Missä on koulukiusaajien vastuu?
Nyt, kun media saa taas mielin määrin mässäillä sillä, kuinka lapset koulussa ampuvat toisiaan kuoliaiksi, ja miten hirveää kaikki taas on, ja miksei näitä aselakeja kiristetä, ja kuinka helvetissä se ipana edes sai aseen, ja miten kivasti saadaankaan taas lehtiä kaupaksi ja katsojia nettilehtien mainoksille jne. jne. jne., niin eikö kukaan taaskaan uhraa edes yhtä ajatusta sille, että mikä on niiden KIUSAAJIEN vastuu näistä tilanteista?!?
Aina itketään sitä, millaisia hirviöitä nämä kouluampujat ja heidän vanhempansa ja varmaan koko sukunsakin ovat ja miksei sosiaalitoimi tee mitään, ja vankeustuomioita pitäisi koventaa, ja lapset saatava rikosoikeudelliseen vastuuseen viisivuotiaasta alkaen - mutta KUKAAN ei sanallakaan mainitse siitä, millaista helvettiä nämä koulussa toisia lapsia kiusaavat pennut tekevät muiden lasten elämästä!!!
Miksei näille vaadita rangaistuksia? Miksei näitä poliisi tutki ja oikeusistuin tuomitse? Että millä helvetin oikeudella nämä saavat pilata toisten elämät?
</rant>
On ihan selvää, että kouluampuja toimi väärin. Näin ei olisi missään tapauksessa saanut tapahtua. En millään tavalla osoita hyväksyntää hänen ratkaisulleen enkä suosittele muita toimimaan samoin, mutta silti on pakko sanoa, että löydän kyllä itsestäni myös tiettyä ymmärrystä häntä ja hänen tekoaan kohtaan.
Kommentit (254)
en ehkä ihan täysin ymmärtänyt mitä tarkoitat. Huomaatko myös, että kuten Niuvanniemen psykiatrisen vankilayksikön lasten psykiatrian ylilääkäri toteaa; kiusaamisen kokemus voi olla myös täysin subjektiivinen ja pohjautua ulkopuolisuuden tunteesta kumpuavaan epäoikeudenmukaisuuden kokemukseen. Ulkopuolisuuden kokeminen voi taas juontaa juurensa monenlaisiin tilanteisiin, jonkinlaiseen erilaisuuteen jota lapset kehittymättömyyttään vierastavat (tosin täytyy kysyä eivätkö aikuiset sitten vierasta, jos esim omaa kaveripiiriäsi tutkit..), siihen että yksi häikäilemätön psykopaatti kääntää koko koulun yhtä vastaan tai sitten vaikka siihen, ettei muut lapset arvele sen yhden haluavan mukaan leikkeihin. Lapset kun ovat hyvin toteavia, kuten sanoit: "ei se koskaan puhu meille mitään", "no on me kutsuttu mut se ei tuu".
Eli kun täällä moni nyt tahtoisi löytää syyllisen ammuskeluun uhrista niin mikäli koululla ei ole tietoa kiusaamisesta niin voi toki aina sanoa, että varmasti on hiljaa jätetty ulkopuolelle ja somessa kiusattu.
Entä jos onkin niin, että kiusaaminen tapahtui vanhassa koulussa ja pettymys oli suuri kun uudessa ei heti päässyt porukoihin. Kuitenkin jo muodostuneisiin kaveriporukoihin pääseminen ottaa aikansa. 10 kouluviikkoa ja lomat välissä on kovin lyhyt aika. Ensi vuonna olisi ollut yläkoulu edessä ja kaverporukat menee joka tapauksessa vähän uusiksi ihan luonnostaan.
Ihmettelen tässä lähinnä halua nopeasti löytää uhrista syyllinen. Provoiluahan se paljolti on, ehkä projektiota. Mutta olisiko myös vähän sitä, että käsittämättömän tapahtuman sattumanvaraisuuteen ei haluta uskoa. Jos se tapahtui ilman omaa syytä Lukakselle, niin sittenhän se voisi sattua myös minun lapselleni.
"Sinä otat totena kaiken mitä lapsen luokkalaiset kertoo? Niin, lapsethan ei ikinä, koskaan liioittele tai muuntele totuutta. Asenteestasi kertoo myös aiempi kommenttisi."
Ja sinä uskot totena mitä juuri kolmea lasta ampunut ja useaa vierasta lasta aseella uhannut umpivieras 12-vuotias kertoo poliisikuulustelussa, tilanteesta jossa et ollut läsnä, etkä osapuolia tunne? Tilanteesta, jossa häneltä tivataan syytä kauhistuttavalle teolle.
Minä sentään olin paikalla, tein itse havaintoja ja tunnen tai tiedän kaikki ne lapset, jotka kertovat asioita tilanteessa jossa heitä ei syytetä mistään tai heihin kohdistu mitään painetta :D
Vierailija kirjoitti:
"Sinä otat totena kaiken mitä lapsen luokkalaiset kertoo? Niin, lapsethan ei ikinä, koskaan liioittele tai muuntele totuutta. Asenteestasi kertoo myös aiempi kommenttisi."
Ja sinä uskot totena mitä juuri kolmea lasta ampunut ja useaa vierasta lasta aseella uhannut umpivieras 12-vuotias kertoo poliisikuulustelussa, tilanteesta jossa et ollut läsnä, etkä osapuolia tunne? Tilanteesta, jossa häneltä tivataan syytä kauhistuttavalle teolle.
Minä sentään olin paikalla, tein itse havaintoja ja tunnen tai tiedän kaikki ne lapset, jotka kertovat asioita tilanteessa jossa heitä ei syytetä mistään tai heihin kohdistu mitään painetta :D
Suosittelen lämpimästi tutustumaan poliisien kuulustelu- ja julkistamismenettelyihin.
Jos esiinnyt täällä 'läheisenä', niin kerro toki nimesi ja puhelinnumerosi, niin ollaan tehty 1% siitä mitä viranomaiset tekevät joka kerta varmistaakseen tiedonhankinnan toimivuuden ja luotettavuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii katos kun ei haukku haavaa tee, mutta revolveri tekee. Siinä on pieni ero.
"Kiusaamiseksi" sanotaan myös toimintaa joka olisi aikuisen tekemänä rikos esim. pahoinpitely tai varkaus.
On nuo lasten tekemänäkin rikoksia.
Joita kutsutaan kiusaamiseksi koska koulu ei halua sotkea viranomaisia asiaan, viranomaiset ei voi tehdä asialle yhtään mitään ja sama meininki saa jatkua. Sit välillä tulee tälläisiä iloisia uutisia, että kerrankin kiusaaja sai ihan ansionsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi tutustumaan poliisien kuulustelu- ja julkistamismenettelyihin.
Jos esiinnyt täällä 'läheisenä', niin kerro toki nimesi ja puhelinnumerosi, niin ollaan tehty 1% siitä mitä viranomaiset tekevät joka
ööö, nyt on hieman vaikeaa seurata ajatuksenjuoksuasi. Esiinnyn toki lapseni läheisenä, pitääkö se jotenkin erikseen osoittaa todeksi, että olen lapseni läheinen?
Jos viittaat siihen, että poliisin mukaan esitutkinta vahvistaa tiedon kiusaamisesta, niin se ei vielä kerro kummassa koulussa kiusattiin ja kiusasivatko kolme uhria
Mutta kollektiivinen rangaistus on ilmeisesti sitten ihan ok -nämä kolme eivät pelastaneet ampujaa jonkinlaisesta ahdingostaan jollain konstilla, joten rangaistus oli ihan asianmukainen. Seuraavaa ammuskelua odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusaaja ole ampumisesta vastuussa, ampuja on.
Aha. Jos ei olisi kiusannut, ei olisi myöskään ammuttu. Ampuminen on vaan pieni osa, päätepiste, tapahtumaketjua.
Missään ei ole todistettu, että ne kolme ammuttua olivat kiusaajia. Ja vaikka olisivat, ampuminen on täydellisen väärä tapa ratkaista asia.
Eipä. Vaan minä tiedän. En kuitenkaan ota yhteyttä ip-lehtiin ja pyydä haastattelua. Eivätpä kiusaa enää.
Ampuminen oli tosiaan ylimitoitettu. Kun kuitenkin tulee jatkuvasti kiusatuksi joidenkin pissisten takia niin menee hermo ja yrittää päästä tilanteesta. Kasvattakaa niitä lapsianne empatiaan ja mitä ihmettä siellä kotona tapahtuu, kun lapsenne ovat noin ilkeitä?
"Poika ei ole aiemmin opiskellut Siltamäen koulussa, jonka läheisyydessä hän uhkaili muita koululaisia."
No kiusaajia ne on kaikki. Ihan oikein. Pyssysankari on tässä se uhri.
Aivan mielettömän hieno kirjoitus Helinä Häkkäseltä ja suoraan asian ytimeen
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010333718.html
"
Miksi sinä et tapa itseäsi? Suurin osa vastaa, että syynä ovat toiset ihmiset, esimerkiksi vanhemmat. Tämä kertoo empatiakyvystä eli kyvystä asettua sen surun, tuskan ja kivun tunteen kokijaksi, jonka tällaisen teon tekemällä aiheuttaisi toiselle ihmiselle.
Tällaisen vastauksen minulle antoi eräs kouluampumista aikoinaan suunnitellut, sittemmin jo suunnitelmansa toteuttamisesta luopunut ja aikuiseksi kasvanut psykoterapia-asiakkaani. Hän oli saanut elämän syrjästä kiinni. Ei se helppoa ollut, mutta kuitenkin mahdollista."
Kiusaamisen uhriksi itsensä identifioiva saattaa olla täysin vailla empatiaa suunnitelmansa kohteita kohtaan, mutta kysymyksen kääntäminen noin päin, saattaisi herättää myötätunnon kiusaajiksi kokemiensa läheisiä kohtaan. Ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi verrata kiusaamista ja ihmisten ampumista? Minuakin kiusattiin koulussa rankasti, mutta ei jumal auta että se olisikin oikeuttanut joidenkin mielestä kiusaajan AMPUMISEEN!? Hullut, herätkää!!
Nykyään uhriutuminen on niin muodikasta, että on todennäköistä, että myös lapset ja nuoret käyttävät sitä pelastaakseen oman nahkansa esim. rikosten kohdalla.
Ymmärrättekö, miten sairasta ja vinksahtanutta on, että aikuiset ihmiset ovat antamassa oikeutusta toisten tap pamiselle, kun vain tap paja itse väittää ampumisen syyksi kiusatuksi tulemisen? Ymmärrättekö millaista yhteiskuntaa ja ongelmien ratkomistapaa TE olette sillä rakentamassa? Koittakaa nyt tollot vähän ajatella ennenkuin annatte pienintäkään ymmärrystä ihmisten ampumiselle!
Niinpä. Tämän palstan perusteella on yksi rikos, josta pitäisi olla Suomessa k*olemanrangaistus ja se on kiusaaminen. Ja vieläpä omankädenoikeuden kautta.
Kiusaajat on yhteiskunnan syöpä.
Vastuussa olevat tahot ja itse kiusaaja saadaan ottamaan vastuuta vain oikeudenkäynneillä.
Kun oikeudenkäyntiin lähdetään tarvitaan juristi, joka suostuu tapauksen ajamaan.
Tämä edellyttää
A) näyttöä ja näytön arviointia, onko riittävää näyttöä.
B) taloudellista panostamista vanhempien taholta
C) vähintään 2-5 vuoden henkiseen piinaan alistumiselle ja sen arviointia kestääkö kiusattu lapsi sen ja millaista tukea ja kuntoutusta lapsi tarvitsee ja miten paljon tämä kaikki kustantaa, onko varaa?
Kiusaaminen loppuu vasta kun lapsille opetetaan miten vastustaa kiusaamista ja miten olla kiusatun tukena ja edellytetään tämän mallin käyttöä. Kun joukolla ollaan kiusaamista vastaan - se loppuu.
Jos vastuuseen haetaan esim. Koulun rehtoria, saattaa vastatoimena olla kiusatun huostaanotto tai sen yritys, minkä vastustaminen nielee lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nii katos kun ei haukku haavaa tee, mutta revolveri tekee. Siinä on pieni ero.
Kyllä se " haukku" on tehnyt lukemattomia haavoja kiusattujen kehoon, sekä fyysisiä että psyykkisiä. Se, että tästä todella ikävästä tapahtumasta puhuttaessa pimentoon on , taas jäänyt pienet, nuoret ihmiset, jotka ovat päätyneet jopa itsemurhaan, tai sairaalahoitoon vahingoitettuaan kiusattuina itseään. Kyllä nämä pitää tuoda tilastoituina näkyville, vaikka tietenkään ei lähimmäisten tuskaa pitäisi lisätä.
Älkäämme unohtako kiusaajien kehotuksena " tapa itsesi" uhreja.
Kiusaajan vastuu on hautakiven alla.
Koulukiusaajat kantavat tämän tragedian tuomaa häpeää loppu elämänsä.