Missä on koulukiusaajien vastuu?
Nyt, kun media saa taas mielin määrin mässäillä sillä, kuinka lapset koulussa ampuvat toisiaan kuoliaiksi, ja miten hirveää kaikki taas on, ja miksei näitä aselakeja kiristetä, ja kuinka helvetissä se ipana edes sai aseen, ja miten kivasti saadaankaan taas lehtiä kaupaksi ja katsojia nettilehtien mainoksille jne. jne. jne., niin eikö kukaan taaskaan uhraa edes yhtä ajatusta sille, että mikä on niiden KIUSAAJIEN vastuu näistä tilanteista?!?
Aina itketään sitä, millaisia hirviöitä nämä kouluampujat ja heidän vanhempansa ja varmaan koko sukunsakin ovat ja miksei sosiaalitoimi tee mitään, ja vankeustuomioita pitäisi koventaa, ja lapset saatava rikosoikeudelliseen vastuuseen viisivuotiaasta alkaen - mutta KUKAAN ei sanallakaan mainitse siitä, millaista helvettiä nämä koulussa toisia lapsia kiusaavat pennut tekevät muiden lasten elämästä!!!
Miksei näille vaadita rangaistuksia? Miksei näitä poliisi tutki ja oikeusistuin tuomitse? Että millä helvetin oikeudella nämä saavat pilata toisten elämät?
</rant>
On ihan selvää, että kouluampuja toimi väärin. Näin ei olisi missään tapauksessa saanut tapahtua. En millään tavalla osoita hyväksyntää hänen ratkaisulleen enkä suosittele muita toimimaan samoin, mutta silti on pakko sanoa, että löydän kyllä itsestäni myös tiettyä ymmärrystä häntä ja hänen tekoaan kohtaan.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että liputettiin jonkun koulukiusaajan takia. Kustannukset Suomen laajuudessa satoja tuhansia euroja.
Huhhei älä nyt jaksa. Edelleenkään ei tiedetä, oliko uhri kiusaaja.
Nuorten auttavan puhelimen ammattilaisilta:
Moni kokee, että jää ulkopuoliseksi tai ettei tule ymmärretyksi. On naureskeltu tai muut eivät ole ottaneet vakavasti. Kokemus kiusatuksi tulemisesta voi syntyä myös kaverisuhteissa.
kokee että jää ulkopuoliseksi tai ei tule ymmärretyksi. Miten ihmeessä tämä on kavereiden harteilla, ymmärtää kaikessa, ottaa mukaan ihan jokaikiseen aktiviteettiin ja keskusteluun, vaikkei kaikessa olisi edes yhteistä intressiä.
Alkaakohan ihmisillä olla se resilienssi pettymyksien ja hetkittäisen kurjan mielen suhtee aika matalalla? Olisiko siihen syytä puuttua?
Kuinka kiusatuksi itsensä mieltävä ottaa niitä muita huomioon kun hän vaatii, että hänen keskustelunavauksiinsa aina tartutaan, hänen ehdottamista aktiviteeteista aina muutkin innostuu?
Lapseni ei ole autisti, mutta neuroepätyypillinen kuitenkin ja edellä mainitunkaltainen autistinen omaan näkökulmaan fiksoituminen oli hänelle ajoittain tyypillistä käytöstä vielä alle 10 vuotiaana. Ja kiusaamistahan se oli jos esim kaveri ip-kerhossa ei suostunut kokeilemaan hänen legoista rakentamaansa pistoolia kun kaveri rakensi omaa rakennelmaansa. Itse lapsi muisteli ihan äskettäin tuotakin tapausta naureskellen.
Tulee mieleen isäni sanat kun minua aikoinaan yritettiin kiusata nimittelemällä sekä levittämällä paikkaansa pitämättömiä väitteitä minusta. Olin "uusi" oppilas, eli muuttanut paikkakunnalle vuosia aikaisemmin. Lisäksi en halunnut valita yhtä ja tiettyä klikkiporukkaa mihin kuulua ja asettua ajattelemaan tämän porukan ehdoilla siitä mitä tai millaisia muut ihmiset tai asiat on.
Kiusaajilla on ongelma ja se usein näkyy heidän elämässään tavalla ja toisella. Minä voin tutustua erilaisiin ihmisiin ja elää elämääni. Kiusaaja taas ei pääse eroon itsestään, asenteistaan tai teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä se loppuelämän kiusaaminen vasta alkaisi. Vähin rangaistus mitä tuolle voi toivoa.
Miksi haluat lisää ruumiita? Kiusattu voi aina halutessaan tappaa kiusaajansa
Aika moni kiusattu on vastaavasti muiden mielestä kiusaaja, häirikkö, ärsyttävä, aina riitaantumassa, tappelemassa. Olet sitä mieltä, että kuula kalloon vaan?
Siinä vaiheessa kun kiusatulla menee kuppi nurin, hän voi olla motivoitunut lopettamaan kiusaamisen kokonaan, lopullisesti. Ei hän tule kysymään sinun tai minun mielipidettä.
Itsekin siinä tilanteessa 13-vuotiaana mietin, että tapanko itseni vai kiusaajan. En kysynyt kenenkään mielipidettä. Vihaan silti sitä ihmistä edelleen ja olen iloinen siitä, että en ole joutunut häntä kohtaamaan aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii katos kun ei haukku haavaa tee, mutta revolveri tekee. Siinä on pieni ero.
Kai tajuat että lapset tekee itsemurhia koulukiusaamisen takia. Osaa pahoinpidellään välitunneilla jne.
Aha, no tämä yksi tyyppi kulki lyömässä toisia takaapäin täydellä litran muovipullolla päähän, kun käskin lopettaa alkoi ulina että tekee itsemurhan. Perättömiä ilmiantoja sateli ihmisistä jotka eivät olleet edes paikalla saati olisivat syyllistyneet väitettyihin tekoihin. Ja joka käänteessä se itsarikortti vedettiin kehiin. Tyyppi oli sitä mieltä että hänta kiusataan vaikka itse oli kävelevä katastrofi. En olisi ihmetellyt jos jokin kohtaaminen olisi mennyt lyömiseksi, oli sen verran rasittava tapaus. Johonkin lataamoon lopultakin joutui, onneksi. Saatana, siihen meni 2 vuotta mun elämästäni, saisikohan siltä korvauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä se loppuelämän kiusaaminen vasta alkaisi. Vähin rangaistus mitä tuolle voi toivoa.
Aika moni kiusattu on vastaavasti muiden mielestä kiusaaja, häirikkö, ärsyttävä, aina riitaantumassa, tappelemassa. Olet sitä mieltä, että kuula kalloon vaan?
Siinä vaiheessa kun kiusatulla menee kuppi nurin, hän voi olla motivoitunut lopettamaan kiusaamisen kokonaan, lopullisesti. Ei hän tule kysymään sinun tai minun mielipidettä.
Itsekin siinä tilanteessa 13-vuotiaana mietin, että tapanko itseni vai kiusaajan. En kysynyt kenenkään mielipidettä. Vihaan silti sitä ihmistä edelleen ja olen iloinen siitä, että en ole joutunut häntä
Minä olen valitettavasti joutunut ja seurauksena oli vakava masennus, koska kaikki vanhat traumat aktivoituivat. Minusta olisi ihan hyvin voinut tulla Suomen ensimmäinen kouluampuja!
"Epäillyn perhesuhteisiin, terveydentilaan ja muihin vastaaviin seikkoihin on myös kohdistunut paljon kiinnostusta. Poliisi muistuttaa, että nämä asiat ovat salassa pidettävää tietoa, eikä niistä voida lausua julkisuuteen.
Kouluampumisen kaksi uhria ovat edelleen sairaalahoidossa ja toista heistä päästään mahdollisesti puhuttamaan lähipäivien aikana"
Miksi muuten sairaalassa olevien terveydentilasta voidaan kertoa? Eikö se, että on esim. kriittisessä tilassa pitäisi olla terveydentilaan liittyvä salassa pidettävä tieto?
Ai missä on koulukiusaajien vastuu ? Mihin vastuuseen joutui Koskelan pojat. Muutaman vuoden istuivat hirmu teosta. Joten ei mihinkään.
"Niin, lapsilla on erilaisia valmiuksia huomioida muita ihmisiä. Toki monet lapset ei varmasti huomaakaan sitä jos joku jää aina yksin. Jotkut lapset ovat sosiaalisesti taitavampia ja huomaavat myös esimerkiksi tuollaiset tapaukset missä joku jää tai on jäämässä yksin tai ulkopuolelle."
Nyt ihan oikeasti se käsi sydämelle: montako yksinäistä juuri sinä olet pelastanut yksinäisyydeltä? Tiedätkö sinä onko sinun työkaverillasi yhtäkään ihmistä työn ulkopuolella kenelle jutella? Hassu kun tämä maa on täynnä yksinäisiä, ja samaan aikaan näistä keskusteluista löytyy aina monta huomaavaista ja vielä enemmän yhtä huomaavaista peukuttamaan.
Minä olin lapsena pari vuotta kaveri tytölle, jonka kanssa minulla ei ollut mitään yhteistä. Ei mitään. Hän piti askartelusta ja nukeista & paperinukeista. Minä pidin pihapeleistä, uimisesta, mäenlaskusta, koirista ja majojen rakentelusta. Minä olin puhelias kuin papupata, hän ei puhunut yhtään, mutta kirjoitti mielellään kirjeitä ja piirteli.
Hänellä oli vaikea synnynnäinen sydänsairaus. Tapaamisemme alkoivat niin, että peseydyin hyvin, desinfioin kädet ja vaihdoin vaatteet sellaisiin joissa ei ollut koiran karvoja. Istuimme hänen hämärretyssä huoneessaan ja katselimme hänen piirustuksiaan. Hän ei jaksanut puhua hengästymisen vuoksi ja oli kai aika onnettoman ujokin. Olin 8-9 vuotias, muistan vapauden tunteen kun pääsin ulos asunnosta auringonvaloon. Ehkä hänkin oli helpottunut kun lähdin. Kivoja kirjeitä kirjoittelimme kyllä toisillemme, mutta tapaamiset olivat kiusallisia ja piinaavan pitkiä.
kaipa se on oikein syyllistää 8 vuotias pitämään seuraa kaverille, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
"Epäillyn perhesuhteisiin, terveydentilaan ja muihin vastaaviin seikkoihin on myös kohdistunut paljon kiinnostusta. Poliisi muistuttaa, että nämä asiat ovat salassa pidettävää tietoa, eikä niistä voida lausua julkisuuteen.
Kouluampumisen kaksi uhria ovat edelleen sairaalahoidossa ja toista heistä päästään mahdollisesti puhuttamaan lähipäivien aikana"
Miksi muuten sairaalassa olevien terveydentilasta voidaan kertoa? Eikö se, että on esim. kriittisessä tilassa pitäisi olla terveydentilaan liittyvä salassa pidettävä tieto?
jos vaikka hänen /huoltajien luvallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin siinä tilanteessa 13-vuotiaana mietin, että tapanko itseni vai kiusaajan. En kysynyt kenenkään mielipidettä. Vihaan silti sitä ihmistä edelleen j
No onko sulla rakentavia ehdotuksia a) koulukiusaamisen vähentämiseen, b) kiusattujen/kiusaajien huomaamiseen (merkit) ja c) heidän auttamiseen? Varmasti tulee neuvot ja ehdotukset tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole todettu, että nämä uhrit olisivat olleet ne, jotka ovat kiusanneet tekijää. Tekijä on poliisin mukaan itse sanonut teolle motiivikseen koulukiusaamisen. Nykyisen hetken, aiemmin tapahtuneen..? Sitä emme voi tietää nyt.
Silti joissain keskusteluissa on leimaamista tapahtunut. Tekijä on lehtitietojen mukaan uhkaillut myös Helsingin puolella ohi kulkeneita koululaisia, nämäkään tuskin ovat olleet hänen kiusaajiaan.Ja kyllä, kiusaamista vastaan pitäisi tehdä paljon lisää töitä, sillä se on kamalaa ja tuhoisaa kaikin puolin.
Nämä ohikulkevat koululaiset jouta uhkaili eivät todella olleet edes nähneet uhkailijaa ennen! Pistää vihaksi puolusteöijat. Tämä uhkailija on itse KIUSANNUT täysin syyttömiä lapsia jotka olivat kouluun menossa. HÄN ON MYÖS KIUSAAJA SEN LISÄKSI että on murhannut toisen lapsen. Toki tarvitsee apua mutta hän on kiusaaja. Oma lapsi oli 150 m päässä menossa kouluun Siltamäessä. En osaa edes kuvitella miltä 3lk pienestä tytöstäni oli tuntunut jos tämä KIUSAAJA olisi tullut aseineen häntä vastaan.
Mikä on ampujan vastuu? Aivan oikein, ei mikään. Joten miksi pitäisi kantaa vastuuta jostain todella paljon pienemmästä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Ampuja oli käynyt Viertolan koulua vasta muutaman kuukauden. Mitenkä siellä jo semmoiset psyykkiset tuhot saatiin aikaan, vaikka opettajat eivät edes mitään huomanneet?
Ei ihan mene läpi tämä selitys.
Jos se on näitä tapauksia, että vanhassa koulussa ei olla saatu kiusaamista lopetettua ja on sitten ratkaistu asia pakottamalla kiusattu vaihtamaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kiusaajien yhteiskunta, valitettavasti. Täällä kiusaajia suositaan ja heille annetaan vapaat kädet toimia, miten halutaan. Tämä aloitetaan jo koulussa, jolloin kiusaamiseen ei puututa. Kiusaamista on täällä joka puolella: koulussa, työpaikoilla, vapaa-ajalla. Kiusaamisen uhrit ovat aina ne, jotka joutuvat maksamaan. Ajatelkaa nyt, miten helppoa olisi pistää piste koulukiusaamiselle: kiusaajan erottaminen koulusta, koulun vaihto, seurantajakso, yms seuraukset - vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Näille apinoille pitäisi näyttää jo lapsena yhteiskunnan taholta, että kiusaamisesta tulee seurauksia, ja kiusaaminen ja toisten satuttaminen ei ole hyväksyttävää. Sen sijaan siihen annetaan vapaat kädet. Täytyy myös muistaa, että kiusaaminen on muuttunut todella rajuksi viime vuosikymmeninä: uhriin saatetaan käyttää rajua fyysistä väkivaltaa, ja häntä saatetaan nöyryyttää muilla tavoin, ja teot kuvataan ja levitetään sitten someen.
Eihän tämä ole mitenkään helppoa. Se vaatisi muutoksen lakeihin, että esimerkiksi erottaminen onnistuu noin vaan. Se kiusaaja on myös lapsi, jolla on oikeuksia.
Mä olen muutosten kannalta ja kiusaaminen tulee saada loppumaan (tai vähenemään, koska en usko, että se loppuu koskaan kokonaan), mutta mitään helppoja muutoksia nämä ei ole. Varsinkaan, kun se pitäis ihan eka lähteä sieltä kotoa, että miten kiusaamiseen suhtaudutaan ja puututaan, tämä taas vaatisi, että kotiolot ovat vakaat ja siel sellaisia ihmisiä, jotka pystyy tämmöiseen. Internet tekee vielä omat juttunsa.
Kyl se kaikki lähtee siitä, että katsotaan eka peiliin ja korjataan oma pesämme, jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampuja oli käynyt Viertolan koulua vasta muutaman kuukauden. Mitenkä siellä jo semmoiset psyykkiset tuhot saatiin aikaan, vaikka opettajat eivät edes mitään huomanneet?
Ei ihan mene läpi tämä selitys.Jos se on näitä tapauksia, että vanhassa koulussa ei olla saatu kiusaamista lopetettua ja on sitten ratkaistu asia pakottamalla kiusattu vaihtamaan paikkaa.
Aika pitkä matka jos on Kemistä vaihtanut
Hyvä että liputettiin jonkun koulukiusaajan takia. Kustannukset Suomen laajuudessa satoja tuhansia euroja.