimesti ja rehellisesti miehesi kanssa ja pyritte yhteisymmärrykseen, joka tyydyttää kaikkia osapuolia. Voisitte keskustella yhdessä siitä, millaiset ruokailutottumukset ja herkuttelukäytännöt sopivat parhaiten teidän perheellenne. Olisi myös hyvä keskustella siitä, miten miehesi mahdollinen painonhallintaprojekti voi vaikuttaa muihin perheenjäseniin ja miten voitte tukea toisianne tässä asiassa.

On tärkeää löytää tasapaino terveellisen ruokavalion ja herkuttelun välillä sekä kunnioittaa jokaisen perheenjäsenen omia tarpeita ja mieltymyksiä. Jos ette pysty ratkaisemaan tilannetta keskinäisellä keskustelulla, saattaa olla hyödyllistä hakea ulkopuolista apua, kuten perheterapiaa, joka voi auttaa teitä löytämään kompromisseja ja parempia tapoja käsitellä tätä haastavaa tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis itsekin lievästi ylipainoinen ja mies on sanonut että ajattelee vain parastani. Kuitenkin omaa motivaatiotani vain heikentää toisen puuttuminen.

Lapsi on normaalipainoinen. 

T: AP

Vierailija
4/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että toisen puuttuminen ja neuvojen antaminen voi heikentää motivaatiota, erityisesti kun kyseessä on herkutteluun ja painonhallintaan liittyvät asiat, jotka voivat olla hyvin henkilökohtaisia ja herkkiä aiheita.

On tärkeää, että ilmaiset avoimesti miehellesi, miten hänen puuttuminen ja neuvojen antaminen vaikuttavat sinuun ja miten se vaikuttaa motivaatioosi ja hyvinvointiisi. Voisitte yhdessä keskustella siitä, miten hän voisi tukea sinua parhaiten ilman, että se heikentää motivaatiotasi tai aiheuttaa turhautumista.

Samalla on tärkeää muistaa, että painonhallinta ja terveelliset elämäntavat ovat henkilökohtainen prosessi, ja sinun on löydettävä ne keinot ja strategiat, jotka sopivat parhaiten sinulle. Voisitte yhdessä miettiä, millainen tuki ja tuki voisi auttaa sinua saavuttamaan omat tavoitteesi ja miten hän voisi olla osa tätä prosessia tukemalla ja kannustamalla sinua omalla tavallaan.

Jos tilanne jatkuu haastavana ja tunnet tarvitsevasi lisätukea ja ohjausta, saattaa olla hyödyllistä hakea apua ammattilaisilta, kuten ravitsemusasiantuntijoilta, terveydenhuollon ammattilaisilta tai terapeuteilta, jotka voivat tarjota sinulle tukea ja ohjausta painonhallintaan ja terveellisiin elämäntapoihin liittyvissä asioissa.

Vierailija
5/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miehesi kanssa samaa mieltä. Ei ole järkeä syödä ylimääräisiä herkkuja. Juhlien idea on etttä silloin syödään sen juhlan teeman mukaisia herkkuja, kuten niitä laskiaspullia. Juhlaherkkujen arvoa ja arvostusta vähentää jos silloin syödään myös ns arkiherkkuja.

Vierailija
6/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jankutettu jo vuosia. Olen sanonut siis jo monta kertaa, että mua motivoi eniten se ettei kukaan puutu. Tekee mieli syödä enemmän vain herkkuja jos joku pyrkii kontrolloimaan. 

Mutta vaikka mitään ylipainoa ei olis, oon sitä mieltä aina että juhlaherkut on extraa eivätkä korvaa viikonloppuherkkuja ja lapsen karkkipäivää. 

En tiedä miten perheterapia vois auttaa kun tähänkään mennessä ei keskustelut ole auttaneet. 

Vierailija
7/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän vittua nyt taas?

Vierailija
8/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensimmäisenä voisit lopettaa sen jokaviikkoisen karkkien mässytyksen.

Vierailija
9/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitenkäs sitten ihan perus arkiruoka? Jos teillä on juhlat, joissa syödään juhla-ateria, syödäänkö teillä sen lisäksi myös normaali arkiruoka?

Vierailija
10/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa valittamasta ja osta!

Ihmisellä' on vapaa tahto!

Vierailija
11/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miehesi kanssa samaa mieltä. Ei ole järkeä syödä ylimääräisiä herkkuja. Juhlien idea on etttä silloin syödään sen juhlan teeman mukaisia herkkuja, kuten niitä laskiaspullia. Juhlaherkkujen arvoa ja arvostusta vähentää jos silloin syödään myös ns arkiherkkuja.

Mutta jos esim. Pääsiäinen on su-ma ja silloin syödään pääsiäisen herkkuja eikä muita herkkuja, niin miten niiden arvostus vähenee siitä että lauantaina on lapsi saanut karkkipussinsa ja aikuiset myös karkkinsa jos syövät?

Meillä on tapana lauantaina käydä saunassa ja katsoa jotain kokoperheen ohjelmaa sen jälkeen. Siinä on sitten jotain karkkia ollut, joskus sipsejäkin mutta ei aina. Outoa jos ei ole siksi että tyyliin on päivemmällä ollut jonkun lapsen synttärit vaikka tai seuraavana päivänä on vaikka pääsiäinen. 

Joulu on ainoa että jos se osuu viikonlopulle niin sitten ei ole mitään sipsejä ja karkkeja, eikä se tunnu oudolta. Silloinhan syödään suklaata ja joulukarkkeja niin se riittää. Mutta nää muut juhlat tuntuu erilaiselta. 

Lapsi on  sellainen ettei ahnehdi kaikkea kerralla vaan säästää usein karkkejaan pitkänkin ajan. Uskon että se johtuu just siitä, ettei ole rajoitettu ja herkkuihin on suhtauduttu rennosti.

Meidän vanhempien lapsuudessa rajoitettiin ja sen huomaa kyllä. Ja nyt kun me aikuiset ollaan lihottu, alkaa toksinen kontrollointi vaikka se vain pahentaa. En näe siinä järkeä. 

Vierailija
12/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa valittamasta ja osta!

Ihmisellä' on vapaa tahto!

No niin ostankin. Ja en mä valita, vaan mies. 

Vierailija
13/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesihän tekee juuri niin kuin tasapainoisesti syövät ihmiset tekee, eli jos tietää vaikka sunnuntaina olevan juhlat tulossa, niin ei lauantaina herkutella. Tulee melkoinen määrä herkkuja viikkoon, jos on karkkipäivä ja sitten vielä juhlissa herkutellaan. Ymmärrän sen että lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, mutta en kyllä ole kuullut että aikuisetkin mässyttäisivät joka viikko karkkia. Loppuu se lihavuus, kun rupeaa laskelmoimaan herkuttelua noin niin kuin miehesi tekee ja mielellään pitää ne karkkipäivien herkut minimimäärissä.

Vierailija
14/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensimmäisenä voisit lopettaa sen jokaviikkoisen karkkien mässytyksen.

Miksi? Noudatan sitä ajatusta että 80% terveellistä ruokaa ja 20% herkkuja. Jos yrittää kokonaan kieltäytyä, tulee vain pahemman himot. 

Joskus menee itsellä viikonloppu ilman karkkia huomaamattani, mutta se on mun asia. Lapselle kuitenkin mielestäni pitää suoda se karkkipussi joka viikonloppu. 

Lisäksi se aika kun lapsi syö sitä karkkia ja katsoo lastenohjelmia on meille vanhemmille tärkeä hetki kun saa olla hetken rauhassa. En näe että haluan myydä sen hetken pääsiäismunista tai laskiaispullasta. 

Vierailija
15/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua nyt taas?

Mitä tarkoitat? 

Ei nämä asiat oo helppoja ja yksiselitteisiä. 

Vierailija
16/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mättöä vaan lapsille, lihoo ne kuitenkin.

Vierailija
17/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitenkäs sitten ihan perus arkiruoka? Jos teillä on juhlat, joissa syödään juhla-ateria, syödäänkö teillä sen lisäksi myös normaali arkiruoka?

No ei syödä. Ei nämä asiat korreloi keskenään. Vedät mutkat suoraksi. 

Ajattelen enemmän niin, että yleensä meillä on päiväkahvilla pelkkää kahvia. Jos jollain on päivällä juhlat eli kahvin kanssa on vaikka kakkua ja tarjolla on myös karkkia yms herkkuja, niin niitä otetaan kohtelias pieni määrä eikä vedetä niin että napa ruskaa. Siellä ei viivytä/meillä ei viivy vieraat koko päivää. 

Jos on laskiainen tms niin se laskiaispulla tarjoillaan kahvilla iltapäivällä alkuiltapäivästä eli joskus kello 13-15, riippuu vähän. 

Juhlien jälkeen on usein ulkoilua yms. 

Iltapäivällä joskus viideltä on arkiruoka jonka jälkeen saa syödä lauantaisin omia viikonloppuherkkuja kuten karkkia sitten saunan jälkeen. 

