Nainen, ärsyttääkö sinua laittautuva ja kaunis nainen?
Haluan kuulla tähän vastauksen tähän kysymykseen, johon ehkä alitajuisesti tiedänkin jo vastauksen. Koen itse omalla ulkonäölläni triggeröiväni usein ihmisiä ja niin pitkään kun koin tarvetta kuulua naislaumaan, se jollain lailla häiritsi ja harmittikin. Monesti yritin pienentää itseäni ja olla vaatimattomampi muiden edessä, en kehdannut laittaa korkokenkiä, mekkoa ja kihartaa pitkää tukkaani tavalla jolla olisin halunnut laittautua.
Sitten yhtenä vuonna tapahtui useampia ihmissuhdemuutoksia ystävyyssuhteissa ja useita kaveruuksia katkesi minusta riippumattomista syistä. Olin paljon yksin, tein asioita yksin, tutustuin uusiin ihmisiin ja jollain lailla vahvistuin. Myös oma naiseuteni vahvistui, koska sille ei ollut enää vertailukohtaa tai ketään joka olisi sitä rajoittanut. Pukeuduin niinkuin halusin, korkokengät, mekot, kiharat ja huulipunat. Juuri sellainen tyyli, joka sai itseni hehkumaan ja loistamaan. Nyt huomaan, että osa naisista katsoo minua kuin myrkkynuolilla ampuen. En saisi olla tällainen, mutta silti olen.
Olen kuitenkin kaikille kohtelias, mukava ja ystävällinen. Mutta silti ulkonäköni on monille naisille valtava ärsytys. Se tulee esille eniten käytöksessä, joka on nuivaa ja jopa vihamielistä. Samaan aikaan miehet taas ovat kohteliaita ja ystävällisiä, sekä kohtelevat asiallisesti. Naiset, miksi näin? Mikä laittautuneissa naisissa niin paljon ärsyttää? Jos kuitenkin ihminen on luonteeltaan ihan mukava, onko se ulkonäkö niin iso tekijä, että oma käytös muuttuu vihamieliseksi?
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelin yhtä häävierasta, joka näytti siltä, että oli lähdössä strippiclubille töihin, eikä kesähäihin ja kirkkoon.
Ihan kaunis nainen oli, mutta pientä harkintaa voi kyllä käyttää vaatteiden osalta muiden virallisissa juhlissa. Joskus se läpinäkyvä vesirajaglittermekko, ei vaan ole oikea vaatevalinta. Yökerhoonhan nuo käy tai käyttäköön kukin halutessaan vaikka kauppareissulla noita minun puolestani muuten.
Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
"Sittenhän asia on selvä. Tälläytyjille ja muille itsensä leikkelijöille, täyttelijöille ja paklaajille ulkonäkö on tärkeä asia. Kysymys kuuluukin: miksi? Miksi he kokevat, etteivät riitä omina itsinään? Mikä on se mekanismi, joka heille tuottaa tyydytystä oman luonnollisen itsen ehostelussa, muokkaamisessa, korostamisessa? Olisiko se kuitenkin lopulta egon pönkitystä, heikon itsetunnon hoitoa, pyrkimystä saada hyväksyntää edes vastakkaiselta sukupuolelta muokkautumalla heidän tahtonsa (usein kuvitellun sellaisen) mukaisesti?
Itselleni ihan sama, turhamaisuus ja pinnallisuus vaan ovat mielestäni typeriä eikä lopulta palvele kenenkään oikeaa etua. Paheita muiden joukossa. Ja kyllä, itse olen ilkeä, mutta en pinnallinen enkä turhamainen."
Vastaahan sinäkin omasta puolestasi, että mistä olet saanut sen käsityksen, ettemme me meikkipellet riittäisi omina itsenämme? Koko ajattelusi näyttää lä
Jatkoa tähän vielä, että olen todellakin hyvin turhamainen. Haluan, että kaikki on nätisti, ja tämä koskee muitakin asioita kuin ulkonäköäni, syön kauniisti katetussa pöydässä, kotini on omaan makuuni kivasti laitettu jne. Mutta sinulle turhamaisuus on pahe, ellei suorastaan syntiä, samaan tapaan kuin minulle on ilkeys ja muiden arvosteleminen asia, jota en vain voi sietää, vaikka itsekin siihen välillä sorrun.
Kyllä minäkin voin katsoa muovisia irtoripsiä vähän hihitellen tai hassuja ankan huulia, tai toisaalta miettiä, onko tuolla ihmisellä kaikki kunnossa, sillä ulkonäkö on yksi viesti ympäristölle sekin. Annamme viestin silloinkin, kun olemme ns. luonnollisia - kaikesta mitä teemme ja miltä näytämme syntyy eräänlainen käyntikortti meistä itsestämme.
