Kiva maksaa buumereiden eläkkeet kun tietää että itse ei tule eläkettä saamaan.
Kommentit (843)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä boomereilta ei kysytty haluammeko maksaa teidän koulut, lapsilisät, sosiaalituet ja yhteiskuntaedut. Nyt kun pöytä on kääntymässä, alkaa itku, kun pitäisi antaa vähän takaisin.
Boomerit olivat kotona hoitamassa lapsia ja tekivät helppoja töitä ja jättivät myös lapsensa edellisen sukupolven hoidettavaksi. Silloin eli hyvin miehen palkalla ja rouva pystyi olemaan kotona. Ei ihme, ettei lapsilisiä tai päivähoitopaikkoja kaikille tarvittu. Nykyään maailma on kovempi ja työssäkäyvät tekevät enemmän töitä, eikä ole varaa jäädä vuosiksi kotiin. Siksi tarvitaan päivähoitopaikat. Boomerithan ovat olleet itse päättämässä, että Suomessa on lisätty koulunkäyntiä, eikä pelkkä ala-aste koulunkäynniksi enää riitä, vaan kaikkien pitäisi kouluttautua vähintään lukiossa ja ammattikoulussa.
Voi helvetti näitä meidän asiantuntijoita. En tunne yhtään naista joka olisi ollut kotirouva tai helpoissa töissä. Oma äiti ja isoäitikin tekivät töitä 6 pv/vk 40-50 vuotta. Tehkää perässä!
Nykyään sekä koulunkäynti että opiskelu on kuulemma raskasta ja joka toinen tarvitsee tukea ja ahdistuu. Ennen ei mitään apua ja tukea saatu, koululuokissa oli yli 40 oppilasta ja kova kuri. Pienimmästäkin virheestä tuli rangaistus. ELÄMÄ OLI ENNEN PALJON KOVEMPAA. Kaikkea paskaa piti sietää työelämässäkin, nykyään pahoitetaan mieli joka asiasta. Töitä olen itsekin tehnyt kansainvälisessä bisneksessä 50-60 h viikossa. Lomallakin piti olla käytettävissä. Ei ollut rentoa eikä helppoa, Nykyään vaan nyhrätään etätöissä tai istutaan palavereissa. Kehtaattekin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut äitisi raskaudenaikaisen seurannan ja hoidon, synnytyksen, neuvolan, hammashoidon, koulunkäynnin, terveydenhuollon, kirjaston palvelut, mitä muuta- opiskelette/opiskelitko Suomessa?
Niillä meidän muiden maksamilla verorahoilla ne on sinulle kustannettu.
Minä en toisaalta halunnut mitään noista, boomeriäitini varmastikin on halunnut.
Juttelepa tuosta äidillesi. Jaa niin, äitisi on itsekäs ja ahne boomeri. Sääli, että vihaat äitiäsi.
Kiva että ap on niin innostunut maksamaan eläkkeitä! Siis jos nyt oletettaisiin, ettei se vaan meinannut kiva lainausmerkeissä. Niinkun varmaan on.
Mutta onko tullut aloittajalle mieleen, että hän ja muut ikäisensä on syönyt eläkkeensä jo aiemmin eli opiskeluaikana, työttömyysaikana ja vanhempainvapaalla?
Mistä ihmeestä aloittaja ja muut samankaltaiset kuvittelevat, että rahaa riittää kaikkeen tässä elämässä?
Nuo mainitsemanne vanhemman polven tyypit eivät ole saaneet kerättyä eläkevuosia opiskelu-, työttömyys- tai vanhempainaikana. Siksi noiden "boomereiden" eläkkeetkin pyörivät usein vain vähän yli tuhannessa eurossa.
Tosi kiva, kun on aloittajan kaltaisia epäihmisiä, jotka kyllä ottavat vastaan käsi ojossa kaiken minkä vaan saa raavittua itselleen, mutta unohtaa tuon täysin ja valivalivalittelee, että oivoi kun mä joudun tekemään laiskojen vanhusten eteen työtä.
Onneksi jokainen vähänkin sivistynyt ihminen tajuaa, että aloittaja on täysin elinkelvoton yhteiskuntaan ja että tämän mielipiteet ovat yhtä tyhjän kanssa.
