Vieläkö valtiolla on 7 h 15 min toimistotyöaika ja älyttömän pitkät lomat?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Ja viikon työt tulee tehtyä parissa tunnissa
?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa työajassa on, ruokatauko ei ole työaikaa ja se tulee tuohon päälle.
Mun työaika on 8t / päivä ka siihen tulee kounas vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Noh, tässä eka Valtiolle.fi:ssä eteen tullut avoin työpaikka: https://valtiolle.fi/fi/tyopaikat/projektipaallikko-4017/
Haetaan siis projektipäällikköä maahanmuuttoviraston teknologia- ja digitalisaatioyksikköön kehityksen tulosalueelle.
Palkkaus: Tehtäväkohtainen palkanosa on 3 589,36 euroa kuukaudessa ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa enintään 50 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Uuden työntekijän henkilökohtainen palkanosa on 10 - 20 % kokemuksesta ja osaamisesta riippuen.
Virastotyöaika ja mahdollisuus työskennellä etänä. Tässä ei poikkeuksellisesti vaadita ylempää korkeakoulututkintoa, vaan soveltuva kk-tutkinto riittää.
Lähtöpalkka siis 3589,36 € - 4307,2 € / kk, maksimissaan voi olla 5384,04 €.
Siis tuo on tietokanta-asiantuntijan tms paikka. Paljonkohan tuollaiset IT-
Vaihtelee hyvin paljon. Osa saa todella matalaa palkkaa, jotain alle parin tonnin. Osa sitten saa hyvin korkeaa palkkaa, pääsee lähemmäs kymppitonnia. Ei tuo ole mitenkään huono muihin tarjoajiin nähden.
Joo on. 38 päivää lomaa, jos on ollut 15 v. töissä valtiolla. Yksityisen puolen työkokemus sopii myös. Tosi iisiä hommaa.
Pitää muistaa että virkamiesten eläkkeet kuormittavat myös veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Töissä klo 8 - 16.15, välissä tunnin palkaton ruokatauko. Kesäloma 30 vrk, ei mahdollisuutta vaihtaa lomarahaa vapaaksi. En oikein tiedä, mitä kadehtimista tässä on, palkkakin 3200 e/kk + 12,5% lisät, työvuosia takana 22, valtiolla 11.
Lyhempi kuin ykstyisen toimistotyöaika, tosin palkka parempi kuin monella. Minulla tosin työaika 8-16 ja ruokatauko puoli tuntia, palkaton se on lähes kaikilla, etkö sitä tiedä? Palkallinen se on lähinnä niillä, joilla ruokataukoon kuuluu valvontaa. Oma palkkani 3240/kk ja minulla on siis vartin pitempi työaika kuin sinulla, samat lomat. Nykyisessä työpaikassa 13 vuotta, työkokemusta yhteensä enemmän kuin sinulla. Taidat elää jossain harhoissa yksityisen työnantajan suhteen. Osa yksityisistä myös vaatii että sähköpostit luetaan iltaisin tai puhelimeen vastataan iltaisin, jos tulee työasiaa, eikä siitä makseta erillistä korvausta, vaikkei se laillista olekaan. Kun ruokatauko on puoli tuntia, ei käytännössä ehdi mihinkään ja on syötävä eväät toimistolla, ja käytännössä puhelimeen pitää vastata kun on toimistolla vaikka se onkin omaa aikaa. Lisäksi se menee usein työasioista puhuessa.
Silloin kun itse olin valtiolla, työaika oli liukuva, mutta asiakaspalvelussa olevien piti sopia keskenään, ketkä ovat paikalla ruokatuntien aikana ja ketkä tulevat klo 8 tai ketkä ovat 16.15 saakka. Kyseisessä virastossa ei enää tänä päivänä ole noin pitkiä aukioloaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkkeet kuormittavat veronmaksajia. Jokainen työntekijä maksaa tyeliä, jotka menee suoraan eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli just 15 v täyteen ja sain 38 lomapäivää. Tuo maksimi mitä meillä voi olla.
Lasketaanko lauantait lomapäiviksi?
Yksityisellä maksimi on 30 päivää, mutta lauantait on myös lomapäiviä eli käytännössä 4+1 viikkoa, jos on ollut tarpeeksi kauan töissä.
Eikä toimistotyöaikaa tekeville kuulu Pekkaset, oli yksityisellä tai julkisella en tiedä mistä tällainen outo käsitys on tullut. Ne kuuluu niille, jotka tekevät 8 tunnin päivää ja tuon 8 tunnin välissä on palkaton ruokatunti tai palkaton ruokapuolituntia, työpaikasta riippuen.
Olin n. 20 vuotta sitten valtiolla työharjoittelussa. Ihmisillä oli kauhea kiire valittaa miten kiire oli. Yksi mummeli tuli joka aamu klo 7 ja sitten kun muut olivat tulleet, hän kiersi jokaisen luona valittamassa, miten piti taas tulla niin aikaisin kun on niin paljon työtä. Koska minulle ei ollut omaa työhuonetta niin käytävällä oli syvennys, jossa harjoittelijat yleensä olivat, siinä oli nettipiuhalle ja pöydälle paikka. Parhaiten jäi mieleen tilanteet kun muutama tyyppi keskusteli puoli tuntia käytävällä kahvitauon jälkeen, kuinka enää ei ehdi pitää kunnollista kahvitaukoa kun työt on lisääntyneet ja näitä oli useamman kerran viikossa. Myös harjoittelijoista valitti tyyppi, joka ei ollut kanssani missään tekemissä, joskus toi jonkun oman helpon työnsä tehtäväksi.
