Miksi ihmiset rähjääntyvät vanhetessaan niin eri tahtia?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli tekee paljon. Naiset rupsataa ennen miehiä.
Nainen ei rupsahda vaan nainen tulee jossain vaiheessa siihen pisteeseen ettei jaksa nähdä vaivaa tälläytymiseen. Nainenhan tälläytyy ulkoisten paineiden alaisena ja kypsempi nainen osaa laittaa itsensä etusijalle. Olet ilmeisen kokematon koska tietäisit muuten että nainen sotkuisissa hiuksissaan finninaamoineen herätessään vierestäsi on se todellisuus eikä se mikä on tunnin tälläytymisen tulosta. Miehet kun ei tälläydy niin tälläsiä yllätyksiä ei kenellekkään kokemattomalle tule.
yäk
"nainen sotkuisissa hiuksissaan finninaamoineen"
Teinitytöillä on finnejä, et taida itsekään kovin kokenut naisten kanssa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi, tupakka, muut elintavat ja perintötekijät. Runsaasti tupakoiva työkaverini oli minua vain 10 vuotta vanhempi ja luuli minua tyttärensä ikäiseksi.
Itsestä taas tuntuu et ne jotka juo usein ja polttaa jonkun verran on niitä nuorimman näköisiä. Itse teen molempia ja olen melkein 50v ja yhä saa alkossa näyttää paperit lähes joka kerta ja ihan k-18 baareissakin. Ei vielä ryppyjä tms. Sit taas hinourheilijat tai ihan plösöt on kaikkista vanhimman näköisiä, tai ihan vaan laihuus saa ihmisen näyttämään vanhalta ja ryppyiseltä. Lihavalla taas olemus.
Ei 50-vuotiaalla kuulukaan olla vielä ryppyjä.
Olen 65, en juo enkä polta, eikä minulla ole ainuttakaan ryppyä kasvoissani. Vain kaula saattaa paljastaa etten ole enää ihan nuori.
Kysytäänkö sinultakin yhä paperit? Ei ikääntyminen toki pelkkiä ryppyjä ole
Minun isäni on 80-vuotias. Uimassa käydessään kertoo, että muilla oman ikäisillä on hirveitä leikkaushaavoja eri puolilla kehoa, ja ukot ei kuulemma muusta turisekaan kuin sairauksistaan, lääkkeistään ja sairaalakokemuksistaan, kun hänellä itsellään ei sellaisia ole. Syö terveellistä kotiruokaa, liikkuu, nukkuu ja koko ajan joku projekti.
-Geenit
-Alkon, tupakan, muiden kurjien aineiden käyttö
-Paljonko aurinkoa
-Elämän helppous/raskaus eli stressiä vai ei
-Terveellinen ruokavalio: ei saisi olla kuin vähän suolaa, sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa. Paljon kasviksia ja hedelmiä. Beigenväristen ruokien välttäminen
-Liikunta, usein ihminen joko liikkuu tai sitten ei liiku. Suurin osa on näitä ei liikkujia. Kerran kaksi viikossa kahden kilometrin kävely ei riitä. Joskin se toki on parempi kuin ei mitään.
Nämä kaikki kun yhdistyy, niin näyttää 50-vuotiaana 40-vuotiaalta. Suurin osa ihmisistä käyttää alkoa, ottavat aurinkoa, jotkut tupakoivat, ruokailu on usein liian suolaista ja ruokaryhmi... sitä ei ole, jolloin... ihminen on usein lihava. Ja tosi moni ei liiku. On tosi vaikeaa vaikuttaa nuorekkaalta, jos on chubby.
Naiset eivät rupsahda yhtään nopeammin, kuin miehet. Kyse on siitä miten katsomme asiaa. Miehen rypyt ja harmaantuminen nähdään kokemuksena, ja jonkunnäköisenä elämänviisautena. Naisilta taas odotetaan nuorta ulkonäköä. Leffoissakin usein 6-kymppiset harmaaketut ovat nuorten lasten vanhempia nelikymppisen vaimon kanssa. Näin se vaan menee, vaikea sitä on muuttaa. Miehet nähdään viriileinä, vaikka mikään ei toimisi, ja naiset mummoina.
