Tamperelaismies laskutti 150 euroa keikasta ja menetti työttömyysetuutensa Näin te-toimisto kommentoi
HARRASTAJAMUUSIKOKSI itseään kutsuva mies kertoo laskuttaneensa trubaduurikeikastaan 150 euroa ja saaneensa sen jälkeen te-toimistolta päätöksen, jossa henkilön oikeus työttömyysetuuteen evättiin työn täysipäiväisyyteen vedoten.
Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!
Aamulehti tänään
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
Siitä et puhu mitään. Jos kysytään onko harrastuksia, älä kerro sillä ne epäilevät niistä tulevan rahaa.
Älkää myöskään koskaan sanoko että omatoimisesti opiskelette mitään tai teidät tulkitaan pian opiskelijoiksi. Sama se vaikka se olisi muinaiskreikkaa 20 minuuttia päivässä kahvinjuonnin ohessa, kun virkailija kuulee sanan "opiskelu", omatoimisesta muinaiskreikan harrastelijastakin tulee täysipäiväinen opiskelija jolle ei makseta työttömyystukea.
Höpöhöpö. Sivutoiminen opiskelu on ihan ok, kunhan opiskeluun käytetty aika ei ylitä maksimituntimäärää. Mulle TE-toimiston virkailija lähettää jopa linkkejä kursseihin
Minulla oli kurssi, johon etukäteen anoin työkkäriltä lupaa / hyväksyntää, että sitä pidettäisiin sivutoimisena, että uskalsin ottaa sen työn haun ohessa. Kurssi vei pari tuntia viikossa. Työkkärissä sanottiin ok. Sitten kuitenkin kevään jälkeen työkkäristä tuli päätös, että tuet peritään takaisin. Olisi pitänyt hälytyskellot itselläni soida, kun alunperin lupaa anoessa virkailija ei tiennyt mikä on Otaniemen Teknillinen Korkeakoulu, siis tämä kurssien päätöimisuudesta keskusteleva virkailija, ja kirjoitti sinne että kurssi on Noppa, kun olin toimittanut tiedot, että kyseisen oppilaitoksen Noppa-järjestelmästä näkyi kurssia koskevat yksityiskohdat. Kurssin nimi ei ollut Noppa-kurssi, mutta sellaisena kirjailija sen papereihin kirjasi. Sinne meni kevään työttömyysrahat. Töitäkään en ollut vielä ehtinyt saada, eli aika laihaa oli siinä hetken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aiemmin työskennellyt freelance-toimittajana ja saisin yksittäisiä juttukeikkoja. En vaan ole uskaltanut tarjota mitään minnekään, kun pelkään, että sen jälkeen minua kohdeltaisiin yrittäjänä. Nostan sitten vaan tukea ja olen kokopäiväisesti työtön - sen sijaan, että voisin osa-aikaisesti tehdä töitä.
Tämä on oikeasti ongelma. Itsellä olisi näin työttömänä satunnaisesti keikkaa, maksu paypal kautta. 100-500e/kk keskimäärin miinus verot. Mielelläni tekisin mutta en uskalla keikkailla koska todennäköisesti menettäisin työttömyyskorvauksen. Eihän tässä ole mitään järkeä, luulisi viranomaisten olevan tyytyväisiä kun ei tarvis keikkaa tekevälle maksaa täyttä työttömyyskorvausta.
Lainsäätäjille nämä kaikki terveiset pitäisi lähettää, ei työkkärien virkailijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusikon olisi pitänyt sanoa ettei ole yrittäjä ja on sovitellulla tuella jolloin tuki alenee sen mukaan mitä saa palkkiona. Että hakee kokopäiväisesti töitä ja keikka oli vapaa-ajalla joka ei estä kokopäivätyötä. ei sen hakemista eikä sen vastaanottamista.
Jos muusikko oli ammattilainen niin sanoa että ylläpitää ammattitaitoaan joka on sallittua ja hyväksyttyäkin. Mutta se ei saa estää työnhakua
Vapaaehtoistyötä tekevä. Älä sano siitä työkkäriin koska teet sitä varmaan myös työpäivän aikana. Vain vapaa ajallasi voit tehdä niin ettei se estä työnhakua.
työkköri katsoo onko joku yrittäjä edes tulo ei ole peruste vaan se aika minkä kulutat asian eteen, se on pois ns työnhausta.
Ei kannata mennä ns.kevytyrittäjiksi tai hakea starttirahaa jos ei oikeasti ryhdy yrittäjäksi tuet loppuvat lopulta ja jäät tyhjän päälle jos ei tulekaanSen takia asiat tuleekin selvittää etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
Siitä et puhu mitään. Jos kysytään onko harrastuksia, älä kerro sillä ne epäilevät niistä tulevan rahaa.
Älkää myöskään koskaan sanoko että omatoimisesti opiskelette mitään tai teidät tulkitaan pian opiskelijoiksi. Sama se vaikka se olisi muinaiskreikkaa 20 minuuttia päivässä kahvinjuonnin ohessa, kun virkailija kuulee sanan "opiskelu", omatoimisesta muinaiskreikan harrastelijastakin tulee täysipäiväinen opiskelija jolle ei makseta työttömyystukea.
