Ostin sähköauton vuonna 2014. Kululaskelma.
Nyt 3 menossa. Laskin että olen säästänyt 80 000€ kymmenessä vuodessa vs polttomoottori vastaavaan.
Työmatkat vaihtelee 50-150km välillä.
Parasta sähköautossa mun mielestä rahan säästämisen lisäksi on mukavuus.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olet maksanut noista sähköautoista?
Paljonko on tullut kilometrejä?
Missä ajassa?
Yhteensä noin 130k€. Vastaaviin bensa/diesel autoihin olisi palanut vähintään sama.
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa?
Yhteensä noin 130k€. Vastaaviin bensa/diesel autoihin olisi palanut vähintään sama.
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
Sä oot käyttänyt 130 tonnia autojen hankintahintoihin 10 vuodessa? Ja tuut tänne pauhaamaan säästöistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa?
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
Sä oot käyttänyt 130 tonnia autojen hankintahintoihin 10 vuodessa? Ja tuut tänne pauhaamaan säästöistä?
Ymmärrätkö palikka että jo työn puolesta olisin joutunut käyttämään autojen ostoon tuon saman summan käyttövoimasta riippuen.
Käyttövoima on se mikä on tuonut minulle 80 000€ säästön.
Harmi jos joku on niin köyhä, että pitää autoilussakin säästää ja joutuu ajamaan siksi sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa?
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
No samalla tavalla jengi ostaa 300 tonnin tönön ja sitten pauhataan sähkön hinnasta ja mietitään, että säästyikö nyt viime vuonna pörssisähköllä 3 vai peräti 8 euroa kuukaudessa, verrattuna määräaikaiseen soppariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa?
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
Mulla ei olis varaa maksaa 130keur autoilusta kymmenessä vuodessa.
Tonni kuussa autoilusta on monelle liikaa.
Siitä tulis euron per kilometri mun ajoilla.
Taksikin olis jo halvempi.
Paljon on tolpalla aikaa ja kahvia kulunut, mites vattahaava jaksaa?
Ei näy laskelmaa. Pitäisi oma uusia ja diesel vai sähkö? Kilometrejä 30t vuoteen.
Nykyisen dieselin ostin käytettynä viisi vuotta sitten 20 tuhannella eurolla. Hyvitystarjous oli nyt 5 tuhatta. Arvonalenema siten yhteensä 15t€, eli 3t€ vuodessa, eli 250€ kuukaudessa. Dieseliä menee 5,5l satasella. 5,5 * 300 * 1,85€/l = 3050€ vuoteen, eli 250€/kk. Käyttömaksu ja dieselvero 670€ vuodessa, eli 55€/kk. Vakuutus samanverran. Renkaat, huollot ja korjaukset, katsastukset ja pesut noin 100€/kk. Kuukausikustannus reilu 700 siis.
Omaa pääomaa ei juurikaan kiinni tässä, koska arvo alentunut melkein rahoitusvelan tahtiin. Rahoitusyhtiön pääomasta olen maksanut korkoa 3%. Joitain satasia vuoteen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa?
N700 000km.
Vähän reilu 10vuotta.
Mulla ei olis varaa maksaa 130keur autoilusta kymmenessä vuodessa.
Tonni kuussa autoilusta on monelle liikaa.
Siitä tulis euron per kilometri mun ajoilla.
Taksikin olis jo halvempi.
Paljon on tolpalla aikaa ja kahvia kulunut, mites vattahaava jaksaa?
Hyvin vähän nykyään. Range riittää helposti koko päiväksi yöllä laturiin. Leaffil sai aika usein latailla reissuilla. Mut ei tuo hirveästi ole koskaan haitannut kun pystyi tekemään töitä samalla.
Varmaankin tosi hyviä ja laadukkaita ne sähköautot kun pitää 3-4 vuoden välein ostaa uusi. Huom, tämä oli sarkasmia.