Tamperelaismies laskutti 150 euroa keikasta ja menetti työttömyysetuutensa Näin te-toimisto kommentoi
HARRASTAJAMUUSIKOKSI itseään kutsuva mies kertoo laskuttaneensa trubaduurikeikastaan 150 euroa ja saaneensa sen jälkeen te-toimistolta päätöksen, jossa henkilön oikeus työttömyysetuuteen evättiin työn täysipäiväisyyteen vedoten.
Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!
Aamulehti tänään
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
IP-osoitteesi on jo yhdistetty työttömyysetuustietoihisi. Karenssipäätös lähetetään 3.4.2024.
Mulla on VPN käytössä
Muusikon olisi pitänyt sanoa ettei ole yrittäjä ja on sovitellulla tuella jolloin tuki alenee sen mukaan mitä saa palkkiona. Että hakee kokopäiväisesti töitä ja keikka oli vapaa-ajalla joka ei estä kokopäivätyötä. ei sen hakemista eikä sen vastaanottamista.
Jos muusikko oli ammattilainen niin sanoa että ylläpitää ammattitaitoaan joka on sallittua ja hyväksyttyäkin. Mutta se ei saa estää työnhakua
Vapaaehtoistyötä tekevä. Älä sano siitä työkkäriin koska teet sitä varmaan myös työpäivän aikana. Vain vapaa ajallasi voit tehdä niin ettei se estä työnhakua.
työkköri katsoo onko joku yrittäjä edes tulo ei ole peruste vaan se aika minkä kulutat asian eteen, se on pois ns työnhausta.
Ei kannata mennä ns.kevytyrittäjiksi tai hakea starttirahaa jos ei oikeasti ryhdy yrittäjäksi tuet loppuvat lopulta ja jäät tyhjän päälle jos ei tulekaan tuloja. Ja stauksesi on yrittäjä sen jälkeen vaikka lopettaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se suojaosa vielä edes poistunut kun tuotakin päätöstä on tehty. Mielenkiintoista nähdä millaisia päätöksiä tästä eteenpäin tehdään.
No onhan ne tiedetty jo pitkään. Ei työkkäri halua että työtön töitä saisi, edes hetkeksi.
Miksi sitten käskevät hakea töitä tietyn määrän kuussa?
Varmaan siksi, että laki määrää noin.
Viittaisiko henkilö kuitenkin siihen jo poistettuun aktiivisuusjuttuun, jossa piti tehdä ja ansaita tietty summa ettei työttömyyskorvausta olisi leikattu.
Nykyäänhän pitää kaiken muun aktiivisuusvelvotteen lisäksi hakea neljää työpaikkaa tarkasteltavana kuukauden mittaisella ajanjaksolla. Tuossakin on huomion arvoista ettei tarkasteluajanjakso ole välttämättä kalenterikuukausi, vaan voi olla mikä tahansa kuukauden pituinen ajanjakso. Esimerkiksi 12.3. - 11.4. väinen aika, jos on laittanut maaliskuun alussa 4 työpaikkahakemusta ja seuraavan kerran laittanut neljä työpaikkahakemusta 11. päivän jälkeen, niin työnhakuvelvollisuus ei täyty - ei täyty edes silloin, jos on onnistunut tuolla ajanjaksolla hakemaan kolmea työpaikkaa. Nämä on sellaisia mukavia lain mahdollistavia simputusmahdollisuuksia, joita työvoimavirkailija voi hyödyntää tai ehkä ei huomaa.
Joo, mulle tehtiin tämä aikaisemmin. Eli kuntakokeilun tyyppi väitti, että olen yrittäjä ja minulla on yritys, vaikka oikeasti olen työntekijä yrityksessä se ja se. Tämän jälkeen tahalleen virheellinen lausunto meni te-toimistoon ja te-toimisto teki päätöksen ettei minulle makseta työttömyystukea.
Tein valituksen kuntakokeilun tyypistä ja päätöksestä. Sen jälkeen te-toimisto käsitteli uudelleen asian, jonka jälkeen sain myöntävän päätöksen.