Näissä on tunteja välillä. Mun päähän ei mene miksi iltapäiväkahviaikaan syödyt herkut joita ei ole kuin silloin jos on juhlat, liittyy mitenkään lauantai-illan herkkuihin. 

Joskus työpaikalla on arkena tyyliin torstaina lounaalla pannukakkua ja hilloa. Jätättekö te sen perusteella jotkut lauantain karkit syömättä? 

Vierailija
18/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän tekee juuri niin kuin tasapainoisesti syövät ihmiset tekee, eli jos tietää vaikka sunnuntaina olevan juhlat tulossa, niin ei lauantaina herkutella. Tulee melkoinen määrä herkkuja viikkoon, jos on karkkipäivä ja sitten vielä juhlissa herkutellaan. Ymmärrän sen että lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, mutta en kyllä ole kuullut että aikuisetkin mässyttäisivät joka viikko karkkia. Loppuu se lihavuus, kun rupeaa laskelmoimaan herkuttelua noin niin kuin miehesi tekee ja mielellään pitää ne karkkipäivien herkut minimimäärissä.

Ahaa. En ole koskaan aiemmin kuullutkaan että kukaan tekis näin. En siis tiennyt että on joku yleinen käytäntö. 

Eihän joka viikko tai edes joka kuukausi ole jotain juhlia eikä mitään herkkuja tarvitse syödä hirveitä määriä. Esim. Meillä oli pääsiäisenä 2 suklaamunaa per henkilö. Ei luulis että niin hirveästi kokonaisuuteen vaikuttaa. 

Voihan sitä vaikka suhteessa vähentää siitä lauantaikarkin määrästä. Miksi pitää kokonaan luopua? 

Ei ne meidän lauantaikarkitkaan ole mitään hirveitä määriä. Jokaisella joku oma pussi, mulla yleensä se Pandan suklaa salmiakki jossa on 120g. Joskus isompi, esim. Pantteri Mix 280g mutta siitä syö jo muutkin. 

Vierailija
19/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä ole kieltänyt mun miestä syömästä noin.

En vain näe syytä puuttua toisen aikuisen ihmisen syömisiin. Erimielisyyttä tulee ja riitaa siitä, kun hän puuttuu mun herkutteluun ja ärsyynnyn siitä. 

Mieluummin mä syön ne lauantaikarkit illalla kuin päivällä jotain kakkua, mutta juhlissa en halua jättää kakkua syömättä sitä kohteliasta pientä siivua. 

Jos olis pakko valita vain toinen, valitsen mun karkkini, mutta toistaiseksi mikään kommentti ei ole saanut mua uskomaan että joku kakkuviipale joskus harvoin on syy jättää sinä päivänä karkit syömättä. 

Uskon että meidän lihomisen syy on ihan muualla. 

Vierailija
20/88 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Miehesihän tekee juuri niin kuin tasapainoisesti syövät ihmiset tekee, eli jos tietää vaikka sunnuntaina olevan juhlat tulossa, niin ei lauantaina herkutella. "

Kommentoin tähän että niin vois olettaa, mutta todellisuudessa hän on jäänyt kiinni siitä että on syönyt viikolla työpäivän aikana suklaapatukoita yms. Ja vie usein lapsen Mäkkäriin viikolla. 

Eli aika tekopyhää häneltä sitten puuttua kun muutaman kerran vuodessa on juhlat ja lisäksi syön viikonloppuna karkkia. 

Uskon että meidän lihomisen syy on liiassa valvomisessa, liikkumattomuudessa, liian rasvaisessa arkiruoassa ja siinä, että molemmat lipsuu välillä viikolla syömään yksin karkkia kun muut ei näe. 

Oon jopa miettinyt että voi olla että siksi hän pyrkii sitten viikonloppuna kyttäämään ja rajoittamaan mun karkkien ostoa, koska on jo viikolla sortunut mässäämään ja tietää että jos ostan karkkia, hän ei malta olla sitä syömättä. 

Mulle siis ihan sama lievä ylipaino hänellä tai mulla, ja mun pointti ei ole se että mikä on oikea tapa vaan se, että jokainen aikuinen vastaa itsestään ja toisen kontrolloiminen on toksista. 

Ja se on kontrollointia ja huonon ilmapiirin luomista, että valittaa toiselle viikonloppujen herkkuostoksista ja että keskustelematta yksin päättää rajoittaa herkkuja jos on vaikka pääsiäinen ja suuttuu jos siihen ei toinen lähde mukaan. Se on se mun ongelma tässä. 

Ketään ei voi pakottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme