Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsellinen äitiys

Vierailija
02.04.2024 |

Saisiko tänne aikaiseksi asiallista keskustelua otsikon aiheesta, eli itsellisestä äitiydestä? 

Olen lapseton, päälle kolmekymppinen nainen. Erosin juuri useamman vuoden suhteesta, jonka toivoin pitkään olevan se loppuelämän suhde, mutta joka ei miehen lupailuista huolimatta koskaan edennyt mihinkään todelliseen sitoutumiseen saakka. 

Deittimarkkinat tuntuvat ahdistavilta, mutta olen vielä toiveikas sen suhteen, että löytäisin kumppanin, jonka kanssa perustaa perheen. Olen kuitenkin pyrkinyt olemaan realisti ja kartoittanut muitakin vaihtoehtoja. Harkitsen tosissani, että mikäli olen parin vuoden päästä 35-vuotiaana vielä sinkku, saattaisin pyrkiä kohti itsellistä äitiyttä hedelmöityshoitojen kautta. Myös adoptio vaihtoehtona kiinnostaa. Tällä hetkellä se kuulostaa jopa houkuttelevammalta kuin pään hakkaaminen seinään parisuhteissa. 

Löytyisikö täältä kokemuksia tai muita samassa tilanteessa olevia vertaistueksi?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän miehen löytäminen lapsen isäksi on kovaa työtä, mutta ehdottomasti sen vaivan arvoista. On ihanaa kun on mies, joka tekee puolet kotitöistä ja kantaa vastuun, ja on hyvä isä lapsille. Kaikki lapsemme ovat vieläpä poikia, ja näen heissä paljon isänsä hyviä piirteitä, osa varmaan geneettisesti periytyneitä ja osa kasvatuksesta. Kannattaa huomioida tämä, että etenkin poikalapsen kasvatuksessa kunnollinen miehen malli on tärkeää. 

Poikien äidit aina kiljumassa poikien palvontaansa. Yksikään mies ei välitä tytöistä. Miksi välittäisin miehen mallista? Ei tytötkään mitään mallia saa. Olisiko miesten ihan oma vika kun hylkäävät lapsiaan aina, jopa se toivottu nimenjatkaja hylätään?

Ei kiinnosta tyttöjen tarpeet ketään. Millaisen mallin tytölle mielestäsi antaa äiti joka julistautuu aviomiehen omaisuudeksi ja vähät välittää siitä että sukunimen takia vain poikia toivotaan? Kas kun ei ketään kiinnosta TYTTÖJEN tarpeet.

Poikien äideille on oma verkkosivukin, tyttöjen äideille ei mitään. Kaikki eivät halua poikaa, tajuaisiko sovinistiakka tämän? En ikinä suostuisi kasvattamaan minua vihaavaa sukupuolta, pojat ovat petollisia susia.

Vierailija
42/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän miehen löytäminen lapsen isäksi on kovaa työtä, mutta ehdottomasti sen vaivan arvoista. On ihanaa kun on mies, joka tekee puolet kotitöistä ja kantaa vastuun, ja on hyvä isä lapsille. Kaikki lapsemme ovat vieläpä poikia, ja näen heissä paljon isänsä hyviä piirteitä, osa varmaan geneettisesti periytyneitä ja osa kasvatuksesta. Kannattaa huomioida tämä, että etenkin poikalapsen kasvatuksessa kunnollinen miehen malli on tärkeää. 

Poikien äidit aina kiljumassa poikien palvontaansa. Yksikään mies ei välitä tytöistä. Miksi välittäisin miehen mallista? Ei tytötkään mitään mallia saa. Olisiko miesten ihan oma vika kun hylkäävät lapsiaan aina, jopa se toivottu nimenjatkaja hylätään?

Ei kiinnosta tyttöjen tarpeet ketään. Millaisen mallin tytölle mielestäsi antaa äiti joka julistautuu aviomiehen omaisuudeksi ja vähät välittää

Tämä yksi lukutaidoton hörhö ei huomannut, että AP kaipasi asiallista keskusteluketjua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koko ketju vain poikien paapomista, poikien äitien poikapalvontaa. Olette ihan järkyttävän sovinistisia.

Haluatteko selittää miksi sukunimiä ei jaeta vaan ne menevät aina sukupuolen mukaan? Miksi korostatte koko ajan poikia? Yksikään homopari joka hankkii lapsia ei edes harkitse tyttöä, en tiedä yhtäkään miesparia joka suostuisi tyttöä kasvattamaan.

Miettikää joskus tyttöjen tarpeita sen s

Vedä henkeä :D Miksi mun pitäisi miettiä perheessäni olemattomien tyttöjen tarpeita jos mun lapset ovat kaikki poikia? Tietysti omassa perheessäni mietin asiat poikalapsieni kannalta, koska lapseni ovat poikia. Ihan hullu ajatus että poikalapsien äidit jotenkin suosii yleisesti poikia, eihän siihen omien lasten sukupuoleen ole voinut itse vaikuttaa. 

Vierailija
44/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla onnellinen perheessä jossa on vain äiti, jos äiti on kiva ja reilu. Ehkä on lähisukulaisissa joku mieskin (pojalle malliksi), joka on lapselle ystävällinen. Pappa eli sun isä tai joku muu.

Isän malli on ehdottoman tärkeä myös tytölle. Tyttö tarvitsee isän, jotta hänelle voi kehittyä hyvä itsetunto ja luottamus. 

Vierailija
45/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä väite perustuu? Onko jotain tutkimusta tms heittää asiasta?

Vierailija
46/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen ja samassa tilanteessa, täysin samoja asioita pohdin. Tosin, olen pakastanut munasolujani, saan sillä mielenrauhaa ja lisäaikaa. Yritän tässä vielä muutaman vuoden ajan löytää miehen, mutta pieni kuumotus koko ajan, kun käytännössä 5v sisään pitäisi lapsi jo olla vähintäänkin tuloillaan... Koen, että itselliseen äitiyteen en ole tällä hetkellä valmis, mutta ei se täysin poissuljettu asia ole tulevaisuudessa, ei kuitenkaan lähivuosina.

Vierailija
47/66 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo itsellinen äiti-termi on naurettava. Sillä vaan halutaan erottautua yksinhuoltaja-sanasta jolla on negatiivinen kaiku. Olla jotenkin parempia.

Elatustukea näille ei pitäisi maksaa kun itse ovat päättäneet lapsen tehdä ilman isää. Ei ole yhteiskunnan homma osallistua elatukseen.

Taitaa siellä kirjoitella joku katkera ukko, kun miehille ei yksin lapsen hankkiminen ole edes mahdollista. Täysin naisten varassa ovat.

Vierailija
48/66 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla onnellinen perheessä jossa on vain äiti, jos äiti on kiva ja reilu. Ehkä on lähisukulaisissa joku mieskin (pojalle malliksi), joka on lapselle ystävällinen. Pappa eli sun isä tai joku muu.

Isän malli on ehdottoman tärkeä myös tytölle. Tyttö tarvitsee isän, jotta hänelle voi kehittyä hyvä itsetunto ja luottamus. 

No mihinkäs kummaan tällainen väite perustuu? Yhtä hyvin voisi väittää, että tyttö ei voi oppia pitsinnypläystä ilman isää.

Vierailija
49/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihinkäs kummaan tällainen väite perustuu? Yhtä hyvin voisi väittää, että tyttö ei voi oppia pitsinnypläystä ilman isää.

Sivusta. Eiköhän tuo perustu ihan tutkimuksiin. Ilman isää tytöillä esim. alkaa kuukautiset aikaisemmin ja ovat alttiimpia seksisuhteisiin nuorempina. Isä on tärkeä myös tytöille, vaikka palstan mukaan mies on täysin turha asia maailmassa.

Vierailija
50/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden jo hieman isomman lapsen itsellinen äiti. Tyttö ja poika.

Hienosti olen pärjännyt ilman mitään ns. tukiverkkoja. Yksin olen lapset kasvattanut ja hyvin onnistunutkin. 

Ei olisi tullut kuuloonkaan että olisin pyytänyt apua esim. äidiltäni: jyrkkä ei.  Teki jo ennen lapsia selväksi että hän ei sitten hoida jos joku meistä sisaruksista lapsia hankkii, ja sanansa piti.  

Olihan meillä omat haasteemme mutta lapset oli ja on olleet minulle aina se ehdoton ykkönen.  Heidän edelleen ei mene kukaan, ja yksin hankittu koska miestä en elämääni ole halunnut.  Lapset on saaneet alkunsa keinohedelmöityksellä ja ovat sisaruksia;  Luovuttaja molemmilla sama ja luonnollisesti äiti myös. 