Ehkä olen aika nuoresta ajatellut näin, koska olen elänyt erityyppisissä kulttuureissa ja vaihtanut niitä, jolloin standardit sekä käytöksessä että ulkonäössä muuttuivat. Silloin tulee tietoiseksi, ettei mikään olekaan itsestäänselvästi normaalia, vaan kyse on erilaisista toimintakulttuureista. Ja niissä luovimaan joutuva joutuu miettimään sitä minkä vaikutelman muille antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei haittaisi. OIkesataan ois kiva jos oisi tollainen kaveri niin vois opettaa meikkaus ja tyylivinnkejä <3
Jos olisi enemmän tuollaisia kavereita, voisin saada inspiraatiota kaunistautumiseen. Mä olen yksinkertaisesti vaan laiska. 😄
no mulla sama. Joskus nuorena koitin meikata ja tulos oli että näytin 10v vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei haittaisi. OIkesataan ois kiva jos oisi tollainen kaveri niin vois opettaa meikkaus ja tyylivinnkejä <3
Jos olisi enemmän tuollaisia kavereita, voisin saada inspiraatiota kaunistautumiseen. Mä olen yksinkertaisesti vaan laiska. 😄
no mulla sama. Joskus nuorena koitin meikata ja tulos oli että näytin 10v vanhemmalta.
Äh voi ei 🙁 Itselläni on meikkaaminen hallussa (kai, onko enää, en tiedä), kun vaan saisi aikaiseksi. Korona-aika maskeineen laiskisti vielä enemmän laittautumaan.
No näköjään ärsyttää, kun näin pitkä ketju on saatu aikaan.
Jos toisen ihmisen ulkonäkö noin hirveästi risoo, kannattaa katsoa peiliin. Muista ihmisistä ärsyyntyminen pelkän ulkonäön takia ei ole ihan tasapainoista touhua. Yleensä nämä tunteet paljastavat jonkin kipukohdan itsessä. Miksi se, että näet toisen tykkäävän tai nauttivan jostain harmittomasta jutusta, aiheuttaa niin voimakkaita tunteita? On eri asia ärsyyntyä vaikkapa rumasta käytöksestä kuin siitä, että joku tykkää korkokengistä. Jälkimmäinen ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina ollut harmaahiirulainen. En vaan jaksa panostaa ulkonäkööni ja se maksaakin paljon, varsinkin jos aloittaa ihan nollasta.
Mutta työpaikallani on eräs nainen joka tykkää laittautua. Ja jostain syystä hänestä ei pidetä. Minusta hän on ihan mukava. En tiedä mitä mielikuvia se laittautuminen joissakin aiheuttaa, mutta selvästi se herättää huomiota, niin negatiivista kuin positiivista.
Tavallaan koen pääseväni helpommalla olemalla tällainen naapurintyttö. Kukaan ei noteeraa minua millään tavalla. Mutta ymmärrän senkin, että ihmiset on erilaisia, kaikki ei halua olla huomaamattomia.
Tämä on oikeasti hyvä keskustelu.
Tässäkin on mielestäni hieno oivallus, että koetaan päästä helpommalla ja helpoksi koetaan se, että ollaan huomaamaton. Ja että toiset haluavat, että huomataan eli että tässä on ihmisten luontaisista eroista kyse. Toiset viihtyvät sivummalla, toiset esillä, jotkut tahtovat piiloutua, toiset taas jopa esiintyä. Nuo tuollaiset ovat hyvinkin pysyviä luonteenpiirteitä, ja varmaankin näkyvät myös aiheessamme eli meikkaamisessa ja laittautumisessa.
Omalla kohdalla olen joutunut olemaan kuin huutomerkki, koska olen viettänyt pitkän ajan kulttuurissa, jossa kenelläkään muulla ei ollut hopeanvaaleita hiuksia. Minua kierrätettiin sylistä toiseen kuin nähtävyyttä. Varmasti siitäkin johtuu, etten oikeastaan ikinä mieti mitä muut mahtavat minun ulkonäöstäsi ajatella enkä huolestu siitä. Olen oppinut kantapään kautta, että en pysty eikä siihen edes kannata pyrkiä vaikuttamaan mitenkään, koska ihmiset ajattelevat ihan mitä vain lystäävät eikä minulla ole siihen osaa eikä arpaa ainakaan niin kauan, kun se jää heidän yksityisajattelukseen.
Ihan samalla tavalla hiljaisista, ujoista, vetäytyvistä tai mistä tahansa muustakin ominaisuudesta ajatellaan ja tehdään päätelmiä, joilla ei ole välttämättä mitään yhteyttä ko. henkilöön. Kaikki siis joutuvat kokemaan tätä samaa jota tässä ketjussa kohdistetaan kauniisiin tai meikkaaviin naisiin. Mutta omasta mielestäni olisi tärkeää tulla tietoiseksi siitä, että oma ajattelu ei välttämättä ole mitenkään validia, vaan se on peräisin jostain ihan muista asioista kuin kyseisestä ihmisestä.
Ihmisten motiivi ja tausta sille miten he pukeutuvat tai ovat kanssakäymisessä muiden kanssa on hyvin yksilöllistä ja myös kiinnostavaa. Piiloutumaan pyrkivän ajatus yhtä lailla kuin sen, joka haluaa olla huomion keskipisteenä tai olla "tavis", hakea turvallista paikkaa sulautumalla joukkoon? Huomion saamisessahan on myös pelottavat puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelin yhtä häävierasta, joka näytti siltä, että oli lähdössä strippiclubille töihin, eikä kesähäihin ja kirkkoon.
Ihan kaunis nainen oli, mutta pientä harkintaa voi kyllä käyttää vaatteiden osalta muiden virallisissa juhlissa. Joskus se läpinäkyvä vesirajaglittermekko, ei vaan ole oikea vaatevalinta. Yökerhoonhan nuo käy tai käyttäköön kukin halutessaan vaikka kauppareissulla noita minun puolestani muuten.
Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
Ketjussa puhutaan laittautumisesta? Häät ovat tilaisuus, johon laittaudutaan? Tämä nyt on yksi näkökulma laittautumiseen ja siihen miksi se ehkä jotakin saattaisi ärsyttää. Itse lähinnä ihmettelin asiaa, mutta varmaan tuo minimekko joitakin sukulaismummoja siellä häissä ärsytti, syystä että oli tilaisuuteen epäsopiva, ei siitä syystä, että käyttäjänsä oli naisellinen tai laittautunut. En suoraan sanottuna usko, että naisellisuus ja ulkonäköön panostaminen haittaa ketään varsinkaan juhlatilaisuuksissa, joissa se on jopa suotavaa.
Menikö jakeluun, vai haetaanko ratakiskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naisilla on vaan huonot itsetunnot.
T. Sigma MaleYksi ainut lause ja näytät tyhmyytesi. Tusinatollolle tiedoksi: Nainen on yksilö ja jokaisella terveellä (= ei-jakomielitautisella) yksilöllä on vain yksi itsetunto.
Voiko nämä yksilöt niputtaa yhteen niiden mm. käyttäytymisensä perusteella, eli tässä tapauksessa ne kaikki naiset, jotka ärsyyntyvät muiden naisten laittautumisesta? Ja kun sanotaan, että niillä naisilla on huonot itsetunnot, olisinko väärässä? Koita uudestaan fiksuliini :D lol
T. Sigma joka servaa vauvapalstan naisia menneen tulleen
Kyllä, Jorma, kyllä. Menneen tulleen miehillä pienet aivot, pienet munat ja pienet sielut näkyvät tarpeena miesselittää vieraskielisiä aakkosia ja termejä - väärin.
Kauneus on kivaa katsoa, mutta nykyään muodissa olevaa laittautumistyyliä ripsilisäkkeineen ja töröhuulineen karsastan.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on kivaa katsoa, mutta nykyään muodissa olevaa laittautumistyyliä ripsilisäkkeineen ja töröhuulineen karsastan.
Myös minusta ne töröhuulet ovat erityisen ärsyttävät. Itselläni on ihan tavalliset huulet, ehkä jopa ohuehkot, mutten ole koskaan ajatellut, että niitä pitäisi saada isommiksi. Lisäksi ne töröhuulet näyttävät usein todella epämukavilta, jotenkin painavilta ja roikkuvilta. Pelkäisin, että jos sellaisilla yrittäisi vaikkapa syödä tai tehdä mitään, suu ei liikkuisi normaalisti. Ja se roikkuva efekti on oikeastaan aika vetelä. Tulee mieleen esim. Sointu Borg, jolla on usein liian paksut huulet muuhun naamaan suhteutettuna. Jos on kapeat piirteet, täytteet näyttävät oudoilta ja jotenkin friikkimäisiltä. IMHO. Ei siinä toki mitään, jos itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa varmaan yksi merkittävä ero eli mä en meikkaa siksi, että olisin ahkera, vaan siksi, että tykkään siitä. Jos en pitäisi siitä, että todellakaan meikkaisi.
Ehkä ne ihmiset, jotka ajattelevat meikkaamisen olevan miehiä varten ajattelevat niin siksi, että pitävät meikkaamista äärimmäisen vaivalloisena ja tylsänä? Paras ystäväni, joka ei meikkaa juuri koskaan ja silloinkin vain ripset ja kulmat sanoo, että hänestä kasvovoide tuntuu epämiellyttävältä kuin naamarilta. Meikkaaminen siis koetaan hyvin eri tavoin henkilöstä riippuen.
Päinvastoin, minusta on ihana jos joku muukin laittautuu, niin itsekin kehtaan. Monesti tuntuu ettei kehtaa, koska erottuisi liikaa joukosta. Ei sitten riitä rohkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittautuminen ei ärsytä. Se ärsyttää, jos siitä ulkonäöstä tulee koko elämänsisältö ja huomion saamisesta tärkein asia.
Mistä ihmeestä sinä tiedät mikä kenenkin elämänsisältö ja tärkeimmät asiat ovat? :D
Ketjussa on rivikaupalla näitä projektioita, joilla oma ärsytys oikeutetaan. Tuollaisten stereotypioiden viljelijät antavat kyllä itsestään aika hölmön kuvan.
Kyllä tuntemistaan ihmisistä tietää kaikenlaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään koe halua laitattaa sellaisia, mutta ei silti ärsytä, jos joku kokee sen omaksi lookikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa varmaan yksi merkittävä ero eli mä en meikkaa siksi, että olisin ahkera, vaan siksi, että tykkään siitä. Jos en pitäisi siitä, että todellakaan meikkaisi.
Ehkä ne ihmiset, jotka ajattelevat meikkaamisen olevan miehiä varten ajattelevat niin siksi, että pitävät meikkaamista äärimmäisen vaivalloisena ja tylsänä? Paras ystäväni, joka ei meikkaa juuri koskaan ja silloinkin vain ripset ja kulmat sanoo, että hänestä kasvovoide tuntuu epämiellyttävältä kuin naamarilta. Meikkaaminen siis koetaan hyvin eri tavoin henkilöstä riippuen.
Joo näin se varmaan on useasti. Itselläni on tuo sama, eli kosteusvoide tuntuu ärsyttävältä kuorelta naaman päällä. Ja jos laitan ripsaria, hieron aina vahingossa silmiäni ja se lähtee murustumaan pitkin poskia. En ole sinut meikin kanssa. Tai ehkä olen allerginen joillekin meikkien ainesosille...
Mua ärsyttää suurin osa ihmisistä. Ei väliä ulkonäöllä. Käytös ärsyttää: liika puhuminen, yltiöpositiivisuus, paskan musiikin kuuntelu niin, että mäkin joudun sitä kuuntelee, juoruaminen, häsääminen, itsensä esillä pitäminen jne. Tiedän, pitäisi muuttaa keskelle metsää ja olla vaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään koe halua laitattaa sellaisia, mutta ei silti ärsytä, jos joku kokee sen omaksi lookikseen.
Ei minuakaan ärsytä, olen asunut maassa, missä kauneusleikkaukset ovat hyvin tavallisia, yksi tuttava/ystävä on myös kuollut kauneusleikkaukseen. Suhtaudun omalla kohdalla kielteisesti kaikkeen tuollaiseen, siis terveysriskienkin takia, mutta ne eivät minua lainkaan ärsytä, pidän sitä kulttuurisena asiana, suomalaisittain se on enemmän alakulttuuria kuten bodaaminen tai valtavat irtokynnetkin. Valtavirtaa Suomessa tämänkin keskustelun mukaan on hillitty meikki tai meikittömyys. Se on normi, josta poikkeaminen voi aiheuttaa parranpärinää.
Se ei pidä paikkansa, että suomalaiset varakkaat ja koulutetut ihmiset kävisivät kauneusleikkauksissa, uusrikkaat ja julkkikset ehkä sitten muodostavat tuollaisen alakulttuurin. Muissa maissa myös koulutetut ja varakkaat tekevät paljon kosmeettisia toimenpiteitä itselleen. Minusta se on vähän sama kuin tupakointi ja juopottelu eli ihmiset harrastavat paheita ja tavoittelevat kauneutta, koska kokevat riskit ottamisen arvoisiksi. Jos Suomen kaltaisessa maassa jää koukkuun kauneusleikkauksiin ja täyteaineisiin, se vaikuttaa paljon oudommalta kuin muualla syistä, jotka näkyvät ketjussa selvästi.
Okei jos rehellisiä ollaan niin pidän kauniita ja laittautuvia naisia kilpailijoinani...Olen oma itseni sellaisten naisten kanssa jotka ovat ihan tavallisen näköisiä mutta jos näen oikein kauniin (siis sellaisen nuoren Megan Foxin näköisen naisen) tunnen pistävää kateutta kun näen kuinka miehet ja jola naisetkin hänen ympärillään tuijottavat häntä häkeltyneinä... Siis olen itsekin ihan ok:n näköinen nainen, en nyt mikään tyrmäävän kaunis ole, mutta standardisen perusnätti. Jostain syystä pidän myös niitä superkauniita naisia jollain lailla ylimielisinä koska heistä huokuu se itsetietoisuus omasta viehättävyydestään ja vaativat myös jotain erityiskohtelua (jos omaavat vielä narsistisia piirteitä).