Höpöhöpö. Sivutoiminen opiskelu on ihan ok, kunhan opiskeluun käytetty aika ei ylitä maksimituntimäärää. Mulle TE-toimis
Jos työkkärissä tuo ok:n sanominen on tehty niin, että se on merkitty työllistymissuunnitelmaan, niin ei muuta kuin valitusta kehiin ja samalla virkailijasta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Sivutoiminen opiskelu on ihan ok, kunhan opiskeluun käytetty aika ei ylitä maksimituntimäärää. Mulle TE-toimis
En usko. Pari tuntia viikossa vievä kurssi menee hienosti sivutoimisuuden alle eikä siitä tule mitään sanktiota jos kurssi on kerran hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Muusikot on AINA tehneet pimeitä keikkoja. Retostelleet miten hyvin lokkina pärjää. Varsinkin trubaduurit on vassareita, katkeria varkaita. Muijat elättää ja ukko leikkii suurta taiteilijaa. Näin Tampereella.
Päinvastoin. Kyllä sen jo Kummelin pojat tiesi, että: Artisti maksaa. Muut vievät taiteellisesta työstä saadun hyödyn. Heillä oli kokemusta muusikkoudesta.
Miten tämä tehty tuntimäärä todistetaan maksajalle?
Provikkahommissa siis... Rahat tulee vasta kun tulosta mut miten todistat ettet ole tehnyt töitä ollenkaan vaikka tietyllä viikolla?
Vierailija kirjoitti:
En usko. Pari tuntia viikossa vievä kurssi menee hienosti sivutoimisuuden alle eikä siitä tule mitään sanktiota jos kurssi on kerran hyväksytty.
Näin sen pitäisi mennä. Mutta kun kaikki riippuu aivan täysin virkailijasta.
Yhdelle virkailijalle olisin uskaltanut kertoa että opiskelen itsekseni koska hänellä selvästi oli tervettä järkeä ja tiesi työkkärin käytännöt. Toiselle virkailijalle en ikinä sanonut mitään ylimääräistä koska tuntui olevan aivan kujalla asioista ja lisäksi juuri sen oloinen että tarkoituksella yrittää hommata karensseja ihmisille. Hän muun muassa väitti että työkkäri voi maksaa yliopisto-opiskelut vaikka työkkärin omilla sivuilla kerrotaan että maksimissaan kuuden kuukauden opiskelut tai jonkinlaiset sivutoimiset opiskelut ovat ok. Jos olisi mennyt tämän hepun hyväksynnällä yliopistoon, olisi käynyt huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle virkailijalle olisin uskaltanut kertoa että opiskelen itsekseni koska hänellä selvästi oli tervettä järkeä ja tiesi työkkärin käytännöt. Toiselle virkailijalle en ikinä sanonut mitään ylimääräistä koska tuntui olevan aivan kujalla asioista ja lisäksi juuri sen oloinen että tarkoituksella yrittää hommata karensseja ihmisille. Hän muun muassa väitti että työkkäri voi maksaa yliopisto-opiskelut vaikka työkkärin omilla sivuilla kerrotaan että maksimissaan kuuden kuukauden opiskelut tai jonkinlaiset sivutoimiset opiskelut ovat ok. Jos olisi mennyt tämän hepun hyväksynnällä yliopistoon, olisi käyny
Mä olen opiskellut tuo 6kk:n opiskelumahdollisuuden ja siitä tehtiin erillinen päätös, joka tuli kirjallisena kotiinkin. Tuon päätöksen yli on tosi vaikea kävellä vaikka haluakin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle virkailijalle olisin uskaltanut kertoa että opiskelen itsekseni koska hänellä selvästi oli tervettä järkeä ja tiesi työkkärin käytännöt. Toiselle virkailijalle en ikinä sanonut mitään ylimääräistä koska tuntui olevan aivan kujalla asioista ja lisäksi juuri sen oloinen että tarkoituksella yrittää hommata karensseja ihmisille. Hän muun muassa väitti että työkkäri voi maksaa yliopisto-opiskelut vaikka työkkärin omilla sivuilla kerrotaan että maksimissaan kuuden kuukauden opiskelut tai jonkinlaiset sivutoimiset opiskelut ovat ok. Jos olisi mennyt täm
Tiedän ihmisiä jotka ovat sen opiskelleet. Itse kuitenkin puhuin jatko-opinnoista maisteriksi ja työkkärin tyyppi alkoi selittää että työkkäri voi maksaa sen. Tuntui ettei hän nyt jotenkin ollut kartalla mistä puhutaan vaikka sen kyllä selkeästi kerroin, oli myös kirjoittanut vähän mitä sattuu lausuntoon.
"Mä olen opiskellut tuo 6kk:n opiskelumahdollisuuden ja siitä tehtiin erillinen päätös, joka tuli kirjallisena kotiinkin. Tuon päätöksen yli on tosi vaikea kävellä vaikka haluakin olisi. "
Seuraavassa linkissä on yksi tapaus, jossa käveltiin aiemmin tehdyn päätöksen yli: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c0e8998c-e464-4e0d-878b-ab126b050b8f
"Tiia Mariaporille vakuutettiin, että osa-aikaiset opinnot onnistuisivat ansiosidonnaisen turvin.
TE-toimiston työntekijän virheestä alkoi tapahtumaketju, jonka seurauksena hänelle lätkäistiin käsittämätön 10 000 euron perintämaksu.
TE-toimisto myöntää, että inhimilliset virheet ovat mahdollisia. YTK muistuttaa, että takaisinperintä on tehtävä, oli virhe kenen hyvänsä."
Aina se ei ole edes virhe vaan voisi puhua työn velvollisuuksiin kuuluvasta viekkaudesta. Eräs työtön kuvaili, että eräs työvoimavirkailija oli järkevä, jolle voisi puhua vapaammin... kannattaa muistaa, että nämä ovat niitä ovelampia selkäänpuukottajia.
Mun mielestä on törkeetä karhuta tukia takaisin ihmiseltä, joka on opiskellut tai tehnyt vapaaehtoistyötä. Mitään tuloja siis ei ole ollut eikä ole. Millä se maksaa tuet takaisin ja millä elää? Ulosottoonhan nuo menevät ja siinä menikin ihmiseltä motivaatio enää koskaan työllistyä. Voittaako tuossa yhteiskunta jotain? Itse arvioisin, että häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ei pitäisi tapahtua nykypäivänä. Osa-aikainen yritystoiminta ei estä työttömyysetuuden saamista.
Ei se estäkään. Mutta jos ottaa vastaan korvauksen siten, ettei siitä ole maksettu sivukuluja, niin työkkäri ei voi päätellä, onko se ollut palkka vai korvaus.
Voin kertoa, että vaikka työsuhteisena freelancerina saa kuukausipalkkaa, josta on maksettu kaikki palkan sivukulut eläkemaksuja myöten, eikä ole edes toiminimeä tai y-tunnusta, niin silti on TE-toimiston mielestä päätöiminen yrittäjä. Eikö olekin vekkulia? Vain Suomessa voi olla päätoiminen yrittäjä ilman toiminimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä ei saa työttömyyskorvausta, vaikka toiminta olisi kuinka satunnaista ja pienimuotoista.
Kyllä siihen on pystynyt saamaan sovitettua päivärahaa jos on voinut osoittaa, että työhön käytetty aika on hyvin minimaalista ja/tai sivutoimista. Mutta varmaan on suuria eroja tulkinnoissa eri TE-toimistojen välillä.
Ei ole eroja TE-toimistojen välillä, koska nämä kaikki, koko Suomen yrittäjyystulkinnat tehdään Uudenmaan TE-toimistossa erillisessä yksikössä. Muissa TE-toimistoissa näitä ei edes ole mahdollista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!"
Ensinnäkin, kaikki karenssit annetaan Uudenmaan TE-toimistosta. Ihan kaikkien suomalaisten, jotka karensseja saa. On siis erittäin pieni osa "työkkärin väestä" jotka on koulutettu nimenomaan selvityspyyntöjen ratkaisuun ja mahdollisten määräaikojen = karenssilausuntojen tekemiseen. Muualla maassa ei TE-toimiston virkailijoilla ole mitään oikeuksia näitä tehdä.
Olisiko muuttunut? Päätös tehdään Uudellamaalla mutta suositukset karenssiin asiointikinnassa?
Ei ole muuttunut, nämä on käsitelty Uudenmaan TE -toimistossa ja vain siellä jo yli kaksi vuotta. Ja sinne ei "tavis" TE-toimiston virkailijalla ole mitään mahdollisuuksia mitään suosituksia antaa 😂 Sinne annetaan faktat mitä virkailija tietää (eli mitä asiakas on kertonut) ja asiakas antaa sinne oman vastineensa. Niiden perusteella se Uudellamaalla päätetään. Näistä on siis turha omaa virkailijaa syyttää, kun hän ei voi asialle yhtään mitään.
Usko pois, monesti muualla virkailijat olisivat lempeämpiä näissä asioissa mutta ei, muissa TE-toimistoissa ei näihin ole mitään mahkuja vaikuttaa.
Luin tuon Aamulehden uutisen paperilehdestä tänään. Mies oli esiintynyt muun muassa useilla festareilla (omien sanojensa mukaan anopin 50-vuotispäivillä) ja pitänyt tästä ajantasaista keikkalistaa. Mies on omien sanojensa mukaan työtön, koska hänellä ei ole muodollista musiikkialan koulutusta.
Vähän vähemmän raflaavaa kuin se alkuperäinen klikkiotsikko 150 euron vaikutuksista.
Aikoinaan, kun mut lomautettiin, saatiin valita kk , milloin pitää lomautuksen.
Mä olen vuosikausia silloin saanut kirppisrahat marras ja toukokuussa, joskus on päivä vaihdellut. Heti sanoin käteisellä tai marraskuussa.
Tein kk pimeänä töitä ja tilillä ei ollut yhtään menoa , paitsi suoraveloitukset