M47
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että miehillä on paksumpi iho.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina pidä kutiaan tämä sääntö. Tunnen yli 80-vuotiaan naisen (entinen naapurini), joka näyttää keski-ikäiseltä. Ja on niin nätti, että miehet katsovat perään (en valehtele, mutta kadehdin). Pitkäikäisyys ja nuorekkuus on paljolti perinnöllistä, vaikka tietenkin elintavat vaikuttavat myös.
Ihminen rähjääntyy, jos ei pidä itsestään huolta. Se vaatii kovaa työtä keski-iästä eteenpäin. Ulkoilet, urheilet, huollat kehoa, teet terveellistä ruokaa, peseydyt säännöllisesti ja pidät huolta hygieniastasi hampaita myöten, käyt kampaajalla, pukeudut siististi, ruokit aivojasi jne. Myös vääränlainen kunnianhimo itsen suhteen vanhentaa. Anoreksia, täytteet, kitudieetit, liian kova urheilu vaativat veronsa myöhemmällä iällä, kun on menty oikotietä onneen, ja tarvittu nopeita tuloksia, pitkäjänteistä työtä ja sinnikästä puurtamista välttäen.
Kaikki vanhat "luonnonkauniit" naiset tekevät töitä ulkonäkönsä eteen. Et ehkä tiedä sitä, mutta kun tutustut ihmisiin, selviää, että he esim. lenkkeilevät ja käyvät punttisalilla, tekevät pihatöitä ja syövät hyvin kurinalaisesti ollakseen terveitä, ja näyttävät siinä samalla freeseiltä ja ikinuorilta. Murheetkin vanhentavat, niille ei kukaan voi mitään.
Selkeä ylipaino vanhentaa, samoin liikkumattomuus. Samoin alipainoiset näyttävät usein ikäistään vanhemmilta.
Jos vierekkäin on pullukka ja kirjaimellisesti laiha, kyllä pullukka on aina nuoremman näköinen naamastaan.
Mitä v...n väliä? Mato haukkoo haudassa sitten lopulta meidät kaikki! Ihan sama miltä joku näyttää ehtoonsa loppumetreillä. Koskee ajanjaksoa 50-100 vuotta. Tuohon mennessä luonnonvalinta on tehnyt valintansa tai ei enää teekään. Eli on ukot ja akat valittu ja kakrut pukattu maailmalle tai vähintään opintielle. Näin voipi sitten rupsahtaa rauhassa ja nauttia vapaudestaan ennen tuonelaa.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni alkoi näkymään ekoja pysyviä ryppyjä vähän yli 60-vuotiaana.
Mulla on isän puolella kaksi tätiä, joiden kasvoista heitä kaikki arvaa n. 60, max 65-vuotiaiksi. Ovat oikeasti 84 ja 82 vuotiaat.
Heillä ei ole ryppyjä ja katse on kirkas. Kunpa olisin perinyt siltä puolelta geenit, vaan aika näyttää.
Inhoan auringossa oloa enkä tupakoi.
Silti stressi ja masennus saivat repsahtamaan ennätysnopeasti sen jälkee kun täytin 40,olen nyt 47v.
Naama on jotenkin turvonnut,samoin kaula. Otsassa on juonteita ja auringon välttelemissestä huolimatta otsassa on maksaläiskiä. Silmäpussit ovat isommat kuin tissit. Aukot suussa,2 hammasta vedetty pois vanhentaa myös, kun nuorilla on yleensä hampaat. Jos yritän meikata,puuteri tarttuu naamakarvoihin korostaen niitä ja luomivärin laittaminen kuin pistäisi sitä kivespusseihin.. joten menen mieluummin ilman.
On järkyttävää että vielä kun olin 30 v niin joka paikassa kysyttiin henkkareita ja nuoret miehet koettivat iskeä kun luulivat ikäisekseen. En tunnista itseäni sen ajan kuvista😪.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen rähjääntyy, jos ei pidä itsestään huolta. Se vaatii kovaa työtä keski-iästä eteenpäin. Ulkoilet, urheilet, huollat kehoa, teet terveellistä ruokaa, peseydyt säännöllisesti ja pidät huolta hygieniastasi hampaita myöten, käyt kampaajalla, pukeudut siististi, ruokit aivojasi jne. Myös vääränlainen kunnianhimo itsen suhteen vanhentaa. Anoreksia, täytteet, kitudieetit, liian kova urheilu vaativat veronsa myöhemmällä iällä, kun on menty oikotietä onneen, ja tarvittu nopeita tuloksia, pitkäjänteistä työtä ja sinnikästä puurtamista välttäen.
Kaikki vanhat "luonnonkauniit" naiset tekevät töitä ulkonäkönsä eteen. Et ehkä tiedä sitä, mutta kun tutustut ihmisiin, selviää, että he esim. lenkkeilevät ja käyvät punttisalilla, tekevät pihatöitä ja syövät hyvin kurinalaisesti ollakseen terveitä, ja näyttävät siinä samalla freeseiltä ja ikinuorilta. Murheetkin vanhentavat, niille ei kukaan voi mitään.
Itse en tunne näitä, jotka olisivat täyteaineita ottaneet, ovat todella harvassa suomalaisissa vanhuksissa eli omien vanhempien ikäisissä, mutta äitini ja ex-kampaajani ovat tuollaisia ihmeolentoja, joita jatkuvasti luullaan vuosikymmeniä nuoremmiksi (80v. iässä äitiä luultiin esim. pikkusiskonsa hoitajaksi, siis työikäiseksi) eivätkä he itse koe tehneensä minkäänlaista työtä ulkonäkönsä eteen, se on vain heidän normaalia elämäänsä. Äiti esim. on tehnyt valtavasti töitä puutarhassaan, on käytännössä ollut kasvissyöjä koko elämänsä, terveydenhuoltoalan ihmisenä hän myös teki lantionpohjajumppansa jo kasarin alusta asti (siitä tuli yleinen ohje vasta ysärillä). Ero on valtava niihin, jotka eivät ole liikunnallisia ja aktiivisia myös henkisesti. Äitini esim. laskee netissä päivittäin hyvin vaativia laskutoimituksia huvikseen, lukee paljon kirjoja, luonnollisesti hoitaa kaikki asiat veroilmoituksesta alkaen itse.
Mutta kauneuden takia hän ei ole tuollaista tehnyt, yli 80.v oli nuoruudessa tärkeämpää saavuttaa asioita (ja saman ajatusmallin olen perinyt häneltä). Äiti ei ole käyttänyt juuri lainkaan meikkiäkään, vain hieman muotoillut kulmiaan ja käyttänyt huulipunaa joskus. Hänellä on ruskeat, hyvin kauniit silmät, paksu ja rusottava iho ja nykyisin lumivalkoinen, erittäin paksu tukka. Voisi milloin tahansa mennä johonkin mainokseen malliksi. Ja ero ikätovereihin on kyllä hätkähdyttävä. Itse olen ihan ikäiseni näköinen (ei haittaa).
Olin todella pitkään "iättömän" näköinen eli aika lailla samannäköinen kuin nelikymppisenä. Vaihdevuodet olivat vasta 56v. ikäisenä ja sen jälkeen noin kahden vuoden kuluessa kasvoihin tuli eräänlaisia lommoja (itse huomaan ne kyllä, mies väittää, ettei sellaisia olekaan), mutta ryppyjä ei ole vieläkään. Ja ihan pari viikkoa sitten huomasin, että kaulassa on aivan hieman sellaista pehmeyttä, jota ei ennen ollut. Ei ryppyjä, viivoja eikä poimuja tai roikkumista, vaan iho ei ole aivan tasainen.
Itse kyllä ihan tykkään noista muutoksista. Ja jännä on se, miksi nuo lommot eivät näykään kuvassa? Mitään järkevää selitystä ei ole sille, että näytän kuvissa todella hyvältä ja olen aina näyttänyt paremmalta kuin livenä. En ole mikään linssilude enkä käytä filttereitä, aina vähän hämmästyn, että näytänkö noin hyvältä. Ehkä se johtuu ilmeistä. Kun katson peiliin en hymyile jne.