Missä on koulukiusaajien vastuu?
Nyt, kun media saa taas mielin määrin mässäillä sillä, kuinka lapset koulussa ampuvat toisiaan kuoliaiksi, ja miten hirveää kaikki taas on, ja miksei näitä aselakeja kiristetä, ja kuinka helvetissä se ipana edes sai aseen, ja miten kivasti saadaankaan taas lehtiä kaupaksi ja katsojia nettilehtien mainoksille jne. jne. jne., niin eikö kukaan taaskaan uhraa edes yhtä ajatusta sille, että mikä on niiden KIUSAAJIEN vastuu näistä tilanteista?!?
Aina itketään sitä, millaisia hirviöitä nämä kouluampujat ja heidän vanhempansa ja varmaan koko sukunsakin ovat ja miksei sosiaalitoimi tee mitään, ja vankeustuomioita pitäisi koventaa, ja lapset saatava rikosoikeudelliseen vastuuseen viisivuotiaasta alkaen - mutta KUKAAN ei sanallakaan mainitse siitä, millaista helvettiä nämä koulussa toisia lapsia kiusaavat pennut tekevät muiden lasten elämästä!!!
Miksei näille vaadita rangaistuksia? Miksei näitä poliisi tutki ja oikeusistuin tuomitse? Että millä helvetin oikeudella nämä saavat pilata toisten elämät?
</rant>
On ihan selvää, että kouluampuja toimi väärin. Näin ei olisi missään tapauksessa saanut tapahtua. En millään tavalla osoita hyväksyntää hänen ratkaisulleen enkä suosittele muita toimimaan samoin, mutta silti on pakko sanoa, että löydän kyllä itsestäni myös tiettyä ymmärrystä häntä ja hänen tekoaan kohtaan.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli häirikköoppilaaksi tiedetty. Onko joku ihme ettei muut pitäneet. Sanoisin, että tappaminen on häiriköinnin pahin mahdollinen muoto.
Turha tulla sössöttämään, että oli yksi vanhemmista joka sanoi. Myös tämä kiusaamissepittely on sana sanaa vasten.
Vanhemmat vastuuseen..meilläkin vaan sanottiin tyyliin pojat on poikia..läppänderosta vaan..loppu sitten siihen että minä 150 centtinen nainen menin niille kotiin rääkymään..ja sain turpaani..siitä sitten eteni hommat..
Ampuja on päästänsä piti. Aivan oikein jos muut eivät halunneet tämmöisen sekoilijan kanssa olla. Käsi pystyyn kuka olisi toivonut oman lapsensa kaveriksi lasta, joka kykenee toteuttamaan murhan ja on sitä suunnitellut päivätolkulla? En minä ainakaan. Eihän lapset sokeita ole. Kyllä hekin erottavat kuka on pelottava tai häiriintynyt ja eivät sellaisten oppilaiden kanssa halua olla tekemisissä.
Lukekaa Iltasanomista Niuvanniemen lasten hoitoyksikön ylilääkärin kommentit ja rauhoittukaa jo tuon syyttelyn ja ilmiselvän projisoinnin kanssa.
" Väkivallan taustalla voi olla myös neuropsykiatrisia ongelmia, kuten autismikirjon häiriöitä. Voi olla oppimisen vaikeuksia tai kehitysviivästymiä. Usein näistä kärsivät jäävät syrjään ikätoveriporukoista."
"
Siksi heille saattaa tulla tunne kiusatuksi tulemisesta, jolloin lapsi tai nuori voi haluta kostaa epäoikeudenmukaisuuden tunteen.
Kiusatuksi tulemisen tunne on heidän subjektiivinen kokemuksensa, joka on täysin totta, vaikka ei ulkopuolelle näkyisikään. Lisäksi on valitettavasti myös konkreettista ja todettavissa olevaa näkyvää kiusaamista."
Kun olen yhden neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivän lapsen luotsannut aikuisuuteen, tunnistan tämän pojan käytöksestä ja puheista niin monta merkkiä. Olen lähes 100% varma että taustalla on neuroepätyypillisyyden aiheuttamia monenlaisia kouluvaikeuksia ja ulkopuolisuuden tunnetta. Keskimääräinen kiusattu ei toteuta väkivaltafantasioita. Pojalla on joko riittämätön tai väärä hoito, joka on aiheuttanut nepsyn kehittymisen mielenterveydelliseksi sairaudeksi. Löisinpä vetoa, että lisäksi on eroperhe, jossa vanhemmilla vaikeat välit.
Kas, minäkin osaan projisoida.
kiusaajat on vastuussa ihmisen mielenterveyden haitasta ja tuhoamisesta. ovat syyllisiä myös näihin ampumistapahtumiin.opettajat usein näkee tunnilla kiusaamista eivät puutu. pelkäävät kiusaajia opettajatkin.
Yleisesti sanoen, kiusaaja on aina heikko.
Ei tasapainoinen, tyytyväinen ja terve ihminen koe tarvetta kiusata ketään. Kiusaaja on yleensä itsestään tavalla tai toisella epävarma, usein tullut itse kiusatuksi tai kokenut jotain mielestään epäoikeudenmukaista, minkä sitten laittaa kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä koulussa kiusattu? Nykyisessä ollut muutaman hassun viikon ja taas on kiusattu? Suunnittelee murhan ja toteuttaa sen.
Tuota kun katsoo, tulee lähinnä mieleen, että ensimmäisessä koulussa muut jo karttaneet syystä x. Toisessa koulussa noin nopeasti päätynyt samaan tilanteeseen. Syy x on selvästi ilmeinen ja vika itsessä, ei muissa. Suunnittelee murhan ja kylmäverisesti toteuttaa sen. Eiköhän se syy muiden vieroksuntaan ole ihan ymmärrettävä. Ei lastenkaan tarvitse kaikkea sietää ja hyväksyä. Ette te aikuisetkaan halua olla tekemisissä sellaisten henkilöiden kanssa, joista teille tulee huonot vibat. Tässä tapauksessa apina itse vielä alleviivasi asian oikeaksi. Oli syytäkin inhota häntä.
Ihmiset joutuvat vuosikausiksi kius-- tarkoitan rääkkäämisen ja häirinnän kohteiksi muun muassa seuraavista syistä:
- ärrävika
- poj
Niin tai sitten on niin kuin mun pojallani. Eri kavereiden kanssa ajautui selkkauksiin, koska piti kaikkea epäoikeudenmukaisena, joka ei mennyt oman mielen mukaan. Ja hänen sosiaalinen häiriönsä oli sentään lievä ja meni ajan mittaan kypsyessä ja kasvaessa ohi.
Ei kukaan pidä päsmäristä joka on aina oikeassa, jonka päälle ei saa puhua, jonka pitää päättää aina kaikesta, joka ilkkuu muita mutta suuttuu jos saa itse takaisin jne
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa Iltasanomista Niuvanniemen lasten hoitoyksikön ylilääkärin kommentit ja rauhoittukaa jo tuon syyttelyn ja ilmiselvän projisoinnin kanssa.
" Väkivallan taustalla voi olla myös neuropsykiatrisia ongelmia, kuten autismikirjon häiriöitä. Voi olla oppimisen vaikeuksia tai kehitysviivästymiä. Usein näistä kärsivät jäävät syrjään ikätoveriporukoista."
"
Siksi heille saattaa tulla tunne kiusatuksi tulemisesta, jolloin lapsi tai nuori voi haluta kostaa epäoikeudenmukaisuuden tunteen.
Kiusatuksi tulemisen tunne on heidän subjektiivinen kokemuksensa, joka on täysin totta, vaikka ei ulkopuolelle näkyisikään. Lisäksi on valitettavasti myös konkreettista ja todettavissa olevaa näkyvää kiusaamista."
Kun olen yhden neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivän lapsen luotsannut aikuisuuteen, tunnistan tämän pojan käytöksestä ja puheista niin monta merkkiä. Olen lähes 100% varma että t
Ei se ole lapsen vika, mutta vielä vähemmän muiden lasten vika. Nämä potentiaaliset riskilapset pitää saada tiukemman valvonnan kouluihin pois peruskoulusta. Peruskoulu on mieleltään terveille, ei näille, joiden ympärillä pitää hiipiä muiden varpaillaan etteivät vaan tulkitse joka asiaa väärin ja sekoa.
Mielipide voi olla kaikilla kiusaamistapauksen osapuolilla mutta kiusaaminen ei ole koskaan mielipidekysymys, uhrin kokemus on aina todellinen ja sitä pitää kunnioittaa ja se pitää ottaa todesta. Helposti lähdetään myös koulun taholta selittelemään ja kiertelemään tilannetta. Se on tapa paeta vastuuta kun puuttuminen tilanteeseen on vain liian työlästä, vaikeaa, aikaavievää. Koulu haluaa päästä helpolla koska tapauksia on liian paljon. On helpompi sulkea silmänsä ja antaa asioiden olla. Väitän että osa opettajista vain elää lomasta lomaan, ei enää jakseta eikä viitsitä välittää. Kyynistytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä koulussa kiusattu? Nykyisessä ollut muutaman hassun viikon ja taas on kiusattu? Suunnittelee murhan ja toteuttaa sen.
Tuota kun katsoo, tulee lähinnä mieleen, että ensimmäisessä koulussa muut jo karttaneet syystä x. Toisessa koulussa noin nopeasti päätynyt samaan tilanteeseen. Syy x on selvästi ilmeinen ja vika itsessä, ei muissa. Suunnittelee murhan ja kylmäverisesti toteuttaa sen. Eiköhän se syy muiden vieroksuntaan ole ihan ymmärrettävä. Ei lastenkaan tarvitse kaikkea sietää ja hyväksyä. Ette te aikuisetkaan halua olla tekemisissä sellaisten henkilöiden kanssa, joista teille tulee huonot vibat. Tässä tapauksessa apina itse vielä alleviivasi asian oikeaksi. Oli syytäkin inhota häntä.
Ihmiset joutuvat vuosikausiksi kius-- tarkoitan rääkkäämisen ja häirinnän kohteiksi muun muassa seuraavista s
Kiitos tästä rehellisestä kommentista. Näitä lapsia on kouluissa paljon. Eivät osaa nähdä omassa käytöksessä mitään ongelmia ja ylitulkitsevat kaikki pienimmätkin asiat henkilökohtaisina loukkauksina, provosoituvat ja syyttävät kiusaamisesta. Opettajia syytellään etteivät puutu. Vaikea se on puuttua tehokkaasti kun kaikki muut näkevät, että lapsi itse lietsoo kaiken aikaa riitaa ja hankaluuksia ympärilleen ja syyttää sitten kiusaamisesta. Millä opettaja sen lapsen yks kaks muuttaa? Ei millään. Se on kodin tehtävä ja mahdollisesti hoitotahdon jos sellaista on.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide voi olla kaikilla kiusaamistapauksen osapuolilla mutta kiusaaminen ei ole koskaan mielipidekysymys, uhrin kokemus on aina todellinen ja sitä pitää kunnioittaa ja se pitää ottaa todesta. Helposti lähdetään myös koulun taholta selittelemään ja kiertelemään tilannetta. Se on tapa paeta vastuuta kun puuttuminen tilanteeseen on vain liian työlästä, vaikeaa, aikaavievää. Koulu haluaa päästä helpolla koska tapauksia on liian paljon. On helpompi sulkea silmänsä ja antaa asioiden olla. Väitän että osa opettajista vain elää lomasta lomaan, ei enää jakseta eikä viitsitä välittää. Kyynistytään.
Uhri voi kokea kiusaamista myös siksi ettei osaa itse toimia sosiaalisissa tilanteissa yleisten normien mukaan ja ylitulkitsee kaiken kiusaamiseksi. Sama jatkuu läpi toisen asteen ja edelleen työelämässä. Mystisesti aina samat tyypit ovat niitä kiusattuja. Mutta vika on luonnollisesti aina muissa. Tekivätpä nämä mitään tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt kirjoitan näistä oman lapsen kokemuksista, koska se mitä täällä moni vaatii muilta lapsilta on kohtuutonta.
Jos yksi viivyttelee välitunnille menoa niin, että koko luokka joutuu odottamaan, toistuvasti ja tahallisesti, niin saattaahan se muita ärsyttää. Jos yksi juuttuu yhteen ja tiettyyn leikkiin ja sitten pahoittaa mielensä kun muut jo kyllästyy ja siirtyy seuraavaan kiinnostavaan asiaan, niin saattaahan siinä vähän ulkopuolelle jäädä. Jos yksi jatkaa jostain pienestä kiista-asiasta inttämistä kun toiset jo sanovat antaa olla, niin ei voi odottaa, että toisten lasten pitää olla loputtoman kärsivällisiä ja kuunnella. Jos yökylässä yksi ei saa unta, ja härnää jatkuvasti kavereita, jotteivät hekään nukkuisi, niin kutsu saattaa olla viimeinen.
Ei ole lapsen vika ei, hän ei tunnista käytöksessään mitään outoa, eikä hän osaa vielä asettua peilaamaan omaa käytöstään muihin. Se on vanhempien tehtävä koittaa valmentaa elämään pientä juuttujaakin. Mutta vanhemmilla voi loppua jaksaminen, keinot, osaaminen, voi olla muita vaikeuksia, jotka vie huomion. Vuosien aikana kumuloitunut kokemus epäoikeudenmukaisuudesta ja ulkopuolisuudesta voi sitten katkeroittaa ja syventyä masennukseksi.
Inkluusio on opetushallinnon valinta -onko muiden oppilaiden?
Ainoa fakta tässä on se, että ampuja on hullu. Kukaan terve ei tapa. Vaarallisen hullun kanssa ei kenenkään tarvitse jatkossa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kiusaaminen on lopetettava. Somessa, mediassa, työpaikoilla, harrastusporukoissa, kodeissa, asuin ympäristössä ym.ym.
Kyllä kiusaamiseen työpaikoilla yleensä on nollatoleranssa. Olen 200 työntekijän tehtaassa töissä ja täältä saa heti kenkää jos kiusaa toista työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt kirjoitan näistä oman lapsen kokemuksista, koska se mitä täällä moni vaatii muilta lapsilta on kohtuutonta.
Jos yksi viivyttelee välitunnille menoa niin, että koko luokka joutuu odottamaan, toistuvasti ja tahallisesti, niin saattaahan se
Jatkossa jokainen riitaantuva ja rasittava oppilas pitää siis raportoida potentiaalisena murhaajariskinä poliisille. Jokainen kiusattu on nähtävä turvallisuusriskinä? Muuten tulee vielä syyte opettajalle ettei reagoinut.
Vierailija kirjoitti:
Nii katos kun ei haukku haavaa tee, mutta revolveri tekee. Siinä on pieni ero.
Kyllä se provosointi on aina osa syytä, se on nähty tuhansilla nakkikioskeillakin, ihan aikuisten kesken.
Ja nauratko vain, että "ei haukku haavaa tee" jos joku rupeaa vaikka kaupassa tönimään vaimoasi ja haukkumaan tätä hoooooooraksi.
Ei nämä oikeuta ampumaan, mutta ilman näitä kyseinen teko jäisi kuitenkin tekemättä, eli on siinä selkeästi osasyyllinen.
Varsinkin kun kyseessä on 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat lapset, ei kiusaaminen ole vain kiusaajien omalla vastuulla. Vastuussa ovat ennenkaikkea vanhemmat, koulu ja koko yhteiskunta. Miksi lapsesta kasvaa kiusaaja? Miksei kukaan puutu? Harva lapsi on vain syntynyt pahaksi ja kiusaajaksi. Jotain on pielessä kotona, joku asenne on opittu vanhemmilta, aikuiset katsovat sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Missä on aikuisen kiusaajan vastuu? Missä on palstakiusaajan vastuu? Missä on nettikiusaajan vastuu ylipäätään?
Mistä lapsi oppii ja ottaa mallia?
Minkälaista malllia juuri sinä annan mahdolliselle lapsellesi? Miten suhtaudut ympäristöösi, muihin ihmisiin? Miten puhut erilaisista itsestäsi poikkeavista ihmisistä?
Oletko sinäkin niitä jotka sysäävät lapsen kasvatuksen päiväkodin ja koulun harteille? Oletko niitä joilla ei koskaan ole aikaa lapselleen? Joka tuntee rasittuvansa ja ylikuormittuvansa niin siitä lapseta joka tieten tahtoen tähän maailmaan on hankittu? Joka vikisee ja vinkuu "turvaverkostoja" apuun kun oman lapsen hoito ja huolehtiminen ei kiinnosta? Kun pitää päästä omiin menohinsa?
Oletko sinä se vanhempi jonka lapsi kasvaa vailla turvallista ja vakaata vanhempaa ja kotia? Ehkä olet itse jo kasvanut niin ja nyt toistat samaa oman lapsen kohdalla? Ehkä sinun lapsestasi kasvaa kiusaaja? K
Ja kuinka monta sormea osoitat itseäsi kohden? Plää plää plää. Oma kokemukseni yhteishuoltajana (käytännössä yksinhuoltaja) on se, että en tiennyt lapseni käytöksen olevan epänormaalia. Luulin sen olevan ikään liittyvää kiukuttelua. Päiväkodin hlökunta ei sanonut minulle siitä sanaakaan - varmaan siinä pelossa, että loukkaantuisin. Hain lapselleni apua, kun minulle sitä ehdotettiin, vaikka olin kummissani. Keskusteltuani lastani hoitaneen psykologin kanssa huomasin, että minä ja moni muu luokkakaveri ala-asteella olisi hyötynyt psykologin avusta. En tiedä, miksi me emme saaneet apua silloin. Ymmärrätkö, että en osannut hakea lapselleni apua, koska kuvittelin tilanteen olevan normaali, koska olin samaa kokenut itse lapsena ystävineni? Ymmärrätkö, että olisin kaivannut ammattikasvattajien apua ja asiaan puuttumista jo paljon aiemmin? Syy ei ollut se, että olisin sysännyt vastuun lapsen hyvinvoinnista pk:lle, vaan se, etten kyennyt tunnistamaan lapseni hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampuja oli käynyt Viertolan koulua vasta muutaman kuukauden. Mitenkä siellä jo semmoiset psyykkiset tuhot saatiin aikaan, vaikka opettajat eivät edes mitään huomanneet?
Ei ihan mene läpi tämä selitys.Ei todellakaan. Jos näin nopeasti olisi kiusattu, on syytä mennä itseensä ja miettiä mikä mättää. Täysin häiriintynyt tapausten tämä mukula on. Ei ihme, ettei muut pidä. Pelkkä tiktok oli täynnä asehommia. On siinä umpisurkeat vanhemmat.
Uskokaa nyt jo, että se kuuluisa tiktok profiili on tekaistu tiistaina klo 15 jälkeen.
Toivottavasti tekijä saa seurauksia tuosta v*n tyhmästä 'läpästä'. Ja te ns aikuiset, älkää uskoko kaikkia huhuja ja levittele niitä eteenpäin totena.
Tämä lapsi uhkaili pakomatkalla eri koulun oppilaita, joten tämä syyte, että ampumisessa oli kyse kiusaamisesta vaikuttaa hataralta.
Plus se, että hän oli ollut luokalla vasta vähän aikaa.
Kyllä ne muksut nykyään uskaltaa kieltäytyä lähtemästä kouluun. Kuulemma ahdistaa. Mistä lie oppineet jo 1.luokkalaiset tuon sanan. Ja kuulemma on hankala sanallistaa omia tunteita - tämäkin ekaluokkalaisen suusta kuultuna.
Yllättyisitte, miten paljon tällaisia lapsia on. Joka koulussa useita. Ne eivät näy koulussa, koska niitä opettajat tuuppaa sitten vapaa-ajalla eteenpäin, jotta haluttomat saavat koulunsa käytyä. Ja vanhemmat osaavat vaatia palveluita yhteiskunnalta, mutta ei omalta lapselta tottelemista, sinnikkyyttä ja asianmukaista käyttäytymistä.