Lapsilla on oikeus saada tietää isänsä henkilöllisyys kun täyttävät 18.  Minulle sitä ei kerrota.  Olen todella kiitollinen että näitä miehiä löytyy jotka haluavat auttaa alsta haluavia tällä tavalla. He ovat käyneet läpi testit ja tarkastukset, on turvallista.

Totta kai tähän lähtevän on harkittava tosi tarkkaan mutta niin on "perinteisellä" tavallakin lasta haluavien tehtävä jos vastuullisia ovat.  Myös raha on otettava huomioon, ilmaista se ei ole ja lapsen/lasten kasvatus  jää omille harteille.  Silti katson tehneeni hyvän ratkaisun enkä todellkaan kadu!

Vierailija
51/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä paljon omalta kohdaltani

Tiedän, ettei lapsen kanssa, raskaudessa tai synnytyksessä ole ongelmaa. Ne ovat luonnon prosesseja, evolvoituneet nimenomaan naaraan yksin hoidettavaksi. "Isän" eli siittäjäkoiraan, vieraiden naaraiden tai muiden ei-synnyttävien läsnäolo aiheuttaa komplikaatioita ja ongelmia, vahingoittaen sekä äitiä että vauvaa, joka on itsessään luonnon täydellisämä symbioosi. Heimoyhteisöissä naiset synnyttävät parhaan ystävänsä, siskonsa tai äitinsä kanssa, joskus yksin. Synnytyksestä palautuminen on nopeaa, kun vauva imee rintaa ja vapauttaa oksitosiinia naisen kehossa (parantava hormoni)

Sosiaaliviranomaiset ja lääketeollisuuden edustajat saattavat kuitenkin kohdistaa vihaa naiseen, joka ei halua osallistaa heitä raskauteensa, synnytykseensä, ja lapsensa hoitoon, vaikka tämä teoriassa laillista onkin. Tämä on yksin lasta kasvattavan suurin uhka: vihamieliset lauman muut jäsenet. Apinalaumoissa he tappavat toisten naaraiden poikasia. Suomessa häiritään ja uhataan vauvan viemisellä, jos ei alistu lääketeolliselle r*iskaamiselle ja indoktrinaatiolle

Kumppanin eli siittäjän valinta on kuitenkin kysymysmerkki. Lapsi perii tämän solumuistot, se on geenin pointti. Siittäjän fysiikka, mielenterveys ja muistot, ja monet muut ominaisuudet mitä lääketeollisuus ei spermaa lypsäessään seulo, vaikuttavat siihen, millaista naisen ja lapsen elämä on. En pystyisi ottamaan ns. arpaspermaa, enkä myöskään haluaisi lisääntyä lääketeollisessa prosessissa kaikkine kopelointeineen ja vahingontekoineen. Tarinat itsellisistä äideistä, joille diagnosoidaan miljardi ongelmaa ja yliherkistetyt viitearvot johtavat äidin ja vauvan s*lpomisiin, sörkkimisiin ja vakavien traumojen aiheuttamiseen, ovat ihan kaikkien luettavissa mediassa. En lähtisi tuohon prosessiin, vaikka maksettaisiin

Ainoa vaihtoehto olisi siis luomuna, niin että itse valitsee kumppaninsa luonnon tavoin naaraan aistein ja vaistoin. Tässä taas joutuu laillisiin ongelmiin, koska luomulisääntyjien siittäjät vastuutetaan elättämään jälkeläisiä (toisin kuin lääketeolliseen ohjelmaan osallistuvat). Ja sosiaalisesti hyväksytyn häirinnän sekä kiusaamisen kohteeksi

Vierailija
52/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja samassa tilanteessa, täysin samoja asioita pohdin. Tosin, olen pakastanut munasolujani, saan sillä mielenrauhaa ja lisäaikaa. Yritän tässä vielä muutaman vuoden ajan löytää miehen, mutta pieni kuumotus koko ajan, kun käytännössä 5v sisään pitäisi lapsi jo olla vähintäänkin tuloillaan... Koen, että itselliseen äitiyteen en ole tällä hetkellä valmis, mutta ei se täysin poissuljettu asia ole tulevaisuudessa, ei kuitenkaan lähivuosina.

Kuule. Äitiys on helpompaa ilman miestä. Suurin osa yksinhuoltajien ongelmista aiheutuu siitä, että mies on ollut mukana raskaudessa ja pikkulapsiajassa "pilaamassa maaperän". Alusta asti yksin vastuun kantaneilla äideillä onkin sitten yhtäkkiä 5-8 lasta, eikä mitään ongelmia

Vierailija
53/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ketjussa aiemmin sanottiin, että hyvä isä on sellainen, joka tekee puolet kotitöistä, jne. Sellainen on hyvä NAISKUMPPANI. Miehen tehtävä on elättää perhe, jotta nainen voi keskittyä kotiin ja lapsiin. Tällaisia miehiä ei enää ole, eikä lesboperheen rakentaminen transsukupuolisen miehen kanssa tee yhtäkään naista tyytyväiseksi

Miehen läsnäolo häiritsee lapsen tervettä kehitystä. Mies seksualisoi kaiken. Miehet ovat siittäjiä, eivätkä kuulu jatkuviin lähitekemisiin naisten tai lasten kanssa. Kaikkialla villi- ja tuotantoeläinmaailmassa ollaan tämä ymmärretty, ainoastaan ihmisnaisia ja -lapsia kidutetaan pakottamalla heidät elämään siittäjien kanssa saman katon alla. Naiset ovat tältä jo oikeuksiensa puitteissa välttyneet, lapset kuitenkin pakotetaan siihen vielä. Ilman turvallisen äidin läsnäoloa, vieläpä, viikonloppu- ja vuoroviikkovanhemmuudessa. Muistelen edelleen kauhulla omia viikonloppujani, varsinkin niitä, milloin minun oli PAKKO jäädä kahden 40-vuotiaan siittäjän kanssa. Vaikka mies ei tekisi lapselle mitään, lapsi kyllä tietää ja aistii, mitä tämä on

Vierailija
54/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kumppanuusvanhemmuus on vaihtoehto. Olen seurannut lähipiirissä useampaakin kumppanivanhempien perhettä, 2 heistä on kolmen vanhemman ja yksi 2 vanhemman perhe. Ydinperhekuvio se ei ole, mutta näyttää toimivan heillä hyvin. Etenkin jos lapsi/lapset on kipeinä tai vanhempi, niin on hyvä että on se lähiturvaverkko, jolle lapsen tarpeet ovat aina ykkösenä, koska on oma lapsi kyseessä.

Tuttavapiirissäni on muutama erittäin riitainen kumppanuusvanhempiperhe. On harmi, ettei näitä ristiriitoja käsitellä julkisessa keskustelussa lainkaan!

Vierailija
55/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös se jos lapsi syntyy sairaana tai sinä saat komplikaatioita synnytyksessä. Etsi lapselle kummit jotka sovitaan etukäteen ja jotka aidosti sitoutuu. Vai olisiko sinulla sellaista sisarusta?

Onko sinulla tosi läheistä sukulaista tai muuta luotettavaa läheistä, jolle voisi hakea oheishuoltajuuden käräjäoikeudelta? Silloin myös hän voi hoitaa lapsen asioita jos sinä olet estynyt. Elatusvelvollisuutta siihen ei kuulu.

Vierailija
56/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin toisesta vanhemmasta on apua vauvan hoidossa ja kotitöissä, tai pitäisi olla. Myös talous on parempi. 

Monet eroavat kuitenkin, ja erokuviot saattavat olla monimutkaisia ja hankaliakin.

Eronneessa perheessä esim. joku usein ei ole paikalla jouluaattoiltana, esim. lapsi viettää joka toisen joulun äidin luona ja joka toisen isän. Toinen vanhempi voi muuttaa kauas, tai sitten itse ei voi muuttaa huoltajuusasioiden vuoksi. Et voi valita ex-puolison uusia kumppaneita. 

Asioissa on puolensa. 

Vierailija
57/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta yh-äitinä , mutta ehkä saat ideoita tästä:

Tulee ensimmäiseksi mieleen se aika, kun pääsee laitokselta nyytin kanssa kotiin. Ehdotan, että säästät sivuun tarpeeksi rahaa, jotta voit - jo raskausaikana - maksaa jollekin, joka tulee kaupan kautta, ottaa narulta kuivat pyykit, viikkaa ne kaappeihin, laittaa koneesi pesemän pyykin kuivumaan, laittaa ruokaa, pitää keittiön ja kylppärin puhtaina, näkee itse mitä pitäisi imuroida tai mikä ikkuna pestä. En itse pitänyt tuota lapsivuodeaikaa hankalana,  mutta se johtuikin siitä, että mieheni teki kaiken tuon mainitsemani, työnsä ohella. 

