Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei viihdy isän luona, isä ei suostu luopumaan vuoroviikoista

Vierailija
03.04.2024 |

11-v tulee nykyään aina koulusta minun luokseni vaikka isälle olisi lyhyempi matka, minä sitten vien iltapäivällä isälle ja kuuntelen valitukset kun en kunnioita meidän sopimuksia ja rohkaisen lasta karkailemaan luokseni. Lapsi ei osaa sanoa mitään muuta kuin että ei halua asua isällä. Nuorempi sisarus viihtyy siellä hyvin eikä ole mitään ongelmia. Olen sanonut lapselle, että hänen pitäisi mennä isäviikolla isälle, mutta silti hän tulee aina minun luokseni. Tätä on jatkunut syksystä asti, alkuun kerran tai pari viikossa ja nykyään joka päivä. Isä ei suostu siihen että lapsi asuisi vakituisesti minun luonani ja kävisi isällä viikonloppuisin. Ei ole koulukiusaamista, lapsella on kavereita.

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt isän kodissa? Itse kävin kerran hakemassa lapsen sisältä isältään ja oli kyllä hirveä SIKOLÄTTI. En ihmettele, ettei mielellään käynyt siellä! Isän mielestä kodissaan ei ollut mitään vikaa... Esim. tiskit oli haisevina altaassa, yritin siellä siivota vähän sieltä täältä. Itse olen aina ollut todella siisti ja lapsi myös tottunut tiettyyn siivoustasoon. 

Mitä hel vattua sä sen kodissa siivoat, palikka!!?!

Onko sulla jotain sitä vastaan? Tai siivousta/kotitöitä vastaan yleisesti?

- eri

Siivoaksä kavereidenkin luona?? Ilman pyytämistä??

Vierailija
142/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisin selitys on aina todennäköisin. Jos välit on hyvät, niin lapsella on ehkä vain tylsää. Isä ei ole ymmärtänyt, että tuon ikäistä lasta lelut ei vain enää kiinnosta ja hän haluaisi tehdä jotain muuta. Lapsi tietää syyn, mutta ei halua sanoa sitä koska on lojaali vanhemmilleen. Hänellä on toisessa kodissa ikäkautensa mukaista tekemistä, toisessa ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuri, kuri ja KURI lapselle. AIKUINEN

määrää, ei lapsi. Opeta KURIA SILLE!

Mun exäkö se siellä kuria huutaa!!

Vierailija
144/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja, kuraattori, poliisi, vauvapalsta, sianajaja, asianajat, sossu, terveydenhoitaja ja nimismies + mahdolliset muut virkahenkilöt nyt kokoustamaaan Aino-Petriina 11v. vuoroviikkoasumisen ajankohtaisista muutoshaasteista.

Sianajaja? Mites perinteinen valjakkokuski, voisiko hänkin olla avuksi?

Vierailija
145/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lapsen sukupuoli? Itse muutuin murrosiässä paljon äitiä läheisemmäksi. (Olen nainen)

Vierailija
146/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas näitä vanhempia, jotka huutavat "omasta ajasta" ja siitä kuinka päättävät ettei lapsi saa tulla ilman oikeaa asiaa. Suoraan sanoen käy kodittomia lapsia sääliksi. Kuulostatte kammottavilta ja vastuuttomilta vanhemmilta.

Saa olla todella kiitollinen omista vanhemmista, joiden luo on aina ollut tervetullut. On ollut turvapaikka lapsena.

Vierailija
147/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kaveri kyllästyi vanhempiensa väliseen säätämiseen ja muutti omilleen välittömästi kun täytti 18. Onnekseen löysi kämppiksen luokkatoverista. 

Vierailija
148/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ettei halua asua vuoroviikoin vanhempien luona ei riitä syyksi?

Syitähän voi olla useita, se ettei viihdy, isän luona ei ole mielekästä tekemistä, muuttaminen viikottain kyllästyttää, lapsi nyt vaan haluaa asua äidillä, jne. Mutta älkää vähätelkö sitä lapsen kokemusta.

Kerroit että lapsi voisi ja haluaisi kuitenkin tavata vanhempaa viikonloppuisin. Ei siis ole kyse siitä että lapsi ei haluaisi tavata toista vanhempaa. Ainakaan vielä. Mutta jos isä edelleen yrittää pitää kiinni siitä pakkovuoroviikkoasumisesta, voi tilanne olla toinen.

Vierailija
149/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No anna asua sinun luona. Ei isä voi mitenkään pakottaa noin isoa lasta asumaan luonaan jos tämä ei halua ja tarjolla on toisenkin vanhemman koti.

Usein taustalla on syynä aika yksinkertaisia juttuja. Kaverilla oli sama tilanne ja mikään ei oikein sujunut pojan kanssa. Aina piti keinotekoisesti lähtä kahville tai hamburilaiselle kun lapsi ei "viihtynyt" hänellä. Siinä kun tilannetta pyöriteltiin niin huomattiin heti et miksi ei viihdy; tietsikka oli äidillä, kaikki vaatteet oli äiskällä (aina piti repussa tuoda milloin mitäkin ja aina jokin unohtu), koulukirjat oli äiskällä (aina joku väärässä paikassa kun jäi äiskälle), parhaat lelut. Kun iskä osti kannettavan ja osa vaatteista oli pysyvästi kaverin luona tilanne helpottui aika hyvin. Taisivat käydä lelukaupassakin  muutaman kerran.

Vierailija
150/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä itse haluaisin että lapsi asuu isällään vuoroviikot, mutta lapsi haluaisi asua luonani. Joo lapsi saa päättää ettei halua asua isällään, mutta saanko minä päättää etten halua lapsen asuvan luonani koko ajan? Saanko minä päättää kuka asuu omassa talossani milloinkin?

NÄin niitä traumatisoituneita, tunnevammaisia  ja surkeisiin parisuhteisiin ajautuvia masentuneita ihmisiä tehdään. Oma vanhempi ei halua olla oman lapsensa kanssa, mahtavaa.

Vierailija
151/204 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä itse haluaisin että lapsi asuu isällään vuoroviikot, mutta lapsi haluaisi asua luonani. Joo lapsi saa päättää ettei halua asua isällään, mutta saanko minä päättää etten halua lapsen asuvan luonani koko ajan? Saanko minä päättää kuka asuu omassa talossani milloinkin?

Miksi hankkia lapsia jos niitä ei ole valmis pitämään kotona joka päivä? Ajattele, jos exäsi kuolisi, sanoisitko silloinkin että nyt ei kyllä huvita pitää lasta kotona...

Ymmärrän oman tilan tarpeen, tarvitsen sitä paljon, siksi en hankikaan lapsia.

Lapsi voi olla vahinko. Usein vanhemmat eivät tapaa vahinkolapsia. Siihen verrattuna sujuu aika hyvin, jos vahinkolapselle on huoltaja ja hoitaa tätä puolet ajasta.

Vierailija
152/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ap sanot sille pennulle että isäviikolla mennään koulun jälkeen isän luo. Olet siis aikuinen ja vanhempi lapsellesi ja sanot miten toimitaan vallitsevassa tilanteessa etkä kaiva maata isän jalkojen alta antamalla kakaralle periksi.

Vierailija
153/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anna asua sinun luona. Ei isä voi mitenkään pakottaa noin isoa lasta asumaan luonaan jos tämä ei halua ja tarjolla on toisenkin vanhemman koti.

Miten antaa asua, kun on sopimus vuoroviikoista ja isä pitää siitä sopimuksesta tiukasti kiinni? Lapsella ei edes ole mitään selkeää syytä miksi ei halua olla isällä, hän ei vain halua olla siellä.

ap

Menette tekemään uuden sopimuksen, so simple is that. Lisäksi lasta pitää kuunnella näissä, koska nämä hoidetaan aina lapsen edun mukaisesti. Lapsella on oikeus mutta ei velvollisuus tavata toista vanhempaansa. Ja haluaako isä pitää tiukasti kiinni sopimuksesta pikkumaisuuttaan, vältellääkseen elareita vai sen takia että haluaa olla lapsensa kanssa. Lisäksi sinullakaan ei ole velvollisuutta kuunnella isän marmatuksia, voit kieltäytyä kuuntelemasta tai ottamasta syyllisyyttä siitä. Lisäksi lopettaisin lapsen kuskaamisen takaisin isälleen jos sinun luoksesi tulee. Isä tulee hakemaan jos haluaa nähdä lastaan, joten kieltäytyisin välikätenä olemisesta. 

En itsekään halunnut olla isäni luona, mutta siihen oli selkeä syy. Siellä oli tavattoman paskasta, isä ei oikein jaksanut hengailla kanssani ja kaikki oli sinne päin. Lapsella ei varmaan riitä sanoituskyky selittää miksi ei halua olla siellä tai sitten hän ei vain halua kertoa syytä, mutta itsehän karkailin sieltä jatkuvasti juuri näistä syistä. Kukaan ei näitä syitä suostunut näkemään, vaikka olisin yrittänyt selittää. Koittaisin jututtaa vielä, että miksi lapsi ei halua olla siellä. Onko aivan varmaa, että siellä isän luona on kaikki kunnossa? 

Vierailija
154/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö helpommalla toisessa kodissa? Eli laittaako isä tekemään kotitöitä, mitä ei tarvitse äidin luona tehdä? Kyllä minäkin tuossa iässä kapinoisin ja haluaisin asua "helpommassa" kodissa. 

Miksi tämä on aina ensimmäinen ajatus ihmisillä? Minä ainakin isäni luona ollessa halusin tehdä kotitöitä ihan siksi, että olisi puhdas sänky jossa nukkua, puhtaat lautaset joilta syödä, ja pesin lattiatkin jollen halunnut että sukat takertuvat kiinni. Sain myös tuulettaa urakalla, että kämpässä pystyi hengittämään. Isäni ei tehnyt näistä mitään, joten olin kätevästi myös vuoroviikkopiika. En halunnut enää mennä sinne juuri tästä syystä. 

Vierailija
155/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö helpommalla toisessa kodissa? Eli laittaako isä tekemään kotitöitä, mitä ei tarvitse äidin luona tehdä? Kyllä minäkin tuossa iässä kapinoisin ja haluaisin asua "helpommassa" kodissa. 

Miksi tämä on aina ensimmäinen ajatus ihmisillä? Minä ainakin isäni luona ollessa halusin tehdä kotitöitä ihan siksi, että olisi puhdas sänky jossa nukkua, puhtaat lautaset joilta syödä, ja pesin lattiatkin jollen halunnut että sukat takertuvat kiinni. Sain myös tuulettaa urakalla, että kämpässä pystyi hengittämään. Isäni ei tehnyt näistä mitään, joten olin kätevästi myös vuoroviikkopiika. En halunnut enää mennä sinne juuri tästä syystä. 

Niin, olennainen jäi puuttumaan, eli joskus isät saattavat teettää töitä lapsilla joita ei haluiaisi tehdä itse. Kätevää kun kotipalvelu toimii vielä eron jälkeenkin. 

Vierailija
156/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 12v saa päättää itse?

Ei saa. Täysi-ikäisyyden raja Suomessa on minun käsitykseni mukaan 18.

Olin itse 14, kun lähdin toiselle vanhemmalleni ilmoittaen, etten halua enää asua toisella vanhemmalla. Ja se riitti, jäin asumaan toisen vanhempani luo.

En toki tiedä, onko asiat nykyään toisin. 

Vierailija
157/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse 14, kun lähdin toiselle vanhemmalleni ilmoittaen, etten halua enää asua toisella vanhemmalla. Ja se riitti, jäin asumaan toisen vanhempani luo.

minun lapseni teki samoin. Isä yritti viedä asian oikeuteen, mutta luovutti kuullessaan, ettei tässä maassa ole yhtään tuomaria, joka pakottaisi 14-vuotiaan hänen luokseen. Tästä on aikaa viitisen vuotta.

Vierailija
158/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisissa tapauksissa kannattaa ottaa huomioon myös se ikävä asia,eli mahdollinen seksuaalinen hyväksikäyttö.

Lapsi ei useinkaan kehtaa kertoa siitä kenellekään, vaikka kuinka haluaisi.

Jokin syyhän siihen on,ettei lapsi halua mennä oman isänsä luokse.

Vierailija
159/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erossa lapset jäivät isälleen siten, että isä oli lähihuoltaja, ja minun luona lapset kävivät viikonloput.

Yksi lapsista päätti kolmen kuukauden kuluttua jäädä luokseni asumaan. Tämän hän itse ilmoitti isälleen ja kävi hakemassa tavaransa luokseni.  Poika oli 14v ja tuon jälkeen ei sitten käynytkään isällään enää ollenkaan ennen kuin oli täysikäinen.

Vierailija
160/204 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa laki joka sallii 12 vuotiaan päättää, missä asuu ja tapaako vanhempaansa vai ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi