Miksi ihmiset rähjääntyvät vanhetessaan niin eri tahtia?
Luokkakokouksessa taannoin se luokan komein poika ei ollut enää minkään näköinen, kun taas ei minkään näköinen oli muuttunut suorastaan älyttömän komeaksi. Sellaiseksi, että silmät juuttuivat häneen kiinni.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla on paljon auttanut se, että olen jättänyt väliin tupakan, viinaan ja villit naiset. Ne vanhentavat miestä huomattavasti.
Olen aika varma että jos olisit jättänyt mukaan villit naiset niin se kyllä pitäisi nuorekkaana ja vetreänä.
Mitä väliä sullä on minkä ikäiseltä näyttää? Enemmän väliä on kunnolla ja hyvinvoinnilla. Kun sairastuu vakavasti niin hiusten värillä ja meikillä ei ole mitään väliä mutta usein on väliä peruskunnolla ja aiemman liikunnan määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu geeniperimästä ja kuinka aktiivisesti ihminen huolehtii itsestään. Monet sairaudet kuluttavat ja uuvuttavat. Alkoholi ja vääränlaiset elämäntavat alkavat näkyä ulospäin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Onhan noita syitä vaikka kuinka paljon.
Kyllä, kaikki vaikuttaa ja jokaiseen eri tavalla. Olin noin 50 vuotias (mies siis olen) kaveri tuli käymään ja oli minua nuorempi työkaveri käymässä myös. Kun työkaveri lähti, kaveri kysyi että kuka tuo vanha mies oli? Hämmästyin ja sanoin että minua viisi vuotta nuorempi työkaveri. Hän ei käytä alkoa yhtään eikä polta, me taas joskus rällätään aika reippaastikin. Varmaan ne geenit sitten, työkaverin isä ja äitikin näyttivät aika vanhoilta aikanaan. Joihinkin alkoholin käyttö ei näytä vaikuttavan mitenkään, toisiin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Istumatyö vanhentaa. Ellei sitten kuntoile vapaa- ajalla todella paljon.
Liika kuntoilu vanhentaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Moni stressaa ja suhaa itsensä mummoksi/papaksi ruuhkavuosissa. Uni jää vajavaiseksi onnea metsästäessä, stressitasot huitelevat katossa. Kyllähän se habituksessa näkyy vaikka jaksaisi ravitsemuksesta kiinni pitääkin. Sen lisäksi ns liikunta on vapaahetkenä hampaa irvessä pakkopullaa, joka stressaa lisää. Ei hyvä.
Varmaan olen välttynyt ns. ruuhkavuosilta kun nuori rouva lähti lasten kanssa toisen matkaan kun lapset olivat ihan pieniä. Joka toisen viikonlopun vietin aikaan ja rentouduin lasten kanssa, muina aikoina meni aika kovaa. Oma kiireinen firma, talon remontointia, välillä rentoutusmatkoja etelänaapuriin. Ikinä ei ylimääräistä liikuntaa, epäsäännölliset ruokailut piti hoikkana, matkoilla sitten herkuteltiin ja mässäiltiin, syötiin ja juotiin. Nyt on paljon rauhallisempaa. Ei ole ollut stressiä eikä sairauksia, mukava olo melkein aina. Varmaan näytän ikäisekseni ihan keskinkertaiselta. Viime vuosina on ollut säännöllisemmät elintavat, ruokailua ja jonkun verran liikuntaakin kun työt ei enää liikuta.
Stressaamista olen aina yrittänyt välttää, olen onneksi sen luonteinen optimisti että aina asiat järjestyy, turha ottaa paineita. Antaa paineet niille joilla on valta ja vastuu. Tulee mieleen kaksi mummoa, noin viisikymppisiä. Yksi on laiskistunut ja jämähtänyt paikalleen lähes täysin. Toinen touhuilee mökissään kaikenlaista, matkustelee ym. On aktiivinen. On eroa. Ensimmäinen ei enää ole kovin haluttavassa kuosissa, toinen jäntevä ja kiinteä ja ihme kyllä rypytön....
Vierailija kirjoitti:
Aurinko vanhentaa, useimmat naiset rupsahtavat ennen aikojaan ihan siitä syystä.
Aurinko ja yletön meikkien käyttö? Ainakin näyttää siltä kun katselee joitain ent. filmitähtiä. Aikaisemmat liikunnat ja urheilut auttaa silloin kun niitä harrastaa, nuoruuden hyvä kunto rapisee aika nopeasti. Olen huomannut, pari kaveria oli kovia pikajuoksijoita aikanaan mutta repsahtivat kaikenlaiseen, elkoholiin ja ruohoihin. Itse olen liikkunut vain töissä ja sienimetsällä ja kaupassa käydessä mutta olen tosi hyvässä kunnossa näihin urheilijoihin verrattuna. Olutta menee mutta kohtuudella.
"Luokkakokouksessa taannoin se luokan komein poika ei ollut enää minkään näköinen, kun taas ei minkään näköinen oli muuttunut suorastaan älyttömän komeaksi. Sellaiseksi, että silmät juuttuivat häneen kiinni."
Odota luokan 50-vuotisluokkakokousta...
Oli mukava luokkakokouksessa laittaa kakkosluukkuun luokan "kaunotarta". Ja mä olin aina se älykkäin ja sporttisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli tekee paljon. Naiset rupsataa ennen miehiä.
Nainen ei rupsahda vaan nainen tulee jossain vaiheessa siihen pisteeseen ettei jaksa nähdä vaivaa tälläytymiseen. Nainenhan tälläytyy ulkoisten paineiden alaisena ja kypsempi nainen osaa laittaa itsensä etusijalle. Olet ilmeisen kokematon koska tietäisit muuten että nainen sotkuisissa hiuksissaan finninaamoineen herätessään vierestäsi on se todellisuus eikä se mikä on tunnin tälläytymisen tulosta. Miehet kun ei tälläydy niin tälläsiä yllätyksiä ei kenellekkään kokemattomalle tule.
Kypsempi nainen ei tälläydy? No nyt on aika paksua tekstiä ja vielä yläpeukkujakin yli sata!
Mä koen kyllä olevani ihan kypsä nainen. Keski-ikäinen perheenäiti. Todellakin "tälläydyn" joka päivä ja ihan siksi että on itsellä freesi olo niin ja kuuluu ihan arkirutiiniin sananlailla kuin suihkussa käynti ja hampaiden pesu. Eikä ole finnejä naamassa vaan hyvässä kunnossa iho kun hoidan sitä ja käyn kosmetoligilla.
Oon samaa mieltä tiettyyn pisteeseen asti että nainen vanhenee miestä nopeammin mutta jossain vaiheessa osat vaihtuu. Neli- viisikymppinen pariskunta niin nainen monesti vanhemman näköinen (ei todellakaan aina) mutta kun ollaan kuusissa- seitsemissäkymmenissä niin mies on ihan pappautunut ja nainen suunnilleen samaa tasoa mitä viisikymppisenä. Eikä tämäkään päde jokaisen pariskunnan kohdalla.
No ihan elintavoista lähtee koko homma. Ryyppää, rällää, valvoo, ei huolehdi itsestään, popsii hömppäruokaa jne vanhenee ulkoisesti kyllä totaalisen nopeasti.
Ihminen joka huolehtii niin henkisesti kuin fyysisesti itsestään, nukkuu riittävästi, syö terveellisesti, käyttää Alkoa kohtuudella tai ei lainkaan, näyttää todellakin paremmalta ja hyvinvoivalta.
Ylipaino varsinkin reilu sellainen, se kyllä tekee ihmisen olemuksen vanhaksi, koska liikkuminen on tosi paljon huonompaa. Ryhti, se puuttuu suurimmalta osalta lihavia ihmisiä, kävely on "kenkuttavaa" kun jalkoja ei vaan tahdo saada pysymään normi kävelylinjassa kun reidet estää sen ja jalat tuppaavat olemaan isossa tai isohkossa haara-asennossa, joten lonkat ottaa siitä kyllä itseensä kun asento lonkille kävellessä on luonnoton ja sehän sitten pahentaa asiaa oikein huolella.
On näitä yhtä jos toista, mikä ennenaikaisesti vanhentaa, mutta sanoisin jotta suurimmalla osalla jos ei perussairauksia, tapahtuu vanhemmaksi näyttävä olemus ihan omaa syytä.
Lisäksi on vaan perimänänä rapistuvia ihmisiä, joiden ulkoinen olemus on jo hyvinkin nuorena "vanhemman" näköinen kuin mitä ikä edellyttäisi, mutta sille he eivät mahda mitään.
Niin makaa kun ptaa tai vaikka toisinpäin.
Meikä on mimmi, joka ei ole:
-koskaan eikä ikinä meikannut, eikä meikkaa
-koskaan eikä ikinä polttanut, enkä polta
-koskaan eikä ikinä edes maistanut viinaksia, enkä juo
Aviossa kerran ja kesti 46 v ja päättyi puolison menehtymiseen muutama vuosi sitten. Kelpasin puolisolleni juuri sellaisena kun olen, eikä tarvinnut kulkea naama tuhrittuna kuin Tikkurilan värikarttamainos näytteet naamalla.
Meikä on mimmi, joka on edelleen hyvissä mitoissa (162/51), iho terve, hyvässä kunnossa, ei perussairauksia/ ei mitään lääkityksiä. Puuhaa aamusta iltaan kaikkea kivaa, omaa vilkkaan sosiaalisen elämän, nauttii jokaisesta päivästä ja vilkaisu peiliin tuo hyvän mielen kun ulkoinen olemuskin on ihan jees. Farkut (lempparit) ja kiva paita päälle ja baanalle, vaikka mummoikäinen oonkin, ei mitään mummopukeutumista liehuvine hameen helmoineen, vaan ihan tavan vaatteet. Leski kun oon saan äijän köriläitä hätistellä ympäriltä 😃.
Jep. Kova työ itsensä huolehtimista näkyy edelleen, joka kohdasta luomu, hampaita myöten, joten ei valittamista. Tämä huolehtiminen jatkuu kyllä niin kauan kun ikinä kykenen ja toivon, jotta jaksan vielä pitkään, olenhan vasta 70 v, joten nykymäärityksissä vasta esivanhuus edessä ja vanhuus sitten joskus kenties.
Tunnen vanhentuneeni nopeasti. Suuret vaikeudet, isot surut, raskas arki,
köyhyys ja sairaudet näkyy kyllä ulkomuodossa.
ps.en tupakoi enkä käytä alkoa.
Ei vanhentuminen välttämättä tarkoita rähjääntymistä. Itsestään huolta pitävä ja terveet elintavat omaava ihminen on harvoin rähjäinen, oli sitten minkä ikäinen tahansa. Esimerkiksi oma äitini on yli 70 v. mutta pitää kauniista vaatteista, käy säännöllisesti kampaajalla, ja harrastaa runsaasti liikuntaa. Hän ei ole millään tavalla rähjäinen, vaan tyylikäs vanhempi nainen.
Sairaudelle ja stressille ei tietenkään mitään voi, mutta eivät nekään automaattisesti tee ihmisestä rähjäisen näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli tekee paljon. Naiset rupsataa ennen miehiä.
Taitaa mennä kyllä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat näyttävät jo nuorena mummoilta. Läskinaama näyttää vanhalta. Useimmiten nuorena kaunis on myös vanhempana kaunis. Ja hoikkuus (aktiivinen liikkuminen) nuorentaa lähes aina. Nykyään lähes joka toinen nuori on plösö ja harvemmin näkee enää nuoria jotka ovat huoliteltuja tai hyvännäköisiä.
Päinvastoin, paljon liikkuvat näyttävät kasvoilta vanhemmilta, kun se vähäinenkin rasva kasvoista on kadonnut kun he ikääntyvät.
Oliko tämä taas hienovarainen yritys puolustaa läskiyttä?
Geenit ja elintavat. Katso ihmisen äitiä tai isää, niin tiedät miltä tyyppi näyttää sen ikäisenä. Itse olen äitini geenikopio ja mielestäni hieman rupsahtaneempi kuin hän ikäisenäni, kun minulla oli nuoruudessa enemmän tupakointia ja bailausta toisin kuin hänellä.
Toisia vaivataan joka asiassa enemmän ku toisia - tulee harmaita hiuksia.
Osa antaa ylipainon kertyä, ja se vanhentaa! Kuten myös liikunnan puute, huono ryhti, ei lihaksia,.. Ja lapset vanhentaa ihan huolella naisia!!! Itse olen 37-v urheileva ja todellakin lapseton nainen. Edelleen samat mitat kuin teininä, toki kehonkoostumus paljon parempi kuin silloin. Syön kohtuu terveellisesti, toki herkuttelenkin ja nautin hyvistä viineistä ja joskus tupakasta. Saan usein kuulla olevani hyvännäköinen, ja uudella työpaikalla ikäni kerrottua useampi mies häkeltyi, kun luulivat alle kolmekymppiseksi (Pitivät siis omien lasten ikäisenä).
Molemmilla sukupuolilla myös huono ihonhoito vanhentaa. Punakka, ahavoitunut iho suurilla ihohuokosilla tuo takuulla lisävuosia kasvoille, kuten myös se, että aurinkosuoja on unohtunut kasvoilta, Kuten myös kasvohoidot, vitamiinit ja tehoseerumit yms.
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja elintavat. Katso ihmisen äitiä tai isää, niin tiedät miltä tyyppi näyttää sen ikäisenä. Itse olen äitini geenikopio ja mielestäni hieman rupsahtaneempi kuin hän ikäisenäni, kun minulla oli nuoruudessa enemmän tupakointia ja bailausta toisin kuin hänellä.
Täysin totta. eräs anoppi sanoi että katso tytön äitiä, sellainen hänestäkin tulee. Oli verevä, kaunis anoppi. Mut olis kannattanut katsoa enemmän isää. Vittumaisen hankala ja kiero luonne ja luiseva vartalo, siihen se jäi. Anopit on kyllä parhaita ja fiksuja. Huomennakin menen virolaisella anopilla käymään. Tosi sivistynyt ja asiallinen, osaa puhua vaikka on eri mieltä monista asioista. Tytär on kiukkuperse vaikka on hyvä seksi. Ehkä hän on vaan sellainen ns. temperamenttinen.
Älä nyt pilaa ajattelulla tuon vajakin yh-vihaviestejä. Niitä pitää tunkea joka ketjuun aiheesta huolimatta.