Vaikka en itse polta tupakkaa, niin yksi kävi tupakalla kahvitauon jälkeen ja meni sen jälkeen huoneeseensa eikä jäänyt käytävälle valittamaan. Tästä ne muut jäivät siihen valittamaan että pitäisikö heidänkin alkaa polttaa että saavat lisätaukoa, todellisuudessa tuo tupakoija teki enemmän töitä, piti sen tupakkataukonsa kahvitauon puitteissa ja hän oli paras neuvojani myös, eikä koskaan valittanut vaan usein sanoi että kiva että saatiin sinut tänne kun osaat hommat itsestään - minulla oli jo työkokemusta ja moni asia oli itsestäänselvää, osa uskalsi jopa pyytää neuvoja esim. tietotekniikan käytössä. Toinen harjoittelija sanoi kerran, että nää jotka valittaa sinusta ovat harmissaan kun ehdit tehdä samat työt nopeammin ja pomo saattaa huomata. En minä sen nopeammin tehnyt, en vain osallistunut valitusrinkiin. Minulla oli osasta töistä kokemusta, niin niitä ei tarvinnut erikseen opettaa.
Summa summarum: Valtiolla työuransa tehneillä on väärä käsitys yksityisen sektorin palkkatasosta ja työajasta.
On. Lounastauko ei ole työaikaa, joten käytännössä työpäivä kestää 7 h 45 min. Lomaoikeus 30/38 päivää, ei lasketa lauaantaita. Mielestäni 38 päivää on turhan paljon.
Pitää olla ollut samassa työpaikassa 15 v ennen kun saa noita megapitkiä lomia
Lomarahat lasketaan kunnalla 1 kk palkasta, yleensä toukokuun.
Ei koko loman pituudesta niin kuin tuo yksi väitti.
Sohvalla makaavat ryhävalaat täällä itkevät kun muut elättävät heitä
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla makaavat ryhävalaat täällä itkevät kun muut elättävät heitä
Mutta yksityisen sektorin työntekijät (joita tulevat leikkaukset koskee) elättää näitä etuoikeutettuja virkamiehiä.
Nuo pitkät lomat on muinaisjäänne joihin tulisi puuttua.
Sitähän voi itsekukin vaikka hakea valtiolle töihin, jos haluaa noista eduista nauttia. Kunnallakin on aikalailla samat edut, 0että sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkkeet kuormittavat veronmaksajia. Jokainen työntekijä maksaa tyeliä, jotka menee suoraan eläkeläisille.
Mutta jos palkkakin on maksettu verorahoilla niin kyllä se enemmän kuormittaa. Eli olisi syytä karsia lomaetuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli just 15 v täyteen ja sain 38 lomapäivää. Tuo maksimi mitä meillä voi olla.
Lasketaanko lauantait lomapäiviksi?
Yksityisellä maksimi on 30 päivää, mutta lauantait on myös lomapäiviä eli käytännössä 4+1 viikkoa, jos on ollut tarpeeksi kauan töissä.
Eikä toimistotyöaikaa tekeville kuulu Pekkaset, oli yksityisellä tai julkisella en tiedä mistä tällainen outo käsitys on tullut. Ne kuuluu niille, jotka tekevät 8 tunnin päivää ja tuon 8 tunnin välissä on palkaton ruokatunti tai palkaton ruokapuolituntia, työpaikasta riippuen.
Osa vielä vaihtaa lomarahoja päiviksi. Eli lomaa voi olla n. 45 päivää vuodessa. Joka on 9 viiikkoa tai aika tarkkaan 2 kuukautta. Joko työ ei ole kovin tarpeellsita tai kollegat joutuvat paikkaamaan lomailijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä klo 8 - 16.15, välissä tunnin palkaton ruokatauko. Kesäloma 30 vrk, ei mahdollisuutta vaihtaa lomarahaa vapaaksi. En oikein tiedä, mitä kadehtimista tässä on, palkkakin 3200 e/kk + 12,5% lisät, työvuosia takana 22, valtiolla 11.
Miksi ei moni kadehtisi? Hyvä tilannehan sinulla on. Työaika on siis sen 7 h 15 min mikä on verrattain lyhyempi kuin muilla, ja lomaa reippaasti. Palkka on kuitenkin hyvällä tasolla, yli suomalaisen mediaanin.
Kuinkaha vatipäinen idioottivajakki sitä pitää oikein olla, jos mediaanilla vertaa tuosta suoraan eri sektorien palkkoja? Valtio on iät ja ajat sitten ulkoistanut yksityiselle liki kaiken suorittavan työn, kuten vaikkapa siivouksen tai kiinteistönhuollon jne. tehtävät, joissa ei vaadita koulutusta ja joissa on lähtökohtaisesti pienet palkat. Siellä on jäljellä vain likimain pelkästään erilaista asiantuntijatehtävää ja koko turvallisuussektorin viranomaistyöt.
Jos haluat verrata palkkoja eri sektoreilla, vertaa samankaltaisia tehtäviä, ei keskipalkkoja tai mediaaneja. Mediaanin vertailussa ei ole järjen hiventäkään.
Miksi ei moni kadehtisi? Hyvä tilannehan sinulla on. Työaika on siis sen 7 h 15 min mikä on verrattain lyhyempi kuin muilla, ja lomaa reippaasti. Palkka on kuitenkin hyvällä tasolla, yli suomalaisen mediaanin.