Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanni Hökkä tietää, että hänen työnsä loppuvat, mutta ei voi hakea vakipaikkaa: Samassa tilanteessa on yli 380000 suomalaista

Vierailija
06.04.2024 |

Tiedät jääväsi työttömäksi puolen vuoden päästä, mutta et voi hakea uutta vakituista työpaikkaa. Tässä tilanteessa ovat etenkin työuransa alussa olevat naiset. Lähes joka toinen uusi työsuhde on määräaikainen, ja Petteri Orpon (kok) hallitus haluaa helpottaa niiden solmimista entisestään. Miksi pitkää määräaikaista pätkää tekevällä ei ole oikeutta irtisanoutua?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vastavalmistuneena 2,5 vuoden määräaikaisuuden, joten luonnollisesti pyysin sopimukseen irtisanoutumista koskevan ehdon.

Olen myöskin ollut työssä, jossa sain sopparin 1-3 kuukaudeksi kerrallaan, ja jatko selvisi korkeintaan kaksi viikkoa ennen sopimuksen päättymistä. Välillä jaksoin hakea muita töitä, välillä taas luotin jatkosopimuksen. Niinhän siinä sitten kävi, että eräällä kerralla jatkoa ei enää tarjottu ja sain tietää asiasta 1,5 viikkoa ennen sopimuksen päättymistä.

Toisaalta olen itsekin osannut pyytää lyhyitä peräkkäisiä määräaikaisuuksia, ja kun niistä tuli työssäoloehto täyteen en allekirjoittanut enää uutta sopimusta. Jatkoin kuitenkin tuntityöntekijänä, jolloin sovitellun ansiosidonnaisen kanssa sain käteen saman kuin kokopäivätyöstä.

Mä sain tietää 1,5 PÄIVÄÄ ennen työsuhteen päättymistä, että eeei me voida vielä tehdä sitä uutta sopimusta. Työnantaja oli juuri ennen tuota kertonut minulle seuraavien 5 kk työtehtävät. Mutta sitten ei kuitenkaan voinut tehdä uutta sopimusta. Eikä sitä koskaan sitten tullutkaan, koska firman talous sakkasi niin pahasti taantuman takia.

Vierailija
62/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitää vaatia määräaikaiseen sopimukseen lause voidaan irtisanoa esim.viikon irtisanomis ajalla. jotta voi ottaa vakitöitä vastaan. ikävä asia joka määräaikaisten työsuhteiden huono puoli.ei pääse irti ja voi olla jopa rahallinen sanktio.

Ja työnantaja sanoo että ota tai jätä, hommaan on tulijoita jotka eivät vaadi mitään. 

Sitten kannattaa jättää. Mites kun ne sadat muutkin sanoo että jätän?

Millä planeetalla oikein elät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ni ei meillä ole (kunta) alettu määräaikaista väkisin pidättelemään, jos on jostain vakipaikan saanut. Iloisia ollaan hänen puolestaan. Mitään sakkoja/korvauksia vaadita, ihan idioottimaista. Kuka tai mikä taho toimii niin?

Vierailija
64/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut siitä, etteikö määräaikainen työntekijä voisi irtisanoutua tai etteikö häntä voisi irtisanoa ihan normaalien käytäntöjen mukaisesti. 

Vierailija
65/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut siitä, etteikö määräaikainen työntekijä voisi irtisanoutua tai etteikö häntä voisi irtisanoa ihan normaalien käytäntöjen mukaisesti. 

Tiesitkö, ettei sinun luulosi ole sama kuin Suomen laki? Sinun käsitykselläsi ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Vierailija
66/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin, että otin vastaan vakituisen työn ja lakkasin menemästä määräaikaiseen. Kyllä ne palkanmaksun lopetti.

Noi ei todellakaan kannata tehdä. Voi olla että huonolla tuurilla ei vain palkka katkea vaan tulee jopa lasku postissa.

Aina kannattaa sopia ja neuvotella. Välttämättä sopimuksessa ei pääsekään eroon.

Vierailija
67/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtään ennakkotapausta, missä työntekijää olisi sanktioitu, jos hän jättäisi vain tulematta töihin. Palkkaa toki ei pidä ottaa vastan. Kannattaa vääntää vähän kättä työnantajan kanssa, jos oikeasti haluaa irtisanoutua. Lampaat kärsivät. Erikoisalat, kuten pelastustyö tai sairaanhoito ovat tietysti poikkeuksia.

Vierailija
68/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten työttömien tai työttömyysuhan alla olevien valittaminen ja tekosyyt ovat täysin ehtymättömiä luonnonvaroja. Jos ne saisi jotenkin valjastettua energiantuotantoon, niin koko planeetan energia- ja päästöongelmat ratkeaisivat saman tien.

Vierailija
69/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä hain määräaikaisena koko ajan vakipaikkoja ja olisin lähtenyt, jos sellaisen olisin saanut. Uusi työpaikka nyt vain sattui löytymään työttömyysjakson aikana.

Vierailija
70/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten työttömien tai työttömyysuhan alla olevien valittaminen ja tekosyyt ovat täysin ehtymättömiä luonnonvaroja. Jos ne saisi jotenkin valjastettua energiantuotantoon, niin koko planeetan energia- ja päästöongelmat ratkeaisivat saman tien.

Silloin valitetaan, kun on aihetta. Jos et tykkää, niin auta meitä korjaamaat asiat kuntoon, niin ei kenenkään tarvi valittaa.

Vierailija
71/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tällaisistä säännöistä välittää pätkääkään, tiedän monta jotka on lopettanut niin, ettei ole edes ilmoittanut mitään, sitten on ihmetelty joskun 3 viikon kuluttua, ok se tais sit lopettaa? Hommataan uusi tekijä!

Vierailija
72/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset uskovat sääntöyhteiskuntaan vähän turhankin kirjaimellisesti.

Vierailija
73/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luit sitten vain otsikon...toivottavasti noin typerä ei tee mitään kovin vaativaa työtä. Enkä minä ole työtön, jos niin ajattelit. 

Vierailija
74/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset työttömät eivät ole mikään yksi yhtenäinen ryhmä. Suurin osa haluaa töihin ja iso osa niitä töitä myös saa. Ken ei tätä tajua, on liian heikkolahjainen tekemään mitään työtä. 

Vierailija
75/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tähän tullut joku muutos? Aiemmin työntekijä on aina voinut irtisanoutua, myös määräaikaisesta, työehtosopimuksen mukaisella irtisanomisajalla. Työnantajaa tuo määräaikaisuus sitoo voimakkaammin. Siis näin oli ennen, mutta nyt toisin?

Vierailija
76/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä hakisin vakipaikkaa, vaikka olisinkin jostain kumman syystä allekirjoittanut sellaisen määräaikaisen työsopimuksen, jota ei voisi irtisanoa. Mun kokemuksen mukaan mulkuista mulkuinkin työnantaja on aina suostunut määräaikaisenkin sopimuksen irtisanoutumiseen, jos työntekijä on saanut vakipaikan.

Vierailija
77/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyitä riittää. Hän voi kyllä hakea ja keskustella sitten nykyisen työnantajan kanssa, jos ja kun saa vakipaikan muualta. Ei työnantajat halua pitää ketään väkisin töissä.

Vierailija
78/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitää vaatia määräaikaiseen sopimukseen lause voidaan irtisanoa esim.viikon irtisanomis ajalla. jotta voi ottaa vakitöitä vastaan. ikävä asia joka määräaikaisten työsuhteiden huono puoli.ei pääse irti ja voi olla jopa rahallinen sanktio.

Ja työnantaja sanoo että ota tai jätä, hommaan on tulijoita jotka eivät vaadi mitään. 

Sitten kannattaa jättää. Mites kun ne sadat muutkin sanoo että jätän?

Miten sadat voi sanoa, että jättää työn, kun elääkin pitää?

Joku ääliö mainitsi keskustelussa ansiosidonnaisen. Ansiosidonnainen leikkaantuu jo 8 viikon työttömyyden jälkeen. 

Orpo lisää pätkätöitä ja leikkaa työttömyysturvaa. Uusi tapa pitää ihmiset peloissaan ja nöyri

Tuottavuutta pelko ei lisää. Minulla ainakin työteho laskee, jos pitää stressata. Myös sairaslomat lisääntyvät ja virheitäkin teen enemmän. Siinäpähän sitten irtisanovat. En jäisi ikävöimään pelkoista työpaikkaa. Jos menetän kaiken, niin sitten ei millään ole väliä. Joko jään loisimaan toimeentulotuella tai alan tehtailemaan rikoksia. En enää ala tuottavaksi työntekijäksi tuollaiseen systeemiin.

Vierailija
79/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, ettei olisi oikeutta edes hakea työtä sille päättymisen jälkeiselle ajalle.

Olen kuunnellut useammat raivarit siitä, että kehtasin hommata toisen työpaikan ennen viimeistä työviikkoa, jolloin työnantaja yhtäkkiä keksii, että voitaisiin tehdä uusi työsopimus. Pahimmat tapaukset ovat lyöneet minut jo listoille sanomatta sanaakaan jatkosta ja sitten raivoavat, kun totean, että olen silloin jo töissä toisaalla ja ei ole nimeä paperissa, joten ei ole myöskään töitä. Eivät selvästikään pidä siitä, että joku ei pelaile heidän pelejään ja odottele kieli pitkällä uutta sopimusta vaan hakee työn, joka alkaa sopimuksen päätyttyä. Jos kerta töitä on, on hyvä ja tekee toistaiseksi voimassa olevan. Jos ei tuo ratkaisu kelpaa, se on voi voi, jos ei osaa puhua sille määräaikaiselle ajoissa tai etsiä seuraavaa tekijää. 

Vierailija
80/85 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin, että otin vastaan vakituisen työn ja lakkasin menemästä määräaikaiseen. Kyllä ne palkanmaksun lopetti.

Tuosta joutuu korvausvastuuseen.

Tietysti on tämmöinen saikkukortti, jos kehtaa käyttää. Kun alkaa päähän vetoamaan, niin varmaan järjestyy työsuhteen loppuminen etuaikaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi