Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukioon hakeutuu nykyään oppilaat jotka ei sinne kuulu

Vierailija
04.04.2024 |

Eivät vain pärjää lukiossa 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010336128.html

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo.tilastot.fi. Tehkääpä vertailevaa tutkimusta. 

Vierailija
142/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin lukion opettajana ja huomasin saman: hyvin monilta oppilailta puuttuu luku- ja kirjoitustaito, peruskoulun matikan oppimäärä ja vieraiden kielten oppimistaidot. On paljon erilaisia oppimisvaikeuksia, lukivaikeutta, hahmotushäiriötä, ADHD:ta ja mielenterveyshäiriöitä, kuten ahdistusta, masennusta ja paniikkihäiriöitä. Motivaatio on monilta hukassa myös. Yllätyin, kun yläkoulun ja lukion oppilasaineksessa ei ollut mitään eroa.

Olin kolme kuukautta sitten ysillä ja nyt olen lukiossa. Onko minussa tapahtunut suuri harppaus? Opettaja- oletko yllättynyt, kun en ole kehittynyt sieltä peruskoulusta vielä mihinkään? Opettaja?

Opettaja sinä minua vai oletatko sinä, että minä jo osaan? Opettaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin lukion opettajana ja huomasin saman: hyvin monilta oppilailta puuttuu luku- ja kirjoitustaito, peruskoulun matikan oppimäärä ja vieraiden kielten oppimistaidot. On paljon erilaisia oppimisvaikeuksia, lukivaikeutta, hahmotushäiriötä, ADHD:ta ja mielenterveyshäiriöitä, kuten ahdistusta, masennusta ja paniikkihäiriöitä. Motivaatio on monilta hukassa myös. Yllätyin, kun yläkoulun ja lukion oppilasaineksessa ei ollut mitään eroa.

Olin kolme kuukautta sitten ysillä ja nyt olen lukiossa. Onko minussa tapahtunut suuri harppaus? Opettaja- oletko yllättynyt, kun en ole kehittynyt sieltä peruskoulusta vielä mihinkään? Opettaja?

Piti kirjoittaa, että OPETA minua. Lukiossakin pitää opettaa, eikä vain olettaa, että tuosta vaan heittämällä oppilas on kovin paljon fiksumpi kuin ysiltä tullessaan.

Ei se taito kartu sillä minulle oppilaalle, että sinä olet lukion aineenopettaja. Minä olen vielä 15-kesäinen tullessani lukioon.

Tyhmä

opettaja olettaa. Huono.

Vierailija
144/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööööööö. Pälli.

Mitä sieltä haluat haettavan? 

Vierailija
145/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on samaa mieltä. Tunnilla jauhetaan jotain simppeliä asiaa ikuisuus ja kursseilla ei sitten ehditä käydä kaikkea.

Itsekseen pitää opiskella joillain kursseilla puolet, jos haluaa aikanaan L:n kirjoittaa. Ja missään ei sanota, että tällä kurssilla käsitellään asiat vain B - C-tasoon asti.

No, menköön se lapsesi itsenäisen kurssin oppilaitokseen. Siellä voi tehdä etänä. Otava.

Kyllä lukiossa pitää saada opetusta. Vai meneekö sinne sellaiset opettajat, jotka ei viitsi tai osaa opettaa?

Vierailija
146/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinäkin olet muka huomannut- sen ettet osaakaan opettaa?

Vierailija
147/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama juttu on ammattikouluissa. Puolet porukasta on sellaista jolla ei ole mitään motivaatiota tai kykyä opiskella. Mihin nämä pitäisi laittaa?

Mielestäni opettajilla ei ole

motivaatiota opettaa. Eivät vaadi mitään. Sanovat, että jihhooh menkää kotiin. Ei ole tuntia. Ei tätä tarvis. 

Kyllä siellä voi vaatia- eivät vaan viitti.

Se on ja tekee hallaa

kaikille.

Vierailija
148/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää kitinää kun voitte laittaa sen pilttinne vaikka Ressun lukioon jossa varmasti on sellainen taso ettei sinne pääse yhtään lukutaidotonta? Elämä v 2023 alun ka millä pääsi oli 9,68. 

🤣🤣🤣 

Vierailija
149/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööööö. Pälli.

Miten kirjoitetaan missäkin lukiossa.

Vierailija
150/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Toisaalta itse erityisopena hämmästelen, miten heikot taidot joillakin opettajilla lukiossa on huomioida lieviäkin erityisyyksiä. Ammattikoulussa varmaan vielä haasteellisempaa. Ei se riitä, että vain erityisopettaja osaa. Olisi helpompaa olla luokassa opettajillakin, jos vähän saataisiin täydennyskoulutusta. 

Isot ryhmät kivat tavoitteet ja vielä

päälle erityisopetus siihen opsin päälle??? Niinkö? Ei aika riitä, eikä resurssit.

Olen vain aineenopettaja. 

Vierailija
151/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööööö. Pälli.

Miten kirjoitetaan missäkin lukiossa.

Niin?

Entä miten se fakta liittyy tuohon aloitukseen -voisitko kuitenkin perustella mitä sinä haet siitä? Kirjoitat vaan, että lukekaa sieltä. Mitä ja miksi? Aika tyhjä.

Vierailija
152/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

häh?  Miten niin ei kuulu?

Siellä on keskiarvorajat. Niiden mukaan haetaan ja päästään tai ei päästä.

🙄🙄🙄🙄🙄🙄🤔🤔😬😬😬😬😳😳😳😳

Vierailija
153/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin Hgin lukiot

Vierailija
154/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin lukioon sillä, että ylitin keskiarvorajan. Miten niin en kuuluisi lukioon?

En ymmärrä logiikkaasi. Ymmärrätkö itse?

Äläkä pistä minulle perusteluksi jotakin lehden linkkiä. Perustele ihan omin sanoin. Perustele niin, että siinä on mielipide ja perustelut.

Vierailija
155/204 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa on sama. Siellä on tuhottomasti porukkaa, jotka ei sinne kuulu. Minkäs teet, tarpeeksi hyviä on liian vähän. 

Vierailija
156/204 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omana lukioaikanani 25v. sitten ei ollut mitään apua saatavilla vaikka olisin sellaista tarvinnut, on hyvä että nykyään opiskelijoiden erityistarpeet tiedostetaan ja otetaan huomioon paremmin. Epäilen että suurelta osin on kyse tästä eikä opiskelija-aineksen "huonontumisesta".

Opiskelija-aineksen huonontumisessahan on juuri tuosta kyse; erityistarpeista. Daiju.

Vierailija
157/204 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööööö. Pälli.

Miten eri kouluissa kirjoitetaan jne  Rajuja eroja.

Vierailija
158/204 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti kirjoittaa, että OPETA minua. Lukiossakin pitää opettaa, eikä vain olettaa, että tuosta vaan he

Amis taitaa kutsua? Kyllä lukion ekaluokkalaisen pitäisi pystyä muodostamaan ymmärrettäviä lauseita.

Vierailija
159/204 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama juttu on ammattikouluissa. Puolet porukasta on sellaista jolla ei ole mitään motivaatiota tai kykyä opiskella. Mihin nämä pitäisi laittaa?

Ammattikouluissa ei enää opeteta niitäkään, jotka jotain oppisivat. Tunteja ja opetusta ei ole, vielä vähemmän kokeita. Hoetaan vain, että harjoittelussa oppii.

Kaverini kävi hakemassa kouluavustajan paperit jotta saisi helpommin alan töitä, mutta sanoi että koulutus oli suoraan sanoen p*skaa. Opetus oli ala-arvoista ja luokalla oli oppilaita jotka eivät edes osanneet suomea, joten ryhmätöistä ei tullut oikein mitään kun yksi yrittää selittää muille ryhmän jäsenille mistä tehtävässä on kyse ja siihen menee kaikki aika. Mutta hän kirjoittikin napakan palautteen koulun jälkeen... no saipahan paperit sentään.

Vierailija
160/204 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on nämä monesti ketjussa mainitut "erityisjärjestelyt"? Esimerkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi