Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nytkun kiusaamisesta kerta halutaan puhua niin paljon ja siitä, että miksi sitä ei ole vieläkään "kitketty" niin sanokaa mulle

Vierailija
03.04.2024 |

miten se kitketään teidän mielestänne? koska mä kuulen kokoajan vaan tota samaa, että miksi sitä ei olla "kitketty"? 

Se on asia, mitä ei voi kitkeä ennenkuin tämä yhteiskunta kasvaa henkisesti. Miten me voidaan olettaa, että kiusaaminen loppuu jos me eletään niin materialistisessa yhteiskunnassa, missä pelkkä toisen pukeutuminenkin aiheuttaa inhoa ihmisessä? 

Kertokaa

Se ongelma on tämä koko paletti, se on ihan siellä juuritasolla, miten tämä yhteiskunta kasvattaa ihmisiään ja miten ne ihmiset sitten kasvattavat omia lapsiaan. Se koko paletti on kiero ja väärä. 

Ei sitä saa kitkettyä millään kameroilla tms, se ongelma siirtyy sitten vaan muualle, ihmisiä kiusataan muualla kuin koulussa. 

Ajatelkaa isommin asioita, niin te huomaatte todellisen ongelman minkä keskellä tekin kaikki elätte. 

<3

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se poistu koskaan.

Vastuu on meillä kaikilla aikuisilla ihmisillä. Voisimme opetella pitämään mölyt mahassamme. Kauheaa seurata niin sanottua aikuista paria kaupassa silloin kun he eivät ymmärrä muiden kuulevan heidän juttujaan. Haukutaan tuntemattomien ihmisten ulkonäköä aikuisten kesken. Jokin rekillä roikkuva vaate herättää mielikuvan jonkun tädin verhoista, joista ei tykätty jne jne. Sama kitinä sitten ruokaa valitessa. Aikuinen ihminen yökkii joitain ruokia nähdessään. Hän varmasti ymmärtää, ettei häntä pakoteta syömään sitä.

Kun käytös on julkisella paikalla tuollaista niin onko ihme jos lapset oppivat ja imevät kaikki vanhempiensa käytösmaneerit? Kannattaa muistaa, että ihan aikuisilta opituin käytöstavoista ja elämänarvoin meillä kasvaa Suomen nykyajan historian onnettomimmat nuoret aikuiset. 

Tässä maassa pitäisi arvostaa muita arvoja kuin ulkonäkö, raha, titteli jne. Se, että jos joku onnistuu vastoin odotuksia, joutuu leimatuksi. Ylipäänsä jokainen, joka ei suostu suomalaiseen muottiin, joutuu leimatuksi. Onnettomuuden huipentaa nykyhallitus, joka on tarkoituksella jakanut kansan kahtia. Edes itänaapuri ei onnistunut siinä. Orpopurrukka onnistui!

Vierailija
102/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella kiusaajalla on jo lapsesta alkaen jotenkin kieroutunut ja häiriintynyt luonne, ja sitä voi olla mahdoton muuttaa. Hän saavat outoa tyydytystä hyökätessään monin tavoin fyysisesti tai sanallisesti heikomman kimppuun ja vieläpä nauttii siitä. Pahimmissa tapauksissa perhettäkin voidaan vainota. Joskus harvoin opettaja reagoi, ja yrittää siirtää kiusaajan muualle tai ainakin kauemmas uhrista, mikä on vaikeaa samalla paikkakunnalla. Valitettavasti kiusaaja on sen verran paatunut, ettei edes poliisin puhuttelu auta. Kiusaajan perheen äiti tai isäkin voi olla samanlainen. Tätä tapahtuu todellisuudessa ja siinä menee kiusatun elämä pilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meidän lapsi ainakaan kiusaa"

Vierailija
104/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkokemukseeni perustan väittämän, että kiusaava sadisti voi olla ihan minkälaisesta perheestä tahansa. Samoin kiusattava. Ei riipu yhtään perheen varallisuuksista tai sosioekonomisesta asemasta. Olennainen asia: jos vanhemmat ovat k- päitä niin lapsetkin ovat. Minua kiusasivat ja puukolla uhkasivat aikoinaan köyhän ja rikkaan perheen lapset. Vihaan heitä edelleen mutta kostamaan en vaivaudu.

Ei siellä koulussa mitään kiusaavia sadisteja ole vaan normaaleja lapsia. Sitten on tämä yleensä yksi epänormaali ja joukkoon sopeutumaton eli 'kiusattu'. Voisi varmaan sanoa että lapset haistoivat pahuuden tästä ampujasta.

Vierailija
105/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää esimerkkiä aikuiset näyttää sillä että valitsee koulukiusaajan pressaksi.

Touché!

Vierailija
106/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa lasten suosimaa Rambon tallia youtubesta.400 tuhatta katselukertaa esim. yhdessä jaksossa ja jaksoja on monta. Hirveetä puhetta ja kiusantekoa joka jaksossa. Veljeni lapset sitä tuijottavat. Pakko oli ihmetellä miksi vanhemmat antavat katsoa. 

Vierailija
107/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tulee uusia sukupolvia ja uusia ihmisyksilöitä, joiden ajukoppaan pitäisi takoa ne samat perusasiat ja joka vuosi vielä vähän enemmänkin, koska suvaittavaa ja ymmärrettävää ja hyväksyttävää on jatkuvasti enemmän.

Jos 80-luvulla hoidettiin lasten hampaita hyvin, niin ei sen vaikutus automaattisesti jatku jos 90- luvun lasten hampaita ei hoideta samalla voimalla ja tahdolla.

Kyllä se hampaidenhoitotapa periytyi vanhempien kautta heidän lapsilleen. Sen jälkeen kun kouluilla tapahtuva hampaiden tehopesetys ja fluoraus sekä opetus ja ohjaus lakkautettiin säästösyistä Suomen kouluista, on hampaidenhoito muuttunut vieraammaksi seuraavien vuosikurssien edustajille.

Vierailija
108/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajia kasvatetaan kotona. Vanhemmat arvostelevat suu vaahdossa lasten kuullen muiden ihmisten ulkonäköä, käytöstä, etnistä taustaa, sukupuolista suuntautumista jne. Ja kaikki tämä tehdään lasten kuullen. 

No mitä tulee tuollaisten lapsista, samanlaisia kuin vanhempansa, kuvittelevat, että on ok sanoa ääneen, jos toisessa ihmisessä on jotain sellaista, mikä ei omaa silmää miellytä ja että se on ok.

Kotona pitäisi näyttää mallia siitä, että on ihan ok, vaikka joku on erilainen kuin me. Siitä ei tarvitse todeta mitään ääneen. 

Vierailija
109/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykymaailmassa helpommin sanottu kuin tehty. Koulukiusaamista ei tapahdu vain näkyvästi koulunpuhalla. Sitä tapahtuu nykyään erittäin paljon somessa ja sitähän on melko mahdoton hallita kenenkään, sen paremmin lasten vanhempien kuin opettajienkaan. 

Vierailija
110/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. On siinä kommentti. Sinähän se tässä kiusaaja olet! Vai tarkoitatko, että jos lapsena tekee väärin, siitä on kärsittävä koko elämä, vaikka ei enää väärin tekisi. Sinunlaiset ihmiset ovat nyky-yhteiskunnan mädättäjiä. Joukkoosi kuuluvat tämän päivän puheiden pitäjät eduskunnan kyselytunnilla, jotka vertasivat hallitusta Putinin toimintaan Tukholma syndroomaan ja Orpoa panttivangiksi ja Purraa lähes kidnappaajaksi.  

Todella törkeää kuunneltavaa tänä päivänä. Muka osaa ottivat nämäkin puhujat uhrien puolesta, mutta itse syyllistyivät samaan kuin kiusaajat kouluissa eli törkeään, alentavaan  nimittelyyn. 

Ja viittaan kommenttiin, jossa kiusaamisen syyksi nostettiin se kun pressaksi valittiin entinen koulukiusaaja. 

Vierailija
111/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaaminen koskaan tule loppumaan. Kyllä minä muistan selvästi, kuinka jo joskus 40 vuotta sitten päiväkodissa siellä ollessani aikuiset puhuivat, että ei saa kiusata muita, mutta silti kiusattiin ja se vain jatkuu nykyään. Ja varmasti jo satoja vuosia sitten lapset kiusasivat toisiaan ja oli mahdollisesti aikuisia, jotka sitä yrittivät estää, mutta se vain jatkui. Samoin aikuiset kiusasivat toisiaan. Sitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Aina on ollut niitä kusipäitä, jotka kiusaa ja sitten niitä, jotka joutuvat kiusatuksi. Esim. sellaiset kuin minä olin lapsena, pienikokoinen ja arka lapsi, joka ei uskaltanut puolustaa itseään ja jota oli siksi helppo kiusata.

Vierailija
112/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänkokemukseeni perustan väittämän, että kiusaava sadisti voi olla ihan minkälaisesta perheestä tahansa. Samoin kiusattava. Ei riipu yhtään perheen varallisuuksista tai sosioekonomisesta asemasta. Olennainen asia: jos vanhemmat ovat k- päitä niin lapsetkin ovat. Minua kiusasivat ja puukolla uhkasivat aikoinaan köyhän ja rikkaan perheen lapset. Vihaan heitä edelleen mutta kostamaan en vaivaudu.

Ei siellä koulussa mitään kiusaavia sadisteja ole vaan normaaleja lapsia. Sitten on tämä yleensä yksi epänormaali ja joukkoon sopeutumaton eli 'kiusattu'. Voisi varmaan sanoa että lapset haistoivat pahuuden tästä ampujasta.

Yksi p*skimmista kannanotoista mitä olen tällä palstalla nähnyt mihinkään aiheeseen liittyen. Onnittelut!

Vierailija
113/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä koulukiusaajia ja entisiä koulukiusaajia pitää vain alkaa käräyttää, samoin kuin MeToossa käräytettiin julkisesti sikoja Ranskassa. Voi vaikka sanoa entisen kiusaajan työkaverille, että tiesitkö, että tämä on entinen koulukiusaaja, teki ala-astella tätä ja tätä. Nettiin ei tarvitse tietenkään mitään laittaa. Oppisivat tavoille ja kiusaaminen saataisiin radikaalisti vähentymään.

Hyvä ehdotus!

Vierailija
114/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiusaaminen koskaan tule loppumaan. Kyllä minä muistan selvästi, kuinka jo joskus 40 vuotta sitten päiväkodissa siellä ollessani aikuiset puhuivat, että ei saa kiusata muita, mutta silti kiusattiin ja se vain jatkuu nykyään. Ja varmasti jo satoja vuosia sitten lapset kiusasivat toisiaan ja oli mahdollisesti aikuisia, jotka sitä yrittivät estää, mutta se vain jatkui. Samoin aikuiset kiusasivat toisiaan. Sitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Aina on ollut niitä kusipäitä, jotka kiusaa ja sitten niitä, jotka joutuvat kiusatuksi. Esim. sellaiset kuin minä olin lapsena, pienikokoinen ja arka lapsi, joka ei uskaltanut puolustaa itseään ja jota oli siksi helppo kiusata.

Myöskään rikokset eivät tule koskaan loppumaan. Tarkoittaako se sitä, että niitä ei tarvitse pyrkiä ehkäisemään tai niiden aiheuttamia haittoja korjaamaan?

Kiusaamista ei koskaan saada loppumaan kokonaan, koska kyseessä on ihmisen lajityypillinen käyttäytyminen. Silti sen määrää voidaan vähentää, sen laatua lieventää ja sen seurauksia korjata ainakin jossain määrin.

Vierailija
115/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jokainen aikuinen, joka ei netissä, viesteissä ja kasvotusten osaa kohdella toisia kunnioittavasti, on osaltaan vastuussa koulukiusaamisesta. Näytätte siinä lapsille ja nuorille esimerkkiä, kuinka toisia kohdellaan!

Vierailija
116/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki johtaa lopulta ja alkujaan uskoon. Jos jokainen ihminen maailmassa eläisi hyvyyden kautta, maailmasta vähenisi kärsimys huomattavasti. Synnissä eläminen lisää kärsimystä ihmiselle ja sitä kautta myös muille.

Vierailija
117/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pärjäämisen suhteen Suomi on aina ollut melko kova yhteiskunta siinä mielessä, että mikä on vuorovaikutuksen taso eli minkälaisia jutut ja toimet lähimmäistä kohtaan voivat olla. Meidän täytyisi muuttua lämpimämmiksi ja ystävällisemmiksi toinen toisillemme, ihan kaikkien. Kaikki eivät selviydy yhtä hyvin, kuin mitä voisi luulla. Aikuisten pitäisi lopettaa turha toistensa moittiminen sekä toisten vajavuuksille naureskelu ja ulkonäön pilkkaaminen. Myös sellaiset jutut, mitkä puhutaan pienessä piirissä asianomaisen tietämättä. Kaikki eivät ole meidän itsemme kaltaisia. Ihmisten kyvyt, tavat, terveys, varallisuus voivat vaihdella tosi paljon. Aika moni pitää itseään jonkinsortin prototyyppinä ja ajattelee, että muiden samanikäisten pitäisi olla jotenkin samanlaisia kuin mitä itse on. Toisten taustat voivat kuitenkin olla huomattavan erilaisia ja on ymmärrettävää, että kaikki eivät ole oppineet tai kokeneet samantasoisesti asioita kuin me itse olemme ja siksi toinen ihminen voi näyttää melko avuttomalta palikalta jossain asioissa, mitkä itse hallitsemme. Helposti kauhistellaan, että miten joku voi olla niin tietämätön tai pärjäämätön jossain yksinkertaisessa asiassa. Siitä sitten helposti alkaa naureskelu takanapäin. Vaikka ei suoraan mitään sanottaisikaan, niin kyseinen henkilö kyllä huomaa ilmapiirissä, että häntä pidetään erikoisena ja katseita vaihdetaan jossain tilanteessa, vaikkei mitään sanoittaisikaan. Lisäksi on olemassa hyvin yksinäisiä ihmisiä, joita syrjitään kaikissa piireissä, mihin nuo henkilöt yrittävät mukaan. Heillä ei yksinkertaisesti ole mitään ystäviä tai elämänkumppania. Voi olla, että he osittain aiheuttavat sen itse, mutta voisi ajatella, että joskus tekisi jotain yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jolla ei ole yhtään ystävää tai kaveria ja häntä pidetään melkoisena riesana. On melkoinen etuoikeus, että itse olemme tulleet pidetyksi ja rakastetuksi emmekä todellakaan aina ole ansainneet sitä. Se on pelkkää tuuria elämässä, että on saanut kohtuulliset lähtökohdat. Siksi voisi olla armollinen muita kohtaan.

Vierailija
118/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vaikka se, että aikuiset ei nälvi ja hauku toisiaan, vaan puhuu aina positiiviseen sävyyn toisista ja ratkaisee ristiriidat niin, ettei tule riitaa tai tappelua. Lapset oppii vanhemmilta tehdä samoin. 

Vierailija
119/168 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jokainen aikuinen, joka ei netissä, viesteissä ja kasvotusten osaa kohdella toisia kunnioittavasti, on osaltaan vastuussa koulukiusaamisesta. Näytätte siinä lapsille ja nuorille esimerkkiä, kuinka toisia kohdellaan!

Samaa mieltä. Vihan juuret juontaa paljon ajassa taaksepäin. Esimerkiksi sukupolvien yli.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 89: "Elämänkokemukseeni perustan väittämän, että kiusaava sadisti voi olla ihan minkälaisesta perheestä tahansa. Samoin kiusattava. Ei riipu yhtään perheen varallisuuksista tai sosioekonomisesta asemasta. Olennainen asia: jos vanhemmat ovat k- päitä niin lapsetkin ovat. Minua kiusasivat ja puukolla uhkasivat aikoinaan köyhän ja rikkaan perheen lapset. Vihaan heitä edelleen mutta kostamaan en vaivaudu."

Kun mä olin lapsi, ei luokkakavereista tai edes saman taloyhtiön lapsista oikein pystynyt päättelemään perheiden varallisuustasoa. Lapsille ei ollut tapana hankkia hienoa ja kallista. Vaatteet oli melko samanlaisia kaikilla. Keskiluokkaista helsinkiläiselämää. Asiat mistä sitten kiusattiin:

- muihin ikätovereihin verrattuna huomattavan pitkä tai huomattavan lyhyt

- hörökorvat

- silmälasit

- puhevika (R- tai S-vika tai änkyttäminen)

- motorinen kömpelyys

- ylipaino (näitä oli silloin 1960-luvulla lapsissa vähän ja siten erottuivat heti joukosta)

Ai niin, yhtä poikaa kiusattiin 1960-luvulla, koska oli punatukkainen.  Lapsi, joka haluaa kiusata, keksii kyllä syyn kiusaamiseen, vaikka kaikilla olisi samanlaiset koulupuvut ja täsmälleen samanlainen älypuhelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä