Miksi ihmiset rähjääntyvät vanhetessaan niin eri tahtia?
Luokkakokouksessa taannoin se luokan komein poika ei ollut enää minkään näköinen, kun taas ei minkään näköinen oli muuttunut suorastaan älyttömän komeaksi. Sellaiseksi, että silmät juuttuivat häneen kiinni.
Kommentit (196)
Ja hiuksetkin lähtee kilpparin vajaatoiminnan takia.
meillä mannesman virmas on eri homma
Miehet tekevät yhä vieläkin myös paljon ruumiillista työtä, enemmän kuin esim. naiset, siinä yksi syy miesten kuolleisuuteen....
Oon usein törmänny varsinkin landella 60 jotain tyyppeihin ja ihan oikeasti luullut ensivilasulla et nainen oli aikuisen poikansa kanssa liikentees, mut ei. Selvis, et tantta olikin vaimo, vaikka näytti miestä 20 vuot vanhemmalta. Onneks en kerinny möläyttää mitään vaan pysyttelin tarkkailijana kulloisessakin asiakaspalveluroolissani.
Vierailija kirjoitti:
Jämähtäneet lähihoitajiksi. Saanko nauraa?
Loppujen lopuksi hyvin harvoista on siihen ammattiin missä tarvitaan mm. rautaista kuntoa, hyvää terveyttä, kilometrien pituista pinnaa, tiimityöskentelytaitoja, psyykkistä tasapainoa, empaattisuutta, kotimaisen kielen kirjallista ja sanallista hallintaa, atk taitoja, hyviä vuorovaikutustaitoja, jne. Ei kannata huudella siellä jos ei ymmärrä mitä kriteerejä vaaditaan ammattitaitoiselta lähihoitajalta!
Ai, lähihoitajatko täällä vain rupsahtaa ennen aikojaan?!? Siis ammatin valinta kysymys, olisi kannattanut miettiä nuorena joku muu ammatti, jos se on syy aikaiseen "rupsahtamiseen 😅"
Raha ratkaisee.Jokainen ihminen on laulun arvoinen
Vierailija kirjoitti:
Siitä näkee stressin määrän.Mitä rupsahtaneempi ulkonäkö, sitä enemmän ollut stressiä.
Stressiä voi aiheuttaa myös huolet,suru,pelko,masennus.Ei siis vain työ.
Naiset ovat kovia huolehtimaan ja murehtimaan, omien murheiden lisäksi vielä läheistensäkin puolesta.Siksi naiset vanhenevatkin usein aiemmin kuin miehet.
Tämä ja geenit.
Minun tapauksessa vuototyö, kirjaindiagnoosit lapsillani, vanhimman lapseni ennenaikanen kuoleminen, huono suhde mistä vaikea oli lähteä.
Olen huomannut, että naiset, joilla on itseään n. 20 vuotta vanhempi puoliso, vanhenevat ennenaikojaan ja näyttävät lähes saman ikäisiltä kuin se ikäloppu puolisonsa. Ehkä puoliso sitävastoin voi ikäisekseen näyttää muutaman vuoden nuoremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Päihteet, auringossa oleilu, stressi ja sairaudet. Nuo ja geenit mielestäni vaikuttavat eniten.
Aurinko ja geenit vaikuttavat eniten.
Seuraavaksi eniten ruokavalio, lihavuus, päihteiden osuus ja unen puute. Hiusmalli vaikuttaa, kehonhallinta, ryhti.
Ilmeily (naururypyt) ajan kanssa vanhentaa.
Vanhentavia tekijöitä ovat myös liika treenaaminen ja kehonmuokkaus. Liian paksu meikkikerros.
Runsas määrä tatuointeja saa ihmisen kulahtaneen näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanha paikkansa pitävä totuus on, että naiset rupsahtavat ja miehet komistuu iän myötä. Tämän voi jokainen todeta, kun tarkkailee ympäristöä.
Olin järkyttänyt, kun sain tietää pöytäseurueessa olevien miesten iät. Olivat iältään kaikki 31-33-vuotiaita. Luulin isoa osaa heistä 35-45-vuotiaiksi. Olivat kulahtaneiden näköisiä ja kaljamahaisia ukkeleita. En voinut uskoa, että pöydän vanhimpana ihmisenä vaikutin heitä nuoremmalta. Kaikenlaista sitä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Jämähtäneet lähihoitajiksi. Saanko nauraa?
Loppujen lopuksi hyvin harvoista on siihen ammattiin missä tarvitaan mm. rautaista kuntoa, hyvää terveyttä, kilometrien pituista pinnaa, tiimityöskentelytaitoja, psyykkistä tasapainoa, empaattisuutta, kotimaisen kielen kirjallista ja sanallista hallintaa, atk taitoja, hyviä vuorovaikutustaitoja, jne. Ei kannata huudella siellä jos ei ymmärrä mitä kriteerejä vaaditaan ammattitaitoiselta lähihoitajalta!
haha, sellaista satuilua taas.
Lähärin hommat ei ole mitään tieteen tekemistä. Ei se ole edes erityisen raskasta työtä.
Palkkaus määrittää vaativuuden,ja toisinpäin.
Paljonkos se lähäri tienaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä miten ne villit ja kauniit tytöt joilla oli pari vuotta vanhemmat poikakaverit joilla oli auto ovat jämähtäneet perhe-elämään. Tietenkin eri mies kuin nuorena, lapset tehty jonkin kanssa siinä välissä ja nyt menossa toinen tai kolmas kierros. Parhaimmillaan jo mummoja.
Sitten taas hiljaiset ei niin erottuvat saattavat olla aikuistuttuaan puhjenneet kukkaan ja ovat nyt huoliteltuja ja kauniita.
Sama toki miehissä. Ja on myös poikkeuksia. Lukioajan kissa voi olla edelleen kuuma. Tai joku ei koskaan päässyt pinnalle ja voinut jopa sortua elämäntiellä.
Eikös se ollut joku että kuka missäkin kohtaa elämässä on huipulla? Joillekin se oli yläaste, joillekin lukio/amis, joillakin jatko-opinnot ja jotkut sitten siellä 40v, ehkä jopa 50v.
----------------------------------------------
Niin totta 😅 Itse mietin samaa tässä yksi päivä. Ne tytöt, joille olin nuorena kateellinen hoikkuudesta, kauneudesta, suosiosta ja ties mistä muusta, ovat nyt väsyneitä, ryppyisiä ja masentuneita. Itse olen edelleen hieman pullea, tunnollinen puurtaja, mutta 40+ iässä ryppyjä ei näy, matkustelen, harrastelen mitä ikinä huvittaa ja elän parasta aikaa elämässäni. Lapsettomuus ja koko aikuisiän kestänyt työura on antaneet taloudellisen vapauden, josta en köyhänä nuorena osannut edes unelmoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tosi monta tekijää on vaikuttamassa missä vaiheessa kunkin ikääntyminen näkyy ulospäin..eri asia et voi olla kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa...sitä kun ei tarkalleen ottaen näe.Raskaudet vaikuttaa naisilla monellakin tavalla,nuoremmat usein palautuvat nopeammin,mutta sekin on yksilöllistä.Miehillä esim kaljuuntuminen näkyy het ulospäin ja tapahtuu tosi eri ikäisillä,samoin harmaantuminen,mut nämäkin vain ulospäin näkyviä.Perussairaudet toki rasittaa ihmistä fyysisesti.
Tylsää tämmönen ulospäin näkyvän miettiminen ylipäätään.
Olin 50-v. (lapseni 27 ja 24), kun aloitin uudessa työpaikassa. Miespuolinen työkaverini kysyi, onko minulla päiväkodista noudettavia. 🤣 Vastasin, että just kuopuskin valmistui korkeakoulusta.
No, oikeasti 50-v
Kyllä melkoisen iäkkäänä on lapset saanut, jos viisikymppisenä on alle 6-vuotiaita lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumistyylillä on merkitystä myös ja sillä, että huolehtiiko ulkonäöstään. Näin erään minua monta vuotta nuoremman tutun ohimennen ja totesin, että hän näyttää nykyään minua paljon vanhemmalta lähinnä pukeutumistyylin takia. Noin 30-vuotias, mutta pukeutuu mummomaisesti, hiukset on värjäämättömät maantienharmaat eikä meikkiä ollenkaan.
Ei luonnollisuus ja meikittömyys automaattisesti tee vanhemman oloista. Saattaa jopa nuorentaa
Ne nuorempana kauneimmat ja komeimmat rupsahtaa nopeiten. Kauneus ei kestä aikaa. Kun taas ne myöhemmällä iällä kukkaan puhjenneet säilyy parhaimman näköisenä myöhemmällä iällä. Entiset missit ovat eläviä esimerkkejä tästä.
Sairaudet. Siksi.
Nuorekas, nuoren näköinen liikkuvainen 55v muuttui 5 vuodessa.
Lihoi, kilpirauhasen vajaatoiminta, nivelrikko, esidiabetes...