Tamperelaismies laskutti 150 euroa keikasta ja menetti työttömyysetuutensa Näin te-toimisto kommentoi
HARRASTAJAMUUSIKOKSI itseään kutsuva mies kertoo laskuttaneensa trubaduurikeikastaan 150 euroa ja saaneensa sen jälkeen te-toimistolta päätöksen, jossa henkilön oikeus työttömyysetuuteen evättiin työn täysipäiväisyyteen vedoten.
Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!
Aamulehti tänään
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin kanssa ei kannata puhua mitään ylimääräistä. Kyllä ja ei on ainoat sopivat sanat ja nekin vain jos on ihan pakko jotain sanoa.
Tämä on kurjaa, olen itse sitä mieltä että avoimuus sekä rehellisyys omista asioista pitäisi olla hyvä asia. Salailu ei tunnu hyvältä, miksi suomalaisia kannustetaan valehtelemaan sekä salailemaan asioita? Työkkärissä osaavat kertoa myös näistä tulojen vaikutuksista työttömyyskorvaukseen, siihen pitäisi pystyä myös luottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa saa kyllä nostaa, mutta ei laskuttaa mitään y-tunnuksilla. Ideana on kai jotenkin se, ettei haluta tukea kannattamatonta yritystoimintaa.
Toisaalta, jos aloittelet yritystoimintaa, niin silloin kannattaa hakea starttirahaa
https://toimistot.te-palvelut.fi/pirkanmaa/starttiraha
Pystyt saamaan noin 700 € kuussa useamman kuukauden yritystoiminnan käynnistämiseen. Ehdot tuossa kannattaa vain sitten heti lukea tarkkaan!
Taitaa olla myös niin, että silloin tällöin keikkaa tekevä muusikko ei edes saa mitään starttirahaa. Se on kuitenkin tarkoitettu sellaiseen yritystoimintaan, jonka olisi mahdollista pyöriä myös ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa saa kyllä nostaa, mutta ei laskuttaa mitään y-tunnuksilla. Ideana on kai jotenkin se, ettei haluta tukea kannattamatonta yritystoimintaa.
Kertoisitko tästä tarkemmin. Miksi ei saisi laskuttaa mitään?
Noin ei pitäisi tapahtua nykypäivänä. Osa-aikainen yritystoiminta ei estä työttömyysetuuden saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston tärkeimmät tehtävät:
A) Passivoittaa asiakasta
B) Hakea säästökohteita asiakkaista
C) Työllistää itse itsensä
Ei tuo B voi pitää paikkansa koska nuo maksaa naurettavia summia täysin naurettavista "CV koulutuksista" eri tahoille pitääkseen työttömät ärtyneenä turhasta hyppyytyksestä. Karensseja nuo kyllä lätkii mutta sekin on tätä ärsyttämismotiivia.
Mutta jos TE-toimisto on ostanut esim 30k€:lla 1 viikon mittaisen höpöhöpö kurssin joltakin konsulentilta niin jostakin pitää säästää. TE-toimiston ainut työllistävävaikutus ovat nämä ulkopuoliset konsulentit ja he itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se suojaosa vielä edes poistunut kun tuotakin päätöstä on tehty. Mielenkiintoista nähdä millaisia päätöksiä tästä eteenpäin tehdään.
Tässä on kysymys siitä että henkilö on tehnyt tuon keikan laskuttamalla asiakasta ja te-toimisto on päättänyt että kyseessä on yrittäjä. Jos asiakas olisi maksanut keikan muusikolle palkkana ( sekä sivukulut ym) olisi tilanne erilainen.
Jos Orpon hallitus oikeasti haluaisi parantaa Suomen työllisyystilannetta, se tekisi jotain yrittäjyyden kynnykselle. Pienimuotoista yritystoimintaa, josta ei saa kokopäiväistä toimeentuloa ei Suomessa kannata harjoittaa ellei ole jotain muuta keinoa hankkia varsinaista elantoa.
Itse asiassa nykyään voi harjoittaa pienimuotoista yritystoimintaa ja saada samalla työttömyyskorvausta, mutta se vaatii ihan veemäisen paperisodan. Itselläni oli kyse 3 kuukauden osa-aikaisesta työttömyydestä, ja yritystuloa oli tuolta ajalta alle 200 euroa. Oli myös jonkin verran palkkatuloja osa-aikaisesta palkkatyöstä. Tein useamman selvityksen yritystuloistani, ja samasta asiasta enemmän kuin kerran, ja onnistuin saamaan sen pienen työttömyysetuuden, joka minulle kuului tuolta ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se suojaosa vielä edes poistunut kun tuotakin päätöstä on tehty. Mielenkiintoista nähdä millaisia päätöksiä tästä eteenpäin tehdään.
Tässä on kysymys siitä että henkilö on tehnyt tuon keikan laskuttamalla asiakasta ja te-toimisto on päättänyt että kyseessä on yrittäjä. Jos asiakas olisi maksanut keikan muusikolle palkkana ( sekä sivukulut ym) olisi tilanne erilainen.
Jos Orpon hallitus oikeasti haluaisi parantaa Suomen työllisyystilannetta, se tekisi jotain yrittäjyyden kynnykselle. Pienimuotoista yritystoimintaa, josta ei saa kokopäiväistä toimeentuloa ei Suomessa kannata harjoittaa ellei ole jotain muuta keinoa hankkia varsinaista elantoa.
Itse asiassa nykyään voi harjoittaa pienimuotoista yritystoimintaa ja saada samalla työttömyyskorvausta, mutta se vaatii ihan veemä
Sitä ei voi kuin ihmetellä että minkä takia nämä ek:t ja Suomen Yrittäjät eivät ole kertoneet Orpolle, että kannattaisi tehdä pienimuotoisesta kevytyrittämisestä helpompaa. Saattaisi siinä aika monikin kokeilla siipiään jossain sellaisessa, missä ei ole aiemmin uskaltanut. Ennen Sipilän hallitusta taisikin olla niin, että laskutuspalvelun kautta toimiminen katsottiin työn tekemiseksi työntekijänä mutta sitten sitä muutettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos aloittelet yritystoimintaa, niin silloin kannattaa hakea starttirahaa
Pystyt saamaan noin 700 € kuussa useamman kuukauden yritystoiminnan käynnistämiseen. Ehdot tuossa kannattaa vain sitten heti lukea tarkkaan!
Taitaa olla myös niin, että silloin tällöin keikkaa tekevä muusikko ei edes saa mitään starttirahaa. Se on kuitenkin tarkoitettu sellaiseen yritystoimintaan, jonka olisi mahdollista pyöriä myös ilman tukia.
Näin juuri. Starttirahan kriteereitä on sitä paitsi tiukennettu paljon viime vuosina. Tunnen henkilökohtaisesti aloittelevia yrittäjiä, joilla on ihan kunnollinen liiketoimintasuunnitelma ja kaikki edellytykset elättää toiminnalla itsensä alun hankaluuksien jälkeen, mutta starttirahaa ei ole myönnetty.
Jos tuollainen harrastelijamuusikko jollain ilveellä saisikin hankittua itselleen starttirahaa (mikä on aika lailla mahdotonta), niin mitä sitten sen 6 kuukauden jälkeen? Lisää ei tipu ellei tulosta ole tähänkään mennessä syntynyt. Asiakkaita tuskin on tarpeeksi, että sillä liiketoiminnalla oikeasti eläisi. Ja takaisin työkkärin kirjoille ei sitten ihan sormia napsauttamalla taas pääsekään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tekemisissä te-toimiston kanssa niin mitään ylimääräistä ei saa näkyä tuloissa eikä liioin edes talkoo hommista saa kertoa mitään
EI TE-keskus pääse mitään tuloja katsomaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa nykyään voi harjoittaa pienimuotoista yritystoimintaa ja saada samalla työttömyyskorvausta, mutta se vaatii ihan veemä
Sen nimi on yrityskokeilu, ja sitä yritystoimintaa saa siis "kokeilla" työttömyyskorvauksella korkeintaan neljän kuukauden ajan. Ja sen on oltava sivutoimista, eli koko ajan on riski, että työkkärissä tulkitaankin sinun työskentelevän yrityksesi parissa kokopäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Starttirahan kriteereitä on sitä paitsi tiukennettu paljon viime vuosina. Tunnen
Tällaisen satunnaisia keikkoja tekevän muusikon kannattaa suomessa käytännössä sopia jonkun kaveriyrittäjän kanssa, että kaverin yritys lähettää keikasta laskun asiakkaalle ja maksaa palkan muusikolle. Kaverin yrityksen varsinaisella toimialalla ei tässä kuviossa ole mitään merkitystä. Lasku voisi siis käytännössä tulla vaikka putkiliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sekavaa sepostusta. Onko väärinymmärryksiä? Ymmärsin itse että yrittäjänäkin saisi työttömyyskorvausta jos ansiot ovat niiden rajojen alle, mitkä nyt sitten ikinä ovatkaan. Eihän nyt 150 euroa voi viedä koko työttömyyskorvausta? Onkohan tässä tapauksessa tehty itse väärin asioita joidenka johdosta on tullut tämä karenssi?
Yrittäjänä ei saa työttömyyskorvausta, vaikka toiminta olisi kuinka satunnaista ja pienimuotoista.
Minulle tämä työkkärissä perusteltiin niin, että "yrittäjälle kuuluu yrittäjyyden riskit". Kysyin siis freelance-keikoista kevytyrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi meille kaikille ei makseta työttömyysetuutta, jos samalla mielestänne saa tehdä töitä ja nostaa palkaa tai palkkiota? Onhan se hassua, että työttömäksi itseään kutsuva saa etuuden ja siihen päälle palkkaa, mutt työntekijäksi itseään kutsuva ei saa palkkaa ja lisäksi etuutta.
Aikuisten oikeasti: työttömyysetuus ei ole korvausta siitä, että et halua ilmoittaa tulojasi etuudenmaksajalle.
Kyse yhdestä palkkiosta. Ei varmasti ole kyse ammattimuusikosta jos mainitsee harrastuksen.
Kyse on yhdestä palkkiosta, jonka vuoksi te-toimiston tulee lakia noudattaa ja ilmoittaa maksajalle, että asia pitää tutkia. Sitten löytyy tulorekisteristä tietoja, joiden pohjalta päätöstä tehdään. Myös mies saa kertoa oman kantansa eli tuliko musisoitua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas sekavaa sepostusta. Onko väärinymmärryksiä? Ymmärsin itse että yrittäjänäkin saisi työttömyyskorvausta jos ansiot ovat niiden rajojen alle, mitkä nyt sitten ikinä ovatkaan. Eihän nyt 150 euroa voi viedä koko työttömyyskorvausta? Onkohan tässä tapauksessa tehty itse väärin asioita joidenka johdosta on tullut tämä karenssi?
Yrittäjänä ei saa työttömyyskorvausta, vaikka toiminta olisi kuinka satunnaista ja pienimuotoista.
Minulle tämä työkkärissä perusteltiin niin, että "yrittäjälle kuuluu yrittäjyyden riskit". Kysyin siis freelance-keikoista kevytyrittäjänä.
Kyllä siihen on pystynyt saamaan sovitettua päivärahaa jos on voinut osoittaa, että työhön käytetty aika on hyvin minimaalista ja/tai sivutoimista. Mutta varmaan on suuria eroja tulkinnoissa eri TE-toimistojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen on pystynyt saamaan sovitettua päivärahaa jos on voinut osoittaa, että työhön käytetty aika on hyvin minimaalista ja/tai sivutoimista. Mutta varmaan on suuria eroja tulkinnoissa eri TE-toimistojen v
"Kyllä siihen on pystynyt saamaan sovitettua päivärahaa jos on voinut osoittaa, että työhön käytetty aika on hyvin minimaalista ja/tai sivutoimista. Mutta varmaan on suuria eroja tulkinnoissa eri TE-toimistojen välillä."
Ilmeisesti tässä on sitten tosi suuria eroja tulkinnoissa, koska minulle virkailija perusteli sitä niin, että vääristäisi kilpailua, jos joku voisi tehdä satunnaista keikkaa yrittäjänä ja silti saada soviteltua työttömyyspäivärahaa. Että yrittäjyyteen kuuluu riskit (ilmeisesti myös riski totaalisesta toimeentulon menetyksestä) ja se on reilua niin.
Jos teet töitä niin et ole työtön.
Vierailija kirjoitti:
"Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!"
Ensinnäkin, kaikki karenssit annetaan Uudenmaan TE-toimistosta. Ihan kaikkien suomalaisten, jotka karensseja saa. On siis erittäin pieni osa "työkkärin väestä" jotka on koulutettu nimenomaan selvityspyyntöjen ratkaisuun ja mahdollisten määräaikojen = karenssilausuntojen tekemiseen. Muualla maassa ei TE-toimiston virkailijoilla ole mitään oikeuksia näitä tehdä.
Olisiko muuttunut? Päätös tehdään Uudellamaalla mutta suositukset karenssiin asiointikinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen on pystynyt saamaan sovitettua päivärahaa jos on voinut osoittaa, että työhön käytetty aika on hyvin minimaalista ja/tai sivutoimista. Mutta varma
Ehkä näin sitten, mutta mahdollista se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Noin ei pitäisi tapahtua nykypäivänä. Osa-aikainen yritystoiminta ei estä työttömyysetuuden saamista.
Ei se estäkään. Mutta jos ottaa vastaan korvauksen siten, ettei siitä ole maksettu sivukuluja, niin työkkäri ei voi päätellä, onko se ollut palkka vai korvaus.
Ei tuo B voi pitää paikkansa koska nuo maksaa naurettavia summia täysin naurettavista "CV koulutuksista" eri tahoille pitääkseen työttömät ärtyneenä turhasta hyppyytyksestä. Karensseja nuo kyllä lätkii mutta sekin on tätä ärsyttämismotiivia.