Omakotitalo vai kerrostalo/rivari edullisin asumismuoto ?
Mikä on edullisin asumismuoto ? Jos asuu yksin. Vuokralla, oma kerrostalo tai rivari asunto, vai pieni omakotitalo. Omakotitalo jos on vanha? Hankintahinnaltaan kohtuullinen, kun kyseessä olisi perintö
Kommentit (124)
Mites aspesti asiat jos itse remontoi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena oli ihanaa asua korvessa mutta kyllästyin jossain vaiheessa siihen jatkuvaan joka paikan korjaamiseen ja huolehtimiseen ja muutin pois. Suosittelen että jos ei ole mitään kokemustaan korvessa asumisesta, niin vuokraatte vaikka vuodeksi torpan jostain ennenkuin ostatte mitään, sillä todellisuus saattaa yllättää. Ja vanhat talot joissa on alkuperäiset rossipohjalattiat sen aikaisilla eristyksillä eli sahanpurua ja sammalta, niin kuumuudesta ei tarvitse ainakaan kärsiä.
Olen maalta kotoisin joten omakotitalo elämä ei ole vieras asia
Ap
Kyllä aikuisen elämä omakotitalossa on jotain ihan muuta kuin lapsen elämä.
Tuon opin itse kantapään kautta parikymppisenä kun tuli ensimmäisen talven sähkölasku omassa mökissä...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Osaajat osaa, muut saa maksaa itsensä kipeiksi...
Vierailija kirjoitti:
Merkityksetön seikka. Terveysriskit liittyy lähinnä ammattityöhön ja jatkuvaan altistumiseen. Itse remontoidessa saa tehdä asbestitöitä täysin vapaasti. Toki järjenkäyttö on sallittua, maski naaman eteen ensin jos yhteen epäilee olevan asbestia.
Viera kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo tulee halvimmaksi, koska remonteista saa paljousalennuksia. Pitkälti samat remontit kumminkin pitää hoitaa asumismuodosta riippumatta.
Omakotitalossa voi säästää tekemällä itse. Toki on omalla työllä ja ajalla joku arvo myös.
Käytännössä ei ole.
Kuten sanottu, riippuu niin monesta asiasta. Meillä asumiskulut viime vuonna 2400€. Pieni okt.
Vierailija kirjoitti:
Vanha omakoti jossain korvessa. Siinä voi asua käytännössä lähes omavaraisesti. Lämmittää puilla jotka kaataa omasta metsästä. Laskuja ei tule kuin muutaman satasen kiinteistövero kerran vuodessa.
Meillä kiinteistövero 46 euroa/ v..
Hankala verrata koska riippuu niin paljon koosta, lämmitysmuodosta, sijainnista, remonttitarpeesta jne. Mutta sen verran kyllä voi heti suorilta sanoa että rivitalo-osake on kalliimpi kuin kerrostalo-osake. Ja okt:n rempoissa on se hyvä puoli että voi itse päättää milloin ja mitä tekee. Osakeyhtiössä yhtiökokous päättää, eikä siinä auta vastaan vikistä jos vähemmistöön jää.
Mutta jos taas puhutaan vuokralla olosta, niin silloinhan kannattaa vain verrata vuokraa ja niitä kuluja, mitkä ei kuulu vuokraan (kuuluuko lämmitys, vesi, sähkö? Yleensä lämmitys kuuluu vuokraan, vesi ja sähkö ei, mutta jossain kohteissa voi olla toisin) Mitään remppojahan ei vuokralaisen kuuluisi maksaa.
Jos taas verrataan omaa okt asumista vuokralla oloon kerrostalossa, niin ihan mahdoton verrata koska muuttuvia tekijötä on niin paljon. Ei tuohon voi mitään yleistä sanoa, täytyy olla yksilöidyt kohteet, joista sitten laskee ne kulut etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väärä määritelmä. Laskuja ei ehkä tule kuin muutama satanen vuodessa..tiedoksi että jos käytät vähänkään sähköä, niin korpeen se sähkön siirto maksaa maltaita.
Ei se sähkön siirto maksa yhtään enempää kuin kaupunkialueella. Pientalon perusmaksu on sama kaupungissa ja korvessa, kun ollaan saman verkkoyhtiön alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha omakoti jossain korvessa. Siinä voi asua käytännössä lähes omavaraisesti. Lämmittää puilla jotka kaataa omasta metsästä. Laskuja ei tule kuin muutaman satasen kiinteistövero kerran vuodessa.
Auto täytyy kuitenkin omistaa jos kauppoihin haluaa päästä
Aika monessa pikkukaupungissakin se auto on oltava, kun ei julkisia kulje
Rivarissakin tulee jossain vaiheessa rempat tai huollot. Kaikissa jotain maksavaa. Yhdessä meni koko katto remppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän väärä määritelmä. Laskuja ei ehkä tule kuin muutama satanen vuodessa..tiedoksi että jos käytät vähänkään sähköä, niin korpeen se sähkön siirto maksaa maltaita.
Ei se sähkön siirto maksa yhtään enempää kuin kaupunkialueella. Pientalon perusmaksu on sama kaupungissa ja korvessa, kun ollaan saman verkkoyhtiön alueella.
Tuota väitettä olen itsekin usein palstalla ihmetellyt. Ei meillä sähkönsiirto mitään sikakallista tänne maalle ole, eikä ainakaan kalliimpaa kuin kaupunkiin. Sähkölaskut kauttaaltaan roimasti pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
rakennuksen arvo on negatiivinen, maapohjalla voi olla parhaassa tapauksessa hieman arvoa, tosin kiinteistövero voi vetää senkin negatiiviseksi. Vertaa golfosakkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rakennuksen arvo on negatiivinen, maapohjalla voi olla parhaassa tapauksessa hieman arvoa, tosin kiinteistövero voi vetää senkin negatiiviseksi. Vertaa golfosakkeet
Ketju ei koske rakennusten arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena oli ihanaa asua korvessa mutta kyllästyin jossain vaiheessa siihen jatkuvaan joka paikan korjaamiseen ja huolehtimiseen ja muutin pois. Suosittelen että jos ei ole mitään kokemustaan korvessa asumisesta, niin vuokraatte vaikka vuodeksi torpan jostain ennenkuin ostatte mitään, sillä todellisuus saattaa yllättää. Ja vanhat talot joissa on alkuperäiset rossipohjalattiat sen aikaisilla eristyksillä eli sahanpurua ja sammalta, niin kuumuudesta ei tarvitse ainakaan kärsiä.
Olen maalta kotoisin joten omakotitalo elämä ei ole vieras asia
Ap
Kyllä aikuisen elämä omakotitalossa on jotain ihan muuta kuin lapsen elämä.
Tuon opin itse kantapään kautta parikymppisenä kun tuli ensimmäisen talven sähkölasku omassa mökissä...
Kyllä olen hyvin oppinut että sähkö ei ole ilmasta, kun asuu söhkölämmitteisessä asunnossa. Nyt talvella on laskut 200.. e kuukaudessa. Omakotitalossa sentään pystyy lämmitetään puilla
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitäisi olla edullinen, siis halpa. Elämässä täytyy olla laatua, en haluaisi asua jossain pienessä halvassa mörskässä. Onneksi minun ei tarvitsekaan.
Sitä tässä nyt puntaroinkin, pysynkö kerrostalo asunnossani joka on turvallinen vaihtoehto, joka vaatisi kans kyllä remonttia. Vai muutanko omakotitaloon joka vaatii myös remonttia, mutta siellä ehkä viihdyn paremmin. Siellä jännittää vaan se jos tuleekin isoja remontteja, jolloin on pakko ottaa lainaa. Ulkotyöt ei haittaa, kaipaankin enemmän tekemistä. Täälä kerrostalossa vaan olla möllötetään sisällä
Ap
Asun omakotitalossa ja muutan kerrostaloon heti kun pääsen tästä eroon. Lumityöt ovat ihan /c:stä ja muutenkin talossa on ihan älyttömästi hommaa. Koko ajan jotain pitää olla korjaamassa, vaikka tämä peruskorjattiin todella perusteellisesti 10 vuotta sitten. Vuodenajat, vesi, jäätyminen ja sulaminen tekevät tehtävänsä pihalla ja rapatuissa muureissa ja julkisivussa.
Vierailija kirjoitti:
Omavaraisesti jos aikoo elellä, pitää keväästä syksyyn tehdä pitkää päivää. Eli jos työlleen laskee mitään hintaa, kalliiksi se tulee. Ja jostain silti pitää saada rahaa, jolla maksaa ostoksensa, kuten sähköt, hygieniatuotteet, ruoat, kiinteistöverot, kuljetuskulut jne. Helpommalla pääsee, kun tekee palkkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo tulee halvimmaksi, koska remonteista saa paljousalennuksia. Pitkälti samat remontit kumminkin pitää hoitaa asumismuodosta riippumatta.
Potaskaa. Juuri katselin yhtä kerrostaloasuntoa ja siihen oli tulossa julkisivuremppa. Asuntokohtainen kustannusarvio n. 50k€. Tuolla hinnalla saa jo melkoisen pinnan omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, haluatko asbestoosin? Jos ko. vainajoituminen houkuttaa, niin älä vaan käytä mitään suojavarusteita, kun asbestipitoisia aineksia pöllyttelet.
Itse tuotettu sähkö ei todellakaan ole ilmaista. Voit laskea semmoisen 0,2 - 0,4 € / kwH jos aiot käyttää esmes pesukonetta tai muita 220 v laitteita normaalisti.
Yksinkertaisella 12 v aurinkojärjestelmällä pärjää edullisemmin kun investoinnit jää pienemmiksi. Tosin esmes juuri pesukoneen käyttö ei ole edullista itse tuotetulla sähköllä, jollei tontin läpi satu virtaamaan kohtalainen puro. Sellaisesta jos saa vaikka 2 kw jatkuvaa tehoa...