Seuraavalla kerralla olin sitten kuntakokeiluln tyyppi aivan eri. Oliko saanut potkut, määräaikaisuutta ei jatkettu vai mikä, mutta ei kannata syyllistyä työssänsä kepulikonsteihin. Sana kiirii kauas minkälainen tyyppi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Muusikon olisi pitänyt sanoa ettei ole yrittäjä ja on sovitellulla tuella jolloin tuki alenee sen mukaan mitä saa palkkiona. Että hakee kokopäiväisesti töitä ja keikka oli vapaa-ajalla joka ei estä kokopäivätyötä. ei sen hakemista eikä sen vastaanottamista.
Jos muusikko oli ammattilainen niin sanoa että ylläpitää ammattitaitoaan joka on sallittua ja hyväksyttyäkin. Mutta se ei saa estää työnhakua
Vapaaehtoistyötä tekevä. Älä sano siitä työkkäriin koska teet sitä varmaan myös työpäivän aikana. Vain vapaa ajallasi voit tehdä niin ettei se estä työnhakua.
työkköri katsoo onko joku yrittäjä edes tulo ei ole peruste vaan se aika minkä kulutat asian eteen, se on pois ns työnhausta.
Ei kannata mennä ns.kevytyrittäjiksi tai hakea starttirahaa jos ei oikeasti ryhdy yrittäjäksi tuet loppuvat lopulta ja jäät tyhjän päälle jos ei tulekaan tuloja. Ja stauksesi on yrittäjä sen jälkeen vai
Ei vaan muusikon pitää tehdä töitä jonkun firman alaisuudessa työntekijänä niin silloin hän on työntekijä. Jos ei tee niin silloin hänet luetaan yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulle tehtiin tämä aikaisemmin. Eli kuntakokeilun tyyppi väitti, että olen yrittäjä ja minulla on yritys, vaikka oikeasti olen työntekijä yrityksessä se ja se. Tämän jälkeen tahalleen virheellinen lausunto meni te-toimistoon ja te-toimisto teki päätöksen ettei minulle makseta työttömyystukea.
Tein valituksen kuntakokeilun tyypistä ja päätöksestä. Sen jälkeen te-toimisto käsitteli uudelleen asian, jonka jälkeen sain myöntävän päätöksen.
Seuraavalla kerralla olin sitten kuntakokeiluln tyyppi aivan eri. Oliko saanut potkut, määräaikaisuutta ei jatkettu vai mikä, mutta ei kannata syyllistyä työssänsä kepulikonsteihin. Sana kiirii kauas minkälainen tyyppi kyseessä.
Onneksi olkoon voitosta.
Harvoin noin onnellisesti käy. Yleensä se päätös pysyy, jos selkeää virhettä ei ole tapahtunut. Usein työvoimavirkailija osaa kirjata selvityspyynnön siten, että se mukailee lakia ja asia hyväksytään kumileimasimella läpihuutojuttuna. Mikäli työvoimavirkailija laatiin lain mukaisen selvityspyynnön, joka ei ole totuudenmukainen, niin tällainenkin päätös pysyy, jos työtön ei pysty asiaa valheelliseksi todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
Ei kannata kertoa vapaaehtoistyöstä. Itse jaarittelin vain vapaa-ajastani ympäripyöreitä eli lukemista ja lenkkeilyä harrastan. En maininnut käsitöiden tekemistä, vapaaehtoistyötä enkä mitään muutakaan, mistä voisi virkailija keksiä omassa päässään rahanansaintaa.
Minäkin työttömänä ollessani virallisesti vain katselin leffoja, kävin kävelyillä ja luin kirjaston kirjoja, vaikka todellisuudessa (niiden lisäksi) tein vapaaehtoisprojekteja, osallistuin ilmaisiin taidetempauksiin, opiskelin kahta kieltä kansalaisopistolla ja tein eri ulkomaalaisten yliopistojen ilmaisverkkokursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon voitosta.
Harvoin noin onnellisesti käy. Yleensä se päätös pysyy, jos selkeää virhettä ei ole tapahtunut. Usein työvoimavirkailija osaa kirjata s
Jos henkilö on yrittäjä niin häneltä löytyy rekisteröity y-tunnus, yrityksen nimi, yrityksen ala, yrityksen taloustiedot, yrityksen tilinpäätös, liikevaihto, yrityksen johto, yrityksen osoite, puhelinnumero jne.
Jos henkilö on yrityksessä töissä niin varmasti yritykseltä löytyy nimi, osoite, omistaja jne.
Voidaan myös katsoa verottajalta tietoja. Maksaako henkilö työntekijän ansiotuloveroa vai yritysveroa jne. Aika ristiriitaista jos henkilö maksaa työntekijän ansiotuloveroa, mutta on luokiteltu yrittäjäksi.
Aika ristiriitaista, että myös julkisuudessa lähdetään väittämään, että henkilö ei maksa veroja kun vasta on avautunut mahdollisuus ilmoittaa tulotietoja eikä eräpäivä ole edes mennyt umpeen, ei lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä kerro mitään sun vapaaehtoistyöstä! Ihan totta!
Muusikot on AINA tehneet pimeitä keikkoja. Retostelleet miten hyvin lokkina pärjää. Varsinkin trubaduurit on vassareita, katkeria varkaita. Muijat elättää ja ukko leikkii suurta taiteilijaa. Näin Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tekemisissä te-toimiston kanssa niin mitään ylimääräistä ei saa näkyä tuloissa eikä liioin edes talkoo hommista saa kertoa mitään
Hölöömö, ei TE-Palvelut niitä tilejä tutki. Ne kirjoittaa lausuntoja muille viranomaisille henkilön työkykyyn liittyen. Niitä ei kiinnosta yhtään MONTA euroa tienaat, vaan se oletko esim. hakemassa kokopäiväistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi meille kaikille ei makseta työttömyysetuutta, jos samalla mielestänne saa tehdä töitä ja nostaa palkaa tai palkkiota? Onhan se hassua, että työttömäksi itseään kutsuva saa etuuden ja siihen päälle palkkaa, mutt työntekijäksi itseään kutsuva ei saa palkkaa ja lisäksi etuutta.
Aikuisten oikeasti: työttömyysetuus ei ole korvausta siitä, että et halua ilmoittaa tulojasi etuudenmaksajalle.
No miten pitkään sä eläisit sillä 150 eurolla?
Näissähän on aina kyse siitä, että pienen satunnaisen tulon takia viedään pääsääntöinen toimeentulo ihmisiltä.
Ja viedäänkö joltain palkka, jos se kerran voittaa lotossa pari sataa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä ns.kevytyrittäjiksi tai hakea starttirahaa jos ei oikeasti ryhdy yrittäjäksi tuet loppuvat lopulta ja jäät tyhjän päälle jos ei tulekaan tuloja. Ja stauksesi on yrittäjä sen jälkeen vai
kyllä siitä yrittäjä statuksesta pääsee eroon, se vaan pitää todistaa.
törkeä juttu. te toimiston pitäisi kannustaa ja kiittää aktiivisuudesta eikä rangaista.taiteilijoiden ja epätyypillisten töiden tekijöitä, usein kohdellaan laittomasti ja väärin. on laillista tehdä freelance töitä ja jotain kausitöitä. ja maksaa niistä veroa ja ilmoittaa kelaan.silti pitäisi olla oikeus työttömyyskorvaukseen.
Tämä tulee muuttumaan yleistuen myötä, mutta siihen menee vielä aikaa.
Ja eräs yrittäjä nostaa asumistukea reilut 500e vaikka tulonsa on 7000e/kk. Jokin ei nyt täsmää tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma mielestäni on se, että TE-toimisto ei esitä mitään selkeitä kriteereitä sille, paljonko esim. sivutoimisesti voi tehdä jotain työtä ilman että oikeus työttömyysetuuteen menee. Työvoimapoliittinen lautakunta käsittelee asiat tapauskohtaisina. Siinä tulee helposti ajatus mielivaltaisuudesta, kun asioita ei voida avoimesti kertoa.
Se myös tekee sen, että monikaan ei uskalla ottaa pienintäkään riskiä, kun pelisäännöt ja pelin ehdot eivät ole tiedossa.
Varmaan siksi, että laki määrää noin.