Vauva on tärkein. Mutta jaksamisesi kannalta on tärkeää sinunkin olosi. Mieti ajoissa, kenelle voit hyvillä mietin jättää vauvan lyhyiksi ajoiksi, säännöllisesti, jolloin voit käydä lenkillä tai kirjastossa, salilla, työkaverin kanssa kahvilla,  kaupoilla j.n.e.

Mieti myös iltoja ja sitä, ku

En kyllä käynyt paljonkaan missään yksin kun lapsi oli pieni, en edes vessassa tai suihkussa, puhumattakaan mainitsemistasi. Mummi hoiti joskus vauvaa, mutta ei häntä voinut koko ajan kuormittaa. Hän hoiti esim. kun menin hammaslääkäriin. Yritin kesällä saada jonkun mukaan rannalle, että olisin voinut uida hetken, mutta se onnistui vain pari kertaa. Sitten kun lapsen saattoi ottaa kellukkeilla syvään veteen, niin pääsin taas itsekin.

Se nyt on vain niin, että sinkkuna asiat tekee pääsääntöisesti itsekseen. Siinä on omat hankaluutensa, mutta niin on kyllä toisten huomioimisessakin. Mutta on totta, että ensimmäiset vuodet ovat tuossa asiassa hankalia verrattuna että olisi luotettava lapsenvahti omasta takaa. Sitten myöhemmin kyllä osaa arvostaa, että pääsee yksin vessaan. :D

Vierailija
58/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut miehestä itselleni ja lapselleni elättäjää niin saisinko yhteiskunnan ja veronmaksajat siihen elättäjän ja maksajan rooliin minulle ja minun lapselle....

Vierailija
59/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on ihan rehellisesti sanottuna vaikea ymmärtää itsellistä äitiyttä, ja olin siis myös itse pitkään sinkkuna ennen kumppanin löytämistä vähän alle kolmikymppisenä.

Isättömyys voi olla lapselle tosi vaikea paikka. Kaikille se ei ole ja asiaa voi tietysti lapsen kanssa käydä läpi jo pienestä pitäen. Lapsen kokemusmaailmassa isättömyys voi kuitenkin olla tosi iso juttu, olen kuullut isättöminä kasvaneiden kokeneen suurta ulkopuolisuutta ydinperheisiin nähden. Lapsi miettii ja kaipaa isää. Äiti ei ole isä eikä äiti voi täyttää kahden ihmisen saappaita. Aina voi tietysti joutua yksinhuoltajaksi, mutta tällöin se isä on kuitenkin yleensä jossain olemassa.

Olen varma, että kun tämä nyt lapsia oleva sukupolvi aikuistuu, alamme mediassa nähdä itsellisten äitien lapsina kasvaneiden kertomuksia isättömyyden traumasta. En sano tätä kaikkea syyllistääkseni itselliseksi äidiksi haluavaa, päinvastoin tuo halu on todell

Puhut asiasta, josta et ymmärrä. Isätön lapsi ei kaipaa isää. Mutta se ärsyttää lastakin, kun jotkut kyselevät, onko lapsella isää. Tämä on siis tahdittomien aikuisten tekemä ongelma, jota ei olisi ilman näitä aikuisia. Kun isää ei ole, sitä ei kaipaa. Itsellinen äiti pysty aivan helposti paikkaamaan kaikki miehen rooliin kuuluvat tehtävät, joita ei nykypäivänä enää olekaan. Nämä itselliset äidit kyllä osaavat helposti mm. rempata asuntonsa ja pelata jalkapalloa pojan kanssa, ei siihen tarvita miestä.

Vierailija
60/66 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies on vaarallinen raskaana olevalle naiselle. Ja ääliö muuten. 

Ei puolisoa noin vain voi löytää ja pakottaa myöskään isäksi. Se puoliso tulee olla sellainen jonka kanssa on riittävästi yhteistä, halu olla parisuhteessa, rakastua ja mennä vällyjen väliin. Perhe- elämästä puhumattakaan... eli monelle ylivertainen projekti. Mahdoton rasti. 

Ymmärrän pelkkien siementen olevan kysyttyjä.