Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vedetään välittömästi aina koulukiusaamiskortti esiin ja sen jälkeen tämä rikollinen onkin uhri. Mitään todisteita ei edes tarvita kunhan huudetaan koulukiusaamista.
Lähes yhtä tehokas kuin r-kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on PTSD, kaksisuuntainen mielialahäiriö, paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö ja harhaluuloisuushäiriö. Kaikki tämä johtuu epäilemättä kiusaamisesta. Lisäksi minulla on ollut nuorena epävakaan piirteitä ja se nostaa edelleen päätään jos näen epäoikeudenmukaisuutta. Kiusaamisellako ei ole muka vakavia seurauksia? Elän silti lääkityksen ja terapian avulla normaalisti ja käyn töissä. Yhden lapsen olen kasvattanut.
Järkyttävää miten moni täällä vähättelee kiusaamisen seurauksia. Entä jos itseenne kohdistuisi toistuvasti ivaa ja pilkkaa, työpaikoilla syljettäisiin päälle, autoa vandalisoitaisiin, leviteltäisiin kuvia jotka olevinaan "hauskoja meemejä", tavaranne sotkettaisiin ja rikottaisiin, lyötäisiin, rahanne vietäisiin, henkilökohtaisia asioita leviteltäisiin, haukuttaisiin, puhuttaisiin perättömiä ja kaikki tämä vielä videoitaisiin ja laitettaisiin netti
Olen todella pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan. Toivottavasti sinulla on parempi tilanne jatkossa!
Kukaan ei vähättele kiusaamista, vaan kyse on siitä, ettei tappaminen ole millään tasolla hyväksyttävää.
Tarkoitin edellisellä kommentilla häntä joka oli joutunut alle kolmekymppisenä sairaseläkkeelle.
Kiusattu tai ei, mutta murhaan se ei oikeuta
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vähättele kiusaamista, vaan kyse on siitä, ettei tappaminen ole millään tasolla hyväksyttävää.
Ei niin, mutta tässä ketjussa moni on sitä mieltä, ettei v-mäiseen sävyyn lausutut kommentit pitäisi olla ongelma kenellekään. Kun pitää päästä sanomaan ja kritiikkiä pitää kuulemma kestää.
Minulla pimeni päässä, kun kuuntelin kuukausitolkulla nälvimistä ja siedin jopa seksuaalista häirintää. Hyökkäsin kiusaajani kimppuun, olin aivan valmis repimään häneltä silmät päästä. Onneksi väliin tuli aikuinen, joka sai meidät rauhoittumaan. Loppui nälvintä siihen, mitä nyt värisevällä äänellä uskalsi välillä jotain kymmenien metrien päästä kitistä, valmiina juoksemaan karkuun. Tämä poika ärsytti kaikkia ja moni oli sitä mieltä, että oli ihan oikein, että joku näytti kaapin paikkaa. Väkivalta ei ollut oikein, tietenkään, enkä ole tästä ylpeä, mutta siitä olen, että kerrankin pidin puoleni. Tapa oli tosin väärä.
Onko osallisten nimet julkaistu jossain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta tässä ketjussa moni on sitä mieltä, ettei v-mäiseen sävyyn lausutut kommentit pitäisi olla ongelma kenellekään. Kun pitää päästä sanomaan ja kritiikkiä pitää kuulemma kestää.
Sen kommentin voi antaa tulla toisesta korvasta sisään ja mennä toisesta korvasta ulos, ei sitä kannata jättää päänsä sisään muhimaan ja paisumaan niin että oma mielenterveys kärsii.
Narratiivi on nyt nurkkaan ajetusta yksilöstä, jolla ei ole mitään muuta ulospääsyä kuin epätoivoinen teko, kosto (tekijöille tai "kaikille").
Kuvittelisi, että tälläisen ihmisen, varsinkin pienen lapsen psyyke ja toimintakyky romahtaisivat ensimmäisten laukausten jälkeen. Teot realisoituvat varmasti ihan lapsellekin, kun toiset kaatuu vertavuotavina/kuolleina.
Silti, tämän jälkeen pystyy pakenemaan ja media tietojen mukaan kuin väkivaltafiktion pahis konsanaan käskyttämään ohikulkija aikuista. Todelle outoa.
Tekeekö pelkkä kiusaaminen lapsista tämän tekijän kaltaisia? En osaa oikein uskoa 12-vuotiaan kohdalla. Jotain muuta selitystä kaipaa kuin, että oli kiusattu.
Lähes ketä tahansa voidaan kiusata -> lähes kenestä lapsesta tahansa voi tulla lapsitappaja. Ei toimi itselle.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa lukea tällaista puhetta lapsesta. Meidän täytyy yhdessä suojella lapsia, että heistä kasvaa tasapainoisia aikuisia. Lapsi ei ole syyllinen mihinkään, vika on aina aikuisissa, jos kamalia asioita tapahtuu. Emme ole huolehtineet siitä, että kiusaamista ei tapahtuisi, siksi ampuminen on yhteiskunnan vika. Nyt on tärkeintä, että lapsi pääsee toipumaan järkyttävästä tilanteestaan ja saa kasvaa rauhassa aikuiseksi ilman ylimääräistä vainoa ja ahdistelua. Uskon, että pojasta voi tulla vielä hyvä kansalainen ja tärkeä osa yhteiskuntaa. Toivottavasti pahat tapahtumat unohtuvat pian ja ihmiset lopettavat pienen pojan jahtaamisen. Ei se ole tervettä, että vainotaan lapsia heidän tekemiensä vahinkojen vuoksi.
VAHINKO!? Sanotko tätä uittu vahingoksi? Murha ja 2 murhanyritystä.
. Jotain muuta selitystä kaipaa kuin, että oli kiusattu.
Ehkä kiusaajat olivat tehneet esim seksuaalista väkivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tähän tapaukseen liitettynä tuollaisen asian pohtiminen on jopa mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kommentin voi antaa tulla toisesta korvasta sisään ja mennä toisesta korvasta ulos, ei sitä kannata jättää päänsä sisään muhimaan ja paisumaan niin että oma mielenterveys kärsii.
Ei vaan se epäasiallinen käytös pitää kitkeä alkuunsa. Juuri tuo "toisesta sisään ja toisesta ulos"-asenne vain sallii kiusaamisen jatkumisen. Jokaisella on vastuu käytöksestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se laillista mennä ratsaamaan lapsen kännykät ja tietokoneet?
"Monella vanhemmalla tekee varmasti joskus mieli kurkata lapsen tai teinin kännykkään, jotta pysyisi kärryillä tämän touhuista. Matkapuhelimella ja sosiaalisessa mediassa lähetetyt viestit kuuluvat kuitenkin perus- ja ihmisoikeutena turvatun viestintäsalaisuuden piiriin, ja tämä oikeus koskee myös alaikäisiä"
Luojan kiitos asutaan ulkomailla. Täällä lapsilla on velvollisuuksiakin, eikä vain oikeuksia. Todellakin tsekkaan lapsen puhelimen läpi säännöllisesti. Minä sen puhelimen kuitenkin olen ostanut, minun nimissä on liittymä, ja minä puhelinlaskun maksan. Jos ei huvita näyttää mitä siellä on, niin sitten ei huvita käyttää puhelinta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuo sadisti on mahdollisesti palaamassa kotiin. Ihan uskomatonta. Toivottavasti ymmärtää päättää myös omat päivänsä. Tuosta ei tasapainoista ihmistä enää tule, joten turhaa resurssien haaskuuta kaikki tukitoimet. Tuollaisen sekopään ei kuulu saada jatkaa normaalia elämää tuhottuaan kolmen muun elämän. Kuvottava tyyppi.
Olet siis samanlainen kuoleman ihannoija. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tähän tapaukseen liitettynä tuollaisen asian pohtiminen on jopa mautonta.
Miten niin? Jos aikuisista osa on sitä mieltä että epäasiallista käytöstä pitää vain kestää eikä saa päästää ihon alle, ei ihme että koulukiusaaminen rehottaa. Jokaisen vanhemman tulee opettaa lapsensa tavoille. Miltä tuntuu kasvavasta lapsesta kuulla nälvimistä ja ivailua kun tarve kuulua porukkaan on suuri ja itsetunto on vasta rakentumassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi oma lapseni, en ikinä kehtaisi enää naamaani missään näyttää.
En minäkään. Kuka haluaa kiusaajan lapsekseen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla pimeni päässä, kun kuuntelin kuukausitolkulla nälvimistä ja siedin jopa seksuaalista häirintää. Hyökkäsin kiusaajani kimppuun, olin aivan valmis repimään häneltä silmät päästä. Onneksi väliin tuli aikuinen, joka sai meidät rauhoittumaan. Loppui nälvintä siihen, mitä nyt värisevällä äänellä uskalsi välillä jotain kymmenien metrien päästä kitistä, valmiina juoksemaan karkuun. Tämä poika ärsytti kaikkia ja moni oli sitä mieltä, että oli ihan oikein, että joku näytti kaapin paikkaa. Väkivalta ei ollut oikein, tietenkään, enkä ole tästä ylpeä, mutta siitä olen, että kerrankin pidin puoleni. Tapa oli tosin väärä.
Hyvin usein kun kiusaajaa tirvaisee nokkaan niin kiusaaminen loppuu siihen. Kun kiusaajan ampuu niin voi jokainen käyttää päätään mitä sen jälkeen tapahtuu. Joo, kiusaaja ei kiusaa enää, mutta toisen lyöminen vs toisen tappaminen vaikuttaa aika paljon eri tavalla ja lopputulos on eri kuitenkin.
En kannusta myöskään minkäänlaiseen väkivaltaan mutta valitettavan usein vasta kun kiusaaja itse kokee kipua ja seuraamuksia käytöksestään niin se loppuu. Ampumalla toisen ihmisen saa itse kärsimystä osakseen, kiusaaja ei opi eikä kärsi mitään.
Kukaan ei vähättele. Pointti on että emme tiedä onko kiusaamista todella tapahtunut ja millä tasolla ja onko se syy tapahtuneille.