Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset rähjääntyvät vanhetessaan niin eri tahtia?

Vierailija
02.04.2024 |

Luokkakokouksessa taannoin se luokan komein poika ei ollut enää minkään näköinen, kun taas ei minkään näköinen oli muuttunut suorastaan älyttömän komeaksi. Sellaiseksi, että silmät juuttuivat häneen kiinni.

Kommentit (269)

Vierailija
201/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen sana ap "rähjääntyvät".

Olisko syy vaikka siinä että osa porukkaa ei pidä itsestään huolta eivätkä kiinnitä mitään huomiota ulkonäköönsä. 

Toiset taas tekee edes vähän koko iän ja säilyvät kohtuu hyvin kun taas jotkut kiinnittävät aina huomiota niin terveyteen kuin muuhunkin ulkoiseen habitukseen ja ovst ikääntyvinäkin vielä ryhdikkäitä ja tyylikkäitä, näyttävät helposti 10v nuoremmilta kuin ne jotka ei huolehdi mistään noista osa alueista ja useita vuodia nuoremmilta kuin keskivertotyypit. 

Vierailija
202/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näytän huomattavasti ikäistäni nuoremmalta, en ole koskaan tupakoinut tai ollut auringonpalvoja ja olen ollut koko aikuisikäni samanpainoinen.  Lisäksi olen liikkunut aina, juonut paljon vettä ja harrastanut kasvojumppaa niin kauan kuin muistan. 

N52 jota luullaan usein alle nelikymppiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertasin kahta henkilöä keskenään. Toista lehtien kuvasta ja toinen on vaimoni.
Vaimoni on 80 ikäinen. Taasen Päivi Räsänen jotain 64 vuotias.
Kyllähän Räsäskä on enenmän rupsahtanut kasvoiltaan kun rakas vaimoni!
Vaimoni ei ole koskaan polttanut eikä alkoholiakaan käytä. Päivi Räsäsestä en taasen siltä osin tiedä?

Vierailija
204/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näytän huomattavasti ikäistäni nuoremmalta, en ole koskaan tupakoinut tai ollut auringonpalvoja ja olen ollut koko aikuisikäni samanpainoinen.  Lisäksi olen liikkunut aina, juonut paljon vettä ja harrastanut kasvojumppaa niin kauan kuin muistan. 

N52 jota luullaan usein alle nelikymppiseksi.

Siskon tyttö kävi pari vuotta sitten Alkossa ostamassa valkoviinipullon. Kassa kysyi sitten papereita? Katseli etsivästi ympärilleen, onkohan tämä piilokamera?
Kassa sitten hymyili vienosti kun näki henkkarit ja toivoitti hyvää päivän jatkoa.
Siskon tyttö oli silloin 40 vuotias.

Vierailija
205/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ties vaikka se luokan komein poika olisi käynyt läpi rankan syöpätaistelun. Ja sitten ihmiset jutustelevat, että olipas se Jaakko rähjääntynyt, jotkut vain eivät pidä huolta itsestään.

Vierailija
206/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istumatyö vanhentaa. Ellei sitten kuntoile vapaa- ajalla todella paljon.

Fyysisessä mielessä yksipuolinen työ, oli sitten istuen toimistossa tai kykkien hitsauspililn kanssa, vanhentaa. Samoin vanhentaa epäterveellinen ruoka, alkoholi, huumeet, nikotiini, irtosuhteet, avioerot, salaiset rakastajat ja rakastajattaret. Yleensä jos on elänyt elämänsä sikaillen, se näkyy naamasta.

Irtosuhteet, rakastajat ja rakastajattaret vain nuorentavat. Mieli pysyy virkeänä ja aktiivinen seksielämä ehkäisee prostatasyöpää miehillä. 

Vierailija
207/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
208/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tosi monta tekijää on vaikuttamassa missä vaiheessa kunkin ikääntyminen näkyy ulospäin..eri asia et voi olla kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa...sitä kun ei tarkalleen ottaen näe.Raskaudet vaikuttaa naisilla monellakin tavalla,nuoremmat usein palautuvat nopeammin,mutta sekin on yksilöllistä.Miehillä esim kaljuuntuminen näkyy het ulospäin ja tapahtuu tosi eri ikäisillä,samoin harmaantuminen,mut nämäkin vain ulospäin näkyviä.Perussairaudet toki rasittaa ihmistä fyysisesti.

Tylsää tämmönen ulospäin näkyvän miettiminen ylipäätään.

Olin 50-v. (lapseni 27 ja 24), kun aloitin uudessa työpaikassa. Miespuolinen työkaverini kysyi, onko minulla päiväkodista noudettavia. 🤣 Vastasin, että just kuopuskin valmistui korkeakoulusta. 

Nuorena hankit lapset. Olen 62 ja kuopukseni 23

Vierailija
209/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi, tupakka, muut elintavat ja perintötekijät. Runsaasti tupakoiva työkaverini oli minua vain 10 vuotta vanhempi ja luuli minua tyttärensä ikäiseksi.

Juttelin sattumalta yhden naisen kanssa bussipysäkillä odotellessa ja keskustelu sivusi ns. vanhoja aikoja, jotka ajoittuvat pääosin omaan lapsuuteeni. Hän oli ilmeisesti yllättynyt minun todellisesta iästä ja mahdollisesti nuorekkaasta olemuksesta, sillä hän sanoi itse vanhentuneensa tavallista enemmän kovien syöpähoitojen takia. En itse ottanut millään tavalla edes esille hänen ikäänsä siinä tavallisen juttelun lomassa enkä ollut pyrkinyt arvaamaan hänen ikäänsä.

Yleisellä tasolle ne terveyttä edistävät ja terveyttä heikentävät elintavat taitavat kasaantua samoille ihmisille kuten mitä syö, miten paljon liikkuu ja miten on elämänsä järjestänyt. Sairastumiselle tai onnettomuuteen joutumiseen ei välttämättä voi paljoa itse vaikuttaa ellei sitten kyse ole esimerkiksi tupakoinnin ja keuhkosyövän välisestä yhteydestä. Huonokuntoiset hampaat myös vanhentavat ihmistä.

Vierailija
210/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha paikkansa pitävä totuus on, että naiset rupsahtavat ja miehet komistuu iän myötä. Tämän voi jokainen todeta, kun tarkkailee ympäristöä.

Tämä on taas näitä urbaanilegendoja joilla ei tosiasiassa ole mitään todellisuuspohjaa. Tämän voi todeta jokainen kun tarkkailee ympäristöä. Ellei puhuta jostain alle nelikymppisistä ihmisistä, sen ikäiset tosin harvemmin muutenkaan rupsahtaa. 

Lisäksi myös tutkimukset osoittavat asian olevan päinvastoin. Mies on kehon iältä keskimäärin n. 4 vuotta vanhempi kuin samanikäinen nainen. Ihan ilman elintapojen vaikutusta. Sitten kun elintavat lasketaan mukaan, ero kasvaa entisestään. Mutta jostain syystä miehille on tärkeää uskotella toisin. Aina kuvitellaan että vanheneminen on arempi paikka naisille, mutta tämäkin taitaa olla todellisuudessa ihan toisinpäin. Vanhenemisen kanssa kipuilu selittää monta asiaa miesten käyttäytymisessä. 

Ero on ehkä siinä, että moni mies on komea vanhanakin, naiset harvemmin, yleensä vaan mummoutuu

Vierailija
211/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istumatyö vanhentaa. Ellei sitten kuntoile vapaa- ajalla todella paljon.

Fyysisessä mielessä yksipuolinen työ, oli sitten istuen toimistossa tai kykkien hitsauspililn kanssa, vanhentaa. Samoin vanhentaa epäterveellinen ruoka, alkoholi, huumeet, nikotiini, irtosuhteet, avioerot, salaiset rakastajat ja rakastajattaret. Yleensä jos on elänyt elämänsä sikaillen, se näkyy naamasta.

Irtosuhteet, rakastajat ja rakastajattaret vain nuorentavat. Mieli pysyy virkeänä ja aktiivinen seksielämä ehkäisee prostatasyöpää miehillä. 

Eturauhassyövän riskiä voi myös ehkäistä omin käsin ilman rakastajattaria ja ilman seksitautien riskiä kunhan sitä harrastaa riittävän säännöllisesti.

Vierailija
212/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereita kysytty 47 ikäisenä. Perusvoide käytössä, en ole auirinkosuojaa käyttänyt koskaan. Meidäm suvussa ei tule ryppyjä kuin vasta 80-90 ikäisenä.  

Vierailija
213/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertasin kahta henkilöä keskenään. Toista lehtien kuvasta ja toinen on vaimoni.
Vaimoni on 80 ikäinen. Taasen Päivi Räsänen jotain 64 vuotias.
Kyllähän Räsäskä on enenmän rupsahtanut kasvoiltaan kun rakas vaimoni!
Vaimoni ei ole koskaan polttanut eikä alkoholiakaan käytä. Päivi Räsäsestä en taasen siltä osin tiedä?

Mutta Päivi Räsäselle on luvassa varma taivaspaikka tuonpuoleisessa jos hänen oppinsa pitävät paikkansa.

Vierailija
214/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntavat ja geenit. 

Pari syöpähoidot läpikäynyttä tunnen, eivät ikääntyneet hoidoissa mielestäni. Toisen hiukset muuttuivat hieman karheammiksi (ei vaikuta ulkonäköön millään tavalla negatiivisesti, melkeinpä päin vastoin).

Usein runsas laihtuminen vanhentaa paljon, kun iho alkaa roikkua, voisikohan tämä olla syöpähoitokommenttien taustalla. 

Vierailija
215/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rähjääntyvät? 

Tarkoitatko ikääntymistä, vai sitä että alkaa näyttää ryysyläiseltä kodittomalta?

Varmaan osa ihmistä ei välttämättä suuremmin suunnittele miten he pukeutuvat vaikkapa kauppareissua varten. Riittääkö tuulipuku ja lenkkarit vai pitääkö olla ehjät farkut, kunnollinen takki ja hyvät kengät?

Vierailija
216/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi, tupakka, muut elintavat ja perintötekijät. Runsaasti tupakoiva työkaverini oli minua vain 10 vuotta vanhempi ja luuli minua tyttärensä ikäiseksi.

Itsestä taas tuntuu et ne jotka juo usein ja polttaa jonkun verran on niitä nuorimman näköisiä. Itse teen molempia ja olen melkein 50v ja yhä saa alkossa näyttää paperit lähes joka kerta ja ihan k-18 baareissakin. Ei vielä ryppyjä tms. Sit taas hinourheilijat tai ihan plösöt on kaikkista vanhimman näköisiä, tai ihan vaan laihuus saa ihmisen näyttämään vanhalta ja ryppyiseltä. Lihavalla taas olemus.

Vierailija
217/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tosi monta tekijää on vaikuttamassa missä vaiheessa kunkin ikääntyminen näkyy ulospäin..eri asia et voi olla kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa...sitä kun ei tarkalleen ottaen näe.Raskaudet vaikuttaa naisilla monellakin tavalla,nuoremmat usein palautuvat nopeammin,mutta sekin on yksilöllistä.Miehillä esim kaljuuntuminen näkyy het ulospäin ja tapahtuu tosi eri ikäisillä,samoin harmaantuminen,mut nämäkin vain ulospäin näkyviä.Perussairaudet toki rasittaa ihmistä fyysisesti.

Tylsää tämmönen ulospäin näkyvän miettiminen ylipäätään.

Olin 50-v. (lapseni 27 ja 24), kun aloitin uudessa työpaikassa. Miespuolinen työkaverini kysyi, onko minulla päiväkodista noudettavia. 🤣 Vastasin, että just kuopuskin valmistui korkeakoulusta. 

Nuorena hankit lapset. Olen 62 ja kuopukseni 23

Nuorena! Vitsailetko? Vai onko laskutaidossa ongelmia kuten sillä, joka kutsui minua teiniäidiksi, kun kerroin, että yli viisikymppisillä on 25v. + lapset. Tosiasiassa minäkin sain esikoiseni 26v. ikäisenä, joka oli vuonna 1995 keskimääräinen ensisynnyttäjän ikä. Ja itsekin olin tuolloin jo yliopistosta valmistunut asuntovelallinen, aika kaukana teiniäidistä...

Vierailija
218/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🍀Hyviä vastauksia.

Liian usein koluttu

aihe.. Siksi ohitan. 

Ihanaa iltaa 

kuitenkin Sinulle! 

- x🌿 E -

Vierailija
219/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä taas tuntuu et ne jotka juo usein ja polttaa jonkun verran on niitä nuorimman näköisiä. Itse teen molempia ja olen melkein 50v ja yhä saa alkossa näyttää paperit lähes joka kerta ja ihan k-18 baareissakin. Ei vielä ryppyjä tms. Sit taas hinourheilijat tai ihan plösöt on kaikkista vanhimman näköisiä, tai ihan vaan laihuus saa ihmisen näyttämään vanhalta ja ryppyiseltä. Lihavalla taas olemus.

Ei 50-vuotiaalla kuulukaan olla vielä ryppyjä. 

Olen 65, en juo enkä polta, eikä minulla ole ainuttakaan ryppyä kasvoissani. Vain kaula saattaa paljastaa etten ole enää ihan nuori. 

Vierailija
220/269 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet rupsahtava naisia nopeammin ja kuolevat nuorempina.