Minä taas olen sitä mieltä että kaikki, jotka on saaneet ilmaisen koulutuksen, tuetut vanhempainvapaat jne saavat luvan maksaa etunsa korkoineen takaisin Suomen valtiolle, jos lähtevät koulutuksineen muille maille vierahille tai jos feikkaavat itsensä työkyvyttömiksi ja tekevät sitten sairaseläkkeen turvin pimeätä työtä, kuka missäkin maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä boomereilta ei kysytty haluammeko maksaa teidän koulut, lapsilisät, sosiaalituet ja yhteiskuntaedut. Nyt kun pöytä on kääntymässä, alkaa itku, kun pitäisi antaa vähän takaisin.
Boomerit olivat kotona hoitamassa lapsia ja tekivät helppoja töitä ja jättivät myös lapsensa edellisen sukupolven hoidettavaksi. Silloin eli hyvin miehen palkalla ja rouva pystyi olemaan kotona. Ei ihme, ettei lapsilisiä tai päivähoitopaikkoja kaikille tarvittu. Nykyään maailma on kovempi ja työssäkäyvät tekevät enemmän töitä, eikä ole varaa jäädä vuosiksi kotiin. Siksi tarvitaan päivähoitopaikat. Boomerithan ovat olleet itse päättämässä, että Suomessa on lisätty koulunkäyntiä, eikä pelkkä ala-aste koulunkäynniksi enää riitä, vaan kaikkien pitäisi kouluttautua vähintään lukiossa ja ammattikoulussa.
Mä en tajuu tätä. Olen -46 syntynyt. Jo sisareni ja veljieni vaimot, 30- luvulla syntyneet, kävivät kaikki töissä , oli lapsia tai ei.
Samoin ikäluokkani, siis työväenluokkaiset. Mehän tultiin kaupunkiin tekemään töitä. Tehtaat , kaupat, pankit, toimistot, pyörivät naistyövoimalla. Ja jos mennään koulutettuihin, koulut, sairaalat jne.
Jos joku oli kotona, hän hoiti työssäkäyvien lapsia, teki siis töitä, koska päivähoitoa oli kovin vähän tarhoissa.
Näin 60- ja 70- luvuilla. Itsellä oli muuten onnea, viiskymppinen kainuusta muuttanut leskirouva, itsellään vielä alaikäisiä, aikuisten lasten perässä tuli kaupunkiin, samassa rapussa hoiti esikoistani 5 vuotta. Hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te somessa päiväkaudet viettävä sipsisukupolvi edes elä kovin vanhaksi.
Tässä tyypillinen suuren ikäluokan vastaus. Vähätellään muita ja korostetaan itseä. Häpeän kautta kasvatettu ihminen, voi voi.
Totuus on, että nykyisille sukupolville ei kelpaa mikä tahansa työ, ei mikä tahansa asunto, ei mikä tahansa ruoka....kukaan nykynuorista ei suostu siivoojaksi, kotiapulaiseksi....en korosta asiaa, totean selviön.
Olen asunut alle 30 neliön yksiössä, nyt mukavuuden haluisena asun 50 neliön kaksiossa. Mummoni, joka sattumoisin ei tehnyt pitkää työuraa mutta saa leskeneläkettä, asuu 80-neliöisessä kolmiossa. Olen häntä aika paljon nuorempi ja silti minulla on jo enemmän työvuosia taka
Boi luoja minkä lapsenlapsi se mummosi on sinusta saanut. Sinähän olet ihan yhtä kamala ihminen kuin se toimittajaäiti, joka huomasi olevansa lapselleen kateellinen ja vielä on sitä mieltä, että kateus omaa lastaan kohtaan on "normaalia". No kun ei ole.
Enkä ole koskaan kuullut lapsenlapsesta, joka kadehtisi isoäitinsä isompaa asuntoa. Sairasko sinä olet?
Me kaksi maaltatullutta boomeria perustimme perheen. Kummallakaan ei mitään.
Ei olisi tullut mieleen jäädä miehen tuloilla kekastelemaan. Ei ainakaan äitiysetuudet ollut nykyisen laisia. Sitä en muista oisko ollut asumistukia, kun ollaan aina oltu kuitenkin tukien ulkopuolella. Lapsilisä tuli neljönnesvuosittain, 250 mk kolmen kuukauden välein.
Minulla on sisar joka kadehtii ihan jokaista, jopa meitä muita sisaria.
Ja hulluinta on, että on sitä mieltä, että me vaan siksi kuljettelemme niitä mummoja ja tätejä ja setiä, että sitten saisimme niiltä jotain. Haukkuu meitä ahneeksi.
Mutta onko hän koskaan valmis auttamaan ketään?
No ei ole.
Ja arvatkaa vaan mikä huuto siitä syntyi, kun yhden tädin kuoltua tämä jätti meille jotka häntä auttoivat vuosia koko perinnön, sisko ei saanut mitään.
Miksi olisikaan pitänyt saada, kun vain haukkui ja valitteli.
Ihan samanlaisia nämä boomervalittajainisijät. Kyllä naama menee ruttuun kun sitten se 80 neliön mummo kuolee ja on testamentannut kotinsa jollekin, joka on ollut ihan aidosti ystävällinen. Tuo 30 neliön asukkilapsenlapsi jää ihan syystä ilman perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Eläke karkaa aina vain kauemmaksi. Jälleen kahdella vuodella karkasi :(
Niin se eläke karkasi minullakin. Ensin poistui osa-aika eläke,joka muutettiin huonommaksi ove-eläkkeeksi . Ja eläke-ikä puoli vuotta myöhemmäksi. Ei se ennenkään ole muuttumatonta ollut. Nyt eläkkeellä jo kohta neljä vuotta, 1500€ brutto,ilman mitään tukia. Ja ei kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen, äitini ja naapurin rouvan. Kumpikaan ei ole tehnyt päivääkään palkkatöitä. Miesten palkoilla elelivåt ja kymmenen vuoden välein rakennettiin uusi omakotitalo 70-luvulta lähtien.
Boomerit on ahneita, mutta kyllä he kohta kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti näitä meidän asiantuntijoita. En tunne yhtään naista joka olisi ollut kotirouva tai helpoissa töissä. Oma äiti ja isoäitikin tekivät töitä 6 pv/vk 40-50 vuotta. Tehkää perässä!
Nykyään sekä koulunkäynti että opiskelu on kuulemma raskasta ja joka toinen tarvitsee tukea ja ahdistuu. Ennen ei mitään apua ja tukea saatu, koululuokissa oli yli 40 oppilasta ja kova kuri. Pienimmästäkin virheestä tuli rangaistus. ELÄMÄ OLI ENNEN PALJON KOVEMPAA. Kaikkea paskaa piti sietää työelämässäkin, nykyään pahoitetaan mieli joka asiasta. Töitä olen itsekin tehnyt kansainvälisessä bisneksessä 50-60 h viikossa. Lomallakin piti olla käytettävissä. Ei ollut rentoa eikä helppoa, Nykyään vaan nyhrätään etätöissä tai istutaan palavereissa. Kehtaattekin valittaa.
Kertoisitko, miksi suurten ikäluokkien eläkeelle lähdön myötä ei vapaille markkinoille tullut avoimia työpaikkoja?
Niitä työpaikkoja ei tullut haettavaksi, koska edellisen sukupolven työt jaetaan jäljelle jääville työntekijöille. Ennen on nimitäin ollut aika lokoisa työtahti. Toisin täytyy myöntää, että lokoisa se on vieläkin, mutta vain muutamilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta muutto ei sinua pelasta.
Onneksi fiksuimmat säästävät ja sijoittavat. Itselläni 35 vuotiaana jo 500 000 euron pääoma. Eläkkeelle meinaan jäädä 5-10 vuoden kuluttua.
Voihan sitä fantasioida ja uskoa omiin harhoihinsa, mutta tosiasia on että sinulla ei ole mitään pääomaa.
Niin missä on sanottu että et saisi eläkettä kun olet vanha?
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan minäkin jouduin maksamaan muiden eläkkeitä enkä sitä porannut.
Miksi poraisitkaan, olethan nettohyötyjä. Työnantajasi maksoi, eikä paljoa sekään ja maksatat oman elämäsi nyt muilla. Pääsit aikaisin eläkkeelle, joten miksi tosiaan olisit porannut?
"Kiva maksaa buumereiden eläkkeet kun tietää että itse ei tule eläkettä saamaan."
Jos et tule eläkettä saamaan, et kyllä maksakaan mitään. Jos maksat eläkemaksuja, saat eläkettäkin. Niin se vaan toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko, miksi suurten ikäluokkien eläkeelle
Oletko kuullut automaatiosta?
Jonkun pitäisi tehdä niitä lapsia? Eikö, no sitten on ihan oma valinta, ettei omalle eläkkeelle löydy maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit olivat kotona hoitamassa lapsia ja tekivät helppoja töitä ja jättivät myös lapsensa edellisen sukupolven hoidettavaksi. Silloin eli hyvin miehen palkalla ja rouva pystyi olemaan kotona. Ei ihme, ettei lapsilisiä tai päivähoitopaikkoja kaikille tarvittu. Nykyään maailma on kovempi ja työssäkäyvät tekevät enemmän töitä, eikä ole varaa jäädä vuosiksi kotiin. Siksi tarvitaan päivähoitopaikat. Boomerithan ovat olleet itse päättämässä, että Suomessa on lisätty koulunkäyntiä, eikä pelkkä ala-aste koulunkäynniksi enää riitä, vaan kaikkien pitäisi kouluttautua vähintään
Ja parin yrittäjän/pankinjohtajan perheet on sun näkemys boomereiden elämästä. Piiatkin varmaan vielä kotona?
Tokihan näitä oli, esim työpaikkani, omistajat veljeksiä, olivat näitä hienosto-kotiäitejä. Kampaajaa, kosmetologia, turkkeja, zonta-kerhoa, teatterin, orkesterin tukijärjestöt.
Molemmilla paljon lapsia, olivat kyllä tosi miellyttäviä ja ystävällisiä meille miestensä "orjille."
Vierailija kirjoitti:
Kiva että ap on niin innostunut maksamaan eläkkeitä! Siis jos nyt oletettaisiin, ettei se vaan meinannut kiva lainausmerkeissä. Niinkun varmaan on.
Mutta onko tullut aloittajalle mieleen, että hän ja muut ikäisensä on syönyt eläkkeensä jo aiemmin eli opiskeluaikana, työttömyysaikana ja vanhempainvapaalla?
Mistä ihmeestä aloittaja ja muut samankaltaiset kuvittelevat, että rahaa riittää kaikkeen tässä elämässä?
Nuo mainitsemanne vanhemman polven tyypit eivät ole saaneet kerättyä eläkevuosia opiskelu-, työttömyys- tai vanhempainaikana. Siksi noiden "boomereiden" eläkkeetkin pyörivät usein vain vähän yli tuhannessa eurossa.
Tosi kiva, kun on aloittajan kaltaisia epäihmisiä, jotka kyllä ottavat vastaan käsi ojossa kaiken minkä vaan saa raavittua itselleen, mutta unohtaa tuon täysin ja valivalivalittelee, että oivoi kun mä joudun tekemään laiskojen vanhusten eteen työtä.
Onneksi jokainen vähä
No ei minullakaan alkanut eläke kertymään ennen kuin mitä se nyt oli 17vuotiaana Opiskeluajasta nyt ei paljon eläkettä kerry kenellekään ja opiskelu nykyään on välttämätön asia ei mitään kaikille autuaaksi tekevä asia.siinä iässä kun en enää pääsin työelämään säännöllisesti oli suuret ikäluokat jo tienaneet työssä ,viettäneet useamman 4vkon kesäloman ja päässet kerryttämään omaisuuttana. Ei eläkemaksut paljon painaneet ja silti pääsivät nuorina eläkkeelle hyvinkin edullisella superkarttuma-periaatteella.
Niin. Palkat eivät suinkaan nousseet kun maksuja siirrettiin palkansaajille. Se oli siis eräänlainen kiky itsessään. Se kokonaisuusosuus mitä palkasta menee on nykyään 5 kertaa suurempi. Siksi puhutaan prosenteista, ei markoista tai euroista.