Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö valtiolla on 7 h 15 min toimistotyöaika ja älyttömän pitkät lomat?

Vierailija
05.04.2024 |

Silloin kun itse olin valtiolla oli noin. 

Kommentit (288)

Vierailija
181/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanpa myös se puoli että valtion tavallista pidemmät lomat ovat korvausta siitä että palkat ovat pienempiä.

Ja unohdetaan se että tekevät työtä ilman tulosvastuuta veronmaksajien piikkiin.

Ilman tulosvastuuta? Eipä taida olla missään noin enään. Joka paikassa määritetään tiukkoja tavoitteita niin organisaation tasolla kuin yksikköjen - ja nuo tavoitteet jaetaan yksittäisten työntekijöiden vastuille, työnkuvasta riippuen. Verolla lasketaan jo kesätyöntekijöitä myöten paljonko tapauksia pitää käsitellä per päivä jne. Ja me isompia palkkoja saavat - no, itsekin olen aloittelemassa kotona viikonlopputöitä, kolme hommaa tehtävä maanantaiksi vaikka työaikakirjanpito ei enää tikitä eikä viikonloppukorvauksia tipu.

Tervetuloa vaan hakemaan valtiolle! Mutta kannat

Itsekin valtiolla töissä ja olin viime viikon lomalla mökkeilemässä, mutta kyllä sinnekin varmuuden vuoksi piti läppäri ja puhelin ottaa mukaan. Koskaan ei ole hyvä aika lomailla virallisten loma-aikojen ulkopuolella (juhannus-koulujen alku ja joulun aika), sillä ei ne työt katoa mihinkään ja kun muut jatkavat projekteja lomasi aikana, täytyy olla tavoitettavissa. En edes saa mitään huippupalkkaa, en ole mikään johtava henkilö tai edes korkean tason asiantuntija eikä ole pitkiä lomia, puolivuosittain leikataan plussasaldoja jos niitä ei ehdi (usein ei ehdi) pitämään pois.

Vierailija
182/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 38 lomapäivää jos oot ollut pitkään töissä. Eikä lomapäiviin lasketa lauantaina. 

Miksi lauantai ei ole lomapäivä? Ei tämä ole reilua, että puolet maamme työllisistä saavat enemmän lomaa ja he saavat palkkansakin verovaroista.

Neuvotelkaa paremmat TESsit.  Kunnilla ja valtiolla on omat sopimukset ja lisäksi on vuosilomalakikin olemassa.  

Ja kyllä ne lauantait sisällytetään loma-aikaan. Jos pidät pienissä pätkissä lomia, niin joka kuudes lauantai lasketaan loma-ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 38 lomapäivää jos oot ollut pitkään töissä. Eikä lomapäiviin lasketa lauantaina. 

Jos lauantait laskettaisiin, se loma olisi 36 pv + 9 pidennyspv eli 45 päivää, eli ihan sama tulos.

Hullua hommaa! Miksi tuollaisia "pidennyspv" (ehkä tarkoittaa päivää, mutta miksi ei voinut kirjoittaa koko sanaa?) ei ole muilla kuin verovaroista palkkansa saavilla?

Tarkoitti sitä, että osa lomista on pidettävä lomakauden ulkopuolella. Jos tykkäsi pitää kesäaikaan kaikki kuusi viikkoa, menetti oikeuden tuohon puoleentoista viikkoon. Lyhyempilomalaisilla eli 30 pv lomaoikeudella ei voinut pitää kesäaikaan kuin kolme viikkoa lomaa, muuten se pdennysosa eli yksi viikko menetettiin. Tämän tarkoitus on ollut se, että työntekijät olisivat lomilla tasaisesti ympäri vuotta, jottei tarvitse kesäaikaan laittaa lafkaa kiinni turhan takia.

Vierailija
184/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että työt vaan häviävät 2 kk loman ajaksi?  Silloin ihminen tekee ihan turhanaikaista "työtä" eli pyörittää jotain tarpeetonta paperia, juo kahvia, juoruilee, taukoilee ja huokailee "työn" raskautta.

Onneksi valtiollakin on ollut viime aikoina tehostamisia!

Eihän esim. Kaupan kassankaan työt häviä loman ajaksi. Samalla tavalla heiltäkin pitää ottaa loma kokonaan pois.

Vierailija
185/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on älyttömän pitkät lomat? Minulla on 30 päivää.

Lauantaita ei lasketa lomapäiväksi eli 6 viikon kesäloma.

En minä ainakaan voi olla 6 viikon kesälomalla, naurattaa ajatuskin. Ei minulla ole sijaista, pidän 3-4 viikon kesäloman riippuen mikä työtilanne on ja muuten ripottelen lomapäiväni ympäri vuotta, joulun aikaan pystyn usein pitämään viikon loman ja pääsiäisen aikaan toisen pidemmän pätkän. Suurin osa meillä valtion työpaikassa tekee näin, on vain muutama vanhempi tyyppi joka pitää pokkana viiden tai jopa kuuden viikon kesäloman ja muutenkin lomaa miten sattuu, mutta heillä ei kaikesta päätellen ole kauniisti sanottuna kovinkaan kiire töissä.

Vierailija
186/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, näin on. Valtiolla 28 v, 38 päivää lomaa ja palkka 3 050 e toimistosihteerinä. 

Vierailija
187/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti valtiolla on töissä tyyppejä, jotka selviävät helpolla, liian helpolla. Hiljakkoin oli jokin kyselykin, jossa joku poti tunnontuskia siitä, että teki viikon työt liian nopeasti.

Tuollainen työpaikka kolisee onttouttaan. Hyvä kriteeri on se, että pärjääkö työpaikka lomasi ajan ilman sijaisen palkkaamista. Mietipä sitä!

Eikä ne valtion palkat niin huonot ole,  turhaa louskutusta jostain historian syövereistä. Vakaa virka ja palkka, pitkät lomat, joustoja ja vapauksia. Näin tietenkin vain turhilla byrokraateilla.

Suorittavat työt tietty erikseen.

Vierailija
188/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti valtiolla on töissä tyyppejä, jotka selviävät helpolla, liian helpolla. Hiljakkoin oli jokin kyselykin, jossa joku poti tunnontuskia siitä, että teki viikon työt liian nopeasti.

Tuollainen työpaikka kolisee onttouttaan. Hyvä kriteeri on se, että pärjääkö työpaikka lomasi ajan ilman sijaisen palkkaamista. Mietipä sitä!

Eikä ne valtion palkat niin huonot ole,  turhaa louskutusta jostain historian syövereistä. Vakaa virka ja palkka, pitkät lomat, joustoja ja vapauksia. Näin tietenkin vain turhilla byrokraateilla.

Mitähän ne viikon työt ovat? Olen KTM ja kokemusta kahdesta ei valtion työpaikasta. Kummassakin paikassa työtä ja tehtyjä suoritteita mitattiin tarkasti. Jos olet päässyt tavoitteisiin, syyt analysoitiin hyvin tarkasti ja tulokset näkyivät myös palkassa, jos ei tehnyt tarpeeksi. Eivät työt koskaan lopu, joten ei ole mahdollista tehdä mitään "viikon töitä

Vasta pääsiöisenä juteltiin tuttava pariskunnan kanssa (kummallakin KTM tutkinto). Vaimo töissä valtiolla ja mies yksityisellä saman tasoisia ja vastaavissa tehtävissä. Miehen palkka on 2000 euroa suurempi. Kumpikin tekee välillä töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Mies ehkä enemmän ja tämä hänelle luonnollista, koska palkkakin parempi. 

Ainakin noissa omissa valtion työpaikoissa suurin osa suorittavasta työstä oli koneellistettu jo aikoja sitten. Jäljellä oli nimenomaan näitä vaativampia tehtäviä ja toki palkka niissä onkin parempi. 

Aivan turha sanoa että kaupan alallakin palkka on vian 1X00 euroa kuukaudessa. Ei saman tasoisesta asiakaspalvelutyöstä julkisellakaan makseta tuon enempää, vaan normaalisti vielä vähemmän.

Vierailija
189/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut valtiolla töissä reilut 10 vuotta. Palkka on 2200 e bruttona, aluksi oli 1700 e, mutta vastuu ja osaaminen on kasvanut vuosien aikana. Tästä se ei enää nouse muuten kuin yleiskorotuksilla. Yksityisellä puolella saisi varmasti enemmän palkkaa, mutta tykkään työnkuvasta ja siitä, että voin vaihtaa lomarahat vapaaksi ja pitää lomat silloin kun haluan, kunhan joku työporukasta on aina töissä.

Vierailija
190/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä työkkärissä ja sanonut, että ei minun kesälomani ajaksi kannata sijaista ottaa (ei muuten edes oteta), koska joutaahan ne lausunnot tekemään loman jälkeenkin, Kyllä työttömällä on aikaa odotella rahojaan. Näinhän te toivotte sen menevän?

Vierailija
191/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät lomat kompensoivat huonompaa palkkaa. Suurin osa meillä lomailee heinäkuussa ja itse silloin aina ihan vapaaehtoisesti töissä... Koska jonkun on oltava paikalla.  Poikkeavat loma-aikani aiheuttavat ongelmia, koska kaikki muut silloin paikalla ja suunnittelevat yhteiset ohjelmat tämän mukaan. Sitten ylempi johto kiukuttelee, kun en pääse paikalle. Lomalla en ole tavoitettavissa ja kenttääkään ei välttämättä ole. Yhden työpuhelun puhuin viime kesälomalla ja se onnistui vain koska oltiin juuri silloin siirtymässä autolla kohteeseen.

Yksityisellä palkat olis vähintään 1000€ enemmän kuukaudessa, mutta itse arvostan vapaa-aikaa. Ja palkka on nytkin yli 6000€, joten sillä pärjää ja joka kuukausi jää säästöönkin rahaa.

Vierailija
192/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että työt vaan häviävät 2 kk loman ajaksi?  Silloin ihminen tekee ihan turhanaikaista "työtä" eli pyörittää jotain tarpeetonta paperia, juo kahvia, juoruilee, taukoilee ja huokailee "työn" raskautta.

Onneksi valtiollakin on ollut viime aikoina tehostamisia!

Eihän ne häviäkään. Ei meillä palkata sijaisia ja työt vaan kerääntyy lomien aikana. Sitten niitä paikataan entistä kovemmalla kiireellä lomien jälkeen. Siksi en esimerkiksi itse pidä pitkiä lomia. Mielellään ottaisin vastaan tietoa valtion töistä, joissa iso palkka juoksee ja mitään ei tarvi tehdä 😅

Vierailija
193/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä sekä valtiolla että yksityisellä. Molemmilla sektoreilla saa kyllä tehdä hommia ihan riittävästi palkkansa eteen, tämä on oma kokemukseni.

Yksityisellä puolella on se etu, että palkkani on 1500 euroa parempi. Ja kokemukseni myötä minulla myös yksityisellä puolella vuodessa 42 lomapäivää. Toki sitä määrää en koskaan ole pystynyt pitämään vuodessa. En valtion hommissa enkä yksityisellä. 

Vierailija
194/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, opettajilla on 5 kuukautta lomaa ja opinto-ohjaajalla 5,5 kuukautta. Repikää siitä. 

So what? Amnatin valinta kysymys.

Vierailija
195/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, opettajilla on 5 kuukautta lomaa ja opinto-ohjaajalla 5,5 kuukautta. Repikää siitä. 

So what? Amnatin valinta kysymys.

Ja koulunkäyntiavustajille ei maksettu jokin aikaa sitten mitään kesäloman ajalta. Ei opettajilla mitään hiton 5 kuukautta lomaa ole. Älä puhu p..kaa. 

Vierailija
196/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa opettajilla on 5 viikkoa lomaa ja loput vapaat "opetuksetonta aikaa".

Vierailija
197/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa opettajilla on 5 viikkoa lomaa ja loput vapaat "opetuksetonta aikaa".

Jotkut valtion hommat ovat lakisääteisiä, kuten esimerkiksi perusopetus. Mistäs karsit? Toimistoihmisistä ym sivukustannuksista (siivoojat, kiinteistöhoidon työntekijät, ruokapalvelut).  Ei teiden kunnossapitokaan hoidu pelkillä duunareilla.  Jonkun täytyy tehdä suunnitelmat, jonkun täytyy huolehtia mittauksista, kaluston korjauskustannuksista, palkanmaksuista ja  toimiston ylläpitokustannuksista, eli tarvitaan aika lailla porukkaa tekemään ne duunit.  

Vierailija
198/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valtion hommat ovat lakisääteisiä, kuten esimerkiksi perusopetus. Mistäs karsit? Toimistoihmisistä ym sivukustannuksista (siivoojat, kiinteistöhoidon työntekijät, ruokapalvelut).  Ei teiden kunnossapitokaan hoidu pelkillä duunareilla.  Jonkun täytyy tehdä suunnitelmat, jonkun täytyy huolehtia mittauksista, kaluston korjauskustannuksista, palkanmaksuista ja  toimiston ylläpitokustannuksista, eli tarvitaan aika lailla porukkaa tekemään ne duunit.  

Ei julkisella ole ollut mitään toimistoihmisiä varmaan kymmeneen vuoteen. Se, joka tekee päätöksen, kirjoittaa itse päätös tekstin itse, huolehtii sen lähettämisestä asiakkaalle, jakelusta tarvittavilla tahoille, arkistoinnista jne. Virkamies asentaA itse oman tietokoneensa ja puhelimensa paksun ohjenivaskan avulla, varaa itse junalippunsa, jos joskus tarvitsee johonkin matkusta tai vuokraa auton jostain autonvuokraajalta. Kopioneet jne. on liisattu ja huolto tulee paikallisesta toimistoalan liikkeestä. Samoin kaikki muu mahdollinen on ulkoistettu. Julkisella kaikki henkilöstö tekee jo sitä lakisääteistä perustehtävää. 

Vierailija
199/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanpa myös se puoli että valtion tavallista pidemmät lomat ovat korvausta siitä että palkat ovat pienempiä.

Valtiolla on nykyisin kaikista suurimmat palkat, uutisoitu moneen otteeseen. Kts tilastot

Vierailija
200/288 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittäisi 30 päivää ihan mainiosti. Lopuista on enemmän harmia kuin hyötyä, kun pitää puoliväkisin yrittää sovitella niitä johonkin. Kukaan ei minun töitäni ole tekemässä, kun olen poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän